آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

راهنمای کامل زندگی در فنلاند ۲۰۲۳

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۹ آبان ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

نرخ مهاجرت به فنلاند هر سال افزایش پیدا می‌کند و افراد بیشتری برای زندگی در شادترین کشور دنیا، فنلاند، خانه خود را ترک می‌کنند. در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ هزار نفر مهاجر وارد فنلاند شدند، این تعداد نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. اگر شما هم قصد دارید به خیل مهاجران این کشور بپیوندید، باید قبل از هر چیز با شرایط زندگی در فنلاند به خوبی آشنا شوید. ما در این مطلب از سیر تا پیاز زندگی در فنلاند خواهیم گفت و راهنمای کاملی از شرایط زندگی، اقتصاد و هزینه‌ها،‌ سیستم حمل‌ونقل، سیستم آموزشی، آب‌وهوا و معایب و مزایای زندگی در فنلاند در اختیارتان خواهیم گذاشت.

اقتصاد فنلاند

اقتصاد فنلاند یکی از آزادترین و پایدارترین اقتصادهای جهان است و رتبه یازدهم در سطح جهان را دارد. در میان ۴۴ کشور اروپایی، اقتصاد فنلاند از لحاظ پویایی و آزادی در رتبه هشتم قرار می‌گیرد.
شرایط اقتصادی فنلاند یکی از دلایل مهم مهاجرت به این کشور است. زندگی در فنلاند، این امکان را فراهم می‌کند که به مبادلات تجاری آزاد در سطح جهان دسترسی داشته باشید. علاوه بر این دولت فنلاند از ایجاد کسب‌وکارهای جدید و نوآورانه حمایت و صاحبان سرمایه را تشویق به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا می‌کند.

۳ فاکتور و مهم تاثیرگذار در وضعیت اقتصادی هر کشور عبارتند از میانگین درآمد، نرخ مالیات و نرخ بیکاری. در ادامه وضعیت این ۳ شاخص را در فنلاند بررسی خواهیم کرد.

میانگین درآمد در فنلاند

در سال ۲۰۲۳،‌ میانگین حقوق در فنلاند حدود ۴ هزار یورو در ماه اعلام شده است. البته این عدد مربوط به قبل از کسر مالیات و بیمه می‌شود. بعد از تمام حساب‌وکتاب‌های مالی، میانگین حقوق خالص دریافتی افراد شاغل در فنلاند حدود 2,700 یورو خواهد بود.
در فنلاند هم مانند تمام نقاط دنیا،‌ برخی از مشاغل درآمد بالاتری دارند. مثلا اگر شما یک جراح یا پزشک متخصص هستید، با زندگی و کار در فنلاند می‌توانید ماهیانه ۱۰ هزار تا ۲۸ هزار یورو درآمد ناخالص داشته باشید. سری به مطلب مشاغل پردرآمد فنلاند و مشاغل مورد نیاز فنلاند بزنید و ببینید آیا تخصص شما در این لیست قرار دارد یا نه.

نرخ مالیات در فنلاند

نرخ مالیات در فنلاند حدود ۴۳ درصد است. مالیات در فنلاند انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان این‌طور دسته‌بندی کرد:

  • مالیات بر حقوق
  • مالیات بر درآمد شرکت
  • مالیات بر مزایای اجتماعی مانند بازنشستگی و کمک‌هزینه تحصیلی
  • مالیات بر درآمد حاصل از سرمایه مانند اجاره خانه

بعد از مدتی زندگی در فنلاند متوجه خواهید شد که پرداخت مالیات به نفع شما و سایر ساکنان این کشور است. مالیات دریافت‌شده صرف خدمات رفاهی،‌ بهداشت و درمان، سیستم حمل‌ونقل، آموزش و خلاصه هر نوع خدماتی می‌شود که در نهایت سطح کیفیت زندگی در فنلاند را بالا می‌برد.
در مطلب حقوق ماهیانه کار در فنلاند، به طور مفصل درباره میانگین درآمد، عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد و نرخ مالیات بر حقوق در فنلاند توضیح داده‌ایم.

