آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

همه چیز درباره کشور فنلاند (اقتصاد + مردم + دین + سیاست)

نویسنده: مرضیه اسدی
تاریخ انتشار:۲۲ آبان ۱۴۰۲
تاریخ بروزرسانی:۶ شهریور ۱۴۰۳

کشور فنلاند چگونه کشوری است؟ در دل اروپا، سرزمینی پوشیده از جنگل‌های انبوه، دریاچه‌های آبی بیکران و سکوت آرامش‌بخش وجود دارد؛ سرزمینی که به خاطر زمستان‌های طولانی و برفی‌اش، سوناهای داغ و شفق‌های قطبی خیره‌کننده‌اش شناخته می‌شود. فنلاند که با نام رسمی جمهوری فنلاند شناخته می‌شود، کشوری در شمال اروپا، با طبیعتی بکر و دست‌نخورده و مردمانی خونگرم، به عنوان یکی از پاک‌ترین و باکیفیت‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. این کشور کوچک منطقه اسکاندیناوی، با سیستم آموزشی پیشرفته، رفاه اجتماعی بالا و احترام به حقوق بشر، الگویی برای بسیاری از کشورهای جهان است.

این کشور که زمانی تحت سلطه کشورهای همسایه بوده، از گذشته‌ای دور تا به امروز، تحولات بسیاری را تجربه کرده است. فنلاند پس از استقلال، با تلاش و پشتکار مردم خود به کشوری توسعه‌یافته و مدرن تبدیل شده است. ما در این مطلب اطلاعات جالبی درباره گذشته و حال فنلاند گردآوری کرده‌ایم؛ از موقعیت جغرافیایی خاص آن و شرایط اقتصادی و سیاسی تا نحوه زندگی مردم فنلاندی و آداب و رسوم عجیبشان. ابتدا به بررسی تاریخچه فنلاند، از دوران وایکینگ‌ها تا امروز، و همچنین آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم مردم این کشور خواهیم پرداخت. سپس جنبه‌های مختلف زندگی در فنلاند، از جمله هزینه‌های زندگی، فرصت‌های شغلی، مهاجرت و فرهنگ محلی را بررسی خواهیم کرد تا تصویری کامل از این سرزمین شمالی و جذاب به شما عزیزان ارائه دهیم.

فنلاند در یک نگاه

قبل از اینکه اطلاعات جامع و کاملی درباره فنلاند کسب کنید، نگاهی به مشخصات کلی آن بیندازید:

نام به انگلیسیFinland
پایتخت و بزرگترین شهرهلسینکی (Helsinki)
مختصات جغرافیایی60 درجه و 10 دقیقه و 15 ثانیه شمالی، 24 درجه و 56 دقیقه و 15 ثانیه شرقی
زبان های رسمیفنلاندی، سوئدی
گروه های قومی89.8% فنلاندی، 10.2% سایر اقوام
دین65.6% مسیحی (63.6% لوتریانیسم، 1.1% ارتدکس، 0.9% سایر مسیحیان)، 33.6% سکولار (بی‌دین)، 0.8% سایر ادیان
نوع حکومت سیاسیجمهوری پارلمانی واحد
استقلالتاسیس دوک نشین بزرگ فنلاند: 29 مارس 1809
اعلام استقلال: 6 دسامبر 1917
تصویب قانون اساسی: 17 جولای 1919
مساحت کل: 338145 کیلومتر مربع (130559 مایل مربع) (از نظر مساحت، هشتمین کشور در اروپا و رتبه 65 جهان)
مساحت زمینی: 303815 کیلومتر مربع (117304 مایل مربع)
موقعیت جغرافیاییشمال اروپا، منطقه اسکاندیناوی
جمعیت5،603،851 نفر (تخمین 2023، رتبه 114 جهان)
تراکم جمعیت18.4 نفر بر کیلومتر مربع (رتبه 213 جهان)
تولید ناخالص داخلی (PPP)335.760 میلیارد دلار آمریکا (رتبه 59 جهان)
تولید ناخالص داخلی (GPD)305.689 میلیارد دلار آمریکا (رتبه 48 جهان)
شاخص توسعه انسانی0.942 (2022) - بسیار بالا (رتبه 12 جهان)
واحد پولیورو (EUR)
میانگین حقوق خالص ماهیانه2,700 یورو
نرخ بیکاری6.8 درصد
نرخ مالیات43 درصد
جمعیت ایرانیان فنلاندحدود ۱۱ هزار ایرانی (طبق سرشماری‌های سال ۲۰۲۲)
پیش شماره تلفن+358
کشورهای همسایهاز شمال غربی با سوئد، از شمال با نروژ و از شرق با روسیه، از غرب با خلیج بوتنیا و در جنوب با خلیج فنلاند
تاریخ عضویت در سازمان ملل متحد۱۴ دسامبر ۱۹۵۵
تاریخ پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتوسال ۲۰۲۳
شهرهای اصلی و مهملاپرنتا، ساوولینا، ماریهام، تامپره، روانیمی، راز بورگ، ساریسلکا و هلسینکی
معروفترین غذاها
پنیر لیپاجوستو، سوپ ماهی فنلاندی یا لوهیکیتو، شیرینی پای بلوبری فنلاندی، گوشت گوزن، کالاکوکو، دلمه کلم، سوپ نخودفرنگی، شاه‌ ماهی بالتیک و سوپ سوسیس
پردرآمدترین مشاغلپزشکی، دندانپزشکی، حقوق و وکالت، خلبانی، معماری، عمران، حسابداری، آی تی
شغل اکثر مردمفناوری، مهندسی، بهداشت و درمان، آموزش و تحقیقات، خدمات، ساختمانی و عمران، بازاریابی و صنعت خودرو

کشور فنلاند کجاست؟

فنلاند، کشوری اسکاندیناویایی در شمال اروپا است که به خاطر طبیعت بکر، کیفیت بالای زندگی و سیستم آموزشی پیشرفته‌اش شهرت جهانی دارد. این کشور از شرق با روسیه و از غرب با سوئد همسایه است و کشورهای استونی، نروژ، دانمارک، لتونی، و لیتوانی نیز در نزدیکی آن قرار دارند. جمعیت فنلاند حدود ۵.۶ میلیون نفر و پایتخت و همچنین بزرگترین شهر آن، هلسینکی نام دارد.

فنلاند که به “کشور هزار دریاچه” نیز معروف است، دارای دریاچه‌های فراوان و رودخانه‌های متعدد است که شهرهای آن از طریق پل‌ها به هم متصل می‌شوند. مردم این کشور به زبان‌های فنلاندی و سوئدی صحبت می‌کنند، اما بسیاری نیز به زبان انگلیسی مسلط هستند. فنلاند از نظر تاریخی ارتباط نزدیکی با سوئد و روسیه داشته و پس از استقلال در اوایل قرن بیستم، به یکی از کشورهای پیشرو در اتحادیه اروپا تبدیل شده است. اکثریت مردم آن مسیحی لوتری هستند.

این کشور اسکاندیناوی واقع در حوزه شینگن با طبیعتی زیبا، از جنگل‌های انبوه تا هزاران دریاچه، مقصدی محبوب برای گردشگران است و به دلیل ثبات سیاسی و اقتصادی، یکی از بهترین کشورها برای زندگی محسوب می‌شود. همچنین، فنلاند به دلیل سیستم آموزشی پیشرفته خود و پذیرش دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های معتبر، یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل است. کشاورزی در این کشور به دلیل خاک حاصلخیز رونق دارد و بخش مهمی از اقتصاد آن را تشکیل می‌دهد. این کشور که تا قرن نوزدهم بخشی از سوئد بود، پس از استقلال به یکی از اعضای فعال اتحادیه اروپا و ناتو تبدیل شده است.

درباره مردم فنلاند

پیشینه تاریخی و جغرافیای خاص هر منطقه روی فرهنگ و سبک زندگی مردم آن کشور تاثیر مستقیم دارد. مردم فنلاند نیز ویژگی‌ها و سنت‌های منحصر به فردی دارند که ریشه آنها در وضعیت جغرافیایی سرزمینشان و وقایع تاریخی که از سر گذرانده‌اند، قرار دارد.

جمعیت فنلاند

فنلاند هشتمین کشور بزرگ اروپاست اما کم‌جمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. این کشور حدود ۵.۵ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود یک میلیون نفر در هلسینکی، پایتخت فنلاند، سکونت دارند. درمجموع بیشتر جمعیت فنلاند در جنوب کشور متمرکز هستند و تعداد افراد ساکن در مناطق شمالی کشور کمتر است. 

کم‌جمعیت‌ترین منطقه فنلاند لاپلند است. هرچه از لاپلند به سمت مرز نروژ حرکت کنید، میزان جمعیت کمتر می‌شود. این منطقه به دلیل شرایط جوی نامساعد و زمستان‌های سرد و سخت معمولا برای سکونت دائمی انتخاب نمی‌شود. 

