آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

8 دلیل برای اینکه هرگز به اتریش مهاجرت نکنید

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۱۷ دی ۱۴۰۱
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

معایب زندگی در اتریش چیست؟ این سوالی است که می‌خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم. پس اگر فکر مهاجرت به اتریش و زندگی در این کشور در سرتان افتاده، چند دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را تا انتها بخوانید. ممکن است نظرتان عوض شود!

اتریش بهشت نیست!

قبل از اینکه سراغ معایب و مشکلات زندگی در اتریش برویم، باید نگاهمان را با واقعیت تنظیم کنیم.

تصور کنید قرار است آخر هفته خود را در کلبه‌ای چوبی در کوهستان‌های درخشان اتریش بگذرانید، اسکی‌ کنید، هوای سبک و پاک را به درون ریه‌هایتان بکشید، قهوه بنوشید و تلآلؤ نور خورشید را بر فراز قله‌های برفی آلپ تماشا کنید و از سکوت دلپذیری که هر از گاهی با صدای قدم‌های یک بز کوهی می‌شکند، لذت ببرید. آیا همه این‌ها زیبا نیست؟ چه کسی دلش نمی‌خواهد در این قاب بی‌نقص و زیبا زندگی کند؟

اما باید بدانیم این تصویر رویایی تنها گوشه‌ای کوچک از زندگی اتریشی است که الزاما برای همه مهاجران به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

اتریش جای خوبی برای زندگی نیست؟

اصلا و ابدا قصد نداریم مزایای بیشمار زندگی در اتریش را نادیده بگیریم.

طبق شاخص‌های جهانی کیفیت زندگی، اتریش یکی از ۱۰ کشور برتر برای زندگی است. این کشور فرصت‌های خوبی برای زندگی کاری و خانوادگی فراهم می‌کند، با کشورهای همسایه ارتباط خوبی دارد و از لحاظ اقتصادی امن و پویاست.
آمارها نشان می دهد که اغلب مهاجرانی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به اتریش وارد شده‌اند، دلشان می‌خواهد تا آخر عمر در این کشور بمانند.

پس چرا از معایب زندگی در اتریش صحبت می‌کنیم؟

برای اینکه وقتی پایتان را روی خاک اتریش گذاشتید، با دیدن تفاوت‌های عمیق فرهنگی، اجتماعی و حتی آب‌وهوایی وحشت نکنید! اگر از همین حالا می‌دانید برخی از ویژگی‌های این کشور و مردمانش برای شما چالش‌برانگیز یا اذیت‌کننده است، شاید لازم باشد در تصمیمتان برای مهاجرت به اتریش تجدید نظر کنید.

اتریش بهشت ​​نیست، بلکه یک کشور دموکراتیک و متمدن است، با نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود، درست مانند هر کشور دیگری در جهان.

حالا بیایید به دور از رویاپردازی و با چشم‌های کاملا باز، معایب زندگی در اتریش را بررسی کنیم.

معایب زندگی در اتریش چیست؟

اتریش به خاطر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی باکیفیت و مقرون به صرفه و داشتن برجسته‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاهش یعنی دانشگاه وین و ورود هزاران دانشجوی بین‌المللی مشهور است.
با این حال، مهاجران اغلب با مشکلاتی مثل بالا بودن هزینه زندگی، بالا بودن نرخ مالیات و مشکلات ارتباطی به دلیل نداشتن تسلط کافی به گویش‌های خاص این کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

1. هزینه‌های زندگی در اتریش بالاست

اگر از ایران به اتریش می‌روید، هزینه زندگی در اتریش ممکن است شوکه‌کننده و برای جیب شما سنگین باشد!

هزینه اجاره خانه در اتریش

اجاره خانه در مرکز شهر در مقایسه با سایر مناطق بسیار بالاتر است. به عنوان مثال، اجاره آپارتمان یک‌خوابه در یکی از خیابان‌های اصلی وین حدود ۸۰۰ یورو در ماه آب می‌خورد! اما با اجاره همین واحد یک‌خوابه خارج از مرکز شهر، می‌توانید حدود ۲۰۰ یورو در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

هزینه مواد غذایی در اتریش

اتریش به داشتن یکی از بالاترین هزینه‌های مواد غذایی در اروپا معروف است. البته شما می‌توانید با خرید خوراکی‌ها و مواد غذایی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل Lidl و Hofer هزینه‌های خود را در این یک مورد به حداقل برسانید!
در اتریش بهتر است سمت غذاهای کنسروشده و منجمد نروید. مخصوصا در زمستان که تنوع سبزیجات و میوه‌ها کم می‌شود، با خواندن قیمت غذاهای آماده و کنسروها در سوپرمارکت احتمالا دود از سرتان بلند شود.

هزینه پوشاک در اتریش

لباس در اتریش گران است، به این دلیل ساده که نرخ مالیات بر فروش بالاست! پس اگر از آن‌هایی هستید که با خرید کردن حالتان خوب می‌شود، یا دور مهاجرت به اتریش را خط بکشید یا راه دیگری برای فرار از حال بد پیدا کنید!

2. نرخ مالیات در اتریش بالاست

در اتریش، اکثر کارمندان بین ۴۲ تا ۴۸ درصد از درآمد خود را مالیات می‌پردازند. احتمالا این موضوع که حدود نیمی از حقوقتان را دودستی به دولت تحویل دهید، اذیت‌کننده باشد اما با گذشت زمان و استفاده از خدمات دولتیِ باکیفیت با آن کنار خواهید آمد!

