آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

همه چیز درباره کشور پرتغال (نقشه + اقتصاد + زبان و فرهنگ)

نویسنده: مرضیه اسدی
تاریخ انتشار:۱۵ آذر ۱۴۰۲
تاریخ بروزرسانی:۳ مهر ۱۴۰۳

کشور پرتغال (Portugal) که قرن‌ها پیش با نام لاتین پروتوکال (Portus Cale) شناخته می‌شد، در قاره اروپا وقع شده است. آب‌وهوایی معتدل دارد، زبان رسمی این کشور پرتغالی و واحد پول آن یورو است. در این مطلب می‌خواهیم سفری کوتاه اما هیجان‌انگیز به پرتغال داشته‌ باشیم و اطلاعات جالبی درباره کشور پرتغال، تاریخ، جغرافیا، وضعیت سیاسی و شرایط اقتصادی آن ارائه دهیم و از مذهب، فرهنگ و کیفیت زندگی مردم در پرتغال بگوییم. 

پرتغال در یک نگاه

قبل از بررسی اطلاعات جزئی درباره کشور پرتغال، بیایید نگاهی به مشخصات کلی این کشور بیندازیم:


نام به انگلیسیRepublic Portugal
پایتخت و بزرگترین شهرلیسبون (Lisbon)
مختصات جغرافیاییعرض جغرافیایی 30 درجه و 42 درجه شمالی و طول جغرافیایی 32 درجه و 6 درجه غربی
زبان های رسمیپرتغالی، اسپانیایی
گروه های قومی92.5 درصد ملیت پرتغالی، 7.5 درصد خارجی های مقیم
دین84.8 درصد مسیحیت، 80.2٪ کاتولیک، 4.6 درصد دیگر مسیحیان، 14.1 درصد بدون دین، 1.1 درصد سایر ادیان
نوع حکومت سیاسیجمهوری نیمه ریاستی، نظام پارلمانی
استقلالحاکمیت: 24 ژوئن 1128، پادشاهی 25 ژوئیه 1139، معاهده زامورا 5 اکتبر 1143، قانون اساسی اول 23 سپتامبر 1822، جمهوری 5 اکتبر 1910، دموکراتیک شدن 25 آوریل 1974، قانون اساسی فعلی 25 آوریل 1976 مساحت زمینی: 303815 کیلومتر مربع (117304 مایل مربع)
موقعیت جغرافیاییواقع در جنوب اروپا در شبه جزیره ایبری
جمعیت10.41 میلیون (2022)، برآورد 2023
افزایش خنثی 10,639,726
تراکم جمعیت115.4/km 2 (298.9/mill مربع)
تولید ناخالص داخلی (PPP)485.742 میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی (GPD)298.949 میلیارد دلار
شاخص توسعه انسانی0.874 بسیار بالا
واحد پولیورو (EUR)
میانگین حقوق خالص ماهیانه۲۷۵۰ یورو، در سال ۲۰۲۳ معادل با ۱۲۳۰۰ یورو
نرخ بیکاریاوایل سال 2022، زیر 6 درصد
نرخ مالیات۰ تا ۴۵ درصد متغیر
جمعیت ایرانیان پرتغالبیش از 2000 نفر
پیش شماره تلفن۳۵۱+
کشورهای همسایهسواحل غربی و جنوبی اقیانوس اطلس، در شرق با کشور اسپانیا، جزایر مادیرا و آزور در سمت جنوب غربی
تاریخ عضویت در سازمان ملل متحد۱۴ دسامبر ۱۹۵۵
تاریخ پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو۴ آوریل ۱۹۴۹
شهرهای اصلی و مهملیسبون ، اوپورتو (پورتو) ، براگا ، آمادورا ، گایا ، کوئلوز ، فونچال ، کویمبرا ، ستوبال ، آگوالوا-کاسم و آلمادا
معروفترین غذاهاآلیرا د میراندلا، باکالیائو، کالدرادا دئینگیاس، کاتاپلانا د ماریسکو، فرانسزینیا، پورکو پرتو، پولوُ اَلاگارئیرو، پوستا میراندزا
پردرآمدترین مشاغلقاضی، پزشک، وکیل، مدیر بانک، مدیر ارشد اجرایی، مدیر ارشد مالی، دانپزشک، استاد دانشگاه
شغل اکثر مردممهندسی کامپیوتر، پزشک، قاضی، پرستاری، مترجمی

تاریخچه پرتغال

پایه‌های کشوری که ما امروز آن را با نام پرتغال می‌شناسیم، در سال ۱۱۴۳ میلادی گذاشته شد و پرتغال از آن روز خود را کشوری مستقل اعلام کرد. در قرن دوازدهم و سیزدهم، پرتغال که به دست پادشاهان اداره می‌شد، از هر لحاظ رشد کرد. ساختارها و زیربناهای فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی شکل گرفتند. در همین دوره بود که تعداد زیادی کاخ و کلیسا و دانشگاه در پرتغال ساخته شدند. دانشگاه کویمبرا که امروز یکی از بهترین دانشگاه‌های پرتغال و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپاست، در همین بازه زمانی تاسیس شد.

