آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

هزینه زندگی در فنلاند (لیست کامل هزینه‌ها + مالیات)

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۱۲ مهر ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

حقوق، مالیات و هزینه زندگی در فنلاند از میانگین اتحادیه اروپا کمی بالاتر است. اگر قصد زندگی در فنلاند را دارید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا درباره جزئیات هزینه زندگی در فنلاند شامل اجاره خانه، مواد غذایی، حمل‌ونقل، خدمات درمانی و تحصیلات اطلاعات کاملی به دست آورید.

هزینه خرید، اجاره و رهن خانه در فنلاند

هزینه خرید، رهن و اجاره خانه در هر شهر و منطقه فنلاند متفاوت است و طبیعتا مثل همین ایران خودمان هزینه‌ها در شهرهای بزرگ و در مناطق نزدیک به مرکز شهر بالاتر است. اما در فنلاند یک نکته جالب وجود دارد و آن هم این است که در این کشور اختلاف درآمد زیادی در مشاغل دیده نمی‌شود و همین موضوع باعث شده که مسکن و خانه‌های فنلاند از لحاظ شرایط و امکانات تفاوت زیادی با هم نداشته باشند؛ یعنی شما با هر سطح درآمدی در فنلاند می‌توانید یک خانه مناسب برای زندگی پیدا کنید. اگر می‌خواهید بدانید میانگین درآمد در فنلاند چقدر است،‌ مطلب حقوق ماهیانه کار در فنلاند را بخوانید.

هزینه خرید خانه در فنلاند

میانگین قیمت خرید هر مترمربع خانه در فنلاند حدود ۲۱۰۰ یورو است اما در شهرهای بزرگ‌تر مثل هلسینکی این قیمت خیلی بالاتر است و می‌تواند به ۷ هزار یورو به ازای هر مترمربع هم برسد اما این موضوع را هم در نظر بگیرید که فروش خانه در روستا و شهرهای کوچک سخت‌تر است و اگر روزی قصد فروش خانه‌تان را داشته باشید، مشتری‌های احتمالی در شهرهای بزرگ بیشتر هستند و می‌شود گفت خرید خانه در شهرهای بزرگ فنلاند یک سرمایه‌گذاری امن به حساب می‌آید.

قطعا اگر بتوانید در فنلاند خانه بخرید، در طولانی‌مدت از لحاظ مالی به نفعتان خواهد بود. تقریبا دو سوم فنلاندی‌ها در خانه‌های شخصی خود که مالکیت قانونی آن را دارند، زندگی می‌کنند؛ این یعنی با توجه به میزان حقوق و خدمات رفاهی، خرید خانه در فنلاند خیلی هم کار سختی نیست چون به هر حال دو سوم جمعیت از پس این کار برآمده‌اند!

در وبسایت‌های معتبر etuovi و oikotie می‌توانید خانه دلخواه خود را بر اساس محله، ویژگی‌های خانه، بودجه و… پیدا و خریداری کنید.

هزینه اجاره خانه در فنلاند

در فنلاند دو نوع خانه برای اجاره وجود دارد. برخی از خانه‌ها با کمک‌های دولتی (government subsidised) ساخته شده‌اند و برخی دیگر مالک خصوصی (non-subsidised) دارند.

طبیعتا اجاره‌بهای خانه‌های دولتی کمتر است اما مثل هر نوع خدماتی که دولت ارائه می‌دهد، باید مدت‌ها در صف انتظار بمانید تا یک روز پرنده کوچک خوشبختی روی شانه‌هایتان بنشیند و خانه‌ای را از دولت اجاره کنید. دولت فنلاند بر اساس فاکتورهایی مثل سن، موقعیت شغلی، شرایط مالی و… متقاضیان را اولویت‌بندی می‌کند.

