آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

حقوق ماهیانه کار در فنلاند (میانگین + نرخ مالیات)

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۲۹ مهر ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

اگر قصد مهاجرت به فنلاند و کار در این کشور را دارید، احتمالا این سوال در ذهنتان شکل گرفته که حقوق ماهیانه کار در فنلاند چقدر است و با چه میزان درآمد می‌توان زندگی راحتی در این کشور داشت. در این مطلب درباره میانگین و حداقل حقوق ماهیانه کار در فنلاند،‌ عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق و نرخ مالیات در فنلاند که از حقوق شما کسر می‌شود، صحبت خواهیم کرد.

میانگین حقوق ماهیانه کار در فنلاند بدون کسر مالیات

میانگین حقوق در فنلاند 3,950 یورو در ماه است. این عدد میانگین درآمد ناخالص کارمندان در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. طبیعتا بعد از کسر مالیات، درآمد شما تغییر خواهد کرد. نرخ مالیات در فنلاند به عوامل مختلفی بستگی دارد اما می‌توان گفت بعد از کسر مالیات، حدودا 2,700 یورو در ماه به عنوان درآمد خالص به دست خواهید آورد.

حداقل حقوق ماهیانه کار در فنلاند

در فنلاند نیز مانند سایر کشورهای منطقه اسکاندیناوی، عدد مشخصی به عنوان حداقل حقوق ماهیانه کار از سوی دولت تعریف نشده است اما طبق نتایج نظرسنجی‌هایی که افراد شاغل در آن شرکت کرده‌اند، حداقل حقوق ماهیانه کار در فنلاند 1,200 یورو است.

تعیین حداقل حقوق از سوی اتحادیه‌های صنفی فنلاند

در فنلاند حداقل حقوق به صورت توافقی میان کارفرمایان و نمایندگان اتحادیه‌های صنفی تعیین می‌شود. درواقع هر صنعت اتحادیه مخصوص به خود را دارد و مشخص می‌کند که کارکنان آن حوزه با چه حقوقی قرارداد کار را امضا می‌کنند و به کمتر از آن تن نمی‌دهند.
اگر از کارفرمایی در فنلاند پیشنهاد کاری دریافت کرده‌اید، بهتر است قبل از امضای قرارداد، حتی اگر عضو اتحادیه صنف خود نیستید، حقوق افرادی را که شرح وظایفی مشابه با شما دارند، بررسی کنید و با درآمدی کمتر مشغول به کار نشوید.

عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق در فنلاند

در همه جای دنیا میزان حقوق تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند میزان تحصیلات و سابقه کار تغییر می‌کند. در فنلاند نیز وضع به همین صورت است. شناخت عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد به شما کمک می‌کند که بدانید با چه تغییرات و تمهیداتی می‌توانید حقوق ماهیانه کار خود در فنلاند را افزایش دهید. همچنین در مطلب مشاغل پردرآمد فنلاند می‌توانید ببینید چه تخصص‌هایی شما را به بالاترین حقوق ماهیانه کار در فنلاند می‌رساند.

افزایش حقوق با تغییر موقعیت مکانی

یکی از مزیت‌های زندگی در شهرهای بزرگ مانند هلسینکی این است که فرصت‌های شغلی بیشتری وجود دارد و علاوه بر آن میزان حقوق نیز بالاتر است. به عنوان مثال میانگین حقوق ماهیانه کار در هلسینکی،‌ پایتخت فنلاند، تقریبا ۵ هزار یورو است که از میانگین کشوری بالاتر قرار می‌گیرد. همچنین حداقل حقوق در فنلاند 1,200 یورو است، در حالی که این عدد در هلسینکی 1,500 یورو تخمین زده می‌شود. البته این نکته را هم نباید فراموش کنید که هزینه زندگی در کلانشهرها نیز به همان نسبت بیشتر است. در مطلب هزینه زندگی در فنلاند می‌توانید مخارج زندگی در شهرهای مختلف این کشور را با یکدیگر مقایسه کنید.

