آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

حقوق ماهیانه کار در پرتغال برای مشاغل مختلف

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۲۰ شهریور ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

حقوق ماهیانه کار در پرتغال، بدون در نظر گرفتن عنوان شغلی، سابقه کاری، رشته تحصیلی و… از ۸۸۰ تا ۱۲۳۰۰ یورو در ماه متغیر است. اما اگر قصد مهاجرت به پرتغال و کار کردن در این کشور را دارید، قطعا به اطلاعات دقیق‌تری نیاز خواهید داشت. در این مطلب درباره میانگین و میانه حقوق کار در پرتغال، روند افزایش حقوق در این کشور، عوامل تاثیرگذار بر حقوق و خلاصه هر چیزی که باید درباره حقوق کار در پرتغال بدانید، صحبت خواهیم کرد.

میانگین حقوق ماهیانه کار در پرتغال

میانگین حقوق در پرتغال می‌تواند یک معیار سنجش معتبر برای کسانی باشد که قصد مهاجرت کاری به این کشور را دارند. بر اساس اعداد و ارقامی که مهاجران درباره حقوق ماهیانه دریافتی خود در پرتغال ارائه داده‌اند، میانگین حقوق ماهیانه کار در پرتغال ۲۷۵۰ یورو است. این عدد مربوط به آخرین بررسی در سال ۲۰۲۳ می‌شود.

عددی که به عنوان میانگین حقوق تخمین زده می‌شود، از کمترین و بیشترین میزان حقوق تاثیر می‌پذیرد. به همین دلیل بد نیست بدانید دو سر طیفِ وسیع حقوق در پرتغال چه مقادیری قرار گرفته‌اند.

کمترین میزان حقوق ماهیانه کار در پرتغال

کمترین میزان حقوق دریافتی در پرتغال ۷۰۰ یورو در ماه است اما نرخ تصویب‌شده از طرف دولت پرتغال برای حداقل درآمد در این کشور ۸۸۰ یورو است. یعنی برخی کارفرماها در این کشور ممکن است کمتر از حداقل حقوق ملی این کشور به کارکنان خود حقوق بدهند اما اگر از مسیر قانونی به پرتغال مهاجرت کنید و برای کار در این کشور قرارداد رسمی داشته باشید، گذرتان به این دست کارفرماهای قانون‌گریز نمی‌افتد.

بیشترین میزان حقوق ماهیانه کار در پرتغال

بیشترین میزان حقوق ماهیانه کار در پرتغال، طبق برآوردهایی که از مشارکت افراد شاغل در این کشور به دست آمده، ۱۲۳۰۰ یورو است. قطعا عوامل زیادی مانند سِمت شغلی، تحصیلات، سابقه کار و… بر دریافت این میزان حقوق تاثیر می‌گذارند.

اگر می‌خواهید بدانید با چه تخصص‌هایی می‌توانید بیشترین میزان حقوق در پرتغال را کسب کنید، مطلب پردرآمدترین مشاغل پرتغال را بخوانید.

نمودار درآمد پرتغال
نمودار درآمد پرتغال

میانه حقوق ماهیانه کار در پرتغال

قبل از اینکه درباره میانه حقوق ماهیانه در پرتغال صحبت کنیم، بهتر است کمی درباره تفاوت میانگین و میانه بگوییم. عدد میانگین از مجموع مقادیر داده‌ها تقسیم بر تعداد آن‌ها به دست می‌آید اما میانه همان‌طور که از نامش هم می‌توان حدس زد، به آن مقداری اشاره دارد که در وسط داده‌ها قرار می‌گیرد.

میانه حقوق ماهیانه کار در پرتغال ۲۴۰۰ یورو تخمین زده شده است. یعنی نیمی از افرادی که در پرتغال کار می‌کنند، کمتر از این عدد و نیمی دیگر بیشتر از آن حقوق می‌گیرند. حالا این عدد به شما چه کمکی می‌کند؟ اینکه جایگاه خود را در میان حقوق‌بگیرانِ پرتغال پیدا کنید و بدانید در این طیف حقوقی کجا قرار می‌گیرید.