در نمودار زیر می‌توانید میانگین اجاره‌بها در ۱۰ منطقه فنلاند برای خانه‌های اجاره‌ای دولتی و خصوصی را در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۳ مقایسه کنید:

مقایسه نرخ اجاره بها خانه‌های دولتی و خصوصی در سال ۲۰۲۳
مقایسه اجاره بها خانه‌های خصوصی و دولتی

اما به طور میانگین می‌توانیم بگوییم هزینه ماهانه اجاره خانه در فنلاند حدود ۱۰ تا ۳۰ یورو به ازای هر مترمربع است. درباره اجاره خانه هم همان قانون زندگی در شهرهای بزرگ‌تر وجود دارد و مبلغ اجاره در شهرهای بزرگ بیشتر از روستاها و شهرهای کوچک است.

در وبسایت‌های معتبر hintatiedot.fi و vuokraovi می‌توانید خانه دلخواه خود را بر اساس محله، ویژگی‌های خانه، بودجه و… پیدا و اجاره کنید.

هزینه رهن خانه در فنلاند

در ایران منظور از رهن خانه این است که شما مبلغی را به صاحبخانه می‌دهید و به ازای آن حق دارید در خانه او ساکن شوید. در این صورت دیگر نیازی به پرداخت اجاره ماهیانه نیست.

مقایسه اجاره و رهن خانه
مقایسه اجاره و رهن خانه

در فنلاند و بسیاری کشورهای اروپایی ماجرا کمی متفاوت است. وقتی شما خانه‌ای را رهن می‌کنید، علاوه بر مبلغ رهن خانه باید ماهیانه مبلغی را به عنوان اجاره‌بها بپردازید اما اگر خانه‌ای را اجاره کنید، دیگر نیازی به پرداخت پول پیش نیست و فقط کافی است ماهیانه اجاره‌بها را بپردازید. به زبان ساده، مفهوم رهن خانه در فنلاند معادل با اجاره خانه در ایران است.

مبلغ رهن خانه برای زندگی در فنلاند، حدود ۱۵ درصد از ارزش کل خانه است. بعد از پرداخت رهن، شما حق سکونت در خانه را دارید اما باید ماهیانه مبلغی را به عنوان شارژ حق سکونت بپردازید. به این مبلغ که معادل اجاره‌بها در ایران است، käyttövastike می‌گویند.

مبلغ اجاره ماهیانه هم بستگی به عمر ساختمان، متراژ، موقعیت مکانی آن، آپارتمانی یا ویلایی بودن دارد. تقریبا در تمامی شهرهای فنلاند می‌توانید خانه‌ای برای رهن پیدا کنید.

هزینه قبوض آب و برق و اینترنت در فنلاند

در فنلاند به دلیل سردی هوا، تامین برق برای سیستم‌های گرمایشی خانه هزینه قابل توجهی دارد. دمای مورد قبول برای اغلب فنلاندی‌ها در خانه ۲۱ درجه سانتی‌گراد است، در حالی که در برخی از روزهای سال دما در فنلاند به منفی ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. هرچند فنلاندی‌ها با پنجره‌های سه‌جداره و استفاده از وسایل گرمایشی کم‌مصرف سعی می‌کنند هزینه‌های گرم کردن خانه را به حداقل برسانند اما به هر حال بیشترین هزینه قبوض مربوط به مصرف برق می‌شود.

میزان مصرف آب هم معمولا بر اساس تعداد ساکنین یک آپارتمان تعیین می‌شود. اغلب صاحبخانه‌های فنلاندی هزینه آب، برق، اینترنت و تعمیرات را همراه با اجاره‌بها دریافت می‌کنند. در جدول زیر می‌توانید میانگین مبلغ قبوض برای یک ماه زندگی در فنلاند را ببینید:

خدمات

هزینه به یورو

آب، برق (گرمایش و سرمایش)

۱۱۳/۸۴

طرح ماهانه تلفن همراه با تماس و ۱۰ گیگابایت اینترنت

۲۶/۹۴

اینترنت (۶۰ مگابایت بر ثانیه، نامحدود، کابل/ ADSL)