پرتغال، تحت سلطه اسپانیایی‌ها

قرار نبود روزگار تا ابد روی خوشش را به پرتغالی‌ها نشان دهد. پادشاهان پرتغالی که به لشگرکشی و پیش بردن مرزهای خود عادت کرده بود و حسابی به قدرتشان در جهان مغرور شده بودند، در یکی از نبردهای خود شکست خوردند و از همان روز به مدت ۶۰ سال تحت حکومت اسپانیا اداره شدند. 
بعد از این دوره، پرتغال روزهای عجیبی را از سر گذراند. در اولین قدم یک پادشاه جوان توانست دوباره استقلال را به پرتغال برگرداند. اما جنگ‌های پیاپی، زلزله‌های مهیب، خیانت‌های دربار پادشاهی، درگیری‌های سیاسی بین طبقه روشنفکر، همه و همه ضربه‌های مهلکی بودند بر بدن ضعیف و لاغر استقلال پرتغال. کم‌کم مردم پرتغال داشتند به این نتیجه می‌رسیدند که همه بدبختی‌هایشان زیر سر حکومت پادشاهی است و اگر سلطنت کنار برود و یک قانون اساسی برای کشور نوشته شود، از شر این مصیبت‌ها خلاص می‌شوند. 

تبدیل نظام پرتغال از پادشاهی به جمهوری

در پایان قرن نوزدهم، عقاید جمهوری‌خواهی کم‌کم جای عقاید سلطنتی را گرفت و بالاخره در ۵ اکتبر ۱۹۱۰، پس از انقلاب مردم پرتغال، این کشور رسما به جمهوری تبدیل شد و مانوئل دی آگریا به عنوان اولین رئیس‌جمهور پرتغال برگزیده شد. مدتی کوتاه، پرتغال به روزهای خوش برگشت اما این هم ماندگار نبود. پرتغال درگیر جنگ جهانی اول و کودتای نظامی شد و برای حدود ۵۰ سال سایه شوم حکومت دیکتاتوری روی پرتغال افتاد.

انقلاب میخک در پرتغال

اما درنهایت یک روز خوب آمد که در آن پرتغال آزادی خود را پس گرفت. در ۲۵ آپریل ۱۹۷۴، افسران پرتغالی در لیسبون دست به شورش زدند و پرتغالِ آزاد را به مردم این کشور برگرداندند و این آزادی تا امروز پابرجاست! حین شورش افسران، مردم پرتغال برای نشان دادن شادی و حمایت خود به آن‌ها میخک سفید می‌دادند و به همین دلیل نام آن را انقلاب میخک گذاشته‌اند.

جمعیت و جغرافیای پرتغال

طبق آخرین سرشماری انجام‌شده در سال ۲۰۲۱، پرتغال ۱۰.۳۳ میلیون نفر جمعیت دارد. پرتغال کشوری با مساحت ۹۲ هزار کیلومتر مربع در جنوب غربی اروپاست و بخشی از شبه‌جزیره ایبری محسوب می‌شود. این کشور از شرق و شمال شرق با اسپانیا هم‌مرز است و در غرب و جنوب با اقیانوس اطلس مرز مشترک دارد. در ادامه برخی از نقاط جغرافیایی مهم و تاثیرگذار پرتغال را مرور می‌کنیم:

رودخانه تاگوس، از اسپانیا تا پرتغال

رودخانه تاگوس یکی از طولانی‌ترین رودهای شبه‌جزیره ایبری است و از اسپانیا شروع می‌شود و در لیسبونِ پرتغال به اقیانوس اطلس می‌ریزد. این رود یکی از مهم‌ترین منابع آبی و یکی از نقاط گردشگری جذاب در پرتغال است.

جزایر آزور، محبوب کوهنوردان حرفه‌ای

مجمع‌الجزایر آزور در غرب لیسبون، در میانه اقیانوس اطلس واقع شده و از ۹ جزیره کوهستانی و آتشفشانی تشکیل شده است. برخی از این جزایر قابل سکونت نیستند و در برخی دیگر پرتغالی‌هایی که تمایل به زندگی در آب‌وهوای مرطوب دارند، ساکن شده‌اند. جزایر آزور در مجموع حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. افراد زیادی برای کوهنوردی یا دره‌نوردی از سراسر دنیا به جزایر آزور می‌روند. این مجمع‌الجزایر حدود ۱۰۰ مسیر برای کوهنوردی، صخره‌نوردی و دره‌نوردی دارد.

جزایر مادیرا، کشف دریانوردان پرتغالی

جزایر مادیرا در شمال اقیانوس اطلس جزو مناطق خودمختار پرتغال هستند. این جزایر نیز مانند آزور حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت پرتغال را تشکیل می‌دهند. مادیرا در مسیر کشتیرانی قاره امریکا و اروپا قرار داد و دریانوردان پرتغالی در سال ۱۴۲۰ آن را کشف کرده‌اند. 

