آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

مشاغل مورد نیاز و اشباع شده فنلاند در سال 2023

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۲۲ شهریور ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

اگر قصد مهاجرت کاری به فنلاند را دارید، احتمالا برایتان مهم است که بدانید مشاغل مورد نیاز فنلاند چیست و در مقابل، بازار کار چه شغل‌هایی به اشباع رسیده‌اند. ما در این مطلب لیستی از مشاغل مورد نیاز فنلاند در سال ۲۰۲۳ و فهرستی از مشاغل اشباع‌شده در این کشور در اختیارتان می‌گذاریم تا بتوانید با قدم‌های مطمئن‌تر و محکم‌تری مسیر مهاجرت کاری به فنلاند را طی کنید. 

مشاغل مورد نیاز فنلاند

سهم مشاغل مورد نیاز فنلاند از ۲۵ درصد در سال 2019 به تقریبا ۶۰ درصد در سال 2022 افزایش یافته است. منظور از مشاغل مورد نیاز این است که حجم تقاضا از عرضه بیشتر است و اگر در این شغل‌ها تخصص داشته باشید، شانس زیادی برای استخدام دارید. اما این نکته را فراموش نکنید که برای مهاجرت کاری به فنلاند، باید با یک کارفرمای فنلاندی قرارداد رسمی داشته باشید. مانند سایر کشورهای اروپایی اولویت استخدام در درجه اول با شهروندان فنلاندی است. بعد از آن‌ها، شهروندان سایر کشورهای اتحادیه اروپا در اولویت استخدام قرار دارند و اگر کارفرماهای فنلاندی نتوانند از بین این دو گروه، نیروی کار مورد نیاز خود را پیدا کنند، شهروندان کشورهای دیگر این شانس را دارند که در موقعیت شغلی مورد نظر استخدام شوند.

در جدول زیر می‌توانید لیست مشاغل مورد نیاز فنلاند در سال ۲۰۲۳ را مشاهده کنید و شانس خود را برای استخدام در این کشور تخمین بزنید:

مکانیک خودرو

مشاور تجاری

حسابدار

مربی مهدکودک

پزشک عمومی

مهندس تکنولوژی

مهندس برق

متخصص گفتار درمانیپرستار

برنامه‌نویس

روانشناس

تعمیرکار (سقف‌ساز،‌کارگر ساختمانی، کمک‌مکانیک)

دروگرمددکار اجتماعی

دندانپزشک

بنا

معلم

 

لیست مشاغل مورد نیاز فنلاند – ۲۰۲۳

منبع: wagecentre

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

در کل می‌توانیم اینطور نتیجه بگیریم که اغلب مشاغل مورد نیاز فنلاند در دسته شغل‌های خدماتی،‌ درمانی،‌ آموزشی و مهندسی قرار دارند. برخی از مشاغل مورد نیاز این کشور از جمله پزشکی، در دسته مشاغل پردرآمد فنلاند نیز قرار دارند. هر کدام از این عنوان‌های شغلی که خواندید، شرح وظایف مشخصی دارند و ممکن است برخی از آن‌ها با تعریفی که ما داخل ایران داریم، کمی متفاوت باشد. در ادامه وضعیت هر یک از مشاغل مورد نیاز در فنلاند و دلیل کمبود نیرو در این حوزه‌ها را به طور مختصر توضیح خواهیم داد. اگر می‌خواهید مهاجرت کاری به فنلاند داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر بررسی بازار کار این کشور، سایر شرایط زندگی در فنلاند را نیز مطالعه کنید تا مطمئن‌تر و با دیدی کامل در این زمینه تصمیم بگیرید.

مکانیک خودرو

اگر در زمینه عیب‌یابی، تعمیر و خدمات خودرو تخصص دارید، خوش‌شانس هستید چون یکی از مشاغل مورد نیاز در فنلاند مکانیک خودرو است. شرح وظایف مکانیک خودرو در فنلاند فرق چندانی با ایران ندارد اما به دلیل سرعت رشد فناوری در صنعت خودروی فنلاند و تنوع در مدل‌های خودرو، یک مکانیک در فنلاند باید همیشه خود را به‌روز نگه دارد.

مشاور تجاری

فنلاند در بازار آزاد جهانی سهم قابل توجهی دارد و به همین دلیل یکی از مشاغل مورد نیاز در فنلاند مشاور تجاری است. اگر در این موقعیت شغلی استخدام شوید، باید توانایی خود را در زمینه تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری، امکان‌سنجی نیازها، بهبود فرآیندهای تجاری، تنظیم استراتژی مالی و نظارت بر نتایج پروژه‌های تجاری ثابت کنید.