تاریخچه فنلاند

سرزمینی که ما امروزه به نام فنلاند می‌شناسیم، روزهای تلخ و سختی را پشت سر گذاشته و اکنون توانسته به یکی از شادترین کشورهای دنیا تبدیل شود. تاریخ فنلاند به ۹ هزار سال قبل از میلاد بازمی‌گردد یعنی آخرین عصر یخبندان! در هزاره اول قبل از میلاد، قوم سامی در فنلاند ساکن بودند اما تا سال‌ها در هیچ یک از کتیبه‌ها و منابع اسمی از این قوم و سرزمینشان برده نشده است. تا اینکه در قرن دوازدهم، کلیسای کاتولیک پایه‌های خود را در فنلاند بنا گذاشت و از آن زمان به بعد، نام فنلاند راه خود را به منابع تاریخی باز کرد. 

استعمار فنلاند به دست سوئد (۱۳۲۳ تا ۱۸۰۹)

فین‌ها، اجداد مردم امروزی فنلاند، در قرن‌های اول و دوم میلادی به این منطقه مهاجرت کردند و با مردم بومی لاپ که در شمال زندگی می‌کردند، درآمیختند. در قرن دوازدهم میلادی، برای دفاع در برابر روس‌ها، فنلاندی‌ها از سوئد کمک خواستند و به این ترتیب، فنلاند تحت سلطه سوئد قرار گرفت. بدترین روزهایی که فنلاند به چشم خود دیده، مربوط به دوره جنگ‌های صلیبی می‌شود. در آن دوره، فنلاند به استعمار سوئد درآمد و بخشی از پادشاهی این کشور شد. اما این دوره غم‌انگیز و همراه با حس حقارت برای فنلاندی‌ها تا ابد ادامه نیافت.

استعمار فنلاند به دست روسیه (۱۸۰۹ تا ۱۹۱۷)

در سال ۱۸۰۹ فنلاند به امپراتوری روسیه واگذار و به یک دوک‌نشین بزرگ خودگردان تبدیل شد. اگرچه وضع همچنان به دلخواه فنلاندی‌ها نبود اما این تغییر، حس وطن‌پرستی فنلاندی‌ها را بیش از پیش زنده کرد. قرن نوزدهم برای فنلاندی‌ها دوره شکوفایی ناسیونالیسم بود. فرهنگ و سنت‌های فنلاندی که طی سال‌های طولانی به زیر خاک رفته بود، دوباره جان گرفت. موسیقی فولکلور، اشعار وطن‌پرستانه، داستان‌های ملی‌گرایانه، آثاری که به اسطوره‌شناسی فنلاندی می‌پرداختند، همگی حاصل این دوره از تاریخ فنلاند هستند.

استقلال فنلاند (۱۹۱۷ تا امروز)

در قرن نوزدهم، نهضت استقلال‌طلبی در فنلاند قوت گرفت و زبان فنلاندی به رسمیت شناخته شد. بالاخره، در سال ۱۹۱۷، فنلاند اعلام استقلال کرد و خود را از سال‌ها استعمار و بردگی نجات داد. البته در این دوره یک جنگ داخلی و دو درگیری میان فنلاند و شوروی هم رخ داد و فنلاند ناچار شد طبق قرارداد صلح با شوروی، بخشی از خاک خود را به این کشور واگذار کند. اما با همه این تنش‌ها و فشارها، فنلاند توانست با چنگ و دندان استقلال خود را حفظ کند.  پس از جنگ جهانی دوم، فنلاند به مرور اقتصاد خود را بهبود بخشید و وضعیت داخلی مملکت را به ثبات رساند. سرانجام فنلاند در سال ۱۹۹۵ به اتحادیه اروپا پیوست و امروز یکی از ۱۰ کشور برتر جهان از لحاظ اقتصاد، سلامت، آموزش و در یک کلام، از لحاظ کیفیت زندگی محسوب می‌شود.

جغرافیا و آب‌وهوای کشور فنلاند

فنلاند از نظر موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی شرایط خاصی دارد که آن را حتی از کشورهای همسایه خود و منطقه اسکاندیناوی متمایز می‌کند. این ویژگی‌های منحصر به فرد، افراد زیادی را از سراسر دنیا به فنلاند می‌کشاند تا لااقل یک بار در زندگی خود از نزدیک با آن‌ها روبرو شوند.

جغرافیای کشور فنلاند

فنلاند در شمال اروپا واقع شده و در قلب منطقه بالتیک قرار دارد. این کشور از شمال با دریای بارنتز و دریای نروژ مرز مشترک دارد و در شرق و شمال شرقی با روسیه هم‌مرز است. جنوب فنلاند با دریای بالتیک و کشور استونی مرز مشترک دارد و از غرب با سوئد هم‌مرز است. مساحت فنلاند حدود ۳۴۰ هزار کیلومتر مربع است. فنلاند، کشوری در شمال اروپا با طبیعتی بکر و چشم‌اندازهای متنوع است. این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، ویژگی‌های جغرافیایی منحصر‌به‌فردی دارد که آن را از سایر کشورهای منطقه متمایز می‌کند.

سرزمین هزار دریاچه

یکی از عنوان‌هایی که به فنلاند داده می‌شود، کشور هزار دریاچه است. فنلاند بیش از ۱۸۰ هزار دریاچه دارد. این دریاچه‌ها که بخش قابل توجهی از مساحت کشور را پوشش می‌دهند، نقش مهمی در شکل‌گیری چشم‌اندازهای طبیعی و تنوع زیستی فنلاند دارند. بزرگ‌ترین دریاچه فنلاند، سایما نام دارد و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های اروپا محسوب می‌شود. جالب است بدانید رنگ آبی در پرچم فنلاند نشان‌دهنده هزاران دریاچه پراکنده در سراسر این کشور است و رنگ سفید هم به خاطر برفی که بیشتر روزهای سال زمین را می‌پوشاند، انتخاب شده است.

مجمع‌الجزایر فنلاند

دومین مجمع‌الجزایر بزرگ جهان در فنلاند واقع شده است که در دریای بالتیک قرار دارد و به مجمع‌الجزایر سوئد متصل می‌شود. این مجمع‌الجزایر که با نام آلند نیز شناخته می‌شود، شامل هزاران جزیره بزرگ و کوچک است.

پوشش جنگلی فنلاند

فنلاند یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین پوشش جنگلی را دارد. حدود ۷۴ درصد از خشکی فنلاند را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند. به همین دلیل فرهنگ جنگل‌پیمایی در میان فنلاندی‌ها رایج است. جنگل‌های انبوه بخش عمده‌ای از مساحت فنلاند را پوشانده‌اند و به این کشور لقب سرزمین هزار دریاچه و هزار جنگل را داده‌اند. این جنگل‌ها عمدتاً از نوع تایگا و توندرا هستند و تنوع زیستی بالایی دارند. علاوه بر این، جنگل‌ها نقش مهمی در اقتصاد فنلاند دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

خورشید نیمه‌شب و شب قطبی

به دلیل نزدیکی فنلاند به دایره قطب شمال، این کشور دو پدیده خاص را در طول سال تجربه می‌کند. در تابستان پدیده خورشید نیمه‌شب رخ می‌دهد. همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، به حالتی گفته می‌شود که حتی بعد از نیمه‌شب هم خورشید در آسمان پیداست. در برخی از مناطق شمالی فنلاند، زمستان‌ها شب قطبی تجربه می‌شود. شب قطبی به روزهایی گفته می‌شود که خورشید طلوع نمی‌کند. در برخی از مناطق فنلاند، ممکن است خورشید را به مدت چند هفته نبینید.

خاک حاصلخیز و کشاورزی

با وجود آب و هوای سرد، خاک فنلاند در برخی مناطق حاصلخیز است و کشاورزی در این کشور رونق دارد. محصولات کشاورزی اصلی فنلاند شامل جو دوسر، سیب‌زمینی، گندم و جو است.

صنایع چوب و کاغذ

جنگل‌های انبوه فنلاند منبع مهمی از چوب و خمیر کاغذ هستند و صنایع مرتبط با چوب یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.

آب‌وهوای کشور فنلاند

آب و هوای فنلاند بسیار متنوع است و از منطقه‌ای به منطقه دیگر تفاوت‌های قابل توجهی دارد. شمال فنلاند زمستان‌های بسیار سرد و طولانی و تابستان‌های کوتاه و خنک دارد، در حالی که جنوب کشور آب و هوای معتدل‌تری دارد. پدیده‌های شب‌های قطبی و روزهای طولانی تابستانی از ویژگی‌های بارز آب و هوای فنلاند هستند.