میانگین یا میانه؛ کدام معیار مهم‌تری برای بررسی حقوق در پرتغال است؟

هم میانگین و هم میانه شاخصی برای سنجش وضعیت حقوق ماهیانه کار در پرتغال هستند. بیایید حالت‌های مختلف را در نظر بگیریم تا راحت‌تر بتوانید جواب این سوال را پیدا کنید.
وضعیت سبز: اگر حقوق شما هم از میانه و هم از میانگین بالاتر باشد، به این معنی است که درآمد خوبی کسب می‌کنید و اوضاع بر طبق مراد است.

وضعیت زرد: اگر حقوق شما بین میانه و میانگین باشد، دو حالت مختلف را می‌شود در نظر گرفت.

حالت اول: حقوق شما از میانه بیشتر و از میانگین کمتر است. در این صورت باید گفت اوضاع خیلی بد نیست اما از برخی مشاغل پردرآمد محروم مانده‌اید.
حالت دوم: حقوق شما از میانه کمتر و از میانگین بیشتر است. در این صورت وضعیت عادی است. افرادی هستند که بیشتر از شما حقوق می‌گیرند اما تعدادشان چشمگیر نیست.

وضعیت قرمز: اگر حقوق شما هم از میانه و هم از میانگین کمتر باشد، به این معنی است که بسیاری از افراد بیشتر از شما درآمد دارند. بهتر است به فکر درخواست افزایش حقوق یا تغییر شغل باشید.

مقایسه میانگین و میانه حقوق ماهیانه در پرتغال
مقایسه میانگین و میانه حقوق ماهیانه در پرتغال

روند افزایش حقوق ماهیانه کار در پرتغال در سال‌های اخیر

طبق دستورالعمل‌های تعیین‌شده از سوی وزارت کار و تامین اجتماعی پرتغال، حقوق یک کارمند تمام‌وقت در این کشور باید سالانه (هر ۱۲ ماه) حدود ۹ درصد افزایش پیدا کند. اما الزاما چیزی که به عنوان دستورالعمل صادر می‌شود، به مرحله عمل نمی‌رسد. نه فقط در پرتغال، بلکه در سراسر دنیا به‌ندرت پیش می‌آید که واقعا هر ۱۲ ماه یک بار حقوق کارمندان افزایش پیدا کند.

اگر بخواهیم درباره دنیای واقعی صحبت کنیم، باید گفت افزایش حقوق در پرتغال هر ۱۶ ماه یک‌بار اعمال می‌شود. میزان آن هم به عواملی مانند صنعتی که در آن مشغول به کار هستید و تعداد سال‌هایی که در استخدام یک کارفرما بوده‌اید، بستگی دارد اما می‌توان گفت میانگین افزایش حقوق سالانه در پرتغال ۷ درصد است.

عوامل تاثیرگذار بر حقوق ماهیانه کار در پرتغال

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، حقوق افراد به عوامل متعددی وابسته است. قطعا در همه جای دنیا این توقع از سمت کارمندان وجود دارد که با توجه به تحصیلات، سن، میزان سابقه کار، جایگاه شغلی و شهری که در آن کار و زندگی می‌کنند، میزان حقوقشان هم تغییر کند و دقیقا همین عوامل است که باعث می‌شود افراد به رشد مهارت‌ها و ارتقای موقعیت خود تشویق شوند.

حالا سوال این است که در پرتغال چه عواملی روی حقوق ماهیانه کار تاثیرگذارند؟ در ادامه به طور مفصل به این سوال پاسخ خواهیم داد.

سابقه کاری، مهم‌ترین عامل افزایش حقوق

اصلی‌ترین عامل در تعیین حقوق ماهیانه، میزان سابقه کاری شما است. منصفانه نیست کسی که سال‌ها در یک حوزه کاری مشخص خاک خورده و تخصص کسب کرده، به اندازه کسی حقوق دریافت کند که تجربه کاری کمتری در آن حوزه دارد. پرتغالی‌ها هم این موضوع را به‌خوبی درک کرده‌اند و قانونی را برای تاثیر سابقه کار بر میزان افزایش حقوق ماهیانه در نظر گرفته‌اند.

در جدول زیر می‌توانید نسبت میان مدت سابقه کار و میزان افزایش حقوق ماهیانه کار در پرتغال را ببینید.