حسابدار

تعداد استارت‌آپ‌ها و سازمان‌های نوپا در فنلاند رو به افزایش است و به همین دلیل یکی از شغل‌های مورد نیاز فنلاند در سال ۲۰۲۳ حسابدار و نیروی کار در سایر حوزه‌های مالی است. برای اینکه بتوانید به عنوان حسابدار در فنلاند مشغول به کار شوید، باید به اصول حسابداری، تجزیه و تحلیل داده و گزارش‌گیری مالی تسلط داشته باشید.

حدودا هرماه در سال ۲۰۲۱ ۴۵۰۰ شرکت استارت‌آپی در فنلاند ایجاد می‌شود.
نرخ احداث استارت‌آپ در فنلاند

مربی مهدکودک

دلیل اصلی اینکه مربی مهدکودک جزو مشاغل مورد نیاز فنلاند محسوب می‌شود، این است که دولت فنلاند نسبت به کارکنان این حوزه قوانین سختگیرانه‌ای دارد. سیستم آموزشی کشورهایی مانند فنلاند که عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) هستند، از ECEC تبعیت می‌کند که مخفف عبارت early childhood education and care به معنای آموزش و مراقبت دوران کودکی است.

طبق قوانین این سیستم آموزشی در فنلاند، حداقل سطح تحصیلات مورد نیاز برای مربی مهدکودک مدرک کارشناسی فنلاند یا معادل آن است. علاوه بر این، کسی که می‌خواهد به عنوان مربی مهدکودک استخدام شود، باید ۳ سال در این کشور آموزش تخصصی برای ارتباط با کودکان ببیند. برای دولت اهمیت زیادی دارد که افراد متخصص و دارای استانداردهای اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی در این حوزه مشغول به کار شوند و به کودکان آموزش دهند.

پزشک عمومی

بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های پزشکی فنلاند، برای کسب درآمد بیشتر و ارتقای موقعیت شغلی خود به دنبال ادامه تحصیل و گرفتن تخصص هستند. از طرفی، دولت فنلاند به خدمات بهداشتی و تامین نیازهای درمانی در مراکز بهداشت عمومی اهمیت می‌دهد. قطعا بهترین گزینه برای استخدام در مراکز بهداشت دولتی پزشکان عمومی هستند. این دو دلیل باعث شده که پزشک عمومی یکی از مشاغل مورد نیاز فنلاند باشد و این کشور برای پر کردن جای خالی پزشکان عمومی از خارجی‌ها استقبال کند.

مهندس تکنولوژی

فنلاند مانند بسیاری از کشورهای مدرن، در حوزه فناوری و تکنولوژی از همکاری با متخصصان خارجی استقبال می‌کند. این حوزه در کشوری مثل فنلاند حکم طراحی نوین تمامی زیرساخت‌های کشور را دارد؛ از شهرسازی تا آموزش و بهداشت. پس طبیعی است که مهندسی تکنولوژی یکی از مشاغل مورد نیاز فنلاند باشد. این شغل در ایران با عنوان تکنسین فناوری هم شناخته می‌شود.

مهندس تکنولوژی در صنایع مختلف می‌تواند مشغول به کار شود و شرح وظایف او با توجه به جنس کسب‌وکار متفاوت خواهد بود اما در کل فردی که در این موقعیت شغلی فعالیت می‌کند، وظیفه فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری و تکنولوژی برای طراحی یک محصول یا خدمت را به عهده دارد.

مهندس برق

وظایف مهندس برق در فنلاند و ایران تفاوت چندانی ندارد. به طور کلی مهندسان برق مسئول طراحی سیستم برق پروژه‌های ساختمانیِ تجاری، سازمانی و مسکونی و همچنین توسعه سیستم‌های الکتریکی هستند. مهندسی برق یکی از مشاغل مورد نیاز در فنلاند است و اگر در این حوزه تخصص دارید، شانس استخدام شما در این کشور بالاست.

متخصص گفتار درمانی

متخصص گفتار درمانی یکی دیگر از مشاغل مورد نیاز در فنلاند است. یکی از دلایل کمبود نیروی کار برای این موقعیت شغلی این است که تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته در فنلاند زیاد نیست. اما با بالا رفتن سن جمعیت و از طرفی اهمیت بیشتر به حوزه بهداشت، درمان این اختلالات بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و فنلاند نیاز دارد به کمک نیروهای کار خارجی این چالش را پشت سر بگذارد.

