آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
همه چیز درباره کشور فنلاند (اقتصاد + مردم + دین + سیاست)
همه چیز درباره کشور فنلاند (اقتصاد + مردم + دین + سیاست)
بروز شده در۳۰ آبان ۱۴۰۲
فهرست مطالب

فنلاند که با نام رسمی جمهوری فنلاند شناخته می‌شود، در شمال اروپا واقع شده و یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی است. ما در این مطلب اطلاعات جالبی درباره گذشته و حال فنلاند گردآوری کرده‌ایم؛ از موقعیت جغرافیایی خاص آن و شرایط اقتصادی و سیاسی تا نحوه زندگی مردم فنلاندی و آداب و رسوم عجیبشان. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که اگر روزی پا روی خاک فنلاند گذاشتید، شوکه نشوید و آشنایی اولیه‌ای با این کشور و مردم آن داشته باشید.

فنلاند در یک نگاه

قبل از اینکه اطلاعات جامع و کاملی درباره فنلاند کسب کنید، نگاهی به مشخصات کلی آن بیندازید:

موقعیت جغرافیاییشمال اروپا، منطقه اسکاندیناوی
نوع حکومتجمهوری پارلمانی
جمعیت5.5 میلیون نفر 
پایتختهلسینکی
واحد پولیورو
زبان رسمیفنلاندی، سوئدی
میانگین حقوق خالص ماهیانه2,700 یورو 
نرخ بیکاری6.8 درصد
نرخ مالیات43 درصد 
شناسنامه کشور فنلاند

منبع: infofinland

احتیاط: اطلاعات این جدول مربوط به سال ۲۰۲۳ است و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

تاریخچه فنلاند

سرزمینی که ما امروزه به نام فنلاند می‌شناسیم، روزهای تلخ و سختی را پشت سر گذاشته و اکنون توانسته به یکی از شادترین کشورهای دنیا تبدیل شود. تاریخ فنلاند به ۹ هزار سال قبل از میلاد بازمی‌گردد یعنی آخرین عصر یخبندان! در هزاره اول قبل از میلاد، قوم سامی در فنلاند ساکن بودند اما تا سال‌ها در هیچ یک از کتیبه‌ها و منابع اسمی از این قوم و سرزمینشان برده نشده است. تا اینکه در قرن دوازدهم، کلیسای کاتولیک پایه‌های خود را در فنلاند بنا گذاشت و از آن زمان به بعد، نام فنلاند راه خود را به منابع تاریخی باز کرد. 

استعمار فنلاند به دست سوئد (۱۳۲۳ تا ۱۸۰۹)

بدترین روزهایی که فنلاند به چشم خود دیده، مربوط به دوره جنگ‌های صلیبی می‌شود. در آن دوره، فنلاند به استعمار سوئد درآمد و بخشی از پادشاهی این کشور شد. اما این دوره غم‌انگیز و همراه با حس حقارت برای فنلاندی‌ها تا ابد ادامه نیافت. 

استعمار فنلاند به دست روسیه (۱۸۰۹ تا ۱۹۱۷)

در سال ۱۸۰۹ فنلاند به امپراتوری روسیه واگذار شد. اگرچه وضع همچنان به دلخواه فنلاندی‌ها نبود اما این تغییر، حس وطن‌پرستی فنلاندی‌ها را بیش از پیش زنده کرد. قرن نوزدهم برای فنلاندی‌ها دوره شکوفایی ناسیونالیسم بود. فرهنگ و سنت‌های فنلاندی که طی سال‌های طولانی به زیر خاک رفته بود، دوباره جان گرفت. موسیقی فولکلور، اشعار وطن‌پرستانه، داستان‌های ملی‌گرایانه، آثاری که به اسطوره‌شناسی فنلاندی می‌پرداختند، همگی حاصل این دوره از تاریخ فنلاند هستند.

استقلال فنلاند (۱۹۱۷ تا امروز)

بالاخره، در سال ۱۹۱۷، فنلاند اعلام استقلال کرد و خود را از سال‌ها استعمار و بردگی نجات داد. البته در این دوره یک جنگ داخلی و دو درگیری میان فنلاند و شوروی هم رخ داد و فنلاند ناچار شد طبق قرارداد صلح با شوروی، بخشی از خاک خود را به این کشور واگذار کند. اما با همه این تنش‌ها و فشارها، فنلاند توانست با چنگ و دندان استقلال خود را حفظ کند. 

