آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
کار در فنلاند ۲۰۲۳ (حقوق + نرخ‌ بیکاری +‌ مشاغل مورد نیاز)
کار در فنلاند ۲۰۲۳ (حقوق + نرخ‌ بیکاری +‌ مشاغل مورد نیاز)
بروز شده در۲۷ آبان ۱۴۰۲
فهرست مطالب

فقط در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵ هزار نفر برای کار در فنلاند وارد این کشور شدند. میزان بالای درخواست از سوی خارجی‌ها برای کار در فنلاند نشان می‌دهد که شرایط کار و زندگی در این کشور مهیا است. اگر می‌خواهید مهاجرت کاری به فنلاند داشته باشید، این مطلب را بخوانید چون می‌خواهیم اطلاعات کاملی درباره شرایط کار در فنلاند، مشاغل مورد نیاز و پردرآمد، انواع ویزای کاری فنلاند و مدارک مورد نیاز برای دریافت آن‌ها صحبت کنیم و با معرفی سایت‌های کاریابی فنلاند و نحوه دریافت جاب آفر از کارفرماهای فنلاندی، مسیر مهاجرت کاری شما به این کشور را روشن‌تر و هموارتر کنیم. 

وضعیت کار در فنلاند

در فنلاند هم مانند تمام کشورهای دنیا وضعیت کار برای همه مشاغل یکسان نیست، برخی از مشاغل با کمبود نیرو مواجه هستند و برخی دیگر اشباع شده‌اند و طبیعتا وضعیت بازار کار فنلاند نمی‌تواند برای همه مشاغل مشابه باشد. با این حال، بدون در نظر گرفتن اینکه شما در چه حوزه‌ای مشغول به کار هستید، عواملی مانند اقتصاد کشور، نرخ بیکاری و مالیات بر درآمد، روی زندگی شما به عنوان یک کارمند تاثیر می‌گذارند و قبل از مهاجرت کاری به فنلاند باید این فاکتورها را بررسی کنید. 

اقتصاد فنلاند

فنلاند اقتصادی پایدار و آزاد دارد. اقتصاد فنلاند در رتبه یازدهم جهان و رتبه هشتم اروپا قرار می‌گیرد. پس می‌توان گفت کار در فنلاند، امنیت مالی شما را تضمین می‌کند. رشد اقتصادی یعنی افزایش نرخ درآمد و کاهش نرخ تورم. با همین دو عامل شما می‌توانید مطمئن باشید که به عنوان کسی که در فنلاند کار می‌کند،‌ سطح کیفیت زندگی‌تان در اثر شرایط اقتصادی کشور پایین نخواهد آمد.

نرخ بیکاری در فنلاند

نرخ بیکاری در فنلاند در ۶ ماه اول ۲۰۲۳ برابر با ۶.۸ درصد بود که از میانگین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا حدود ۰.۸ درصد بیشتر است. اما نکته قابل توجه این است که نرخ بیکاری فنلاند از سال ۲۰۱۵ تا کنون سیر نزولی داشته است. 

نرخ مالیات بر حقوق کار در فنلاند

در فنلاند، نرخ مالیات بر حقوق به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود یعنی هرچه درآمد بالاتری داشته باشید، باید مالیات بیشتری بپردازید. نرخ مالیات در این کشور حدود ۴۳ درصد است. این مبلغ ماهیانه توسط کارفرما از حقوق شما کسر و به اداره مالیات پرداخت می‌شود.

حداقل و حداکثر حقوق ماهیانه کار در فنلاند

به صورت رسمی حداقل حقوق برای کار در فنلاند تعیین نشده اما طبق نظرسنجی‌های مردمی، حداقل حقوق در سال ۲۰۲۳ حدود 1,200 یورو در ماه تخمین زده می‌شود. حداکثر حقوق اعلام‌شده در نظرسنجی‌ها هم 20,900 یورو در ماه بوده است. 

حقوق کارگر ساده در فنلاند

یک کارگر ساده که از مهارت‌های کمی برخوردار است، با کار در فنلاند می‌تواند حدود ۲ هزار یورو در ماه درآمد داشته باشد. در حالی که میانگین حقوق ماهیانه کار در فنلاند 2,700 یورو است. کارگرانی که به صورت ساعتی قرارداد دارند، به صورت میانگین به ازای هر ساعت کار ۲۷ یورو درآمد کسب می‌کنند. 