نقشه کشور پرتغال

طبق تقسیمات کشوری پرتغال، این کشور از ۷ ناحیه و ۲ منطقه خودمختار تشکیل شده و ۱۸ استان دارد. نقشه قدیم و جدید پرتغال را ببینید و مقایسه کنید:

نقشه قدیم و جدید پرتغال

پایتخت و شهرهای بزرگ پرتغال

لیسبون (Lisbon) پایتخت پرتغال است که در ساحل غربی پرتغال واقع شده است. طبق سرشماری سال ۲۰۱۶ این شهر حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که البته جمعیت روز در آن خیلی بیشتر از جمعیت شب است و افراد زیادی از شهرهای اطراف لیسبون برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی وارد این شهر می‌شوند و بعد از ساعت کاری، لیسبون را ترک می‌کنند.
بعد از لیسبون، پورتو (Porto) دومین شهر بزرگ پرتغال است. اگر از شمال لیسبون در حاشیه ساحل به اندازه ۳۰۰ کیلومتر حرکت کنید، به پورتو خواهید رسید. پورتو یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپا محسوب می‌شود و از قطب‌های صنعتی و اقتصادی پرتغال است.
آمادورا (Amadora)، براگا (Braga)، ستوبال (Setúbal) و کویمبرا (Coimbra) به ترتیب بعد از لیسبون و پورتو، پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای پرتغال هستند. 

ساختار سیاسی پرتغال

همانطور که گفتیم، در حال حاضر ساختار سیاسی پرتغال جمهوری پارلمانی است. در پرتغال رئیس‌جمهور هر ۵ سال یک بار با رای مستقیم مردم در انتخابات همگانی انتخاب می‌شود. رئیس‌جمهور فرمانده کل نیروهای مسلح پرتغال است و نخست‌وزیر و شورای وزرا را او منصوب یا عزل می‌کند. رئیس‌جمهور در قوه قضاییه هم نقش دارد. قضات دیوان عالی را رئیس‌جمهور معرفی می‌کند اما تصمیم‌گیرنده نهایی نیست و قضات این قوه با توجه به رای‌گیری در مجلس جمهوری منصوب می‌شوند. قوه مقننه پرتغال از ۲۳۰ عضو تشکیل می‌شود که با رای مستقیم شهروندان پرتغالی انتخاب می‌شوند. برکناری دولت از طریق رای عدم اعتماد و تغییر و اصلاح قانون اساسی از برخی اختیارات قوه مقننه پرتغال است.

اقتصاد پرتغال

پرتغال چهل‌وچهارمین کشور ثروتمند دنیاست و در اروپا هجدهمین اقتصاد بزرگ محسوب می‌شود. اگرچه در گذشته اقتصاد پرتغال تا حد زیادی به تولیدات کشاورزی وابسته بود، اما امروزه اقتصاد این کشور بر پایه خدمات است. به طور مشخص خدمات مالی، صنعت برق و مخابرات و صنعت گردشگری از پایه‌های اصلی اقتصاد پرتغال هستند. پرتغال از سال ۲۰۱۵ مسیر رشد و اقتصاد پایدار را با سرعت بیشتری طی کرده و طبق پیش‌بینی دولت پرتغال این روند صعودی ادامه پیدا خواهد کرد.

آب‌وهوای پرتغال

پرتغال آب‌وهوایی معتدل دارد. درصد رطوبت در شمال پرتغال معمولا بالاتر است و هرچه به نواحی جنوبی پرتغال نزدیک می‌شویم، هوا خشک‌تر می‌شود. میانگین دمای هوا در فصول گرم بین ۱۷ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است و در فصول سرد معمولا دما کمتر از ۸ درجه سانتی‌گراد نیست،‌ مگر در برخی مناطق کوهستانی. باریدن برف در شهرهای ساحلی مثل لیسبون و پورتو نادر است اما بارش برف زمستانی در ارتفاعات و کوهستان‌ها شدید است. 
در کل باید گفت در مناطق شهری پرتغال معمولا خبری از سرمای شدید نیست و زندگی پرتغالی با هوای آفتابی و وزش نسیمی خنک در روزهای زیادی از سال گره خورده است.

دین و مذهب مردم پرتغال

در پرتغال هیچ دینی به عنوان دین رسمی کشور انتخاب نشده است اما سرشماری سال ۲۰۲۱ در این کشور نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد مردم پرتغال مسیحی کاتولیک هستند. حدود ۱۴ درصد به هیچ دین و مذهبی گرایش ندارند، بیش از ۲ درصد پروتستان و کمتر از ۱ درصد ارتدوکس هستند. بعد از مسیحیت، مسلمانان با 0.42 درصد، پرجمعیت‌ترین گروه را تشکیل می‌دهند.   

رسوم و فرهنگ مردم پرتغال

بخش قابل توجهی از رسوم و فرهنگ مردم پرتغال ریشه در عقاید و مناسبت‌های کاتولیک دارد. مثلا جشن سنت جان باپتیست که یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های همگانی پرتغال است، به دلیل قدردانی از یحیی که ظهور مسیح را بشارت داده، برگزار می‌شود. بسیاری از افسانه‌های قدیمی پرتغال هم برگرفته از شخصیت‌های دینی هستند. 
علاوه بر این فرهنگ مردم پرتغال، با شادی و جشن، شراب و شیرین‌های مخصوص، غذاهای دریایی و دورهمی‌های شبانه همراه است. مردم پرتغال به خونگرمی و ارتباط دوستانه با غریبه‌ها معروفند و به زندگی خانوادگی پایبند هستند. 