پس از جنگ جهانی دوم، فنلاند به مرور اقتصاد خود را بهبود بخشید و وضعیت داخلی مملکت را به ثبات رساند. سرانجام فنلاند در سال ۱۹۹۵ به اتحادیه اروپا پیوست و امروز یکی از ۱۰ کشور برتر جهان از لحاظ اقتصاد، سلامت، آموزش و در یک کلام، از لحاظ کیفیت زندگی محسوب می‌شود.

اقتصاد کشور فنلاند

دو ویژگی اصلی اقتصاد فنلاند آزاد بودن و شفافیت است. منظور از اقتصاد آزاد این است که افراد می‌توانند بدون محدودیت معاملات تجاری با سراسر دنیا داشته باشند و شفافیت هم یعنی قوانین حاکم بر مراودات مالی و اقتصادی برای همه افراد واضح و اجرای آن برای همه افراد یکسان است.

بزرگ‌ترین بخش اقتصاد فنلاند را صنایع خدماتی شکل می‌دهند و این حوزه حدود ۷۲ درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) را تامین می‌کند. سایر صنایعی که اقتصاد فنلاند به آن‌ها وابسته است، عبارتند از ماشین‌آلات، الکترونیک، فلزات و جنگلداری.

رتبه اقتصاد فنلاند

فنلاند در رتبه یازدهم اقتصاد جهان و رتبه هشتم اروپا قرار دارد. اقتصاد فنلاند یکی از بزرگ‌ترین و آزادترین اقتصادهای جهان است. نبود فساد مالی و بالا بودن امنیت مالی در فنلاند، باعث می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارآفرین‌ها پایه‌های فعالیت تجاری خود را در این کشور بگذارند. 

واحد پول فنلاند

همان‌طور که گفتیم فنلاند در سال ۱۹۹۵ به اتحادیه اروپا پیوست. پس از به رسمیت شناخته شدن فنلاند به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۰۲ واحد پول فنلاند به یورو تغییر کرد. قبل از آن، واحد پول این کشور مارکا بود.

سیستم آموزشی فنلاند

فنلاند یکی از باکیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی دنیا را دارد و در رتبه هشتمِ سلامت سیستم آموزشی در سطح جهان قرار می‌گیرد. به همین دلیل فنلاند به یک الگو برای اصلاحات سیستم آموزشی سایر کشورها تبدیل شده است. برخی از ویژگی‌ها و نکات جالبی را که سیستم آموزشی فنلاند را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده، با هم مرور کنیم:

تمرکز بر برابری

فنلاند روی برابری در آموزش تاکید دارد. منظور از برابری در آموزش این است که کودکان شما چه در پایتخت، هلسینکی، به مدرسه‌ای دولتی بروند و چه در یکی از روستاهای کوچک فنلاند تحصیل کنند، از امکانات و منابع آموزشی یکسانی برخوردار خواهند بود. 

شروع دیرتر آموزش رسمی

در اغلب کشورهای دنیا کودکان از سن ۵ یا ۶ سالگی در معرض آموزش رسمی در مدارس قرار می‌گیرند اما در فنلاند، آموزش رسمی از سن ۷ سالگی شروع می‌شود. پیش از این مرحله، تاکید زیادی بر یادگیری مبتنی بر بازی و تجربه وجود دارد. 

آموزش خارج از مدرسه و خانه

در فنلاند دانش‌آموزان ساعات کمی را در محیط مدرسه حضور دارند و تکالیف اندکی برای تمرین در خانه در نظر گرفته می‌شود. در عوض، سیستم آموزشی فنلاند تاکید بر حضور و آموزش در طبیعت دارد چون معتقد است وقت‌گذرانی در طبیعت یک منبع آموزشی کامل است و با این روش، دانش‌آموزان از همان خردسالی ایجاد تعادل میان فعالیت‌های تحصیلی و اوقات فراغت را یاد می‌گیرند.