پردرآمدترین مشاغل فنلاند

بیشتر مشاغل پردرآمد فنلاند در حوزه بهداشت و سلامت، آموزش، بازرگانی و حقوق قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، یک جراح در فنلاند می‌تواند حداقل ۱۰ هزار و حداکثر ۲۸ هزار یورو در ماه درآمد کسب کند. طبیعتا عواملی مانند میزان سابقه کار، تحصیلات و محل زندگی شما در فنلاند، روی میزان حقوق تاثیرگذار است. 

مشاغل مورد نیاز فنلاند

شغل‌های حوزه خدمات مانند تعمیرکاری، بنایی و کشاورزی بیشترین سهم را در مشاغل مورد نیاز فنلاند دارند. سایر مشاغل مورد نیاز در دسته‌های درمانی،‌ آموزشی و مهندسی قرار می‌گیرند. فنلاند برای پر کردن موقعیت‌های شغلی خالی‌مانده از ورود خارجی‌ها به کشور استقبال می‌کند. دولت فنلاند برای همه این حوزه‌ها به دنبال نیروی کار متخصص نیست، بلکه در برخی از مشاغل مهارت‌های اولیه برای استخدام کافی است. 

ویزای کار و اجازه اقامت در فنلاند

شهروندان بعضی کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای ورود به فنلاند نیاز به ویزا دارند. ایران‌ هم جزو همین کشورهاست! علاوه بر این، اگر قصد دارید بیش از ۹۰ روز در فنلاند کار کنید، باید اجازه اقامت هم داشته باشید. ویزا و اجازه اقامت با توجه به میزان تخصص، درآمد و نوع کار متفاوت است. 

انواع ویزای کار در فنلاند

ما ایرانی‌ها برای ورود به فنلاند، با هر هدفی از جمله کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری و… باید ویزا داشته باشیم. اگر برای کار کردن در فنلاند به این کشور می‌روید، بسته به شرایط شما یکی از این ۲ نوع ویزا برایتان مناسب است:

ویزای کار فصلی فنلاند

اگر می‌خواهید برای انجام یک کار فصلی مانند خدمات حوزه کشاورزی و جنگلداری یا گردشگری (مثلا خدمات‌دهی در فستیوال‌ها) به فنلاند بروید، به ویزای کار فصلی نیاز دارید. شما برای یک کار فصلی نمی‌توانید بیشتر از ۹ ماه در فنلاند اقامت داشته باشید. 

ویزای D فنلاند

بعد از اینکه درخواست اجازه اقامت شما در فنلاند تایید شد، می‌توانید برای دریافت ویزای نوع D یا همان D-viisumi اقدام کنید. این ویزا برای هر فعالیت کاری بیش از ۹۰ روز به جز کارهای فصلی لازم است. ویزای D کلا ۱۰۰ روز اعتبار دارد. با این ویزا می‌توانید به همه کشورهای عضو شینگن سفر کنید.

اجازه اقامت در فنلاند

قبل از پیدا کردن کار در فنلاند، نمی‌توانید برای اجازه اقامت درخواست دهید. بعد از اینکه کار را پیدا کردید و از کارفرما جاب آفر گرفتید، حالا وقت اقدام برای دریافت اجازه اقامت است. اگر قبلا به دلایل دیگر (مثلا تحصیل) اجازه اقامت فنلاند را دریافت کرده‌اید، ممکن است نیازی به اجازه اقامت جداگانه‌ای برای کار در فنلاند نباشد. این موضوع بستگی به ویژگی‌های اجازه اقامت شما دارد که آیا کار کردن در فنلاند را هم پوشش می‌دهد یا نه. 
با توجه به شرایط شما،‌ یکی از این انواع اجازه اقامت برایتان مناسب خواهد بود: 

اجازه اقامت افراد شاغل (TTOL)

منظور از افراد شاغل متقاضیانی است که استخدام آن‌ها برای کار در فنلاند وابسته به بازار کار فنلاند در حوزه مهارت آن‌هاست. مثلا اگر یک کارگر ساختمانی بخواهد برای کار کردن به فنلاند برود، کارفرما موظف است به دولت فنلاند ثابت کند که نیروی کار مورد نظر او از بین شهروندان فنلاندی و شهروندان اتحادیه اروپا پیدا نشده است و به همین دلیل دنبال نیروی کار خارجی است. پس از درخواست کارفرما، اداره مهاجرت فنلاند شرایط نیروی کار خارجی را بررسی می‌کند و در صورت تایید درخواست، اجازه اقامت را  صادر می‌کند.