نرخ بیکاری در فنلاند

در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نرخ بیکاری در فنلاند 6.9 درصد اعلام شد. ۲۰ سال قبل یعنی در سال ۲۰۰۳، نرخ بیکاری در فنلاند 10.47 درصد بود. طی این سال‌ها، دولت فنلاند با تمهیداتی مانند حمایت از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها، ایجاد مشاغل جدید، هماهنگ‌سازی دانشگاه و تجارت به منظور آموزش در راستای نیاز بازار کار توانست نرخ اشتغال‌زایی را بالا ببرد و شرایط کاری،‌ اقتصادی و زندگی مردم در فنلاند را بهبود ببخشد.
در جدول زیر می‌توانید نرخ بیکاری فنلاند را با برخی کشورهای اروپایی مهاجرپذیر مقایسه کنید تا جایگاه این کشور را از لحاظ کار و میزان اشتغال بهتر متوجه شوید. داده‌های این جدول از گزارش‌های سال ۲۰۲۲ جمع‌آوری شده است:

نام کشور

نرخ بیکاری (درصد)
اسپانیا

12.7

ایتالیا

7.8
سوئد

7.2

فرانسه

7

فنلاند

6.8
پرتغال

6.8

دانمارک

4.9
آلمان

2.9

مقایسه نرخ بیکاری فنلاند با سایر کشورها

منبع: statista
احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

هزینه زندگی در فنلاند

اگر تنها به این کشور مهاجرت می‌کنید، یک ماه زندگی در فنلاند حدود ۹۰۰ یورو برایتان خرج دارد؛ البته در این برآورد، مبلغ اجاره خانه را در نظر نگرفته‌ایم. اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه نقلی در مرکز شهر حدود ۸۰۰ یور در ماه است. با این حساب باید گفت میانگین هزینه زندگی یک فرد مجرد در فنلاند که در مرکز شهر زندگی می‌کند، حدود 1,700 یورو در ماه تخمین زده می‌شود.
در مطلب هزینه زندگی در فنلاند می‌توانید ببیند زندگی در کدام یک از شهرهای فنلاند به‌صرفه‌تر است و درباره جزئیات مخارج زندگی در این کشور مانند مبلغ اجاره خانه، هزینه مواد غذایی، خدمات درمانی و حمل‌ونقل اطلاعات کاملی به دست آورید.

شرایط مسکن برای زندگی در فنلاند

سکونت در فنلاند انواع مختلفی دارد: اجاره، رهن یا خرید خانه. هر کدام از این روش‌ها نیز حالات متنوعی دارند. تصمیم‌گیری و انتخاب نوع سکونت در فنلاند، بیشتر از هر چیز به بودجه و نیاز شما وابسته است.
هزینه‌ای که باید برای خرید یا اجاره خانه بپردازید، به منطقه‌ای که خانه در آن بنا شده، عمر و قدمت ساختمان، متراژ، امکانات خانه و… بستگی دارد.
زندگی در خانه‌های ویلاییِ مستقل یا خانه‌های ردیفی که در یک خط به هم چسبیده‌اند و اصطلاحا paritalo نام دارند، در فنلاند رایج است. البته در شهرهای بزرگ‌تر مردم معمولا در آپارتمان سکونت دارند. جدا از این، تقریبا ۲۰ درصد از فنلاندی‌ها تنها زندگی می‌کنند، به همین دلیل پیدا کردن خانه با متراژ پایین و قیمت مناسب، به‌خصوص در حومه شهرهای بزرگ کار سختی نیست.

اجاره خانه در فنلاند

میانگین هزینه اجاره خانه در فنلاند حدود ۱۰ تا ۳۰ یورو به ازای هر مترمربع است. خانه‌هایی که در فنلاند می‌توانید اجاره کنید یا تحت مالکیت شخص قرار دارد یعنی خانه با سرمایه شخصی ساخته شده یا تحت مالکیت شهرداری است یعنی خانه با حمایت و سرمایه دولت بنا شده. طبیعی است که اگر شانس با شما یار باشد و بتوانید یکی از خانه‌های وابسته به شهرداری را اجاره کنید، اجاره‌بها تا حد زیادی کاهش خواهد یافت و این یعنی هزینه زندگی شما در فنلاند به طور چشمگیری کم می‌شود.