کودکان در حال یادگیری در طبیعت
کودکان فنلاندی در حال یادگیری از طریق بازی در طبیعت

بالا بودن سطح علمی معلم‌ها

در فنلاند، تدریس در مدارس یک شغل سطح بالا محسوب می‌شود و معلم‌ها ملزم به دریافت مدرک کارشناسی ارشد هستند. علاوه بر این، قبل از شروع کار به عنوان معلم، متقاضیان این شغل باید یک دوره جامع تدریس را بگذرانند تا آمادگی لازم برای شروع تدریس در مدارس فنلاندی را طبق استانداردهای آموزشی این کشور داشته باشند. 

تبدیل مدرسه به محیط اشتراک دانش

سیستم آموزشی فنلاند تاکید زیادی روی همکاری دانش‌آموزان در مدرسه و اشتراک‌گذاری دانش دارد، نه رقابت بر سر آن. فعالیت‌ها معمولا به صورت تیمی انجام می‌شود تا حمایت و همدلی در کودکان رشد کند. علاوه بر این، در فنلاند خبری از آزمون‌های سراسری و متمرکز برای ارزیابی علمی دانش‌آموزان نیست. در عوض معلم‌ها پیوسته به دانش‌آموزان بازخورد می‌دهند و رشد کلی آن‌ها را به جای دستاوردهای صرفا تحصیلی ارزیابی می‌کنند. 

سیستم سلامت در فنلاند

در سال ۲۰۲۳ سیستم سلامت و مراقبت بهداشتی فنلاند رتبه اول در جهان اعلام شد. بعد از فنلاند، به ترتیب کشورهای بلژیک، ژاپن، ایسلند، سوئیس، سوئد و نروژ قرار می‌گیرند. ما چند ویژگی جالب را که باعث تمایز سیستم سلامت فنلاند شده‌اند، جمع‌آوری کرده‌ایم:

دسترسی عمومی به خدمات بهداشتی

هر کسی که ساکن و مقیم قانونی فنلاند است، حق دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی عمومی را دارد. هزینه‌های بهداشت و درمان از طریق مالیات تامین می‌شود، پس طبق قانون همه افراد، بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی‌شان، می‌توانند از خدمات بهداشتی فنلاند بهره‌مند شوند. 

فرهنگ پیشگیری از بیماری

سیستم سلامت فنلاند روی اقدامات پیشگیرانه بهداشتی تاکید دارد. کمپین‌ها و فعالیت‌های بهداشت عمومی بر ترویج سبک زندگی سالم و شناسایی زودهنگام بیماری‌ها تمرکز دارند. در مدرسه نیز دانش‌آموزان برای مراقبت بهداشتی و زندگی سالم آموزش می‌بینند. این رویکرد با هدف جلوگیری از بیماری‌ها قبل از اینکه جدی شوند و هزینه و انرژی بیشتری را هم به خود  شخص و هم به سیستم سلامت فنلاند تحمیل کنند، تعیین شده است. 

مراکز اولیه مراقبت بهداشتی

فنلاند شبکه‌ای گسترده از مراکز اولیه مراقبت در سراسر کشور دارد. این مراکز در نقش تسهیلگر برای افرادی که به کمک پزشکی نیاز دارند، عمل می‌کنند. آنها خدماتی از جمله مراقبت پیشگیرانه، درمان بیماری‌های رایج و راهنمایی در حفظ سبک زندگی سالم ارائه می‌دهند و در صورتی که نیاز به خدمات درمانی جدی‌تری باشد، بیمار را برای مراجعه به درمانگاه‌ها یا بیمارستان‌ها راهنمایی می‌کنند.

رویکرد بیمارمحور

سیستم بهداشتی فنلاند از رویکرد بیمارمحور بهره می‌برد یعنی بیمار به شرکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به درمان خود تشویق می‌شود و پزشکان اطلاعات کاملی از شرایط سلامت او ارائه می‌دهند و بیمار را در فرآیند تصمیم‌گیری‌های درمانی سهیم می‌کنند. این رویکرد اضطراب بیمار را کاهش می‌دهد و همکاری فعالانه بین ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و بیماران را ترویج می‌کند.