برای کار در این حوزه، چه شهروندان فنلاندی و چه خارجی‌ها، همگی باید مجوز کار در حرفه گفتار درمانی را از آژانس ملی والویرا (Valvira) دریافت کنند. این آژانس درواقع زیر نظر وزارت خدمات اجتماعی و بهداشت عمومی فعالیت می‌کند و مسئولیت صدور تمامی مجوزها و اقداماتی که به حوزه خدمات و بهداشت عمومی مربوط می‌شود، با والویرا است.

پرستار

احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید که یکی از حوزه‌های اصلی که فنلاند در آن‌ها با کمبود نیروی کار مواجه شده، سلامت و درمان است. در کنار پزشک عمومی و متخصص گفتار درمانی، پرستاری نیز یکی از مشاغل مورد نیاز فنلاند است که از مهم‌ترین دلایل آن، سیستم بهداشتی عظیم و خدمات‌دهی در ابعاد گسترده به تمامی شهروندان فنلاندی است.

طبق گزارش وزارت بهداشت فنلاند، این کشور تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ هزار پرستار نیاز دارد. پرستارهای خارجی علاوه بر مدرک تحصیلی در این رشته، باید در آژانس ملی والویرا (Valvira) ثبت‌نام کنند و مجوز بگیرند.

برنامه‌نویس

فنلاند دارای اکوسیستم استارت‌آپی پررونقی است و فرهنگ نوآوری در آن جایگاه مهمی دارد. این استارت‌آپ‌ها اغلب به برنامه‌نویسان ماهر نیاز دارند تا محصولات دیجیتال خود را توسعه داده و نگهداری کنند. به همین دلیل برنامه‌نویسی یکی از مشاغل مورد نیاز فنلاند است اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که بعد از همه‌گیری ویروس کرونا و جا افتادن فرهنگ دورکاری در جهان، برنامه‌نویسان زیادی در سراسر دنیا به کارهای بین‌المللی رو آوردند. به همین دلیل هرچند فنلاند از حضور برنامه‌نویسان خارجی استقبال می‌کند اما رقابت در این حوزه بالاست.

روانشناس

افزایش آگاهی عمومی درباره سلامت روان و کاهش سوءظن و نگاه بدبینانه به کمک گرفتن از روانشناسان در کل جهان رخ داده و به همین دلیل روانشناسی نیز به یکی از مشاغل مورد نیاز در فنلاند تبدیل شده است. افرادی که به عنوان روانشناس در فنلاند مشغول به کار هستند،‌ اغلب در بخش مراقبت‌های بهداشتی، رفاه اجتماعی، مدارس و مشاوره شغلی استخدام می‌شوند.

تعمیرکار

در کشورهای مدرن که بر آموزش و تحصیلات دانشگاهی در سطوح بالا تاکید زیادی می‌شود، معمولا افراد کمی انگیزه برای ورود به حوزه تعمیر و نگهداری دارند. از طرفی چالش‌های کار در این زمینه، مانند فعالیت‌های سخت فیزیکی و ساعات کاری نامنظم، این حرفه را به یکی از مشاغل مورد نیاز فنلاند تبدیل کرده است.

فنلاند در حوزه ساختمان‌سازی و تعمیر خودرو بیشتر از بقیه صنایع به نیروی کار تعمیر و نگهداری نیاز دارد و سعی می‌کند با جذب مهاجران ماهر،‌ شکاف میان نیاز و کمبود نیرو را پر کند.

دروگر

دروگری و برداشت محصول بخش مهمی از فرآیند کشاورزی است و کمبود نیروی کار در این حوزه مساوی است با از بین رفتن نتیجه تلاش کشاورزان و نابود شدن محصول کشاورزی. ماهیت کار دروگری، موقتی و فصلی بودن است. از طرفی با مکانیزه شدن فعالیت‌های کشاورزی، افرادی که قبلا به صورت سنتی در این حوزه مشغول بودند، حالا نیاز به آموزش و کسب مهارت‌های جدید دارند. این دو عامل را بگذارید کنار کار کردن در فضای باز و اغلب سرد مزرعه‌ها و زمین‌های کشاورزی. این دلایل کافی است تا دروگری یکی از مشاغل مورد نیاز فنلاند باشد.

فنلاند به ۱۴ هزار نیروی دروگر فصلی نیاز دارد
میزان دروگر مورد نیاز برای فصل بهار و تابستان

مددکار اجتماعی

مددکاری اجتماعی از خدمات بهداشت و درمان عمومی فنلاند است. طیف فعالیت‌های افرادی که به عنوان مددکار اجتماعی در فنلاند مشغول به کارند، گسترده است. از جمع‌آوری اطلاعات در مورد شرایط اجتماعی، عاطفی، اقتصادی و سلامتی خانواده‌ها تا کمک به رفع چالش‌های مانند سوءمصرف الکل، خشونت خانگی، آموزش مراقبت‌های فردی،‌ حمایت از کودکان و توانبخشی سالمندان، همه و همه در حیطه فعالیت‌های مددکاری اجتماعی قرار می‌گیرد.

