آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

خوشی‌ها و مصائب زندگی در فنلاند

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۵ تیر ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

وقتی حرف از مزایا و معایب زندگی در فنلاند می‌شود، مردم معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند: آن‌هایی که فنلاند را به خاطر طبیعت وحشی، گوزن شمالی، شفق قطبی، سوناهای فراوان و امکانات رفاهی‌اش دوست دارند، آن‌هایی که از این کشور به خاطر سرمای وحشتناک، تاریکی هوا، خلوت بودن و دلمردگی‌اش بیزارند.

خب حالا بیایید ببینیم حق با کدام گروه است و آیا فنلاند جای خوبی برای زندگی است یا نه؟

معایب زندگی در فنلاند

مزایای زندگی در فنلاند بر کسی پوشیده نیست و می‌تواند هرکسی را ترغیب کند تا خانه و زندگی‌اش را جمع کند و به این کشور برود. اما ما می‌خواهیم اول از معایب زندگی در فنلاند برایتان بگوییم چون برخی از آن‌ها ممکن است روی تمام مزیت‌ها خط بکشند و کاری کنند که عطایش را به لقایش ببخشید.

قدرت خرید در فنلاند پایین است

این درست است که میانگین درآمد در فنلاند بالاست اما هزینه زندگی در فنلاند آنقدر بالا است که همه پول‌هایتان تمام می‌شود. تازه اگر خوش‌شانس باشید و پول کم نیاورید. این موضوع یکی از مهم‌ترین معایب زندگی در فنلاند به شمار می‌رود.

در تصویر زیر، شاخص هزینه زندگی ۲۰۲۲ فنلاند در قیاس با برخی کشورهای مهاجرپذیر اتحادیه اروپا را مشاهده می‌کنید (منبع: numbeo)

نمودار شاخص هزینه زندگی فنلاند در مقایسه با ۶ کشور اروپایی

نرخ مالیات در فنلاند کمرشکن است

شاید درست نباشد که بالا بودن نرخ مالیات را از معایب زندگی در فنلاند بدانیم. به هر حال این مالیات سنگین در قالب خدمات درمانی، حمل‌ونقل عمومی، تحصیل رایگان و بسیاری خدماتی رفاهی دیگر به شما برمی‌گردد. در سال ۲۰۲۲ نرخ مالیات در فنلاند ۴۳/۲ درصد بود.

در تصویر زیر می‌توانید نرخ مالیات در فنلاند را از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۲ را مشاهده کنید. (منبع: stat.fit)

نمودار خطی نرخ مالیات در فنلاند از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۲

در فرآیند یادگیری زبان فنلاندی پیر می‌شوید

تقریبا ۸۰ درصد مردم فنلاند به زبان انگلیسی مسلط هستند اما اگر قصد دارید در این کشور ساکن شوید و با مردم ارتباط نزدیک‌تری داشته باشید، باید زبان فنلاندی را یاد بگیرید. متاسفانه این خبر بد را برایتان داریم که این زبان یکی از سخت‌ترین‌هاست. حتی اگر عاشق یادگیری زبان هستید و معتقدید سختی زبان از معایب زندگی در فنلاند محسوب نمی‌شود، باید بدانید الگوهای گرامر زبان فنلاندی بسیار پیچیده است و لغات نیز می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند. یادگیری زبان فنلاندی یک پروژه سنگین است که برای زندگی در این کشور باید آن را به انجام برسانید.

پیدا کردن کار در فنلاند خودش یک کارِ تمام‌وقت است

نرخ بیکاری در فنلاند پایین است اما این به معنی وجود فرصت‌های شغلی متنوع نیست. شرکت‌های فنلاندی عادت به اخراج یا تعدیل نیروی کار ندارند و تا جایی که بتوانند کارمندان را از دست نمی‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود که در یک بازه زمانی کوتاه، امکان خالی شدن یک میز برای شما کم باشد. اما اگر در یکی از مشاغل مورد نیاز فنلاند تخصص داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید و شانس استخدام بالاتری دارید.