پزشک فنلاندی در حال توضیح وضعیت سلامت بیمار برای او
پزشک فنلاندی در حال شرح وضعیت بیمار برای او

جغرافیا و آب‌وهوای کشور فنلاند

فنلاند از نظر موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی شرایط خاصی دارد که آن را حتی از کشورهای همسایه خود و منطقه اسکاندیناوی متمایز می‌کند. این ویژگی‌های منحصر به فرد، افراد زیادی را از سراسر دنیا به فنلاند می‌کشاند تا لااقل یک بار در زندگی خود از نزدیک با آن‌ها روبرو شوند.

جغرافیای فنلاند

فنلاند در شمال اروپا واقع شده و در قلب منطقه بالتیک قرار دارد. این کشور از شمال با دریای بارنتز و دریای نروژ مرز مشترک دارد و در شرق و شمال شرقی با روسیه هم‌مرز است. جنوب فنلاند با دریای بالتیک و کشور استونی مرز مشترک دارد و از غرب با سوئد هم‌مرز است.   

مساحت فنلاند حدود ۳۴۰ هزار کیلومتر مربع است. در ادامه ویژگی‌های منحصر به فرد جغرافیایی فنلاند را بررسی می‌کنیم: 

فنلاند، سرزمین هزار دریاچه

یکی از عنوان‌هایی که به فنلاند داده می‌شود، کشور هزار دریاچه است. فنلاند بیش از ۱۸۰ هزار دریاچه دارد. جالب است بدانید رنگ آبی در پرچم فنلاند نشان‌دهنده هزاران دریاچه پراکنده در سراسر این کشور است و رنگ سفید هم به خاطر برفی که بیشتر روزهای سال زمین را می‌پوشاند، انتخاب شده است. 

مجمع‌الجزایر فنلاند

دومین مجمع‌الجزایر بزرگ جهان در فنلاند واقع شده است که در دریای بالتیک قرار دارد و به مجمع‌الجزایر سوئد متصل می‌شود. این مجمع‌الجزایر که با نام آلند نیز شناخته می‌شود، شامل هزاران جزیره بزرگ و کوچک است.

پوشش جنگلی فنلاند

فنلاند یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین پوشش جنگلی را دارد. حدود ۷۴ درصد از خشکی فنلاند را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند. به همین دلیل فرهنگ جنگل‌پیمایی در میان فنلاندی‌ها رایج است. علاوه بر این، جنگل‌ها نقش مهمی در اقتصاد فنلاند دارند.

خورشید نیمه‌شب و شب قطبی

به دلیل نزدیکی فنلاند به دایره قطب شمال، این کشور دو پدیده خاص را در طول سال تجربه می‌کند. در تابستان پدیده خورشید نیمه‌شب رخ می‌دهد. همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، به حالتی گفته می‌شود که حتی بعد از نیمه‌شب هم خورشید در آسمان پیداست. در برخی از مناطق شمالی فنلاند، زمستان‌ها شب قطبی تجربه می‌شود. شب قطبی به روزهایی گفته می‌شود که خورشید طلوع نمی‌کند. در برخی از مناطق فنلاند، ممکن است خورشید را به مدت چند هفته نبینید.

آب‌وهوای کشور فنلاند

فنلاند در کل آب‌وهوای سردی دارد اما دما در مناطق و فصل‌های مختلف متفاوت است. مهم‌ترین نکته درباره فنلاند تغییر ناگهانی فصل و ریزش برف و باران غیرمنتظره است. در شهرهای جنوبی معمولا هوا گرم‌تر است و هرچه به شمال فنلاند نزدیک‌تر شوید، دمای هوا پایین‌تر می‌آید. فنلاندی‌ها معمولا از دسامبر تا فوریه بیشتر زمان خود را در خانه و سونا می‌گذرانند یا برای اسکی و ورزش‌های زمستانی به سمت دریای بالتیک که این وقت سال سطح آن با یخ پوشیده می‌شود، می‌روند. در تابستان‌های نسبتا کوتاه مردم بیشتر وقت را خارج از خانه می‌گذرانند یا به کلبه‌هایی که کنار دریاچه‌ها ساخته شده‌اند، نقل مکان می‌کنند.  