افزایش حقوق با ارتقای مدرک تحصیلی

نسبت میان میزان تحصیلات و میزان حقوق تقریبا در تمامی کشورها وجود دارد اما نکته قابل توجه این است که افزایش حقوق در همه عنوان‌های شغلی تحت تاثیر مدرک تحصیلی نیست. به عنوان مثال حقوق یک کارگر ساده در فنلاند با بالا رفتن میزان تحصیلات تغییر خاصی نمی‌کند و بیشتر این احتمال وجود دارد که ارتقای مدرک تحصیلی منجر به تغییر شغل شود.
همچنین حقوق برخی مشاغل از جمله حرفه‌های مربوط به حوزه سرویس و خدمات ساختمانی همچون نجاری،‌ برقکاری،‌ لوله‌کشی و… بیشتر از آنکه تحت تاثیر ارتقای مدرک تحصیلی باشد، به میزان سابقه کار وابسته است.
اما در حالت کلی می‌توان گفت افرادی که دارای مدرک دیپلم هستند ۱۷ درصد بیشتر از افرادی با تحصیلات کمتر، حقوق دریافت می‌کنند. همچنین افرادی که مقطع کارشناسی را به اتمام رسانده‌اند ۲۴ درصد بیشتر از افراد دارای دیپلم درآمد کسب می‌کنند. به همان نسبت ارتقای مدرک شغلی از کارشناسی به کارشناسی ارشد منجر به افزایش حقوق ۲۹ درصدی می‌شود و در نهایت، افرادی که مدرک دکترا دریافت کرده‌اند ۲۳ درصد بیشتر از کسانی که کارشناسی ارشد را به پایان رسانده‌اند، حقوق می‌گیرند.

تاثیر ارتقای مدرک تحصیلی روی میزان حقوق

افزایش حقوق با بالا رفتن سابقه کاری

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر افزایش حقوق در فنلاند،‌ میزان سابقه کاری شماست. هرچه شما در موقعیت شغلی فعلی‌تان سابقه کاری طولانی‌تری داشته باشید، به همان نسبت حقوق بیشتری نیز دریافت می‌کنید و از طرفی، شرایط خود را برای ارتقای رده شغلی‌تان بهبود می‌بخشید.
برای مثال افرادی که در یک حوزه کاری ۲ تا ۵ سال سابقه کار دارند، ۳۲ درصد بیشتر از کارمندان پایه در همان عنوان شغلی حقوق دریافت می‌کنند.

تاثیر جنسیت بر میزان حقوق کار در فنلاند

اگرچه منطقی نیست جنسیت افراد بر میزان حقوق آن‌ها تاثیرگذار باشد اما متاسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهد که میانگین حقوق ماهیانه زنان در فنلاند ۴ درصد از مردان کمتر است. هرچند قوانین فنلاند بر اساس برابری زن و مرد تنظیم شده اما ممکن است کارفرمای شما به قوانین پایبند نباشد! پس اگر در محل کار خود مورد تبعیض جنسیتی قرار گرفتید،‌ ساده از آن عبور نکنید. شما می‌توانید از اتحادیه صنف خود یا وزارت کار فنلاند کمک بخواهید تا مشکل را حل کنند.

تاثیر عنوان شغلی بر میزان حقوق

طبیعتا همه مشاغل حقوق یکسان ندارند. در هر کشوری نسبت میان عرضه و تقاضا در هر صنعت، روی میزان حقوق کارکنان آن حوزه تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال اگر تعداد پزشکان در فنلاند کم شود و تعداد افرادی که به خدمات پزشکی نیاز دارند، ثابت بماند یا بیشتر شود،‌ کارفرماها ناچارند برای راضی نگه داشتن کارکنان حوزه پزشکی میزان حقوق آن‌ها را بالاتر می‌برند. در مطلب مشاغل مورد نیاز فنلاند می‌توانید ببینید آیا تخصص شما در این دسته قرار می‌گیرد یا خیر.