اجاره خانه‌های دولتی

سوال اصلی این است که آیا هرکسی پایش به فنلاند رسید، می‌تواند برای اجاره خانه‌ای دولتی درخواست دهد؟ خیر. اگر تابعیت فنلاند یا کارت اقامت در فنلاند یا اجازه اقامت موقت با حداقل یک سال اعتبار داشته باشید، می‌توانید برای دریافت خانه‌های دولتی درخواست دهید. هرچند نباید خیلی به نتیجه درخواستتان امید ببندید!
این خانه‌ها به دلیل قیمت پایین نسبت به خانه‌های شخصی طرفداران زیادی دارند. مخصوصا اگر برای زندگی، شهرهای بزرگی از فنلاند مانند هلسینکی یا اسپو را انتخاب کنید، باید خیلی صبور باشید تا روزی یک واحد آپارتمان دولتی برای اجاره نصیبتان شود اما در شهرهای کوچک‌تر، تعداد رقیب‌هایتان کمتر است و شانس بیشتری دارید!
شاید به همین دلیل است که بیشتر فنلاندی‌ها ترجیح می‌دهند مبلغ بیشتری روی پول اجاره بگذارند و خانه‌ای را از یک مالک شخصی اجاره کنند و عطای خانه‌های دولتی را به لقایش ببخشند.

اجاره خانه با مالکیت شخصی

برای یافتن خانه‌‌های اجاره‌ای با مالکیت شخصی، بهتر است کمی وقت بگذارید و با جستجو در اینترنت و بدون واسطه خانه مورد نظر را پیدا کنید. وبسایت‌های vuokraovi و oikotie.fi می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. اما اگر سرتان شلوغ است و زمان کافی ندارید، ناچارید مبلغی به مشاوران املاک بدهید تا آن‌ها این کار را انجام دهند.

خرید خانه در فنلاند

میانگین هزینه خرید خانه در فنلاند حدود 2,100 یورو به ازای هر مترمربع است. اگر قصد دارید برای زندگی در فنلاند خانه‌ای بخرید، باید سراغ یکی از این گروه‌ها بروید:

  • اشخاص صاحب ملک
  • بنگاه‌های املاک
  • شرکت‌های ساختمان‌سازی

حدود دو سوم فنلاندی‌ها در خانه شخصی خود زندگی می‌کنند. دولت از طریق کمک‌هزینه و وام مسکن از افرادی که قصد زندگی در فنلاند را دارند، حمایت می‌کند تا راحت‌تر بتوانند خانه‌ای برای سکونت خریداری کنند.
شرایط خرید ملک در فنلاند معمولا به نفع خریدار است. مثلا فروشنده ملک باید تا مدتی مشخص مسئولیت مشکلات یا تعمیرات خانه را به عهده بگیرد. اگر خانه را از شرکت‌های ساختمانی خریداری کرده باشید، فروشنده تا ۲ سال مسئول مشکلات خانه شماست و باید هزینه تعمیرات را بپردازد. اگر خانه را از مالک شخصی بخرید، او موظف است تا ۵ سال پس از فروش، نقص و ایرادهای خانه را رفع کند.

خدمات درمانی فنلاند

اگر شهروندی یا اقامت دائم فنلاند را دریافت کنید، در این صورت کارت خدمات درمانی کلا (Kela) به شما تعلق می‌گیرد. داشتن این کارت نشان می‌دهد که شما تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی فنلاند هستید و می‌توانید از خدمات بهداشتی و درمانی عمومی استفاده کنید. درواقع شما قبلا هزینه این خدمات را از طریق مالیات پرداخته‌اید.
اما اگر کارت کلا به شما تعلق نگیرد، روزهای بیماری در فنلاند سخت‌تر خواهد گذشت چون در این صورت مجبور می‌شوید از خدمات درمانی خصوصی استفاده کنید که هزینه آن خیلی بیشتر از بخش عمومی است.
اگر دانشجو هستید یا به عنوان کارگر فصلی در فنلاند کار و زندگی می‌کنید،‌ ممکن است تحت شرایطی، امکانات درمانی عمومی فنلاند به شما هم تعلق بگیرد اما این مسئله را باید حتما قبل از ورود به فنلاند پیگیری کنید و از قوانین متناسب با شرایط خود مطلع شوید.