شرایط زندگی در کشور فنلاند

سطح کیفیت زندگی در فنلاند بالاست و این کشور در شاخص‌هایی مانند سیستم آموزشی، بهداشت و درمان، حمایت اجتماعی، حمل‌ونقل، خدمات رفاهی، امنیت و تعادل بین کار و زندگی جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست. اگرچه مردم در این کشور موظف به پرداخت مالیات‌های سنگین هستند و تقریبا نیمی از درآمد خود را به دولت می‌دهند اما این پول‌ها به شکل خدماتی باکیفیت در تمامی زمینه‌ها به مردم بازگردانده می‌شود. اگر می‌خواهید درباره جزئیات شاخص‌های کیفیت زندگی در این کشور بیشتر بدانید، مطلب شرایط زندگی در فنلاند را بخوانید.

درباره مردم فنلاند

پیشینه تاریخی و جغرافیای خاص هر منطقه روی فرهنگ و سبک زندگی مردم آن کشور تاثیر مستقیم دارد. مردم فنلاند نیز ویژگی‌ها و سنت‌های منحصر به فردی دارند که ریشه آنها در وضعیت جغرافیایی سرزمینشان و وقایع تاریخی که از سر گذرانده‌اند، قرار دارد.

جمعیت فنلاند

فنلاند هشتمین کشور بزرگ اروپاست اما کم‌جمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. این کشور حدود ۵.۵ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود یک میلیون نفر در هلسینکی، پایتخت فنلاند، سکونت دارند. درمجموع بیشتر جمعیت فنلاند در جنوب کشور متمرکز هستند و تعداد افراد ساکن در مناطق شمالی کشور کمتر است. 

کم‌جمعیت‌ترین منطقه فنلاند لاپلند است. هرچه از لاپلند به سمت مرز نروژ حرکت کنید، میزان جمعیت کمتر می‌شود. این منطقه به دلیل شرایط جوی نامساعد و زمستان‌های سرد و سخت معمولا برای سکونت دائمی انتخاب نمی‌شود. 

فرهنگ کشور فنلاند

فنلاند فرهنگی غنی دارد و فنلاندی‌ها هویت ملی خود را در برخی از رسوم و جشن‌ها نشان می‌دهند. اگرچه بررسی کامل فرهنگ فنلاند در این مطلب کوتاه ممکن نیست اما ما چند سنت خاص این کشور را برای نمونه جمع‌آوری کرده‌ایم:

فرهنگ سونا

نشستن در سونا بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی فنلاندی‌هاست. در حال حاضر، حدود 2.5 میلیون سونا در فنلاند وجود دارد، یعنی تقریبا به ازای هر ۲ نفر یک سونا در دسترس است. اگر فنلاندی‌ها بخواهند محبت خود را نشان دهند، حتما شما را به وقت‌گذرانی در سونای خانه‌شان دعوت خواهند کرد. در این کشور حتی ممکن است بعضی جلسات کاری غیرِرسمی در سونا برگزار شود! 

جشن میانه تابستان

مردم فنلاند بین ۲۰ تا ۲۶ ژوئن، طولانی‌ترین و روشن‌ترین روز سال را جشن می‌گیرند. این جشن Juhannus نام دارد و مردم در این روز دور هم جمع می‌شوند، به سونا می‌روند، کنار دریاچه‌ها آتش روشن می‌کنند و به ماهیگیری و قایق‌سواری می‌پردازند.

روز ملی شکست

۱۳ اکتبر در فنلاند به عنوان روز ملی «شکست» جشن گرفته می‌شود! این جشن اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط دانشجویان فنلاندی برگزار شد و سپس، شخصیت‌های معروف هنری، ورزش و سیاسی از آن حمایت کردند. فنلاندی‌ها معتقدند جشن گرفتن روز شکست و روایت کردن شکست‌ها و ناکامی‌ها به ما یادآوری می‌کند که شکست هم بخشی طبیعی از زندگی است. 

دین و مذهب مردم فنلاند

حدود یک‌سوم ساکنان فنلاند به هیچ گروه مذهبی تعلق ندارند. مابقی اغلب مسیحی هستند. کلیسای  انجیلی – لوتری و کلیسای ارتدوکس دو جامعه مذهبی بزرگ در فنلاند محسوب می‌شوند و حدود ۶۰ درصد فنلاندی‌های مسیحی عضو کلیسای اول هستند. در فنلاند والدین گرایش مذهبی کودکان را تعیین می‌کنند اما آن‌ها می‌توانند بعد از ۱۸ سالگی دین و مذهب خود را تغییر دهند. 