دندانپزشک

در فنلاند، تعداد دندانپزشک‌های بازنشسته از تعداد دندانپزشک‌هایی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شوند، بیشتر است. چون در گذشته نیاز به دندانپزشک کمتر بود و به همان نسبت تعداد متقاضیان و همچنین تعداد دانشکده‌هایی که در رشته دندانپزشکی دانشجو می‌پذیرفتند کمتر بود. در حال حاضر دندانپزشکی از مشاغل مورد نیاز فنلاند است و از نیروی کار خارجی استقبال می‌شود.

بنا

شغل بنایی در فنلاند ممکن است کمی با تصوری که ما در ایران از این شغل داریم، متفاوت باشد. بنا در واقع کسی است که با معماران و مهندسان همکاری می‌کند تا پروژه‌های ساختمانی را توسعه دهند. تهیه مصالح ساختمانی،‌ نظارت بر پاکسازی محل، حفاری و آماده‌سازی برای ساخت‌وساز، کنترل کیفیت و مدیریت روند اجرایی پروژه از وظایف یک بنا در فنلاند است. با توجه به سرعت رشد صنعت ساختمان‌سازی و از طرفی، کاهش تعداد فنلاندی‌هایی که به کار در این حوزه علاقه دارند،‌ بنایی نیز به یکی از مشاغل مورد نیاز فنلاند تبدیل شده است.

معلم‎‎

فنلاند با کمبود معلم دست‌وپنجه نرم می‌کند. این معضل در شهرهای بزرگ مانند هلسینکی شدیدتر است. تعداد کودکان از سال ۱۹۹۰ افزایش یافته اما تعداد معلمان به نصف کاهش پیدا کرده و همین باعث شده که معلمی هم به یکی از مشاغل مورد نیاز فنلاند تبدیل شود. طبق گزارش‌های دولت فنلاند، این کشور تا سال ۲۰۳۰ به ۸۳۰۰ معلم در بخش‌های مختلف آموزش نیاز دارد.

نرخ سنی معلم‌های فنلاند، از هر ۳ معلم یک معلم بالای ۵۰ سال سن دارد.
افزایش سن معلمان فنلاند

مشاغل اشباع‌شده فنلاند

در مقابل شغل‌های مورد نیاز فنلاند، برخی از حرفه‌ها در این کشور به اشباع رسیده‌اند. منظور از مشاغل اشباع‌شده در فنلاند این است که شانس استخدام در این حرفه‌ها پایین است و حتی خود شهروندان فنلاندی هم به‌سختی می‌توانند در این مشاغل کار پیدا کنند.

در جدول زیر می‌توانید مشاغل اشباع‌شده فنلاند را ببینید:

عنوان شغلیردیف
منشی اداری۱
تولیدکننده و تعمیرکننده پوشاک (خیاط،‌ کلاهدوز و…)۲
برنامه‌ریز و استراتژیست۳
نقشه‌بردار۴
طراح گرافیک ۵
متخصص فروش و بازاریابی۶
متخصص روابط عمومی۷
مشاغل اشباع‌شده فنلاند

منبع: cedefop

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

نرخ بیکاری در فنلاند

نرخ بیکاری در فنلاند در سال 2022، بین 5.9 تا ۸ درصد متغیر بود. فنلاند بعد از رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۵ و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر توانست نرخ اشتغال را بالا ببرد. در نمودار زیر می‌توانید نرخ بیکاری در فنلاند را از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ مشاهده و مقایسه کنید:

آمار نرخ بیکاری در فنلاند از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲
نرخ بیکاری در فنلاند ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲

سخن پایانی

نرخ بیکاری در فنلاند نسبت به سال‌های اخیر کاهش یافته و دولت این کشور در حال ایجاد و توسعه مشاغل جدید برای بهبود وضعیت کار در فنلاند است. اغلب مشاغل مورد نیاز فنلاند در گروه‌های درمانی،‌ آموزشی و مهندسی قرار دارند. اگر در این حوزه‌ها مهارت و تخصص دارید، شانس مهاجرت کاری به فنلاند برای شما وجود دارد. در مقابل، مشاغل حوزه بازاریابی، طراحی و تولید پوشاک در فنلاند اشباع شده‌اند و احتمال استخدام نیروی کار خارجی در این حوزه‌ها کم است.

نظرات شما نظر