برای پیدا کردن کار در فنلاند، باید صبور باشید، رابطه‌های جدید ایجاد کنید و از شبکه‌سازی با اهداف شغلی نترسید. یکی دیگر از راه‌های کار کردن در فنلاند هم این است که خودتان کسب‌وکاری در این کشور راه بیندازید. اگر ایده نوآورانه‌ای دارید که می‌تواند به اقتصاد فنلاند کمک کند، می‌توانید از طریق ویزای استارتاپ فنلاند به این کشور مهاجرت کنید و هم خودتان و هم اعضای تیمتان را به درآمد برسانید.

دما در زمستان‌های فنلاند به منفی ۵۰ درجه می‌رسد

تحمل سرمای وحشتناک در زمستان‌های فنلاند کار هرکسی نیست. حتی ساکنین دائمی این کشور با تمهیدات و تجهیزات کامل برای تحمل سرما، باز هم دل خوشی از زمستان‌ها ندارند.

بخش‌های شمالی فنلاند در زمستان دمای منفی ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند. وضعیت در مناطق جنوبی هم خیلی تعریفی ندارد و معمولا دمای گرم‌ترین نقاط هم به منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

برای همین هم مردم فنلاند علاقه عجیبی به سونا، قهوه و الکل دارند. چیزهایی که گرما را به آن‌ها هدیه می‌دهد. در فنلاند ۱.۵ میلیون مرکز سونا وجود دارد، در حالی که جمعیت این کشور فقط ۵.۶ میلیون نفر است!

سازمان هواشناسی فنلاند، کمترین میزان دما در فنلاند، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را در ماه‌های مختلف سال به صورت زیر گزارش کرده است:

نام منطقه/ شهردمای هوا (سانتی‌گراد)ماه
کیتیلا51.5 –ژانویه
سودانکیلا49 –فوریه
سالا44.3-مارس
کوسامو36-آوریل
اینونتِکیو24.6-مه
اینونتِکیو7.7-ژوئن
اینونتِکیو5-جولای
سالا10.8-آگوست
سودانکیلا18.7-سپتامبر
سودانکیلا31.8-اکتبر
سودانکیلا42-نوامبر
لیکسا47-دسامبر
کمترین میزان دما در فنلاند از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰

منبع: ilmatieteenlaitos.fi

در فنلاند نرخ افسردگی بالاست

وقتی به لیست مزایای زندگی در فنلاند نگاه می‌کنید، شاید با خود بگویید چطور ممکن است کسی در این کشور افسرده شود؟! واقعیت این است که افسردگی یک بیماری است و الزاما ارتباط مستقیمی با شرایط محیطی و سطح کیفیت زندگی افراد ندارد. نرخ بالای افسردگی یکی از معایب زندگی در این فنلاند محسوب می‌شود و برخی از افراد که خود مستعد ابتلا به این بیماری هستند، دقیقا به همین دلیل ممکن است دور زندگی کردن در این کشور را خط بکشند.

فنلاند رتبه نهم را در میزان افسردگی بین تمام کشورهای جهان دارد. از دلایل اصلی افسردگی در فنلاند می‌توان به سرمای شدید، زشت شمردن ابراز احساسات شدید و هیجانات عاطفی و مصرف بالای مشروبات الکلی اشاره کرد. در جدول زیر می‌توانید میزان افسردگی در فنلاند را با برخی کشورهای اروپایی مهاجرپذیر مقایسه کنید. این داده‌ها مربوط گزارشی در سال ۲۰۱۹ می‌شود.