کیفیت زندگی در پرتغال

طبق گزارش سازمان OECD کیفیت زندگی در پرتغال بالاست و بر اساس شاخص‌های زندگی استاندارد عملکرد خوبی داشته است. این سازمان می‌گوید پرتغال از نظر امنیت، مسکن و محیط زیست عملکرد بهتری دارد اما در زمینه درآمد، مشارکت مردمی و ارتباطات اجتماعی از میانگین اروپا پایین‌تر است. در جدول زیر می‌توانید امتیاز کشور پرتغال را در شاخص‌های مختلف کیفیت زندگی ببینید. 

شاخص سنجش کیفیت امتیاز از ۱۰ سطح کیفیت
مسکن 6.8 بالا
درآمد 2.9 پایین
کار و اشتغال 6.5 بالا
تحصیل 4.9 بالا
محیط زیست 8.1 خیلی بالا
مشارکت مدنی 1.8 خیلی پایین
سلامت 5.8 بالا
رضایت از زندگی 3 پایین
امنیت  8.9 خیلی بالا
تعادل بین کار و زندگی 6.7 بالا
امتیاز کیفیت زندگی در پرتغال

منبع: OECD

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

بازار کسب و کار و فرصت های شغلی در کشور پرتغال

پرتغال به عنوان یکی از کشورهای اروپایی با محیط کسب و کاری نسبتاً پایدار و مناسب شناخته می‌شود که رتبه A2 را به خود اختصاص داده است. این رتبه نشان‌دهنده یک محیط تجاری پایدار با موسسات کارآمد و سیستم قضایی مؤثر برای وصول بدهی‌ها شناخته می شود. در پرتغال، بازار کار با کمبود نیروی ماهر در زمینه‌هایی مانند ارتباطات، فناوری اطلاعات، بهداشت و درمان، مهمان‌ داری و گردشگری مواجه است. این موضوع فرصت‌های شغلی مناسبی را برای متخصصان این حوزه‌ها فراهم می‌آورد.

علاوه بر این، لیسبون، پایتخت پرتغال، میزبان شرکت‌های چندملیتی بزرگی مانند Energias de Portugal، نستله، نوکیا، مخابرات پرتغال و سامسونگ است که نشان از اهمیت این کشور به عنوان مرکز اقتصادی منطقه دارد. دولت پرتغال نیز با ایجاد انگیزه‌های مختلف، از جمله تخصیص منابع مالی به نهادهای سرمایه‌گذاری مانند پرتغال ونچرز، به شدت از کارآفرینان و کسب و کارهای نوپا حمایت می‌کند. این اقدامات باعث شده است که پرتغال به یکی از مقاصد جذاب برای سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها تبدیل شود.

بهترین دانشگاه های Portugal کدام ها هستند؟

پرتغال با داشتن دانشگاه‌ های معتبر و قدیمی، یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل در اروپا است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌ های پرتغال اشاره می ‌کنیم:

  • دانشگاه لیسبون (University of Lisbon): بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پرتغال است که طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌دهد. این دانشگاه در پایتخت پرتغال، لیسبون، واقع شده و به دلیل تحقیقات علمی و امکانات پیشرفته‌اش شناخته می‌شود.
  • دانشگاه کویمبرا (University of Coimbra): یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان و یکی از مراکز علمی مهم پرتغال است. این دانشگاه که در سال 1290 تأسیس شده، در شهر تاریخی کویمبرا قرار داشته و با معماری تاریخی و برنامه‌های آموزشی متنوع خود شهرت جهانی دارد.
  • دانشگاه جدید لیسبون (NOVA University Lisbon): این دانشگاه نیز در لیسبون واقع شده و به دلیل تمرکز بر تحقیقات و نوآوری، به ویژه در حوزه‌های علوم اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی، شناخته می‌شود.
  • دانشگاه مینهو (University of Minho): در شمال پرتغال قرار دارد و یکی از دانشگاه‌های پیشرو در زمینه‌های مهندسی، فناوری و علوم انسانی است. این دانشگاه به دلیل همکاری‌های بین‌المللی و برنامه‌های آموزشی مدرن شهرت دارد.
  • انستیتوی دانشگاه لیسبون (ISCTE – University Institute of Lisbon): یک دانشگاه تخصصی در زمینه‌های علوم اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی است و به دلیل برنامه‌های بین‌المللی و فضای آکادمیک پویای خود شناخته می شود.
  • دانشگاه آویرو (University of Aveiro): در شهر آویرو قرار دارد و به دلیل برنامه‌های علمی و تحقیقاتی خود در زمینه‌های فناوری و علوم طبیعی مشهور است.
  • دانشگاه کاتولیک پرتغال (Catholic University of Portugal): یک دانشگاه خصوصی است که در چندین شهر پرتغال از جمله لیسبون شعبه دارد و برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های حقوق، مدیریت، علوم اجتماعی و علوم انسانی را ارائه می‌دهد.
  • دانشگاه اوورا (University of Évora): یکی از دانشگاه‌های تاریخی پرتغال است که در شهر اوورا واقع شده و به دلیل برنامه‌های آموزشی با کیفیت و محیط آرامش‌بخش خود شناخته می‌شود.
  • دانشگاه آلگاروه (University of Algarve): در منطقه زیبای آلگاروه در جنوب پرتغال قرار گرفته و به ویژه در زمینه‌های علوم دریایی، بیوتکنولوژی و گردشگری شهرت دارد.