فنلاند در کل آب‌وهوای سردی دارد اما دما در مناطق و فصل‌های مختلف متفاوت است. مهم‌ترین نکته درباره فنلاند تغییر ناگهانی فصل و ریزش برف و باران غیرمنتظره است. در شهرهای جنوبی معمولا هوا گرم‌تر است و هرچه به شمال فنلاند نزدیک‌تر شوید، دمای هوا پایین‌تر می‌آید. فنلاندی‌ها معمولا از دسامبر تا فوریه بیشتر زمان خود را در خانه و سونا می‌گذرانند یا برای اسکی و ورزش‌های زمستانی به سمت دریای بالتیک که این وقت سال سطح آن با یخ پوشیده می‌شود، می‌روند. در تابستان‌های نسبتا کوتاه مردم بیشتر وقت را خارج از خانه می‌گذرانند یا به کلبه‌هایی که کنار دریاچه‌ها ساخته شده‌اند، نقل مکان می‌کنند. 

پدیده شب‌های قطبی

یکی از ویژگی‌های بارز آب و هوای شمال فنلاند، پدیده شب‌های قطبی است. در این مناطق، در زمستان به مدت چندین هفته خورشید طلوع نمی‌کند و تاریکی کامل حاکم است. این پدیده بر زندگی مردم محلی تأثیر قابل توجهی دارد.

زمستان‌های سرد و تابستان‌های کوتاه

 فنلاند به دلیل موقعیت جغرافیایی در شمال اروپا، زمستان‌های بسیار سرد و طولانی و تابستان‌های کوتاه و خنک دارد. در برخی مناطق شمالی کشور، پدیده شب‌های قطبی رخ می‌دهد و خورشید برای چندین هفته طلوع نمی‌کند. برعکس، در تابستان، روزها بسیار طولانی هستند و خورشید برای مدت طولانی در آسمان می‌درخشد.

تغییرات فصلی شدید

یکی از ویژگی‌های بارز آب و هوای فنلاند، تغییرات فصلی شدید آن است. زمستان‌های سرد و طولانی با تابستان‌های کوتاه و خنک به شدت با هم در تضاد هستند.

پدیده روزهای طولانی تابستانی

برعکس شب‌های قطبی، در تابستان‌های شمال فنلاند، روزها بسیار طولانی هستند و خورشید برای مدت طولانی در آسمان می‌درخشد. این پدیده به عنوان روزهای طولانی تابستانی شناخته می‌شود و باعث می‌شود که طبیعت فنلاند در این فصل بسیار زیبا و سرسبز شود.

بارندگی

بارندگی در فنلاند به طور کلی به صورت یکنواخت در طول سال توزیع شده است، اما در مناطق مختلف کشور متفاوت است. به طور کلی، مناطق ساحلی بارندگی بیشتری نسبت به مناطق داخلی دارند.

بادهای موسمی

فنلاند تحت تأثیر بادهای موسمی قرار دارد که بر آب و هوای آن تأثیر می‌گذارند. این بادها معمولاً از غرب می‌وزند و باعث کاهش دما در زمستان و افزایش رطوبت در تابستان می‌شوند.

تأثیر دریاچه‌ها بر آب و هوای کشور فنلاند

دریاچه‌های فراوان فنلاند تأثیر قابل توجهی بر آب و هوای محلی دارند. دریاچه‌ها در تابستان باعث خنک شدن هوا و در زمستان باعث افزایش رطوبت می‌شوند.

فرهنگ کشور فنلاند

فنلاند کشوری با جمعیت کم و پراکنده است که تراکم جمعیتی پایینی دارد. اکثر مردم این کشور به زبان فنلاندی صحبت می‌کنند و از سطح تحصیلات بالایی برخوردارند. فنلاند به دلیل سیستم بهداشت و درمان رایگان و با کیفیت بالا، امید به زندگی بالایی دارد و به عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. فنلاند فرهنگی غنی دارد و فنلاندی‌ها هویت ملی خود را در برخی از رسوم و جشن‌ها نشان می‌دهند. اگرچه بررسی کامل فرهنگ فنلاند در این مطلب کوتاه ممکن نیست اما ما چند سنت خاص این کشور را برای نمونه جمع‌آوری کرده‌ایم:

فرهنگ سونا

نشستن در سونا بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی فنلاندی‌هاست. در حال حاضر، حدود 2.5 میلیون سونا در فنلاند وجود دارد، یعنی تقریبا به ازای هر ۲ نفر یک سونا در دسترس است. اگر فنلاندی‌ها بخواهند محبت خود را نشان دهند، حتما شما را به وقت‌گذرانی در سونای خانه‌شان دعوت خواهند کرد. در این کشور حتی ممکن است بعضی جلسات کاری غیرِرسمی در سونا برگزار شود!

جشن میانه تابستان

مردم فنلاند بین ۲۰ تا ۲۶ ژوئن، طولانی‌ترین و روشن‌ترین روز سال را جشن می‌گیرند. این جشن Juhannus نام دارد و مردم در این روز دور هم جمع می‌شوند، به سونا می‌روند، کنار دریاچه‌ها آتش روشن می‌کنند و به ماهیگیری و قایق‌سواری می‌پردازند.

روز ملی شکست

۱۳ اکتبر در فنلاند به عنوان روز ملی «شکست» جشن گرفته می‌شود! این جشن اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط دانشجویان فنلاندی برگزار شد و سپس، شخصیت‌های معروف هنری، ورزش و سیاسی از آن حمایت کردند. فنلاندی‌ها معتقدند جشن گرفتن روز شکست و روایت کردن شکست‌ها و ناکامی‌ها به ما یادآوری می‌کند که شکست هم بخشی طبیعی از زندگی است.

نکات مهم درباره فرهنگ و رسوم فنلاندی ها

مردم فنلاند به گرمی از مهمانان خود استقبال می‌کنند و با دست دادن و در آغوش گرفتن کودکان با یکدیگر سلام و احوالپرسی می‌کنند. برای ارائه یک تصویر کامل‌تر از زندگی در فنلاند، می‌توان به نکات زیر نیز اشاره کرد:

  • جمعیت فنلاند عمدتاً در مناطق شهری و صنعتی متمرکز شده است و مناطق روستایی و شمالی کشور کم‌جمعیت‌تر هستند.
  • در سال‌های اخیر، فنلاند شاهد افزایش مهاجرت از کشورهای دیگر بوده که بر ترکیب جمعیتی کشور تأثیر گذاشته است.
  • طبیعت‌دوستی یکی از ویژگی‌های بارز فرهنگ فنلاند است. مردم فنلاند به تفریح در طبیعت، ورزش‌های زمستانی و فعالیت‌های مرتبط با طبیعت علاقه زیادی دارند.
  • فنلاندی‌ها به سادگی، صراحت و احترام به حریم خصوصی معروف هستند.
  • ساعات کاری در فنلاند نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است و به تعادل بین کار و زندگی شخصی اهمیت زیادی داده می‌شود.
  • فنلاندی‌ها از تعطیلات و مرخصی‌های طولانی مدت لذت می‌برند و به سفر و استراحت اهمیت می‌دهند.
  • سونا یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر فرهنگ فنلاند است و مردم این کشور به طور منظم از سونا استفاده می‌کنند.
  • فنلاند یکی از پیشروترین کشورهای جهان در زمینه برابری و مساوات جنسیتی است و زنان در این کشور نقش فعالی در جامعه دارند.
  • فنلاندی‌ها به کتابخوانی علاقه زیادی دارند و میزان مطالعه در این کشور بسیار بالاست.
  • موسیقی بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ فنلاند است و این کشور موسیقی‌دانان و گروه‌های موسیقی مشهوری دارد.
  • فنلاندی‌ها به طراحی و معماری علاقه زیادی دارند و محصولات طراحی شده در فنلاند در سراسر جهان شناخته شده هستند.
  • اقتصاد فنلاند بر پایه فناوری اطلاعات، ارتباطات و صنایع دانش‌بنیان است.
  • فنلاند یکی از کشورهای پیشرو در زمینه رفاه اجتماعی است و دولت خدمات متنوعی از جمله آموزش رایگان، بهداشت و درمان رایگان و مراقبت از سالمندان را ارائه می‌دهد.

اقتصاد کشور فنلاند

فنلاند با داشتن اقتصادی صنعتی و مبتنی بر دانش، جایگاه قابل توجهی در میان کشورهای اروپایی دارد. این کشور با تکیه بر منابع طبیعی خود نظیر جنگل‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته، توانسته است اقتصادی پویا و متنوع ایجاد کند. اقتصاد فنلاند با تکیه بر منابع طبیعی، صنایع پیشرفته و نیروی کار ماهر، توانسته است به رشد و توسعه پایدار دست یابد. با این حال، این کشور برای حفظ جایگاه خود در اقتصاد جهانی نیازمند تطبیق با تغییرات جهانی و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین است.