بر اساس گزارش‌های رسمی سال ۲۰۲۱، گفته می‌شود حدود ۲۰ هزار مسلمان و ۲ هزار یهودی در فنلاند زندگی می‌کنند. ساکنان فنلاند می‌توانند آزادانه فعالیت‌های مذهبی خود را برگزار کنند.

زبان‌های رسمی فنلاند

زبان فنلاندی و سوئدی زبان‌های رسمی فنلاند هستند. حدود ۸۶ درصد مردم این کشور از زبان فنلاندی استفاده می‌کنند و زبان مادری ۵ درصد از آن‌ها سوئدی است. در تاریخچه فنلاند گفتیم که این کشور برای مدتی طولانی تحت پادشاهی سوئد اداره می‌شد. نفوذ زبان سوئدی در فنلاند حاصل همان دوره است اما فنلاند بعد از استقلال تغییری در این موضوع نداد و هم زبان فنلاندی و هم سوئدی را به عنوان زبان رسمی کشور اعلام کرد. 

نوع حکومت و ساختار سیاسی فنلاند

فنلاند یک جمهوری پارلمانی است. در فنلاند برای انتخاب نمایندگان شهر، نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور رای‌گیری می‌شود. حتی اگر تابعیت فنلاندی نداشته باشید، می‌توانید در این انتخابات شرکت کنید و رای دهید. 

مجلس فنلاند ۲۰۰ عضو دارد. اعضای مجلس هر ۴ سال یک بار انتخاب می‌شوند. رئیس‌جمهور برای یک دوره ۶ ساله انتخاب می‌شود و مسئولیت سیاست خارجی را به عهده دارد. نخست‌وزیر به دست رئیس‌جمهور برای این سمت منصوب می‌شود و مسئول سیاست داخلی کشور است. دولت فنلاند ۱۲ وزارتخانه دارد که هر کدام اداره حوزه خاصی از حکومت را در دست دارند.

جمعیت ایرانی در فنلاند

طبق سرشماری‌های سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱ هزار ایرانی در فنلاند زندگی می‌کنند. بیشتر ایرانیان در بهترین شهرهای فنلاند برای زندگی یعنی هلسینکی، تورکو، اسپو، تامپره و وانتا ساکن هستند. جامعه ایرانیان مقیم فنلاند به زبان‌های فنلاندی، فارسی، ارمنی، ترکی، کردی و لری صحبت می‌کنند و انجمن‌های کاری و مذهبی خود را دارند. اگر شما هم قصد مهاجرت به فنلاند و اقامت در این کشور را دارید، قبل از تصمیم‌گیری با معایب و مزایای زندگی در فنلاند آشنا شوید.

سخن پایانی

ما در این مطلب از مردم فنلاند، زبان، دین و فرهنگشان گفتیم. جغرافیای فنلاند و آب‌وهوای این کشور را بررسی کردیم و به طور مختصر ساختار سیاسی آن را توضیح دادیم. کشور فنلاند در شمال اروپا واقع شده و موقعیت منحصر به فردی از لحاظ جغرافیایی و آب‌وهوا دارد. این کشور دارای فرهنگی غنی است که ریشه در وقایع تاریخی و جغرافیای خاص منطقه دارد. فنلاند با ساختار جمهوری پارلمانی اداره می‌شود و از نظر شاخص‌های کیفیت زندگی یکی از ۱۰ کشور برتر دنیاست. 

نظرات شما نظر
اشتراک گذاری
it's me
مرضیه اسدینویسنده و محقق ایمیگو

مرضیه اسدی، نویسنده و محقق حوزه مهاجرت است اما قصد مهاجرت ندارد! درباره برنامه‌های مهاجرتی تحقیق می‌کند، با اداره مهاجرت کشورهای مختلف مکاتبه می‌کند، با وکیل‌های مهاجرتی در ارتباط است و در پایان، نتیجه کنجکاوی‌هایش را با شما در میان می‌گذارد.