معرفی جاهای دیدنی پرتغال

همان طور که در مطالب بالا نیز گفتیم پرتغال با داشتن تاریخ غنی و مناظر طبیعی بکر، یکی از مقصدهای محبوب گردشگران است. در سفر به این کشور، از جاذبه‌های متنوع و جذابی می‌توان بازدید کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری این کشور را معرفی می کنیم:

  • قلعه اوبیدوس (Obidos Castle): این قلعه مربوط به قرون وسطی، در شهر اوبیدوس واقع شده است. قلعه اوبیدوس که در قرن 12 میلادی ساخته شده، با معماری برجسته و دیوارهای محکم خود، به عنوان هدیه ازدواج پادشاه به همسرش شهرت جهانی دارد. دهکده کوچک و زیبای اوبیدوس که در اطراف این قلعه قرار دارد، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از تاریخ و فرهنگ پرتغال را ارائه می‌دهد.
  • زیارتگاه سانتا لوسیا (Sanctuary of Santa Luzia): این معبد زیبا در ویانا دو کاستلو قرار دارد و ترکیبی از معماری رومانسک و گوتیک است. ساخت این زیارتگاه در سال 1904 آغاز و در سال 1959 به پایان رسید. زیارتگاه سانتا لوسیا با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز و معماری فوق‌العاده‌اش، یکی از برجسته‌ترین نقاط دیدنی پرتغال محسوب می‌شود.
  • آپولیا (Apulia): این منطقه بکر و زیبا در 35 کیلومتری ویانا دو کاستلو واقع شده است. آپولیا با سواحل آرام و مناظر طبیعی بی‌نظیر خود، مکانی ایده‌آل برای گردشگری و آرامش است. این منطقه محافظت‌شده فرصتی برای مشاهده چشم‌اندازهای طبیعی و لذت بردن از طبیعت بکر فراهم می‌کند.
  • شهر پورتو (Porto): پورتو، یکی از معروف‌ترین شهرهای پرتغال، در سال‌های 2012، 2014 و 2017 به عنوان بهترین مقصد گردشگری اروپا شناخته شد. این شهر با ترکیبی از دنیای مدرن و تاریخی، معماری زیبا و فرهنگ غنی خود، یکی از مکان‌های جذاب برای بازدید است.
  • آویرو (Aveiro): این شهر به “ونیز پرتغال” معروف است و به خاطر کانال‌های آبی زیبا، قایق‌های رنگارنگ و کیک‌های خوشمزه پائو د لو، شناخته می‌شود. تالاب‌های اطراف آویرو مکانی عالی برای مشاهده حیات وحش و لذت بردن از طبیعت است.
  • تالاب پاتیرا دی فرمنتلوس (Pateira de Fermentelos): این تالاب بزرگترین دریاچه طبیعی در شبه جزیره ایبری بوده و با مناظر طبیعی زیبا، مقصدی محبوب برای دوستداران طبیعت است. این تالاب پس از طغیان رودخانه‌ها در قرن 15 میلادی شکل گرفت و امروزه به عنوان یکی از نقاط برجسته طبیعی پرتغال شناخته می‌شود.
  • کاخ ملی پنا (Pena National Palace): این کاخ زیبا در منطقه سینترا واقع شده و با معماری منحصربه‌فرد و موقعیت مکانی فوق‌العاده‌اش، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری پرتغال است. کاخ ملی پنا که در گذشته صومعه بوده، با وجود آسیب‌های ناشی از زلزله و صاعقه، همچنان پابرجاست و یکی از آثار برجسته تاریخی پرتغال محسوب می‌شود.

این نقاط دیدنی تنها بخشی از جاذبه‌های متنوع و غنی پرتغال هستند که هر کدام تجربه‌ای خاص و فراموش‌نشدنی را برای بازدیدکنندگان ارائه می دهند.

روش های اخذ ویزای پرتغال

مهاجرت به پرتغال از طریق ویزاهای مختلف، نیازمند ارائه مدارک و شرایط خاصی است که بسته به نوع ویزا متفاوت است. در ادامه، شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزاهای تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و مهاجرت از طریق ازدواج به پرتغال را شرح می دهیم:

1- ویزای تحصیلی

مدارک مورد نیاز

  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • یک قطعه عکس رنگی پاسپورتی جدید
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی پرتغال
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی آن‌ها
  • مدرک عدم سوءپیشینه کیفری
  • مدرک تسلط به زبان پرتغالی یا انگلیسی (آیلتس با نمره حداقل ۶)
  • مدرک تمکن مالی برای اثبات توانایی پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی
  • رسید پرداخت هزینه دریافت ویزا (حدود ۱۷۰ یورو)
  • مدارک مربوط به محل اقامت (خوابگاه دانشجویی یا اجاره خانه)
  • بیمه مسافرتی
  • بلیت هواپیما

شرایط دریافت ویزا

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • اثبات تمکن مالی و پرداخت شهریه
  • ارائه مدرک زبان