دو ویژگی اصلی اقتصاد فنلاند آزاد بودن و شفافیت است. منظور از اقتصاد آزاد این است که افراد می‌توانند بدون محدودیت معاملات تجاری با سراسر دنیا داشته باشند و شفافیت هم یعنی قوانین حاکم بر مراودات مالی و اقتصادی برای همه افراد واضح و اجرای آن برای همه افراد یکسان است. بزرگ‌ترین بخش اقتصاد فنلاند را صنایع خدماتی شکل می‌دهند و این حوزه حدود ۷۲ درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) را تامین می‌کند. سایر صنایعی که اقتصاد فنلاند به آن‌ها وابسته است، عبارتند از ماشین‌آلات، الکترونیک، فلزات و جنگلداری.

عضویت فنلاند در اتحادیه اروپا فرصت‌های جدیدی را برای تجارت و سرمایه‌گذاری فراهم کرده است. بهتر است این را هم بدانید که فنلاند به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر شناخته می‌شود و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه انجام می‌دهد. همچنین دولت فنلاند سیاست‌های حمایتی از کسب‌وکار را در پیش گرفته است تا محیط مناسبی برای فعالیت شرکت‌ها فراهم کند.

ویژگی‌های کلیدی اقتصاد فنلاند

  • صنایع پیشرفته: صنایع تجهیزات حمل و نقل، الکترونیک، ماشین‌آلات و مواد شیمیایی از جمله صنایع پیشرو در فنلاند هستند. این کشور در تولید تلفن همراه و تجهیزات شبکه نیز پیشرو است.
  • اهمیت بخش جنگلداری: جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در اقتصاد فنلاند دارند. صنایع چوب، کاغذ و خمیر کاغذ از جمله صنایع مهم این کشور هستند.
  • تجارت خارجی: فنلاند به شدت به تجارت خارجی وابسته است. کشورهای آلمان، روسیه، سوئد، هلند و چین از مهم‌ترین شرکای تجاری فنلاند هستند.
  • اقتصاد دانش‌بنیان: فنلاند سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه انجام می‌دهد و تلاش می‌کند تا اقتصاد خود را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهد.
  • استاندارد بالای زندگی: فنلاند از استاندارد بالای زندگی برخوردار است و شهروندان آن به خدمات عمومی باکیفیت دسترسی دارند.

رتبه اقتصاد فنلاند

فنلاند در رتبه یازدهم اقتصاد جهان و رتبه هشتم اروپا قرار دارد. اقتصاد فنلاند یکی از بزرگ‌ترین و آزادترین اقتصادهای جهان است. نبود فساد مالی و بالا بودن امنیت مالی در فنلاند، باعث می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارآفرین‌ها پایه‌های فعالیت تجاری خود را در این کشور بگذارند. 

چالش‌های پیش روی اقتصاد فنلاند

فنلاند برای حفظ جایگاه خود در بازارهای جهانی با رقابت شدید کشورهای دیگر روبرو است. همچنین تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر صنایع وابسته به منابع طبیعی مانند جنگلداری تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این پیری جمعیت یکی از چالش‌های مهمی است که اقتصاد فنلاند با آن روبرو است.

واحد پول فنلاند

همان‌طور که گفتیم فنلاند در سال ۱۹۹۵ به اتحادیه اروپا پیوست. پس از به رسمیت شناخته شدن فنلاند به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۰۲ واحد پول فنلاند به یورو تغییر کرد. قبل از آن، واحد پول این کشور مارکا بود.

سیستم آموزشی فنلاند

فنلاند یکی از باکیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی دنیا را دارد و در رتبه هشتمِ سلامت سیستم آموزشی در سطح جهان قرار می‌گیرد. به همین دلیل فنلاند به یک الگو برای اصلاحات سیستم آموزشی سایر کشورها تبدیل شده است. برخی از ویژگی‌ها و نکات جالبی را که سیستم آموزشی فنلاند را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده، با هم مرور کنیم:

تمرکز بر برابری

فنلاند روی برابری در آموزش تاکید دارد. منظور از برابری در آموزش این است که کودکان شما چه در پایتخت، هلسینکی، به مدرسه‌ای دولتی بروند و چه در یکی از روستاهای کوچک فنلاند تحصیل کنند، از امکانات و منابع آموزشی یکسانی برخوردار خواهند بود. 

شروع دیرتر آموزش رسمی

در اغلب کشورهای دنیا کودکان از سن ۵ یا ۶ سالگی در معرض آموزش رسمی در مدارس قرار می‌گیرند اما در فنلاند، آموزش رسمی از سن ۷ سالگی شروع می‌شود. پیش از این مرحله، تاکید زیادی بر یادگیری مبتنی بر بازی و تجربه وجود دارد. 

آموزش خارج از مدرسه و خانه

در فنلاند دانش‌آموزان ساعات کمی را در محیط مدرسه حضور دارند و تکالیف اندکی برای تمرین در خانه در نظر گرفته می‌شود. در عوض، سیستم آموزشی فنلاند تاکید بر حضور و آموزش در طبیعت دارد چون معتقد است وقت‌گذرانی در طبیعت یک منبع آموزشی کامل است و با این روش، دانش‌آموزان از همان خردسالی ایجاد تعادل میان فعالیت‌های تحصیلی و اوقات فراغت را یاد می‌گیرند.

کودکان در حال یادگیری در طبیعت
کودکان فنلاندی در حال یادگیری از طریق بازی در طبیعت

بالا بودن سطح علمی معلم‌ها

در فنلاند، تدریس در مدارس یک شغل سطح بالا محسوب می‌شود و معلم‌ها ملزم به دریافت مدرک کارشناسی ارشد هستند. علاوه بر این، قبل از شروع کار به عنوان معلم، متقاضیان این شغل باید یک دوره جامع تدریس را بگذرانند تا آمادگی لازم برای شروع تدریس در مدارس فنلاندی را طبق استانداردهای آموزشی این کشور داشته باشند. 

تبدیل مدرسه به محیط اشتراک دانش

سیستم آموزشی فنلاند تاکید زیادی روی همکاری دانش‌آموزان در مدرسه و اشتراک‌گذاری دانش دارد، نه رقابت بر سر آن. فعالیت‌ها معمولا به صورت تیمی انجام می‌شود تا حمایت و همدلی در کودکان رشد کند. علاوه بر این، در فنلاند خبری از آزمون‌های سراسری و متمرکز برای ارزیابی علمی دانش‌آموزان نیست. در عوض معلم‌ها پیوسته به دانش‌آموزان بازخورد می‌دهند و رشد کلی آن‌ها را به جای دستاوردهای صرفا تحصیلی ارزیابی می‌کنند. 

ساختار نظام آموزشی کشور فنلاند

نظام آموزشی کشور فنلاند به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و موفق‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان شناخته می‌شود که بر اصول برابری، کیفیت بالا، و یادگیری مبتنی بر تحقیق و خلاقیت تأکید دارد. این نظام از دوران پیش‌دبستانی آغاز می‌شود و پس از آن، آموزش اجباری در مدارس ابتدایی و متوسطه تا سن 19 سالگی ادامه دارد. آموزش رایگان است و همه دانش‌آموزان به منابع آموزشی برابر دسترسی دارند. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر ساختار نظام آموزشی فنلاند خواهیم پرداخت.

آموزش پایه (7 تا 16 سال)

نظام آموزشی پایه فنلاند در مدارس جامع ارائه می‌شود و به مدت 9 سال ادامه دارد. هدف اصلی این مرحله، فراهم کردن آموزش‌های پایه و اساسی برای همه دانش‌آموزان است. در پایان این دوره، دانش‌آموزان گواهی فراغت از تحصیل دریافت می‌کنند.

آموزش تکمیلی متوسطه (16 تا 19 سال)

پس از اتمام دوره پایه، دانش‌آموزان می‌توانند به مدارس لوكيو یا гимناسیوم بروند. این دوره 3 ساله است و به آزمون نهایی سراسری ختم می‌شود. قبولی در این آزمون، شرط ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دیگر است.

آموزش فنی و حرفه‌ای (16 تا 19 سال)

برای دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای هستند، مدارس کولتوس یا یركسوتبیلدیگ وجود دارد. این مدارس دوره‌های 3 ساله ارائه می‌دهند و در پایان آن، دانش‌آموزان گواهی‌های مختلفی از جمله گواهی آموزش حرفه‌ای مقدماتی، پیشرفته و تخصصی دریافت می‌کنند.