سیستم حمل‌ونقل فنلاند

اگر به نقشه فنلاند دقت کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که فاصله میان شهرها و مناطق زیاد است اما این چالش به نقطه قوت فنلاند تبدیل شده. یکی از مشخصه‌های بالا بودن کیفیت زندگی در فنلاند، جاده‌های امن و سیستم حمل‌ونقل مدرن و ایمن است.

ایستگاه مترو در هلسینکی

حمل‌ونقل عمومی

شبکه گسترده‌ای از خدمات حمل‌ونقل عمومی مانند قطار،‌ اتوبوس و تراموا در سطح کشور وجود دارد. زمان‌بندی دقیق و به‌روز بودن از ویژگی‌های اصلی سیستم حمل‌ونقل عمومی فنلاند است.
هلسینکی به عنوان پایتخت و مرکز اقتصاد فنلاند روزانه مقصد بسیاری از افراد از حومه و شهرهای اطراف برای اهداف تجاری و کاری است و به همین دلیل قطارها و اتوبوس‌ها با فواصل زمانی مشخص از سایر نقاط فنلاند به سوی این شهر و برعکس در رفت‌وآمد هستند.
با استفاده از ابزارهای مسیریابی مانند Matka.fi می‌توانید نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به خود و بهترین گزینه‌های سفر با اتوبوس، مترو، قطار بین شهری، تراموای داخل شهری، کشتی، هواپیما یا دوچرخه را ببینید.

خرید خودرو

اگرچه در شهرهای کوچک‌تر فنلاند هم نیازی به داشتن خودروی شخصی نیست و شبکه حمل‌ونقل عمومی فنلاند تا دل شهرستان‌های کوچک نیز راه یافته اما اگر تمایل به خرید خودروی شخصی دارید، باید بدانید هزینه خریداری و نگهداری خودروی شخصی در فنلاند بالاست. هزینه‌هایی مانند مالیات بر خودروی شخصی، استهلاک، سوخت، بیمه، هزینه پارکینگ و تعمیر خودرو در فنلاند سر به فلک می‌کشد و به همین دلیل هم افراد کمی در فنلاند از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.

قیمت خودرو در فنلاند

اگرچه قیمت خودرو به عوامل زیادی مثل مدل، سال تولید، نو یا دست‌دوم بودن،‌ تجهیزات و… وابسته است اما با تخمین کلی می‌شود گفت یک ماشین اقتصادی و خوش‌قیمت در فنلاند حدود ۲۰ هزار یورو خرج برایتان می‌تراشد. اگر به داشتن خودروی شخصی اعتیاد دارید و در مدت اقامت و زندگی در فنلاند می‌خواهید با ماشین خود در سطح کشور تردد کنید، وبسایت‌های kamux.fi و autoliitto.fi منابع معتبری برای بررسی قیمت‌های روز خودروهای موجود در فنلاند هستند.

سیستم آموزشی فنلاند

فنلاند یکی از برترین سیستم‌های آموزشی دنیا را دارد و طبق گزارش‌های معتبری مانند OECD این کشور از لحاظ سلامت و کیفیت سیستم آموزشی رتبه هشتم جهان را دارد. پس اگر قصد دارید همراه با خانواده و فرزندان خود برای مهاجرت و زندگی در فنلاند اقدام کنید، این خبر خوب را داریم که فرزندان شما فرصت تحصیل در یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا را خواهند داشت.

مقاطع تحصیلی در فنلاند

در فنلاند کودکان در سن ۶ سالگی به پیش‌دبستانی می‌روند. این مقطع زیر نظر سیستم آموزش‌وپروش فنلاند قرار ندارد. دوره پیش‌دبستانی را شهرداری‌ها برگزار می‌کنند و به همین دلیل ثبت‌نام در این دوره هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند.
کودکان در سن ۷ سالگی وارد مقطع ابتدایی می‌شوند که شامل ۹ پایه تحصیلی است و بعد از آن، وارد مقطع متوسطه می‌شوند. دبیرستان و فنی‌وحرفه‌ای زیرمجموعه مقطع متوسطه هستند و دانش‌آموزان خود انتخاب می‌کنند که مسیر تحصیلی خود را چگونه ادامه دهند. در دبیرستان معمولا دروس عمومی‌تر است اما در فنی‌وحرفه‌ای دانش‌آموزان حرفه مورد نظر خود را برای ورود به بازار کار تا حد قابل قبولی می‌آموزند.
مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی و متوسطه در فنلاند اجباری است. آموزش در مدارس فنلاند به زبان فنلاندی یا سوئدی انجام می‌شود اما در شهرهای بزرگ‌تر این امکان را دارید که فرزندان خود را در مدارس بین‌المللی ثبت‌نام کنید که زبان آموزشی در آن‌ها انگلیسی یا فرانسوی است.