نام کشوردرصد افراد مبتلا به افسردگی
پرتغال۱۲/۲
سوئد۱۱/۷
آلمان۱۱/۶
فنلاند۸/۸
فرانسه۷/۷
اتریش۷/۵
اسپانیا۵/۷
ایتالیا۵/۳
یونان۳/۸
مقایسه میزان افسردگی در فنلاند را با برخی کشورهای اروپای

منبع: ec.europa.eu

در فنلاند شب و روز را گم می‌کنید

در طول تابستان، اکثر نقاط فنلاند به مدت ۷۳ روز غروب خورشید را نمی‌بینند یعنی خورشید شب و روز می‌تابد! برای همین هم اصطلاح «خورشید نیمه‌شب» درباره فنلاند رایج است. خورشید پُرکار بودن خود در تابستان را با ناپدید شدن در زمستان جبران می‌کند. در فصل زمستان نور خورشید در منطقه دیده نمی‌شود. درنتیجه مردم در زمستان بیشتر و در تابستان کمتر می‌خوابند. این موضوع یکی از معایب زندگی در فنلاند است و برخی از افراد نمی‌توانند خود را با این وضعیت وفق دهند.

مزایای زندگی در فنلاند

بیشتر افرادی که طرفدار زندگی در فنلاند هستند، جذب طبیعت بکر این کشور شده‌اند. دو سوم فنلاند را جنگل فرا گرفته و ۴۰ پارک جنگلی دارد، یعنی در فنلاند کافی است اراده کنید تا از یک پارک جنگلی سر در بیاورید! منظورمان از پارک جنگلی چهار درخت و آلاچیق نیست. این پارک‌ها درواقع مراتع، دریاچه‌های طبیعی و خطوط ساحلی را در خود جا داده‌اند.

اما فقط با طبیعت زیبا و خیره‌کننده نمی‌توان در یک کشور دوام آورد. پس برویم بقیه مزایای زندگی در فنلاند را بررسی کنیم تا متوجه شویم مردمی که زندگی در فنلاند را انتخاب کرده‌اند، جذب چه چیزهایی شده‌اند:

حقوق کارمندان در فنلاند بالاست

اگر در فنلاند مشغول به کار شوید، دستمزد خوبی خواهید گرفت. میانگین درآمد یک کارمند معمولی در سال ۲۰۲۱ در فنلاند 45,365 در سال بود و در همان سال میانگین درآمد در اتحادیه اروپا 33,500 یورو اعلام شد. در سال ۲۰۲۳ میانگین حقوق ماهیانه کار در فنلاند، پس از کسر مالیات، حدود 2,700 یورو است.

از طرفی، در فنلاند اختلاف درآمد بین کارمندان زیاد نیست و این باعث می‌شود محیط‌های کاری بی‌حاشیه و سالم باشند چون اغلب اوقات چیزی که جو یک محیط اداری را متشنج می‌کند، اختلاف درآمد غیرمنصفانه کارکنان است. در کل میزان فساد مالی در ارگان‌های دولتی و خصوصی و در محیط‌های کاری فنلاند به صفر نزدیک است.

در محیط‌های کاری فنلاند سلسله‌مراتب وجود ندارد

کارمندان در شرکت‌های فنلاندی مدیر ندارند. نه اینکه واقعا مدیر نداشته باشند، به هر حال یک یا چند نفر رهبری تیم را به عهده دارند اما در فنلاند معمولا سلسله‌مراتب در محیط‌های کاری وجود ندارد و کارمندان مدام به مشارکت در کارها تشویق می‌شوند. نیروها بر اساس سمت‌های شغلی تفکیک نمی‌شوند یا امتیاز نمی‌گیرند و تاکید روی برابری و همدلی در کار زیاد است.

همه هزینه‌های درمانی شما با دولت فنلاند است

سیستم بهداشت و درمان فنلاند پیشرفته و مدرن است و مثل بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، در اینجا هم دولت هزینه درمان و نیازهای پزشکی شهروندان را تامین می‌کند.

کسانی که تحت پوشش بیمه درمانی در فنلاند هستند، کارت کِلا (Kela) دریافت می‌کنند. مزایای کارت کلا به افرادی تعلق می‌گیرد که به طور دائم در فنلاند کار و زندگی می‌کنند. با این کارت شما برای هزینه‌های خدمات بهداشتی خصوصی بازپرداخت دریافت خواهید کرد. همچنین می‌توانید برای هزینه‌های خرید دارو و هزینه‌های سفر پزشکی و درمانی بازپرداخت دریافت کنید.