نظام آموزشی جدید: یادگیری پدیده محور

از سال 2016، فنلاند رویکرد جدیدی را در آموزش خود به نام “یادگیری پدیده محور” اتخاذ کرده است. در این روش، به جای آموزش جداگانه دروس، دانش‌آموزان با بررسی پدیده‌های واقعی، مفاهیم مختلف را می‌آموزند. برای مثال، برای درک تکامل تلفن‌های هوشمند، دانش‌آموزان مفاهیمی مانند ریاضیات، آمار و ادبیات را به کار می‌گیرند. این روش باعث می‌شود دانش‌آموزان بهتر با مفاهیم درسی ارتباط برقرار کنند و یادگیری برای آن‌ها لذت‌بخش‌تر شود.

سیستم سلامت در فنلاند

در سال ۲۰۲۳ سیستم سلامت و مراقبت بهداشتی فنلاند رتبه اول در جهان اعلام شد. بعد از فنلاند، به ترتیب کشورهای بلژیک، ژاپن، ایسلند، سوئیس، سوئد و نروژ قرار می‌گیرند. ما چند ویژگی جالب را که باعث تمایز سیستم سلامت فنلاند شده‌اند، جمع‌آوری کرده‌ایم:

دسترسی عمومی به خدمات بهداشتی

هر کسی که ساکن و مقیم قانونی فنلاند است، حق دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی عمومی را دارد. هزینه‌های بهداشت و درمان از طریق مالیات تامین می‌شود، پس طبق قانون همه افراد، بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی‌شان، می‌توانند از خدمات بهداشتی فنلاند بهره‌مند شوند. 

فرهنگ پیشگیری از بیماری

سیستم سلامت فنلاند روی اقدامات پیشگیرانه بهداشتی تاکید دارد. کمپین‌ها و فعالیت‌های بهداشت عمومی بر ترویج سبک زندگی سالم و شناسایی زودهنگام بیماری‌ها تمرکز دارند. در مدرسه نیز دانش‌آموزان برای مراقبت بهداشتی و زندگی سالم آموزش می‌بینند. این رویکرد با هدف جلوگیری از بیماری‌ها قبل از اینکه جدی شوند و هزینه و انرژی بیشتری را هم به خود  شخص و هم به سیستم سلامت فنلاند تحمیل کنند، تعیین شده است. 

مراکز اولیه مراقبت بهداشتی

فنلاند شبکه‌ای گسترده از مراکز اولیه مراقبت در سراسر کشور دارد. این مراکز در نقش تسهیلگر برای افرادی که به کمک پزشکی نیاز دارند، عمل می‌کنند. آنها خدماتی از جمله مراقبت پیشگیرانه، درمان بیماری‌های رایج و راهنمایی در حفظ سبک زندگی سالم ارائه می‌دهند و در صورتی که نیاز به خدمات درمانی جدی‌تری باشد، بیمار را برای مراجعه به درمانگاه‌ها یا بیمارستان‌ها راهنمایی می‌کنند.

رویکرد بیمارمحور

سیستم بهداشتی فنلاند از رویکرد بیمارمحور بهره می‌برد یعنی بیمار به شرکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به درمان خود تشویق می‌شود و پزشکان اطلاعات کاملی از شرایط سلامت او ارائه می‌دهند و بیمار را در فرآیند تصمیم‌گیری‌های درمانی سهیم می‌کنند. این رویکرد اضطراب بیمار را کاهش می‌دهد و همکاری فعالانه بین ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و بیماران را ترویج می‌کند.

پزشک فنلاندی در حال توضیح وضعیت سلامت بیمار برای او
پزشک فنلاندی در حال شرح وضعیت بیمار برای او

شرایط زندگی در کشور فنلاند

شرایط زندگی در فنلاند و سطح کیفیت زندگی در فنلاند بالاست و این کشور در شاخص‌هایی مانند سیستم آموزشی، بهداشت و درمان، حمایت اجتماعی، حمل‌ونقل، خدمات رفاهی، امنیت و تعادل بین کار و زندگی جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست. اگرچه مردم در این کشور موظف به پرداخت مالیات‌های سنگین هستند و تقریبا نیمی از درآمد خود را به دولت می‌دهند اما این پول‌ها به شکل خدماتی باکیفیت در تمامی زمینه‌ها به مردم بازگردانده می‌شود.

دین و مذهب مردم فنلاند

حدود یک‌سوم ساکنان فنلاند به هیچ گروه مذهبی تعلق ندارند. مابقی اغلب مسیحی هستند. کلیسای  انجیلی – لوتری و کلیسای ارتدوکس دو جامعه مذهبی بزرگ در فنلاند محسوب می‌شوند و حدود ۶۰ درصد فنلاندی‌های مسیحی عضو کلیسای اول هستند. در فنلاند والدین گرایش مذهبی کودکان را تعیین می‌کنند اما آن‌ها می‌توانند بعد از ۱۸ سالگی دین و مذهب خود را تغییر دهند. 

بر اساس گزارش‌های رسمی سال ۲۰۲۱، گفته می‌شود حدود ۲۰ هزار مسلمان و ۲ هزار یهودی در فنلاند زندگی می‌کنند. ساکنان فنلاند می‌توانند آزادانه فعالیت‌های مذهبی خود را برگزار کنند.

زبان‌های رسمی فنلاند

زبان فنلاندی و سوئدی زبان‌های رسمی فنلاند هستند. حدود ۸۶ درصد مردم این کشور از زبان فنلاندی استفاده می‌کنند و زبان مادری ۵ درصد از آن‌ها سوئدی است. در تاریخچه فنلاند گفتیم که این کشور برای مدتی طولانی تحت پادشاهی سوئد اداره می‌شد. نفوذ زبان سوئدی در فنلاند حاصل همان دوره است اما فنلاند بعد از استقلال تغییری در این موضوع نداد و هم زبان فنلاندی و هم سوئدی را به عنوان زبان رسمی کشور اعلام کرد.

نوع حکومت و ساختار سیاسی فنلاند

فنلاند یک جمهوری پارلمانی است. در فنلاند برای انتخاب نمایندگان شهر، نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور رای‌گیری می‌شود. حتی اگر تابعیت فنلاندی نداشته باشید، می‌توانید در این انتخابات شرکت کنید و رای دهید. 

مجلس فنلاند ۲۰۰ عضو دارد. اعضای مجلس هر ۴ سال یک بار انتخاب می‌شوند. رئیس‌جمهور برای یک دوره ۶ ساله انتخاب می‌شود و مسئولیت سیاست خارجی را به عهده دارد. نخست‌وزیر به دست رئیس‌جمهور برای این سمت منصوب می‌شود و مسئول سیاست داخلی کشور است. دولت فنلاند ۱۲ وزارتخانه دارد که هر کدام اداره حوزه خاصی از حکومت را در دست دارند.

تحصیل در فنلاند: فرصتی برای دانشجویان بین‌المللی

آیا به دنبال تحصیل در یک کشور پیشرفته با سیستم آموزشی باکیفیت هستید؟ فنلاند با دانشگاه‌های معتبر و محیطی پویا، گزینه بسیار مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی است. این کشور با ارائه بیش از 489 برنامه لیسانس، 416 برنامه کارشناسی ارشد و 138 برنامه دکترا به زبان‌های انگلیسی و فنلاندی، فرصت‌های تحصیلی متنوعی را فراهم می‌کند.

اگرچه تحصیل در فنلاند برای دانشجویان غیر اروپایی هزینه‌هایی دارد، اما بسیاری از دانشگاه‌ها بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان ممتاز ارائه می‌دهند. هزینه تحصیل در این کشور به طور متوسط بین 4 تا 18 هزار یورو در سال متغیر است. علاوه بر این، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به صورت پاره‌وقت مشغول به کار شوند تا هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند.

جمعیت ایرانی در فنلاند

طبق سرشماری‌های سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱ هزار ایرانی در فنلاند زندگی می‌کنند. بیشتر ایرانیان در بهترین شهرهای فنلاند برای زندگی یعنی هلسینکی، تورکو، اسپو، تامپره و وانتا ساکن هستند. جامعه ایرانیان مقیم فنلاند به زبان‌های فنلاندی، فارسی، ارمنی، ترکی، کردی و لری صحبت می‌کنند و انجمن‌های کاری و مذهبی خود را دارند. اگر شما هم قصد مهاجرت به فنلاند و اقامت در این کشور را دارید، قبل از تصمیم‌گیری با معایب و مزایای زندگی در فنلاند آشنا شوید.

مزایای زندگی در کشور فنلاند

فنلاند، کشوری با طبیعت بکر، مردم خونگرم و سیستم اجتماعی قوی، مقصد بسیاری از مهاجران است. زندگی در فنلاند مزایای بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کیفیت بالای زندگی، سیستم آموزشی رایگان و باکیفیت، اقتصاد قوی و فرصت‌های شغلی فراوان، امنیت بالا، طبیعت بکر و زیبا، خدمات اجتماعی گسترده، فرهنگ غنی و متنوع و تنوع شغلی اشاره کرد. فنلاندی‌ها به طور کلی افرادی با فرهنگ بالا، صلح‌جو و خوش‌بین هستند و به همین دلیل زندگی در این کشور تجربه دلپذیری خواهد بود.