بلوکارت اتحادیه اروپا

بلوکارت یک نوع اجازه اقامت است که به نیروی کار ماهر تعلق می‌گیرد؛ یعنی افرادی که در حوزه کاری خود متخصص هستند و مهارت‌های بالایی دارند. اگر شما در این دسته قرار می‌گیرد، باید ۲ شرط دیگر را هم داشته باشید تا بتوانید برای دریافت بلوکارت اقدام کنید:

  • در سال ۲۰۲۳ حداقل حقوق ماهیانه شما 5,029 یورو باشد
  • یک دوره تحصیلات عالی حداقل ۳ ساله را گذرانده و مدرک آن را دریافت کرده باشید

بلوکارت اتحادیه اروپا با حداکثر ۲ سال اعتبار صادر می‌شود اما قابل تمدید است.

اجازه اقامت کار فصلی

کارگران فصلی برای کار در فنلاند، نیاز به اجازه اقامت مخصوص دارند. این اجازه اقامت همان‌طور که از نامش هم می‌توان حدس زد، مدت محدودی اعتبار دارد و دارندگان آن حداکثر ۹ ماه می‌توانند در فنلاند بمانند و کار کنند. 

مدت اعتبار ویزای کار فنلاند

مدت اعتبار ویزای کار فنلاند بسته به نوع آن متفاوت است. همان‌طور که گفتیم ویزای D فنلاند ۱۰۰ روز اعتبار دارد و ویزای کار فصلی که با هدف کار محدود صادر می‌شود، حداکثر ۹۰ روز اعتبار دارد. فراموش نکنید که ویزا و اجازه اقامت متفاوت هستند و مدت اعتبار آن‌ها یکسان نیست. ویزا مجوزی برای ورود به کشور است اما اجازه اقامت نشان می‌دهد که شما مجاز به کار و زندگی در فنلاند هستید. ابتدا باید اجازه اقامت شما تایید شود، بعد می‌توانید برای دریافت ویزا اقدام کنید. برای اجازه اقامت فقط تایید اداره مهاجرت فنلاند کافی است و می‌توانید کارت اقامت را پس از ورود به خاک فنلاند دریافت کنید.

اسناد و مدارک مورد نیاز کار در فنلاند

اسناد و مدارک مورد نیاز به نوع ویزا و اجازه اقامت شما برای کار در فنلاند بستگی دارد اما برخی مدارک عمومی است و در هر صورت باید آن‌ها را هنگام درخوست اجازه اقامت و ویزای کار ارائه دهید:

  • شناسنامه
  • پاسپورت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • نتایج معاینات پزشکی
  • نتایج آزمون زبان
  • مدارک تحصیلی
  • مدارک شغلی
  • گواهی تمکن مالی
  • مدارک منابع مالی و درآمد حاصل از کار
  • جاب‌آفر و تاییدیه کارفرما
  • گواهی ازدواج یا طلاق یا گواهی فوت همسر (با توجه به وضعیت تاهل)

ویزای همراه فنلاند

اگر قصد دارید همراه با خانواده به فنلاند مهاجرت کنید، همسر و فرزندان می‌توانند همزمان با شما درخواست اجازه اقامت بدهند. اداره مهاجرت فنلاند معمولا به صورت همزمان درخواست‌های کل خانواده را بررسی می‌کند اما گاهی هم ممکن است نتایج در یک زمان واحد اعلام نشود. 
برای مهاجرت خانوادگی، شما باید به اداره مهاجرت فنلاند ثابت کنید که خود و خانواده‌تان از منابع مالی کافی برای تامین هزینه زندگی در فنلاند برخوردار هستید. 

پیدا کردن کار در فنلاند

اگر به زبان فنلاندی یا سوئدی مسلط باشید، فرآیند کاریابی در فنلاند را راحت‌تر طی خواهید کرد اما حتی اگر در حال حاضر به اندازه کافی به این زبان‌ها مسلط نیستید، نگران نباشید. در این بخش می‌خواهیم چند روش برای پیدا کردن کار در فنلاند ارائه دهیم.