آب‌وهوای فنلاند

فنلاند کشوری سرد با زمستان‌های طولانی است اما قطعا تمام مناطق و تمام فصول سال دمای یکسانی را ندارند. زندگی در شهرهای شمالی فنلاند می‌تواند باعث افسردگی و اضطراب شود. در این بخش از کشور زمستان‌های سخت و طولانی را تجربه خواهید کرد، به طوری که دمای هوا در فوریه ممکن است به منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد و حتی کمتر هم برسد.
در شهرهای جنوبی فنلاند مانند هلسینکی و تورکو دمای هوا بالاتر است. اگرچه در همین شهرها هم باید انتظار دمای منفی ۵ درجه سانتی‌گراد در زمستان را داشته باشید. اگر می‌خواهید راه و رسم زندگی در فنلاند در فصول سرد را یاد بگیرید، باید مانند مردم محلی به سونا، نوشیدنی‌های داغ، ورزش‌های زمستانی، مصرف منظم ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین دی و نوردرمانی روی بیاورید تا دچار افسردگی فصلی نشوید.

بهترین شهرهای فنلاند برای زندگی

بهترین شهر برای زندگی در فنلاند به دلیل شما برای مهاجرت و خواسته‌هایی که از یک شهر مناسب دارید، بستگی دارد. اگر هدف شما از مهاجرت پیدا کردن شغل خوب و درآمد بالاست، قطعا شهرهای بزرگ صنعتی و تجاری مانند هلسینکی و تامپره در صدر لیست قرار می‌گیرند. تامپره، اولو، اسپو و تورکو بهترین شهرهای فنلاند برای زندگی دانشجویی محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید در ارزان‌ترین شهرهای فنلاند زندگی کنید، اولو و تامپره را پیشنهاد می‌کنیم و اگر می‌خواهید در شهری زندگی کنید که خبری از شب‌های طولانی و سخت زمستانی فنلاند در آن نباشد، بهتر است سراغ هلسینکی، تورکو و سایر شهرهای جنوبی فنلاند بروید.

معایب و مزایای زندگی در فنلاند

سطح کیفیت زندگی در فنلاند بالاست و به همین دلیل سال به سال تعداد افرادی که به این کشور مهاجرت می‌کنند، بیشتر می‌شود. مهم‌ترین مزایای زندگی در فنلاند عبارت است از سیستم آموزشی باکیفیت، سیستم حمل‌ونقل پیشرفته، اقتصاد پویا و امنیت مالی. اما زندگی در فنلاند هم فقط با خوبی و خوشی همراه نیست. زندگی در این کشور معایبی دارد که اگر چشمتان را به روی آن‌ها ببندید، سختی‌های مهاجرت برایتان دوچندان می‌شود. از مهم‌ترین معایب زندگی در فنلاند می‌توان به بالا بودن نرخ مالیات، سخت بودن یادگیری زبان فنلاندی و زمستان‌های سخت و طولانی اشاره کرد. در مطلب معایب و مزایای زندگی در فنلاند به طور مفصل و کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

سخن پایانی
در این مطلب از شرایط زندگی در فنلاند شامل اقتصاد و هزینه‌های زندگی،‌ سیستم حمل‌ونقل عمومی و شرایط خرید و نگهداری خودروی شخصی، سیستم آموزشی، آب‌وهوا و معایب و مزایای زندگی در فنلاند گفتیم. زندگی در فنلاند می‌تواند سطح بالایی از کیفیت را برایتان به ارمغان بیاورد، به شرطی که بتوانید خود را با شرایط زندگی در این کشور وفق دهید.

نظرات شما نظر