معایب زندگی در کشور فنلاند

فنلاند، با وجود تمام زیبایی‌ها و مزایایی که دارد، مانند هر کشور دیگری، معایبی نیز دارد. یکی از بزرگترین چالش‌های زندگی در فنلاند، آب و هوای سرد و طولانی زمستان‌های آن است که برای افرادی که به آب و هوای گرم عادت دارند، می‌تواند دشوار باشد. همچنین، هزینه‌های زندگی در فنلاند به خصوص در شهرهای بزرگ، نسبتاً بالاست. علاوه بر این، یادگیری زبان فنلاندی می‌تواند برای مهاجران چالش‌برانگیز باشد، چرا که این زبان از خانواده زبان‌های اوراسیایی است و شباهت کمی به زبان‌های رایج اروپایی دارد. از دیگر معایب زندگی در فنلاند می‌توان به کمبود نور خورشید در زمستان و فاصله زیاد این کشور از سایر کشورهای اروپایی اشاره کرد.

مهم ترین و زیباترین شهرهای کشور فنلاند

فنلاند دارای چندین شهر مهم است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. هلسینکی، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر فنلاند، مرکز اصلی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور است و با معماری زیبا و موزه‌های متنوع، توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. تورکو، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای فنلاند و پایتخت پیشین این کشور، به خاطر تاریخ غنی و قلعه‌های تاریخی‌اش مشهور است. شهر اولو نیز به عنوان یک مرکز فناوری و نوآوری شناخته می‌شود و لاهتی به دلیل میزبانی از مسابقات ورزشی زمستانی معروف است. در ادامه، به معرفی و بررسی برخی دیگر از شهرهای مهم فنلاند خواهیم پرداخت تا تصویر کاملی از موقعیت‌ها و امکانات مختلف آن‌ها ارائه دهیم.

  • ساوولینا: شهری تاریخی با طبیعتی بکر

ساوولینا، شهری با قدمتی طولانی در فنلاند است که با کلیساهای قدیمی و دریاچه‌های طبیعی‌اش، فضایی آرام و تاریخی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. قدم زدن در خیابان‌های این شهر و بازدید از بناهای تاریخی‌اش، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود.

  • هانکو: شهری با زبان سوئدی و ساحل زیبا

هانکو شهری است که در آن زبان سوئدی رایج‌تر است. وجود مهاجران سوئدی در این شهر، به آن رنگ و بوی خاصی بخشیده است. هانکو با ساحل زیبا و امکانات تفریحی متنوع، مقصدی محبوب برای گردشگران است.

  • لاپرنتا: شهری مدرن با چشم‌اندازی زیبا

لاپرنتا با بناهای بلند و مدرن خود، نمایی متفاوت از سایر شهرهای فنلاند دارد. قرارگیری این شهر در کنار چهارمین دریاچه بزرگ اروپا، به آن زیبایی دوچندان بخشیده است. لاپرنتا شهری است که ترکیبی از طبیعت زیبا و معماری مدرن را در خود جای داده است.

  • تامپره: قلب صنعتی فنلاند

تامپره به عنوان مرکز صنعتی فنلاند شناخته می‌شود. با این حال، این شهر علاوه بر کارخانه‌ها و صنایع خود، جاذبه‌های گردشگری متنوعی نیز دارد. با این حال، به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای سردسیر، بهتر است در فصول گرم‌تر از سال از این شهر دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری کشور فنلاند

فنلاند کشوری با طبیعتی بکر و چشم‌اندازهای متنوع است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. یکی از معروف‌ترین مناطق گردشگری فنلاند، “فینیش لیک لند” با بیش از 55 هزار دریاچه است که بزرگ‌ترین آن‌ها، دریاچه سایما نام دارد. این منطقه با امکانات متنوع برای ورزش‌های آبی و تفریحات آبی، مقصدی محبوب برای علاقه‌مندان به طبیعت است. همچنین، وجود موزه تاریخی در این منطقه، بر جذابیت‌های آن افزوده است. برخی دیگر از جاهای دیدنی فنلاند عبارتند از:

  • مجمع الجزایر آلند (Åland Islands) مجموعه‌ای از جزایر زیبا در دریای بالتیک که برای قایقرانی، دوچرخه‌سواری، و تجربه طبیعت بی‌نظیر محبوب هستند و با طبیعت بکر و تاریخی غنی، به ویژه در فصل بهار، میزبان گردشگران بسیاری است.
  • قلعه سوومنلینا (Suomenlinna Fortress) یک قلعه دریایی تاریخی در نزدیکی هلسینکی که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند از تاریخ نظامی فنلاند و مناظر زیبا لذت ببرند.
  • کلیسای جامع هلسینکی (Helsinki Cathedral) کلیسای نئوکلاسیک بزرگ در میدان اصلی هلسینکی واقع شده و یکی از نمادهای معروف این شهر محسوب می‌شود.
  • موزه ملی فنلاند (The National Museum of Finland) موزه‌ای در هلسینکی که تاریخ و فرهنگ فنلاند از دوران پیش از تاریخ تا به امروز را به نمایش می‌گذارد.
  • دهکده سانتا کلاوس (Santa Claus Village) در رووانیمی واقع شده و به عنوان خانه رسمی بابا نوئل شناخته می‌شود. این دهکده به خصوص در فصل زمستان بسیار محبوب است.
  • شفق شمالی (Northern Lights) یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز فنلاند که در زمستان، به ویژه در مناطق شمالی مثل لاپلند، قابل مشاهده است
  • پارک ملی نوکسیو (Nuuksio National Park) در نزدیکی هلسینکی قرار دارد و مکانی عالی برای پیاده‌روی، کمپینگ و مشاهده حیات وحش طبیعی
  • بازار سنتی هلسینکی (Helsinki Market Square) بازاری در قلب هلسینکی و محل فروش محصولات محلی، سوغاتی‌ها، و غذاهای سنتی فنلاندی
  • شهر قدیمی تورکو (Old Town of Turku) بخشی تاریخی از شهر تورکو با معماری قدیمی و خیابان‌های سنگفرش که تاریخچه فرهنگی غنی این شهر را بازتاب می‌دهد.
  • موزه هنر آتنیوم (Ateneum Art Museum) یکی از مهم‌ترین موزه‌های هنر در هلسینکی که مجموعه‌ای از آثار هنری فنلاندی و بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد.
  • آبشارهای ایماترا (Imatra Rapids) یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور فنلاند، که بازدیدکنندگان می‌توانند از مناظر زیبا و نمایش‌های نور در طول تابستان لذت ببرند.

ویزای کشور فنلاند

فنلاند به عنوان یکی از کشورهای زیبای شمال اروپا و عضو منطقه شینگن، مقصد بسیاری از گردشگران است. برای سفر به این کشور، شما نیاز به ویزای شینگن خواهید داشت.

انواع ویزای فنلاند

ویزای فنلاند به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • ویزای توریستی: برای سفرهای کوتاه‌مدت و گردشگری صادر می‌شود.
  • ویزای تحصیلی: برای دانشجویانی که قصد تحصیل در فنلاند را دارند، صادر می‌شود.
  • ویزای کاری: برای افرادی که قصد کار در فنلاند را دارند، صادر می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای فنلاند

برای دریافت ویزای فنلاند، معمولاً به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر: پاسپورت شما باید حداقل به اندازه مدت زمان اقامت شما در فنلاند اعتبار داشته باشد.
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا: این فرم را می‌توانید از وب‌سایت سفارت فنلاند یا کارگزاری VFS دریافت کنید.
  • عکس‌های پاسپورتی: عکس‌های شما باید مطابق با استانداردهای تعیین شده باشند.
  • رسید پرداخت هزینه ویزا: هزینه ویزا بسته به نوع ویزا و مدت اقامت متفاوت است.
  • ترجمه مدارک شناسایی: تمامی مدارک شناسایی شما مانند شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه باید به زبان انگلیسی ترجمه شوند.
  • اصل و ترجمه اسناد ملکی: ارائه اسناد ملکی می‌تواند به عنوان ضمانتی برای بازگشت شما به کشور مبدا تلقی شود.
  • رزرو هتل و بلیط رفت و برگشت: ارائه رزرو هتل و بلیط رفت و برگشت نشان می‌دهد که شما برنامه مشخصی برای سفر خود دارید.
  • تمکن مالی: ارائه مدارک مالی مانند گردش حساب بانکی، فیش حقوقی یا اسپانسر مالی می‌تواند ثابت کند که شما توانایی تأمین هزینه‌های سفر خود را دارید.
  • دعوتنامه (در صورت وجود): اگر به دعوت فرد یا سازمانی به فنلاند سفر می‌کنید، ارائه دعوتنامه الزامی است.
  • بیمه مسافرتی: داشتن بیمه مسافرتی با پوشش مناسب، الزامی است.