افزایش حقوق سالیانه در فنلاند

در حالت کلی، حقوق ماهیانه کار در فنلاند به صورت میانگین ۳ تا ۶ درصد در سال افزایش می‌یابد. در جدول زیر می‌توانید افزایش حقوق سالیانه در فنلاند را با توجه به رده شغلی کارمندان ببینید:

رده شغلینرخ افزایش حقوق سالیانه (درصد)
کارمندان پایه۳ تا ۵
کارشناسان۶ تا ۹
کارشناسان ارشد۱۰ تا ۱۵
مدیران ارشد۱۵ تا ۲۰
نرخ افزایش حقوق سالیانه در فنلاند

منبع: edunation.co

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

نرخ مالیات در فنلاند

نرخ مالیات در فنلاند حدود ۴۳ درصد است. در این کشور هم حقوق و هم سرمایه مشمول مالیات می‌شوند. منظور از سرمایه همان سودی است که از اموال و دارایی‌های شما در فنلاند به دست می‌آید. محاسبه مالیات هر یک از این دو متفاوت است و ما در اینجا فقط به بررسی نرخ مالیات بر حقوق کار در فنلاند می‌پردازیم.
نرخ مالیات بر حقوق در فنلاند به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از مدت اقامت شما در فنلاند، ملیت کارفرما و میزان حقوق ناخالص.

تاثیر مدت اقامت روی نرخ مالیات بر حقوق

در صورتی که مدت اقامت شما در فنلاند بیشتر از ۶ ماه باشد، موظف به پرداخت مالیات بر حقوق هستید. اگر مدت اقامت شما در فنلاند کمتر از ۶ ماه باشد و کارفرمایی که با او قرارداد بسته‌اید هم یک شرکت خارجی باشد،‌ معمولا نیازی نیست روی حقوقی که در فنلاند دریافت می‌کنید،‌ مالیات بپردازید.

تاثیر ملیت کارفرما روی نرخ مالیات بر حقوق

اگر کارفرمای شما شهروند فنلاندی است یا اگر برای یک شرکت خارجی کار می‌کنید که در فنلاند شعبه‌ای با موقعیت مکانی مشخص دارد، شما موظف به پرداخت مالیات بر حقوق هستید؛ یعنی تاثیر ملیت کارفرما و مدت اقامت شما در فنلاند مکمل یکدیگر هستند.

تاثیر میزان حقوق روی نرخ مالیات

در فنلاند نرخ مالیات تصاعدی است؛ یعنی هرچه حقوق شما بیشتر باشد، باید مالیات بالاتری هم بپردازید. نرخ مالیات بر اساس حقوق سالیانه شما مشخص می‌شود اما کارفرما به صورت ماهیانه مالیات را از حقوق شما کسر می‌کند و آن را به اداره مالیات می‌پردازد. اگر در پایان سال مشخص شود که کارفرما کمتر از مبلغ تعیین‌شده مالیات رد کرده، دولت یک بازه زمانی مشخص به شما زمان می‌دهد تا باقیمانده آن را پرداخت کنید. همچنین اگر کارفرما بیشتر از مبلغ تعیین‌شده از سوی اداره مالیات فنلاند برای شما مالیات رد کرده باشد، دولت فنلاند این مبلغ اضافی را به حساب شما بازمی‌گرداند. از طریق وبسایت avoinomavero می‌توانید نرخ مالیات خود در فنلاند را به صورت تقریبی محاسبه کنید.

اگر قصد مهاجرت به فنلاند و اقامت در این کشور را دارید، علاوه بر میزان حقوق لازم است اطلاعات جامع‌تری درباره این کشور کسب کنید. حتما سری به مطلب شرایط زندگی در فنلاند بزنید تا با موقعیت این کشور از لحاظ‌های مختلف از جمله کار، هزینه زندگی، آب‌وهوا، خدمات رفاهی و… آشنا شوید.

سخن پایانی
به عنوان نتیجه‌گیری می‌توان گفت میانگین حقوق ناخالص در فنلاند 3,950 یورو در ماه است که پس از کسر مالیات احتمالا به 2,700 یورو کاهش می‌یابد. حداقل حقوق از سوی دولت فنلاند تعیین نمی‌شود اما طبق آمارها کمترین میزان حقوق ماهیانه کار در نیمه اول سال 2023 معادل 1,200 یورو درآمد خالص اعلام شده است.

نظرات شما نظر