3. دوستی با مردم محلی اتریش دشوار است

اتریشی‌ها از ملاقات با شما به عنوان یک خارجی لذت می‌برند اما بهتر است فکر پیدا کردن یک دوست صمیمی در میان مردم محلی این کشور را از سرتان بیرون کنید.

کوهستان‌ها و زمستان سرد اتریشآن‌ها با شما هم‌کلام می‌شوند، مودب و خوشرو هستند اما اگر دلتان می‌خواهد بعد از کار شما را به خانه‌شان دعوت کنند تا با هم فیلم ببینید یا درباره گرانی لباس و غذا دردِدل کنید، خواسته زیادی از یک اتریشی دارید!

مردم محلی اتریش در برخورد با خارجی‌ها محتاط هستند و برای زندگی خصوصی و حریم شخصی خود احترام زیادی قائلند. آن‌ها ترجیح می‌دهند درِ خانه‌شان را به روی خارجی‌ها باز نکنند!

4. اتریش زمستان‌های طولانی و سختی دارد

اگر به آب‌وهوای گرم عادت دارید، زمستان‌های اتریش و روزهای خاکستری آن می‌تواند قلب شما را فشرده کند! این وضعیت از اواخر اکتبر تا اوایل آوریل ادامه دارد که چیزی حدود ۵ ماه از سال است.

5. زبان آلمانی سخت است و آلمانیِ اتریشی از آن هم سخت‌تر

اگر برای زندگی در اتریش، روی زبان انگلیسی حساب کرده‌اید، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید!

هرچند در شهرهای بزرگ اتریش همچون وین، خیلی از افراد انگلیسی صحبت می‌کنند اما شما با ندانستن زبان آلمانی، بخش مهمی از روابط اجتماعی و فرهنگ اتریشی را از دست خواهید داد.

در شهرهای کوچک‌تر اما ماجرا متفاوت است. در برخی محله‌ها و شهرهای اتریش ممکن است با افرادی روبرو شوید که به هیچ عنوان با شما انگلیسی حرف نمی‌زنند!

جدا از زبان آلمانی، این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که اکثر اتریشی‌ها دوست ندارند به زبان آلمانیِ رایج در آلمان که به آن آلمانیِ استاندارد گفته می‌شود، با شما صحبت کنند. اگر به زبان آلمانی استاندارد مسلط هستید، در دانشگاه و موقع دیدن تلویزیون هیچ مشکلی نخواهید داشت اما انتظار تفاوت‌هایی میان لحن و واژگانی که آموخته‌اید و آنچه در هم‌صحبتی با اتریشی‌ها می‌شنوید، داشته باشید و خودتان را برای یادگیری گویش‌های جدید آلمانی آماده کنید.

6. در اتریش مغازه‌ها ساعت ۸ شب بسته می‌شوند

اگر عادت به زندگی شبانه دارید و بعد از ساعت کاری، تازه زندگی واقعی برایتان شروع می‌شود، مهاجرت به اتریش برایتان اصلا خوب نیست.
اینجا خبری از شال و کلاه کردن دم غروب به قصد خرید کردن و باشگاه رفتن و کوتاهی مو نیست و لازم است طوری برنامه‌ریزی کنید که قبل از ساعت ۸ شب به کارهای این چنینی برسید.

شب‌ها در وین اتریش

7. یکشنبه‌های اتریش مرده و کسالت‌بار است

یکشنبه روز خوبی برای اتریشی‌هاست و در آن از تعطیلات آخر هفته خود لذت می‌برند، اما برای خارجی‌های مقیم این کشور یکشنبه می‌تواند بدترین روز هفته باشد چون حتی فروشگاه‌های مواد غذایی و بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها در این روز بسته هستند.

اگر همه چیز تعطیل است، چگونه باید از آخر هفته لذت ببریم؟ این سوالی است که اکثر خارجی‌ها در روزهای یکشنبه از خود می‌پرسند.

8. تعادل میان کار و زندگی در اتریش مهم است

شاید آوردن این مورد در لیست معایب زندگی در اتریش عجیب باشد. برای خیلی‌ها تعادل میان کار و زندگی یک مزیت بزرگ است، نه مشکل.

اما اگر از آن دسته افرادی هستید که خودتان را با کارتان تعریف می‌کنید و عاشق رقابت‌های کاری هستید، ممکن است در محیط‌های کاری اتریش با کمبود رقیب مواجه شوید و احساس سرخوردگی کنید! اوقات فراغت اتریشی‌ها کاملا از زمان کاری‌شان تفکیک شده است.

اگر در طول شب یا آخر هفته‌ها بیشتر روی کار خود وقت و انرژی بگذارید، احتمالا در چشم اتریشی‌ها غیرعادی و حتی کمی دیوانه به نظر برسید!

سخن پایانی

بالاخره به اتریش به مهاجرت کنم یا نه؟! در این مطلب معایب زندگی در اتریش را توضیح دادیم. حالا نوبت شماست که سبک زندگی و شخصیت خودتان را واکاوی کنید و ببینید آیا مهاجرت به اتریش برای شما مناسب است یا خیر. این سوالی است که فقط خودتان جوابش را می‌دانید!

نظرات شما نظر