اهمیت تمکن مالی در اخذ ویزای کشور فنلاند

تمکن مالی یکی از مهم‌ترین عوامل در صدور ویزای فنلاند است. افسر ویزا با بررسی مدارک مالی شما، اطمینان حاصل می‌کند که شما توانایی تأمین هزینه‌های سفر خود را دارید و پس از پایان سفر به کشور خود باز خواهید گشت.

فرایند درخواست ویزا برای کشور فنلاند

برای درخواست ویزای فنلاند، می‌توانید به صورت حضوری به کارگزاری VFS مراجعه کنید یا به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید. پس از تکمیل فرم درخواست و ارائه مدارک مورد نیاز، پرونده شما بررسی خواهد شد و در صورت تأیید، ویزای شما صادر می‌شود. نکته مهم این است که مدت زمان صدور ویزا متفاوت است و ممکن است چند هفته طول بکشد. بنابراین، توصیه می‌شود که برای جلوگیری از هرگونه مشکل، حداقل دو ماه قبل از تاریخ سفر خود برای دریافت ویزا اقدام کنید.

توجه: اطلاعات ارائه شده در این متن صرفاً جهت اطلاع بوده و ممکن است با تغییرات قوانین و مقررات ویزا متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، توصیه می‌شود به وب‌سایت سفارت فنلاند یا کارگزاری VFS مراجعه کنید.

کلام آخر

فنلاند، کشوری با طبیعت بکر، مردم خونگرم و سیستم اجتماعی قوی، مقصدی جذاب برای زندگی و تحصیل است. این کشور شمالی با ارائه کیفیت بالای زندگی، سیستم آموزشی پیشرفته، اقتصاد قوی و امنیت بالا، فرصت‌های بسیاری را برای مهاجران فراهم می‌کند. با این حال، مانند هر کشور دیگری، زندگی در فنلاند نیز چالش‌هایی مانند هزینه بالای زندگی، آب و هوای سرد و نیاز به یادگیری زبان فنلاندی را در پی دارد.

ما در این مطلب از مردم فنلاند، زبان، دین و فرهنگشان گفتیم. جغرافیای فنلاند و آب‌وهوای این کشور را بررسی کردیم و به طور مختصر ساختار سیاسی آن را توضیح دادیم. موسسه ایمیگو با سال‌ها تجربه در زمینه مهاجرت، به عنوان یکی از معتبرترین موسسات مهاجرتی شناخته می‌شود. این موسسه با ارائه خدمات مشاوره‌ای جامع و تخصصی، شما را در هر مرحله از پروسه مهاجرت همراهی می‌کند. از انتخاب بهترین مقصد مهاجرتی بر اساس شرایط و اهداف شما گرفته تا انجام تمامی مراحل اداری و قانونی، ایمیگو با تیمی مجرب از کارشناسان مهاجرت، تضمین‌کننده یک مهاجرت موفق و بدون دغدغه است. با بهره‌گیری از خدمات ایمیگو، شما می‌توانید با اطمینان خاطر به کشوری جدید مهاجرت کرده و آینده‌ای روشن برای خود و خانواده‌تان بسازید.

سوالات متداول

آیا می توانم در فنلاند به زبان انگلیسی صحبت کنم؟

فنلاند دارای زبان های رسمی خاص خود است که توسط دولت فنلاند به رسمیت شناخته شده است. با این حال، حتی اگر انگلیسی زبان رسمی آنها نیست، بسیاری از فنلاندی ها به خوبی انگلیسی صحبت می کنند. زبان انگلیسی به طور گسترده به ویژه در مناطق شهری و در میان نسل جوان رایج شده است.

آیا فنلاند کشور خوبی برای زندگی است؟

فنلاند در شاخص کیفیت زندگی بین المللی 2023 رتبه سوم را کسب کرد و این کشور را به مکانی جذاب برای زندگی بسیاری از مهاجران تبدیل کرد. این کشور به دلیل جنگل‌های وسیع، دریاچه های زیبا و فرهنگ سونا، برای مهاجران چیزهای زیادی برای تجربه کردن و لذت بردن دارد.

آیا زندگی در فنلاند گران است؟

زندگی در فنلاند 9.8 درصد ارزان تر از زندگی در ایالات متحده است. اگر فنلاند را با سایر کشورهای شمال اروپا (نوردیک) مقایسه کنید، جالب نیز می شود: فنلاند کمی گرانتر از سوئد است، اما همچنان زندگی در آن ارزانتر از دانمارک و نروژ است.

آیا برای خارجی ها کار در فنلاند سخت است؟

بله و نه فقط به خاطر مسائل زبانی: اکثر مردم فنلاند ترجیح می دهند یک فنلاندی کم مهارت و فاقد صلاحیت شغلی را استخدام کنند تا یک خارجی با صلاحیت و مهارت شغلی بالا.

آیا مهاجرت به فنلاند دشوار است؟

فنلاند از خارجی ها استقبال می کند و مسیرهای مختلفی را برای اقامت دائم و حتی شهروندی فنلاندی ارائه می دهد. به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا و منطقه شنگن، فنلاند برای شهروندان اتحادیه اروپا فرآیند ساده ای را فرتهم می کند، در حالی که همچنین برنامه هایی برای افراد غیر اتحادیه اروپا مانند مجوز استارتاپ فنلاندی دارد.

حقوق مناسب برای زندگی در فنلاند چقدر است؟

در سه ماهه آخر سال 2022، متوسط ​​حقوق در فنلاند حدود 45684 یورو در سال است که معادل 3807 یورو در ماه (4207 دلار) است. این مبلغ قبل از کسر مالیات است و شامل حمل و نقل، مسکن و سایر مزایا می شود. این ارقام می توانند بر اساس نقش های شغلی خاص، صنایع و سطح تجربه مورد نیاز به شدت نوسان داشته باشند.

آیا می توانید بدون کار در فنلاند زندگی کنید؟

اگر خود اشتغال هستید، می توانید ادامه دهید و برای اجازه اقامت اقدام کنید. با این حال، اگر مهاجرت شما به فنلاند بر اساس اشتغال باشد، قبل از اینکه بتوانید برای اجازه اقامت درخواست دهید، باید یک شغل داشته باشید. به طور کلی، خارجی ها باید برای اخذ مجوز اقامت از سفارت فنلاند در کشورهای خود درخواست دهند.

آیا فنلاند یک کشور ثروتمند یا فقیر است؟

در میان ثروتمندترین کشورهای جهان، فنلاند سومین کشوری است که بیشترین تعهد را به سیاست هایی دارد که به نفع مردم ساکن در کشورهای فقیرتر است. طبق برآورد مرکز توسعه جهانی، تعهد به شاخص توسعه 2018 (CDI) فنلاند بهترین کشور جهان در مقایسه رفاه انسانی با سایر کشورها است.

آیا تحصیل در فنلاند رایگان است؟

بله تحصیل در فنلاند رایگان است! در حالی که تحصیل در اکثر کشورها مستلزم پرداخت شهریه هنگفتی است، فنلاند به نوعی توانسته است تحصیلات دانشگاهی را کاملاً با بودجه دولتی حفظ کند، حتی برای دانشجویان بین المللی.

آیا می توانم با انگلیسی در فنلاند شغلی پیدا کنم؟

اکثریت قریب به اتفاق مردم فنلاند نیز می توانند انگلیسی صحبت کنند. اگر شغل شما به زبان انگلیسی آگهی شده و این زبان اصلی تجاری سازمان شما است، احتمالاً از پس آن برمی آیید. با این حال، برای مشارکت کامل در زندگی در فنلاند، یادگیری زبان فنلاندی ایده خوبی است.

چگونه به فنلاند مهاجرت کنم؟

اگر می خواهید به فنلاند مهاجرت کنید، در بیشتر موارد به اجازه اقامت نیاز خواهید داشت، اما اگر فقط می خواهید به فنلاند سفر کنید و حداکثر 90 روز آنجا بمانید، نیازی به اجازه اقامت ندارید. با این حال، در بیشتر موارد به ویزا نیاز خواهید داشت.

واحد پول فنلاند چیست؟

واحد پول فنلاند یورو است. هر یورو به 100 سنت تقسیم می شود. هنگام خرید ارز برای فنلاند، به کد ارز EUR توجه کنید. و هنگامی که در فنلاند هستید، نماد € را خواهید دید که برای نشان دادن قیمت ها استفاده می شود.