2- ویزای کاری

مدارک مورد نیاز

  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار و دو صفحه خالی
  • عکس پاسپورتی رنگی جدید
  • پیشنهاد کاری یا قرارداد کاری از یک کارفرمای پرتغالی
  • بیمه درمانی
  • داده‌های بیومتریک
  • گواهی تمکن مالی برای اثبات توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی
  • مدارک مربوط به محل اقامت (رسید رزرو هتل یا اجاره خانه)
  • مدارک تحصیلی (در صورت نیاز)
  • مدرک عدم سوءپیشینه کیفری
  • رسید رزرو پرواز

شرایط اخذ ویزا

  • ارائه سوابق کیفری و اجازه بررسی به SEF (سازمان خدمات مهاجرتی پرتغال)
  • قرارداد کاری و اثبات تمکن مالی
  • داشتن محل اقامت در پرتغال

3- ویزای سرمایه‌گذاری

مدارک مورد نیاز

  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • عکس پاسپورتی جدید
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • مدارک دال بر تمکن مالی برای سرمایه‌گذاری
  • مدرک عدم سوءپیشینه کیفری
  • مدارک سابقه کاری و تحصیلی (در صورت نیاز)

شرایط گرفتن ویزا

  • سرمایه‌گذاری قابل توجه برای رشد اقتصاد پرتغال
  • تعهد حفظ سرمایه‌گذاری برای حداقل ۵ سال
  • عدم سوءپیشینه کیفری و اثبات تمکن مالی

4- مهاجرت از طریق ازدواج

مدارک مورد نیاز

  • کارت شناسایی همسر که نشان‌دهنده پرتغالی بودن او باشد
  • سند ازدواج ثبت شده
  • مدارک اثبات دانش کافی زبان پرتغالی

شرایط دریافت ویزا

  • اثبات رابطه ازدواج واقعی
  • داشتن دانش زبان پرتغالی

با آماده‌سازی و ارائه مدارک کامل و دقیق، می‌توانید روند دریافت ویزای پرتغال را به صورت روان‌تری طی کنید. توصیه می‌شود پیش از اقدام، شرایط و الزامات به‌روز را از طریق سفارت پرتغال یا وب‌سایت‌های رسمی پیگیری کنید.

وضعیت مسکن در کشور Portugal

ماده 65 قانون اساسی پرتغال به طور صریح حق دسترسی به مسکن مناسب را برای همه شهروندان تضمین می‌کند. این ماده دولت را موظف می‌کند تا سیاست‌های مسکنی را تدوین کند که با برنامه‌ریزی شهری هماهنگ بوده و شبکه‌ای مناسب از حمل‌ونقل و تسهیلات اجتماعی را فراهم آورد. علاوه بر این، دولت موظف است سیستم اجاره‌ای مناسبی را ایجاد کند که با درآمد خانواده‌ها متناسب باشد و امکان مالکیت فردی مسکن‌ها را فراهم سازد.

با این وجود، پرتغال به ویژه در مناطق شهری با چالش‌های جدی در حوزه مسکن مواجه است. کمبود شدید مسکن و کیفیت نامرغوب بسیاری از خانه‌ها، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند لیسبون و پورتو، از مشکلات اصلی این کشور شناخته می شود. اندازه خانه‌ها نیز در مقایسه با استانداردهای اروپایی کوچک‌تر است. با وجود این مشکلات، نرخ مالکیت خانه در پرتغال نسبتاً بالا است و حدود دو سوم خانه‌ها تحت تصرف مالکان خود هستند. این نرخ از دهه 1970 به طور قابل توجهی افزایش یافته، زمانی که تنها نیمی از خانه‌ها توسط مالکان اشغال شده بودند. هرچند تعداد وام‌های مسکن نیز با افزایش مالکیت خانه‌ها افزایش یافته، اما هنوز تعداد زیادی از خانه‌های تحت تصرف مالکان بدون وام مسکن هستند.

در مناطق روستایی نیز وضعیت مسکن بهتر از مناطق شهری نیست و بسیاری از مکان‌ها تا دهه 1990 به برق دسترسی نداشتند. در دهه 1980، حلبی‌آبادهایی بزرگ در حومه شهرهای بزرگ شکل گرفتند که شرایط زندگی در آنها بسیار ناامن بود. دولت پرتغال در دهه 1990 اقدامات جدی برای بهبود وضعیت مسکن برای افراد کم‌درآمد آغاز کرد و مناطقی مانند شرق لیسبون، که برای نمایشگاه جهانی 1998 بازسازی شد، اکنون به عنوان مناطق مسکونی مطلوب با ارزش بالای ملک شناخته می‌شوند.

وضعیت تحصیل در Portugal

تحصیلات در پرتغال اهمیت بسیار زیادی دارد، به‌خصوص از اواخر دهه 1980 که دولت تصمیم گرفت تا بودجه بیشتری به آموزش اختصاص دهد. این تصمیم به دنبال مطالعه‌ای بود که نشان می‌داد یک پنجم از جمعیت بالای 15 سال بی‌سواد هستند. در پرتغال، آموزش اولیه برای کودکان 3 تا 6 ساله رایگان بوده و تحصیل در مدارس برای کودکان بین 6 تا 18 سال اجباری شده است. این تغییرات موجب شد تا نرخ باسوادی به بیش از 90 درصد برسد و تقریباً تمامی کودکان در مدرسه ثبت‌نام کنند.