۲۰/۴۸

میانگین مبلغ قبوض برای یک ماه زندگی در فنلاند

منبع: numbeo

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

هزینه مواد غذایی یک ماه زندگی در فنلاند

مخارج مربوط به مواد غذایی، با توجه به سبک زندگی شما در فنلاند متغیر است. ما در جدول زیر هزینه برخی از اقلام ضروری خورد و خوراک را آورده‌ایم تا بتوانید یک برآورد کلی از مخارج مواد غذایی در فنلاند به دست آورید. اطلاعات این جدول مربوط به جولای ۲۰۲۲ می‌شود:

مواد غذایی

هزینه به یورو

۴۰۰ گرم گوشت گاوی

۴/۳۰

یک کیلوگرم پنیر خامه‌ای

۵/۲۰

یک لیتر شیر بدون چربی

۰/۸۰

یک لیتر آب‌پرتقال

۲/۷۰

یک کیلوگرم برنج

۳/۴۰

۵۰۰ گرم قهوه

۳/۶۰

یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی

۱/۸۰

یک کیلوگرم سیب‌زمینی

۱

یک کیلوگرم سیب

۱

یک کیلوگرم نارنگی

۲/۶۰

هزینه برخی از اقلام ضروری خورد و خوراک در فنلاند – جولای ۲۰۲۲

منبع: infofinland.fi

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

هزینه حمل‌ونقل در فنلاند

اگر در شهرهای بزرگ فنلاند زندگی کنید، وسایل حمل‌ونقل عمومی نیازهای شما را رفع می‌کند. تقریبا در تمامی مناطق شهری، اتوبوس و قطار در دسترس است. اما در شهرهای کوچک‌تر یا روستاها ممکن است در بعضی از ساعات شبانه‌روز به وسیله نقلیه شخصی نیاز داشته باشید.

در جدول زیر می‌توانید میانگین هزینه حمل‌ونقل در فنلاند را ببینید:

نوع حمل‌ونقل

هزینه به یورو
بلیط یک‌طرفه داخل شهر

۳/۱۰

کارت ماهانه حمل‌ونقل عمومی

۶۰
پایه/ ورودی تاکسی

۷

تاکسی (به ازای هر کیلومتر)

۱/۵۰
بنزین (یک لیتر)

۲/۱۲

میانگین هزینه حمل‌ونقل در فنلاند

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

طبق قوانین دولت فنلاند، کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان، بازنشستگان و افرادی که در حال گذراندن دوره خدمت سربازی هستند، می‌توانند بلیت قطار و اتوبوس را با تخفیف تهیه کنند.

هزینه استفاده از خدمات درمانی فنلاند

اگر بتوانید اقامت دائم فنلاند را به دست آورید،‌ می‌توانید از خدمات بهداشتی و درمانی دولتی استفاده کنید. خدمات دولتی بسیار ارزان‌تر از خدمات درمانی خصوصی هستند اما برای اینکه از پزشک مورد نظرتان وقت بگیرید، باید مدتی در صف انتظار بمانید چون هر خدمتی که ارزان است، طرفدارهای زیادی هم دارد! در مقابل، خدمات درمانی خصوصی مختص به افراد خاصی نیست و چه شهروند فنلاند باشید و چه به طور موقت در حال زندگی در فنلاند باشید، می‌توانید از خدمات درمانی خصوصی استفاده کنید. هزینه خدمات درمانی خصوصی فنلاند خیلی بالاتر از خدمات درمانی دولتی است اما خیلی سریع‌تر می‌توانید خدمات مورد نظرتان را دریافت کنید.