مدت سابقه کار



میزان افزایش حقوق


۲ تا ۵ سال

۳۲ درصد نسبت به حقوق فردی با کمتر از ۲ سال سابقه کار

۵ تا ۱۰ سال

۳۶ درصد نسبت به حقوق فردی با ۲ تا ۵ سال سابقه کار

۱۰ تا ۱۵ سال

۲۱ درصد نسبت به حقوق فردی با ۵ تا ۱۰ سال سابقه کار

۱۵ تا ۲۰ سال

۱۴ درصد نسبت به حقوق فردی با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار

۲۰ سال به بالا

۹ درصد نسبت به حقوق فردی با ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار

نسبت میان مدت سابقه کار و میزان افزایش حقوق ماهیانه کار در پرتغال

منبع: salaryexplorer

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

کار در شهر بزرگ‌تر، دریافت حقوق بیشتر

تقریبا در تمام کشورهای دنیا تعداد موقعیت‌های شغلی در شهرهای بزرگ‌تر و توسعه‌یافته‌تر بیشتر است و از طرفی، فعالیت شرکت‌های معتبر نیز در این شهرها محتمل‌تر خواهد بود. تجمع نیروی متخصص و کارفرماهای برتر در یک منطقه باعث می‌شود که میانگین حقوق در آن موقعیت جغرافیایی افزایش پیدا کند.

این قانون در پرتغال نیز وجود دارد. میزان حقوق ماهیانه فردی که این شانس را داشته در یکی از شهرهای بزرگ پرتغال به کار مشغول شود، در قیاس با شخصی که در همان موقعیت شغلی اما در شهری کوچک‌تر استخدام شده، بیشتر خواهد بود.

در جدول زیر میانگین حقوق ماهیانه کار در بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین شهرهای پرتغال را مقایسه کرده‌ایم تا تاثیر موقعیت مکانی بر میزان حقوق را ببینید:


شهر



میانگین حقوق ماهیانه (به یورو)


لیسبون


۲۵۵۰


پورتو

۲۴۴۰

براگا

۲۲۷۵

پرتالگره

۱۵۴۰

کاستلو برانکو

۱۴۵۰

گواردا

۱۳۷۵

میانگین حقوق ماهیانه کار در بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین شهرهای پرتغال

منبع: Notícias Ao Minuto

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

ارتقای مدرک تحصیلی، حقوق بالاتر

طبیعی است که تحصیلات دانشگاهی روی میزان حقوق دریافتی تاثیر مثبت می‌گذارد اما سوال این است که ارتقای مدرک تحصیلی تا چه اندازه می‌تواند موجب افزایش حقوق ماهیانه کار در پرتغال شود و نحوه محاسبه حقوق بعد از دریافت مدرک دانشگاهی بالاتر چگونه است؟

در جدول زیر می‌توانید نسبت میان ارتقای مدرک تحصیلی و میزان افزایش حقوق ماهیانه کار در پرتغال را ببینید. در این بررسی، موقعیت و عنوان شغلی یکسان فرض گرفته شده و تنها عامل متغیر، سطح مدرک تحصیلی است.


سطح مدرک تحصیلی



نسبت میان ارتقای مدرک تحصیلی و میزان افزایش حقوق ماهیانه کار در پرتغال


دیپلم

۱۷ درصد نسبت به حقوق فردی با تحصیلات کمتر

کارشناسی

۲۴ درصد نسبت به حقوق فردی با مدرک دیپلم

کارشناسی ارشد

۲۹ درصد نسبت به حقوق فردی با مدرک کارشناسی

دکتری

۲۳ درصد نسبت به حقوق فردی با مدرک کارشناسی ارشد

نسبت میان ارتقای مدرک تحصیلی و میزان افزایش حقوق ماهیانه کار در پرتغال

منبع: salaryexplorer

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

از آمار و ارقام می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که هرچند تحصیل حین کار، با هدف افزایش حقوق ماهیانه می‌تواند یک چالش بزرگ و گاهی پرهزینه در پرتغال باشد اما احتمالا پس از ارتقای مدرک تحصیلی و افزایش درآمد، انرژی و سرمایه‌ای که صرف کرده‌اید به شما بازمی‌گردد.

میانگین حقوق ماهیانه شغل‌های مختلف برای کار در پرتغال

قطعا در پرتغال هم مثل هر کشور دیگری در دنیا، مشاغل مختلف حقوق ماهیانه یکسانی ندارند. به عنوان مثال فردی که در یک شرکت پرتغالی در حوزه خرید و فروش خودرو به عنوان پشتیبان تلفنی مشغول به کار است، حدود هزار یورو کمتر از کسی که در همان شرکت در سِمت مشاور لیزینگ فعالیت می‌کند، حقوق می‌گیرد.