با این حال، چالش‌هایی مانند نرخ بالای شکست تحصیلی و وجود کودکان کار، به‌ویژه در مناطق شمالی کشور، همچنان به عنوان موانعی برای پیشرفت بیشتر در سیستم آموزشی مطرح هستند. در پرتغال، سیستم آموزشی شامل مدارس دولتی و خصوصی است که آموزش رایگان را برای اکثر مردم فراهم می‌کنند. علاوه بر این، چندین دانشگاه دولتی و خصوصی در این کشور وجود دارد که به ارائه آموزش عالی می‌پردازند. دانشگاه‌های برجسته‌ای مانند دانشگاه کویمبرا، که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در جهان است و در سال 1290 در لیسبون تأسیس و در سال 1537 به کویمبرا منتقل شد، از مراکز علمی مهم کشور هستند.

دیگر دانشگاه‌های مطرح شامل دانشگاه لیسبون، دانشگاه فنی لیسبون، دانشگاه پورتو و دانشگاه کاتولیک پرتغال هستند. علاوه بر این، موسسات فنی، دانشکده‌های پرستاری و بهداشت فنی و مدارس تخصصی برای موضوعاتی مانند علوم و هتل داری نیز نقش مهمی در آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در پرتغال ایفا می‌کنند.

بهترین شهر پرتغال برای زندگی کدام است؟

همان طور که پیش تر نیز بیان کردیم لیسبون، پایتخت پرتغال، به دلیل ترکیب منحصر به فردی از تاریخ غنی، زیرساخت‌های مدرن و هزینه‌های زندگی معقول، به عنوان بهترین شهر این کشور برای زندگی شناخته می‌شود. این شهر با داشتن فرصت‌های شغلی گسترده، به ویژه در صنایع فناوری و گردشگری، مقصدی جذاب برای افراد جویای کار است. همچنین لیسبون امکانات آموزشی عالی دارد و میزبان دانشگاه‌ها و مدارس بین‌المللی متعددی است که آموزش با کیفیتی ارائه می‌دهند. بافت شهری زیبا، مناظر دیدنی و شرایط آب و هوایی معتدل، زندگی در لیسبون را برای ساکنانش دلپذیر و لذت‌بخش می‌کند.

علاوه بر این، هزینه زندگی در لیسبون نسبت به سایر پایتخت‌های اروپایی پایین‌تر است که این امر شهر را برای مهاجران و ساکنان داخلی به یک مقصد جذاب تبدیل می کند. با این حال، لیسبون تنها گزینه مناسب برای زندگی در پرتغال نیست. شهرهایی مانند پورتو، براگا و کویمبرا نیز به دلیل مزایای خاص خود شناخته شده‌اند. پورتو با زیبایی‌های طبیعی و فرهنگ پر جنب و جوش خود، یک گزینه عالی برای افرادی است که به دنبال زندگی در شهری با تاریخ و فرهنگ غنی هستند.

براگا، به عنوان یکی از شهرهای جوان و پویای پرتغال، به دلیل محیط آرام و زیرساخت‌های پیشرفته، برای خانواده‌ها جذاب است. کویمبرا نیز با داشتن دانشگاه قدیمی و معتبر، برای کسانی که به دنبال محیطی آموزشی و دانشگاهی هستند، انتخابی ایده‌آل به شمار می رود. هر یک از این شهرها با توجه به شرایط و ترجیحات شخصی، می‌تواند بهترین گزینه برای زندگی در پرتغال باشد.

وضعیت کار در کشور Portugal

پرتغال به دلیل تاریخ و فرهنگ غنی، مقصدی جذاب برای بسیاری از مهاجران است. با این حال، اوضاع کار در این کشور چالش‌هایی دارد. هرچند نرخ بیکاری در سال‌های اخیر کاهش یافته، اما هنوز به نسبت برخی کشورهای اروپایی دیگر بالا است. با این حال، صنایع خاصی مانند فناوری اطلاعات، گردشگری و انرژی‌های تجدیدپذیر در حال رشد هستند و فرصت‌های شغلی بیشتری در این بخش‌ها وجود دارد. برای مهاجران، دانستن زبان پرتغالی می‌تواند در افزایش شانس یافتن شغل بسیار مؤثر باشد، هرچند در برخی شرکت‌های بین‌المللی، تسلط به زبان انگلیسی نیز کافی است.

از سوی دیگر، برای کار در پرتغال، باید با قوانین مربوط به اجازه کار و ویزا آشنا شوید. شهروندان اتحادیه اروپا به سادگی می‌توانند در پرتغال کار کنند، اما برای افراد خارج از این اتحادیه، نیاز به دریافت ویزای کاری وجود دارد. برخی شغل‌ها مانند مهندسی نرم‌افزار، تحلیل‌گران داده و مدیریت پروژه، به ویژه در شهرهایی مانند لیسبون و پورتو، تقاضای بالایی دارند و حقوق مناسبی نیز ارائه می‌دهند. برای پیدا کردن شغل مناسب، استفاده از پلتفرم‌های کاریابی آنلاین، شبکه‌سازی و شرکت در رویدادهای مرتبط با رشته تحصیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