کدام مشاغل در فنلاند حقوق خوبی دارند؟

بهترین مشاغل پردرآمد در فنلاند 2024 با برآورد حقوق سالانه عبارتند از: محقق علمی (€46,404)، مهندس توسعه نرم افزار        (€55,452)، مدیر توسعه نرم افزار (€66,600) و مدیر بازاریابی (€55,392)

آیا فنلاند به دنبال استخدام کارگران خارجی است؟

در سال 2023، دولت فنلاند Talent Boost را راه اندازی کرد که یک برنامه پنج ساله برای استخدام فعال کارگران از کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا (EU/EEA) و چهار کشور هدف: هند، برزیل، ویتنام و فیلیپین بود.

آیا گرفتن ویزای کار فنلاند، آسان است؟

شما باید گذرنامه معتبر و صلاحیت های تحصیلی و حرفه ای مناسب برای کار را داشته باشید. همچنین شما باید یک پیشنهاد شغلی معتبر و اشتغال تایید شده از یک کارفرما در فنلاند داشته باشید. علاوه بر این، شما باید حداقل درآمد مورد نیاز برای مجوز اقامت خود را که برای آن درخواست می دهید، داشته باشید.

آیا فنلاند نسبت به مهاجران رفتار دوستانه ای دارد؟

فنلاند کشوری مهاجرپذیر است که می تواند کیفیت زندگی نسبتاً بالایی را تضمین کند و پس از مهاجرت زندگی مسالمت آمیز و آرامی را ارائه دهد. فنلاند دارای دانشگاه های معتبر متعددی است که می توانید اهداف تحصیلی خود را در آنجا دنبال کنید.

چگونه تابعیت و شهروندی فنلاند را به دست آوریم؟

اگر شما یک تبعه خارجی هستید، اگر به سن 18 سالگی رسیده باشید و اقامت دائم شما در پنج سال گذشته بدون وقفه در فنلاند بوده یا به مدت هفت سال پس از رسیدن به سن 15 سالگی در فنلاند بوده باشید که دو سال آخر آن را بدون وقفه در فنلاند گذرانده اید ممکن است تابعیت فنلاند به شما اعطا شود.

زندگی در فنلاند برای خارجی ها چگونه است؟

این کشور زیبا در شمال اروپا یکی از توسعه یافته ترین و پیشرفته ترین کشورهای جهان است که از نظر حقوق بشر، محیط زندگی و برابری جنسیتی در رتبه بالایی قرار دارد. این کشور همچنین به دلیل سیستم آموزشی و مراقبت های بهداشتی سطح بالا، تعادل بین کار و زندگی و استانداردهای بالای زندگی شناخته شده است.

آیا 5000 یورو حقوق خوبی در فنلاند است؟

بله  5000 هزار یورو در ماه حقوق بسیار بالایی در فنلاند است.

آیا 3500 یورو حقوق خوبی در فنلاند است؟

طبق آمار فنلاند (Tilastokeskus)، متوسط ​​حقوق در فنلاند در پایان سال 2022 حدود 3800 یورو بود. با این حال، این رقم به طور قابل توجهی بین بخش های مختلف متفاوت است. طبق آمار فنلاند، متوسط ​​دستمزد یک کارمند فنلاندی در سال 2022 برابر با 3400 یورو در ماه بود.

اگر فقط به انگلیسی صحبت کنم می توانم در فنلاند کار کنم؟

همچنین مشاغل زیادی در فناوری اطلاعات، صنعت و شرکت های بین المللی وجود دارد که برای استخدام در آنها دانستن انگلیسی کافی است. مهارت در زبان انگلیسی نیز اغلب برای کارهای تخصصی مورد نیاز  است. با این حال، محل کار اغلب به سطح خاصی از مهارت در زبان فنلاندی یا سوئدی نیاز دارد.

چگونه یک خارجی در فنلاند کار پیدا کند؟

تمام مدارک و مجوزهای لازم را آماده کنید. اگر قصد دارید در فنلاند کار کنید و بیش از 90 روز در آنجا بمانید، باید مجوز اقامت دریافت کنید. در اکثر موارد، برای کار در فنلاند برای کمتر از 90 روز نیز به اجازه اقامت نیاز خواهید داشت، اگرچه تا حد زیادی بستگی به این دارد که از کدام کشور یا منطقه آمده اید.

بهترین ماه برای سفر به فنلاند کدام است؟

اگر قصد سفر به فنلاند را دارید، بهتر است در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست به این کشور سفر کنید تا از هوای گرم‌تر و روزهای طولانی‌تر لذت ببرید.

زمستان در فنلاند چگونه است؟

زمستان در فنلاند بسیار سرد و طولانی است. دمای هوا اغلب زیر صفر درجه سانتی‌گراد بوده و حتی به 20- درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. به خصوص در مناطق شمالی، دمای هوا بسیار پایین‌تر است و ممکن است به 30- درجه سانتی‌گراد نیز برسد. برف سنگین و یخبندان از ویژگی‌های بارز زمستان در فنلاند است. برای سفر به فنلاند در زمستان، پوشیدن لباس‌های گرم و ضد آب بسیار ضروری است.

بهار در فنلاند چه زمانی آغاز می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد؟

فصل بهار در فنلاند معمولاً در اواخر ماه مارس در مناطق جنوبی و اواخر ماه آوریل در مناطق شمالی آغاز می‌شود. با شروع بهار، برف‌ها آب شده و طبیعت به تدریج سبز می‌شود. با این حال، هوا هنوز سرد است و تغییرات دمایی ناگهانی ممکن است رخ دهد.

تابستان در فنلاند چگونه است؟

تابستان در فنلاند نسبت به سایر فصول کوتاه‌تر است و هوا گرم‌تر است. دمای هوا در مناطق جنوبی به حدود 20 درجه سانتی‌گراد و در مناطق شمالی به حدود 15 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. یکی از ویژگی‌های جالب تابستان در فنلاند، روزهای طولانی و شب‌های کوتاه است. به طوری که در برخی مناطق، خورشید تا چندین هفته غروب نمی‌کند.

پاییز در فنلاند چه زمانی آغاز می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد؟

فصل پاییز در فنلاند معمولاً در اواخر ماه آگوست یا اوایل ماه سپتامبر آغاز می‌شود. یکی از زیباترین فصل‌های سال در فنلاند، پاییز است. در این فصل، برگ‌های درختان به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درآمده و طبیعت بسیار زیبا می‌شود. هوا در پاییز خنک و بارانی است و روزها کوتاه‌تر می‌شوند.

چه لباس‌هایی برای سفر به فنلاند در زمستان مناسب است؟

برای سفر به فنلاند در زمستان، بهتر است لباس‌های گرم و ضد آب بپوشید. کاپشن زمستانی گرم، کلاه، دستکش، شال گردن و کفش‌های زمستانی گرم از جمله لباس‌های ضروری هستند. همچنین، پوشیدن چند لایه لباس به شما کمک می‌کند تا گرم بمانید.

چرا در زمستان در فنلاند روزها کوتاه‌تر هستند؟

دلیل کوتاه بودن روزها در زمستان در فنلاند، شیب محور زمین نسبت به خورشید است. در زمستان، نیمکره شمالی زمین به سمت خورشید کج شده است و به همین دلیل، نور خورشید به مدت زمان کمتری به زمین می‌رسد.

چگونه می‌توان در طول روزهای طولانی و روشن تابستان در فنلاند خواب کافی داشت؟

برای داشتن خواب کافی در طول روزهای طولانی تابستان در فنلاند، می‌توانید از پرده‌های تیره برای اتاق خواب خود استفاده کنید. همچنین، سعی کنید در طول روز فعالیت‌های بدنی داشته باشید تا در شب احساس خستگی بیشتری کنید.

شبکه ارتباطات در فنلاند در چه سطحی قرار دارد؟

فنلاند از نظر ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار پیشرفته است. تمام شبکه‌های تلویزیونی در این کشور به صورت دیجیتال پخش می‌شوند و روزنامه‌ها نیز نقش مهمی در شکل‌دهی افکار عمومی و سیاست ایفا می‌کنند. با وجود جمعیت نسبتا کم، فنلاند از زیرساخت‌های ارتباطی گسترده‌ای برخوردار است که شامل تعداد بالای خطوط تلفن ثابت و همراه، میزبان‌های اینترنتی و کاربران اینترنت می‌شود. این زیرساخت قوی، امکان دسترسی آسان مردم به اطلاعات و ارتباطات را فراهم کرده است.

برترین دانشگاه‌های فنلاند کدامند؟

برخی از برترین دانشگاه‌های فنلاند عبارتند از: دانشگاه هلسینکی به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه فنلاند، دانشگاه آلتو با تمرکز بر هنر، طراحی و معماری، دانشگاه تورکو با پژوهش‌های گسترده در علوم انسانی، دانشگاه تامپر با تخصص در فناوری و مهندسی و دانشگاه آبو آکادمی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های سوئد زبان در جهان.

نظرات شما نظر