در جدول زیر حقوق ماهیانه برخی حوزه‌های کار در پرتغال را آورده‌ایم تا بتوانید یک مقایسه کلی بین آن‌ها داشته باشید:

حوزه شغلی

میانگین حقوق ماهیانه، بدون کسر مالیات (به یورو)

مدیریت

۱۵۱۵

کشاورزی، صنایع غذایی

۱۴۱۹

فرهنگ و هنر

۱۵۹۴

بانکداری

۲۳۵۴

صنعت خودرو

۱۸۰۰

صنایع شیمیایی

۱۸۶۸

تجارت

۱۸۷۸

ساخت‌وساز، املاک و مستغلات

۲۰۷۹

پشتیبانی مشتری

۱۵۷۶

اقتصادی، مالی و حسابداری

۲۰۶۲

آموزش و پژوهش

۱۶۸۸

مهندسی برق – قدرت

۱۹۴۱

نیروی کار معمولی و بدون مهارت

۱۴۰۴

منابع انسانی

۲۰۸۷

فناوری اطلاعات

۲۹۱۹

بیمه

۱۹۲۹

روزنامه‌نگاری، چاپ و رسانه

۱۶۹۰

قانون و حقوق

۲۲۹۹

لیزینگ

۲۷۴۳

بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی

۲۰۹۷

مهندسی مکانیک

۱۸۲۴

پزشکی و خدمات درمانی

۱۶۱۶

معدن و متالوژی

۱۹۸۱

داروسازی

۲۱۲۱

صنایع تولیدی

۱۷۲۲

مدیریت دولتی

۱۹۴۱

کنترل کیفیت

۲۱۱۲

حفاظت و امنیت

۱۶۲۴

صنایع خدماتی

۱۴۰۳

تکنولوژی

۲۵۶۸

مخابرات

۲۲۷۰

صنعت نساجی، چرم و پوشاک

۱۱۷۶

گردشگری و هتلداری

۱۳۷۶

ترجمه 

۱۸۴۱

حمل‌ونقل و تدارکات

۱۵۹۲

منابع طبیعی، جنگلداری و محیط زیست

۱۷۹۹

صنعت چوب

۱۵۲۰

حقوق ماهیانه برخی حوزه‌های کار در پرتغال

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

سخن پایانی

به طور خلاصه باید گفت حقوق ماهیانه کار در پرتغال به ۴ عامل بستگی دارد: عنوان شغلی، میزان سابقه کار، موقعیت مکانی و سطح تحصیلات. اما به طور میانگین میزان حقوق در پرتغال ۲۷۵۰ یورو در ماه است. کمترین میزان حقوق ماهیانه طبق قانون این کشور ۸۸۰ یورو و بیشترین حقوق دریافتی در سال ۲۰۲۳ معادل با ۱۲۳۰۰ یورو در ماه بوده است.

سوالات متداول

چه عواملی بر حقوق افراد تاثیر می‌گذارد؟

۴ عامل اصلی موثر بر حقوق افراد عبارتند از عنوان شغلی، میزان سابقه کار، شهری که در آن مشغول به کار هستید و سطح تحصیلات.

میانگین حقوق ماهیانه کار در پرتغال چقدر است؟

در سال ۲۰۲۳، میانگین حقوق ماهیانه کار در پرتغال ۲۷۵۰ یورو تخمین زده می‌شود.

کمترین میزان حقوق ماهیانه کار در پرتغال چقدر است؟

کمترین میزان حقوق از سوی دولت پرتغال ۸۸۰ یورو تعیین شده اما طبق نظرسنجی از افراد شاغل در این کشور حقوق ماهیانه ۷۰۰ یورو نیز گزارش شده است.

میزان حقوق ماهیانه کار در کدام شهرهای پرتغال بیشتر است؟

حقوق ماهیانه در شهرهای بزرگ پرتغال مانند لیسبون (۲۵۵۰ یورو)، پورتو (۲۴۴۰ یورو) و براگا (۲۲۷۵ یورو) بیشتر است.

نظرات شما نظر