هزینه خدمات درمانی عمومی، با توجه به اینکه در کدام شهر فنلاند زندگی می‌کنید، متفاوت است، اما در جدول زیر می‌توانید میانگین هزینه خدمات درمانی دولتی در فنلاند را ببینید:

نوع خدمات درمانی

هزینه به یورو
ویزیت در درمانگاه

۲۰ 

ویزیت در پلی‌کلینیک

۴۰
بستری در بیمارستان (یک شبانه‌روز)

۵۰

میانگین هزینه خدمات درمانی دولتی در فنلاند

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

میزان خدمات درمانی دولت فنلاند

طبق جدول بالا هزینه خدمات درمانی دولتی در فنلاند زیاد نیست. به هر حال این خدمات را دولت گردن گرفته است! اما آیا هر نوع بیماری شامل این خدمات می‌شود و اگر یک نفر مدام درگیر بیماری باشد، دولت فنلاند تمامی هزینه‌ها را تقبل می‌کند؟

جواب این سوال خیر است. دولت فنلاند برای هر شخص در سال حدود ۷۰۰ یورو جهت ارائه خدمات درمانی هزینه می‌کند؛ البته خدمات مرکز مشاوره بهداشتی برای مادران و کودکان رایگان است.

هزینه دارو در فنلاند

هزینه دارو در فنلاند به عهده بیمار است اما برخی از داروها در فنلاند شامل «مبلغ جبرانی» می‌شوند. منظور از مبلغ جبرانی این است که اگر در طول یک سال، خرید دارو به اندازه ۶۰۰ یورو خرج روی دستتان بگذارد، در باقیمانده روزهای سال بیشتر هزینه‌های دارو را دولت از طریق منابع مالیاتی خود می‌پردازد.

هزینه تحصیل در مدارس فنلاند

اگر می‌خواهید همراه با خانواده مهاجرت کنید، احتمالا یکی از دغدغه‌های بزرگ شما درباره هزینه تحصیل فرزندان در فنلاند است. این خبر خوب را برایتان داریم که تحصیل در مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در فنلاند کاملا رایگان است. دولت فنلاند از منابع مالیاتی به بهترین شکل استفاده می‌کند و یکی از زمینه‌هایی که باعث می‌شود فنلاندی‌ها با دل راحت مالیات پرداخت کنند، همین خدمات آموزشی مدرن و رایگان برای کودکان است.

ثبت‌نام در مهدکودک‌ها و شرکت در دوره مراقبت و آموزش روزانه کودکان در فنلاند اجباری نیست و تصمیم درباره آن به عهده والدین است. مهدکودک‌ها زیر نظر شهرداری‌ها ارائه می‌شوند و هزینه آن با توجه به درآمد خانواده، تعداد ساعاتی که کودک تحت آموزش است و تعداد فرزندان بزرگ‌تر، تعیین می‌شود. مثلا اگر خانواده‌ای قبلا یک فرزند خود را به مهدکودک فرستاده باشد، برای فرزند دوم هزینه کمتری خواهد پرداخت. هزینه شرکت در دوره مراقبت و آموزش کودکان حداکثر ۳۰۰ یورو در ماه برای فرزند اول تعیین شده است.

نرخ مالیات در فنلاند

در سال ۲۰۲۲ نرخ مالیات در فنلاند ۴۳/۲ درصد بود. اگرچه نرخ مالیات در این کشور بالاست و برخی از افراد ممکن است در نگاه اول آن را یکی از معایب زندگی در فنلاند بدانند ولی واقعیت این است که خدمات رفاهی و امکانات دولتی که بالاتر هم به آن‌ها اشاره شد مانند خدمات مسکن، درمانی و آموزشی رایگان یا کم‌هزینه باعث می‌شود که فنلاندی‌ها پرداخت مالیات را مساوی با از دست دادن پول ندانند، بلکه به عنوان یک سرمایه‌گذاری به آن نگاه کنند.

در نمودار زیر نرخ مالیات در فنلاند را از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۲ می‌بینید:

نرخ مالیات ۴۷ سال گذشته در فنلاند
نرخ مالیات فنلاند ۲۰۲۲-۱۹۷۵

هزینه زندگی در ۵ شهر بزرگ فنلاند

مخارج زندگی در فنلاند هم مثل هر کشور دیگری، از یک شهر به شهر دیگر متفاوت است. طبیعتا هزینه زندگی در شهرهای بزرگ فنلاند بیشتر از شهرهای کوچک و روستاهاست.