نحوه دریافت جاب آفر فنلاند

برای اینکه اجازه کار در فنلاند را داشته باشید، باید از یک کارفرمای فنلاندی جاب آفر دریافت کنید. در فنلاند هم مثل بقیه کشورهای اروپایی، اولویت استخدام با شهروندان فنلاندی است. در صورتی که نیروی کار مورد نظر پیدا نشد، کارفرما اجازه دارد آگهی استخدام را در اختیار شهروندان اتحادیه اروپا بگذارد. در نهایت، اگر باز هم مهارت‌های متقاضیان با تخصص مورد نظر کارفرما تطابق نداشت، کارفرما می‌تواند به سراغ نیروی کار خارج از اتحادیه اروپا برود.
برای دریافت جاب آفر باید وقت زیادی را صرف جستجو در میان سایت‌های کاریابی و شبکه‌سازی بکنید. روش‌های زیر می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند:

  • همین حالا کلمه «Avoimet työpaikat» را گوگل کنید! با این کار، لیست موقعیت‌های شغلی موجود در فنلاند پیش رویتان است؛ در میان فرصت‌های شغلی بگردید و شغل مورد نظرتان را پیدا کنید
  • به وبسایت‌های کاریابی سر بزنید؛ وبسایت tyomarkkinatori.fi می‌تواند به شما کمک کند، اگر به دنبال مشاغلی هستید که فقط به زبان انگلیسی نیاز داشته باشند، سایت jobsinfinland.fi را بررسی کنید
  • به وبسایت شرکت‌های مورد نظر خود سر بزنید و یک راه ارتباطی برای ارسال رزومه پیدا کنید، مهم نیست که آن‌ها فرصت شغلی باز دارند یا نه، شانستان را امتحان کنید
  • در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و فیسبوک فعال باشید، در گفت‌وگوهای مربوط به تخصصتان شرکت کنید و شبکه کاری خود را بسازید

موسسات کاریابی در فنلاند

برای ثبت‌نام در موسسات کاریابی و استفاده از خدمات آن‌ها شما باید حتما اجازه اقامت و کار در فنلاند را دریافت کرده باشید. این موسسات درواقع واسطه‌ای هستند میان کارجو و کارفرما. هرجا فرصت شغلی متناسب با تخصص شما فراهم شود،‌ این موسسات بین شما و کارفرما ارتباط برقرار می‌کنند. گاهی ممکن است شغل‌های پاره‌وقت یا کوتاه‌مدت از سوی این موسسات به شما پیشنهاد شود. برای شروع بهتر است دست رد به سینه آن‌ها نزنید، چون همین شغل‌های کوتاه‌مدت می‌توانند شبکه کاری شما را گسترش دهند و راه را برای دریافت پیشنهادهای شغلی بهتر باز کنند. فراموش نکنید خدمات مربوط به موسسات کاریابی در فنلاند رایگان است و اگر موسسه‌ای درخواست پول کرد، احتمالا قصدش کلاهبرداری است،‌ نه کمک به شما!

دریافت اقامت دائم فنلاند از طریق مهاجرت کاری

اگر به مدت ۴ سال متوالی و بدون وقفه بتوانید اجازه اقامت اولیه خود را تمدید کنید و حداقل ۲ سال از ۴ سال گذشته را به طور مداوم در فنلاند زندگی کرده باشید، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنید. یادتان باشد در زمان درخواست اقامت دائم فنلاند باید حتما داخل فنلاند باشید، وگرنه درخواستتان درجا رد می‌شود. 

سخن پایانی
به طور خلاصه باید گفت کار در فنلاند نیاز به جاب آفر از سوی یک کارفرمای فنلاندی دارد. پیدا کردن جاب آفر می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد اما اگر شبکه کاری خود را بسازید و با کارفرماهای فنلاندی ارتباط برقرار کنید، می‌توانید نتیجه دلخواهتان را بگیرید. برای کار در فنلاند شما ابتدا باید در فنلاند کار پیدا کنید، بعد برای اجازه اقامت اولیه درخوست دهید. پس از تایید درخواست اقامت، می‌توانید برای اخذ ویزای فنلاند اقدام کنید.

نظرات شما نظر
اشتراک گذاری
it's me
مرضیه اسدینویسنده و محقق ایمیگو

مرضیه اسدی، نویسنده و محقق حوزه مهاجرت است اما قصد مهاجرت ندارد! درباره برنامه‌های مهاجرتی تحقیق می‌کند، با اداره مهاجرت کشورهای مختلف مکاتبه می‌کند، با وکیل‌های مهاجرتی در ارتباط است و در پایان، نتیجه کنجکاوی‌هایش را با شما در میان می‌گذارد.