چند نکته مهم در مورد کشور پرتغال

  • طول عمر زنان و مردان: میانگین عمر زنان پرتغالی حدوداً ۶ سال بیشتر از مردان است؛ زنان ۸۴.۳ سال و مردان ۷۸ سال عمر می‌کنند.
  • کریستیانو رونالدو: کریستیانو رونالدو، ستاره مشهور فوتبال، در سال ۱۹۸۵ در فانچال، پایتخت خودمختار مادیرا به دنیا آمده و یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان فوتبال جهان است.
  • قدیمی‌ترین کتابفروشی: قدیمی‌ترین کتابفروشی جهان در لیسبون قرار دارد و از سال ۱۷۳۲ فعال است.
  • قدمت شهر لیسبون: شهر لیسبون، پایتخت پرتغال، از شهر رم نیز قدیمی‌تر بوده و ظروفی با قدمت ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در اطراف آن کشف شده است.
  • قوانین جزایی: در قانون اساسی پرتغال، حبس ابد و اعدام وجود ندارد و بیشترین مدت حبس برای یک مجرم ۲۵ سال است.
  • جاذبه‌های توریستی: پرتغال دارای ۱۵ جاذبه توریستی ثبت شده در یونسکو است و هشتمین کشور اروپایی با بیشترین تعداد جاذبه‌های ثبت شده به شمار می‌آید. این کشور حدود ۱۳ میلیون گردشگر را در سال جذب می کند.

اخذ ویزای پرتغال با ایمیگو

به طور خلاصه باید گفت پرتغال کشوری در جنوب غربی اروپا است که در همسایگی اسپانیا واقع شده و با اقیانوس اطلس مرز مشترک دارد. واحد پول این کشور یورو بوده و زبان رسمی آن پرتغالی است. مردم پرتغال اغلب کاتولیک هستند و فرهنگ آن‌ها تا حد زیادی با عقاید مذهبی ارتباط دارد. اقتصاد پرتغال به خدمات، صنعت برق و مخابرات و گردشگری وابسته است و چهل‌وچهارمین کشور ثروتمند جهان به شمار می رود. با توجه به این مطالب اگر قصد مهاجرت به پرتغال را دارید، همین حالا با کارشناسان و مشاوران ما در ایمیگو تماس بگیرید. همکاران ما اطلاعات لازم برای مهاجرت به این کشور را در اختیار شما قرار می دهند.

سوالات متداول

پرتغال کجاست و پایتخت آن کدام شهر است؟

پرتغال در جنوب غربی اروپا واقع شده و با اسپانیا هم‌مرز بوده و از سمت غرب به اقیانوس اطلس مشرف است. پایتخت پرتغال، لیسبون است که در ساحل غربی کشور قرار دارد.

زبان رسمی پرتغال چیست؟

زبان رسمی پرتغال، پرتغالی است که در بیشتر مناطق کشور به آن صحبت می‌شود.

جمعیت پرتغال چقدر بوده و پرتقال جز کدام قاره است؟

پرتغال حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و جزو قاره اروپا است.

واحد پول پرتغال چیست و چه حکومتی دارد؟

واحد پول پرتغال یورو (€) بوده و این کشور، یک جمهوری دموکراتیک پارلمانی است.

اقتصاد پرتغال چگونه است؟

اقتصاد پرتغال ترکیبی از صنایع مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی، و فناوری است و جزو اقتصادهای متوسط اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

صادرات عمده پرتغال چیست؟

پرتغال به‌طور عمده خودرو، ماشین‌آلات، محصولات نساجی و کشاورزی به ویژه شراب صادر می‌کند.

فرهنگ پرتغال چه ویژگی‌هایی دارد؟

فرهنگ پرتغال تحت تأثیر تاریخ دریانوردی، هنر فادو (موسیقی سنتی) و غذاهای دریایی قرار دارد.

چه فستیوال‌های مهمی در پرتغال برگزار می‌شود؟

فستیوال سنتی “سانتو آنتونیو” در لیسبون و “سان ژائو” در پورتو از مشهورترین جشن‌ها در پرتغال هستند.

پرتغال در کدام منطقه زمانی قرار دارد؟

پرتغال در منطقه زمانی غرب اروپا (WET) قرار دارد و در تابستان به ساعت تابستانی اروپای غربی (WEST) تغییر می‌کند.

پرتغال عضو کدام سازمان‌های بین‌المللی است؟

پرتغال عضو اتحادیه اروپا، ناتو، سازمان ملل متحد و منطقه یورو است.

آیا پرتغال کشوری امن است؟

پرتغال به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود.

قوانین رانندگی در پرتغال چگونه است؟

در پرتغال رانندگی در سمت راست جاده انجام می‌شود و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای رانندگی تحت تأثیر الکل وجود دارد.

پرتغال در چه ورزشی بیشتر شهرت دارد؟

پرتغال بیشتر به فوتبال شناخته می‌شود و بازیکنان مشهور بین‌المللی مانند کریستیانو رونالدو اهل این کشور است.

آیا پرتغال مقصد مناسبی برای مهاجرت است؟

پرتغال به دلیل کیفیت بالای زندگی، هزینه‌های زندگی معقول و آب و هوای مطبوع، در لیست کشورهای محبوب برای مهاجرت قرار دارد.

نظرات شما نظر