اگر می‌خواهید درباره قوانین تامین اجتماعی فنلاند و حق برخورداری از مزایای کارت کلا بیشتر بدانید،‌ به صفحه infofinland.fi سر بزنید.

سیستم آموزشی فنلاند باکیفیت است

نرخ باسوادی در فنلاند ۱۰۰ درصد است، یعنی در این کشور همه فرصت سوادآموزی را داشته‌اند.

کیفیت بالای آموزش و امکان تحصیل رایگان در فنلاند فقط شامل مقطع ابتدایی و دبیرستان نیست،‌ بلکه تحصیل و یادگیری در دانشگاه، از مقطع کارشناسی تا دکترا رایگان است. یعنی این کشور بهانه‌ای برای انصراف از تحصیل دستتان نمی‌دهد.

فنلاند کشوری امن و آرام است

فنلاند از لحاظ امنیت رتبه چهاردهم را در دنیا دارد. اگر در فنلاند با این تصویر روبرو شدید که مردم بدون قفل کردن در، خانه‌شان را ترک می‌کنند، اصلا تعجب نکنید. فنلاند یکی از امن‌ترین کشورهای دنیاست و نرخ جرم و جنایت در این کشور خیلی پایین است تا جایی که این کشور فقط ۱۱ اداره پلیس محلی دارد و حدود ۷ ‌هزار افسر پلیس در کل کشور مشغول به کارند.

در فنلاند شانس دیدن شفق قطبی را دارید

برای برخی ممکن است تماشای شفق قطبی از مزایای زندگی در فنلاند محسوب شود. اگر آرزوی دیدن شفق قطبی را دارید، با زندگی در فنلاند هر سال زمستان می‌توانید رویایتان را عملی کنید. مردم از سراسر دنیا به مناطق شمالی فنلاند هجوم می‌آورند. در این مناطق مکان‌هایی برای توریست‌ها و مردم محلی در نظر گرفته شده تا در مکانی گرم و نرم دراز بکشند، به آسمان خیره شوند و نورهای درخشان را تماشا کنند.

شفق قطبی در فنلاند

سخن پایانی

برخی از مزایا و معایب زندگی در فنلاند اهمیت بیشتری از بقیه دارند. احتمال افسردگی به دلیل سرما و تاریکی زمستان وجود دارد و این موضوع می‌تواند تمام زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر بتوانید این وضعیت را تحمل کنید، فنلاند می‌تواند امکانات یک زندگی راحت و آرام را برایتان فراهم کند. در مطلب شرایط زندگی در فنلاند، جزئیات بیشتری از زندگی در این کشور ارائه داده‌ایم که مطالعه آن می‌تواند در مسیر مهاجرت به این کشور برایتان مفید باشد. 

اگر می‌خواهید بدانید به طور کلی مهاجرت برای شما خوب است یا بد یا هیچ فرقی به حالتان ندارد، مطلب مزایا و معایب مهاجرت را بخوانید.

سوالات متداول

معایب زندگی در فنلاند چیست؟

مهم‌ترین معایب زندگی در فنلاند عبارتند از بالا بودن هزینه زندگی، بالا بودن نرخ مالیات، سخت بودن یادگیری زبان فنلاندی، کم بودن فرصت‌های شغلی برای مهاجران و زمستان‌های سخت.

هزینه زندگی در فنلاند زیاد است؟

بله. هزینه زندگی در فنلاند بالاست. هزینه یک خانواده چهار نفره در فنلاند، بدون اجاره خانه، حدود ۳ هزار یورو در ماه است.

وضعیت کار در فنلاند چگونه است؟

نرخ بیکاری در فنلاند پایین است اما فرصت‌های شغلی برای خارجی‌ها محدود است.

آیا آب‌وهوای فنلاند برای زندگی مناسب است؟

در فنلاند هم دمای هوا در فصل‌های مختلف متفاوت است اما در این کشور، به‌خصوص در بخش‌های شمالی، زمستان‌های سخت و طولانی را تجربه می‌کنید که یکی از معایب زندگی در فنلاند محسوب می‌شود.

نظرات شما نظر