با توجه به اینکه درباره هزینه زندگی در شهرهای کوچک و روستاهای فنلاند، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و بر اساس معیارهای ما در ایمیگو، منابع موجود اعتبار کافی ندارند، به‌ناچار در این قسمت فقط هزینه زندگی در ۵ شهر بزرگ فنلاند را بررسی کرده‌ایم.

در جدول زیر می‌توانید میانگین هزینه ماهیانه زندگی در ۵ شهر بزرگ فنلاند در سال ۲۰۲۳ را ببینید و مقایسه کنید. در برآوردِ مخارج، مبلغ اجاره خانه را در نظر نگرفته‌ایم:

نام شهر

میانگین هزینه ماهیانه زندگی برای خانواده چهارنفره (یورو)میانگین هزینه ماهیانه زندگی برای یک نفر (یورو)

اسپو

3,813

1,033

وانتا3,477

971

هلسینکی

3,377921
اولو3,163

865

تامپره

3,022

824

میانگین هزینه ماهیانه زندگی در ۵ شهر بزرگ فنلاند – ۲۰۲۳

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

ممکن است میان اعداد این جدول و منابع دیگر کمی اختلاف وجود داشته باشد اما با قطعیت می‌توان گفت که هزینه زندگی در اسپو از بقیه شهرهای فنلاند بیشتر است و سایر شهرها به همان ترتیبی که در جدول آورده‌ایم،‌ بعد از اسپو قرار می‌گیرند.

مقایسه هزینه زندگی در فنلاند با کشورهای دیگر

در این قسمت می‌خواهیم میانگین هزینه یک ماه زندگی در فنلاند را با برخی از کشورهای اروپایی مقایسه کنیم تا راحت‌تر بتوانید اختلاف میان آن‌ها را بسنجید. منظور از هزینه زندگی، مخارج مربوط به کالاهای مصرفی مانند مواد غذایی، پوشاک،‌ حمل‌و‌نقل، آب و برق و همچنین ورزش و سرگرمی است و هزینه اجاره و رهن خانه به صورت جداگانه برآورد شده است.

در جدول زیر هزینه زندگی و اجاره ماهیانه یک نفر در فنلاند را با برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مقایسه کرده‌ایم:

نام کشور

میانگین هزینه ماهیانه زندگی برای یک نفر (یورو)

میانگین اجاره آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر

(یورو)

مجموع هزینه‌های ماهیانه یک نفر (یورو)

یونان

747

414

1,161

اسپانیا

674

756

1,430

پرتغال

662

7891,451
سوئد821768

1,589

فرانسه

919721

1,640

فنلاند

896

788

1,684

آلمان

927

837

1,764

اتریش

993819

1,812

دانمارک

1,0501,026

2,076

نروژ

1,110988

2,098

هلند

9241,200

2,124

مقایسه هزینه زندگی و اجاره ماهیانه یک نفر در فنلاند با برخی از کشورهای اتحادیه اروپا

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

سخن پایانی

در این مطلب هزینه زندگی در فنلاند را در بخش‌های مختلف مانند خرید و اجاره خانه، آب و برق،‌ مواد غذایی، حمل‌ونقل، تحصیل و درمان بررسی کردیم. مخارج زندگی تا حد زیادی به شهر محل سکونت و سبک زندگی شما وابسته است اما به صورت میانگین می‌توان گفت هزینه زندگی برای یک خانواده چهارنفره در فنلاند بدون در نظر گرفتن اجاره خانه، حدود ۳ هزار یورو در ماه است. این مبلغ برای فردی که تنها زندگی می‌کند،‌ حدود ۹۰۰ یورو خواهد بود. در فنلاند،‌ نرخ مالیات ۴۳/۲ درصد است اما بسیاری از خدمات آموزشی، درمانی و حتی مسکن را دولت به صورت رایگان یا با هزینه کم تامین می‌کند.

نظرات شما نظر