آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

مهاجرت به پرتغال برای چه کسانی مناسب نیست؟

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۱ تیر ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

پرتغال مزایای یک کشور اروپایی را دارد اما معایب آن‌ها، از جمله هزینه‌های بالای زندگی را ندارد. چه چیزی از این بهتر؟ اما آیا زندگی در پرتغال برای همه افراد مناسب است؟ قطعا خیر. برای دادن جواب به سوالِ «زندگی در پرتغال برای چه کسی مناسب است؟» اول باید مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال را بررسی کنیم.

معایب مهاجرت به پرتغال

قطعا زندگی در هیچ کشوری نمی‌تواند بدون عیب و ایراد باشد. هرچند پرتغال مزایای بسیاری دارد اما برخی از معایب این کشور می‌تواند افراد را فراری دهد. مهم‌ترین معایب مهاجرت به پرتغال را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

میانگین درآمد در پرتغال کم است

میانگین درآمد یک کارمند معمولی در پرتغال حدود هزار یورو در ماه است. این عدد از میانگین حقوق در بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است. هرچند هزینه زندگی در این کشور نیز در مقایسه با آن‌ها پایین‌تر است. به عنوان مثال میانگین حقوق در اسپانیا حدود ۱۸۰۰ یورو و میانگین درآمد در آلمان ۲۸۰۰ یورو است. در مطلب حقوق ماهیانه کار در پرتغال می‌توانید میانگین حقوق برای مشاغل مختلف را ببینید.

در جدول زیر می‌توانید میزان درآمد و هزینه ماهیانه زندگی یک فرد مجرد در پرتغال را با ۷ کشور اروپایی مقایسه کنید:

نام کشورمیانگین هزینه ماهیانه زندگی (یورو)میزان درآمد ماهیانه پس از کسر مالیات (یورو)
یونان1,161846
پرتغال1,4511,650
اسپانیا1,4301,790
فرانسه1,6402,297
اتریش1,8122,350
آلمان1,7642,783
نروژ2,0983,103
دانمارک2,0763,285
مقایسه میزان درآمد و هزینه ماهیانه زندگی یک فرد مجرد در پرتغال با ۷ کشور اروپایی

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

بوروکراسی در پرتغال بیداد می‌کند

اگر سروکارتان به بانک‌ها و ادارات دولتی بیفتد، خیلی زود متوجه خواهید شد که در پرتغال همه کارها آهسته و کُند پیش می‌رود. برای زندگی در این کشور باید آمادگی زمان انتظار طولانی برای دریافت خدمات را داشته باشید.

خانه‌های پرتغالی سیستم گرمایشی ندارند

گرم کردن خانه در زمستان‌های پرتغال چالشی بزرگ است. اغلب خانه‌های این کشور سیستم گرمایشی ندارند. از طرفی خانه‌های مدرن‌تر که امکانات گرمایش را دارند، منجر به هزینه‌های بالا برای تامین گاز یا برق می‌شوند. بالا بودن هزینه انرژی باعث می‌شود که افراد با روش‌هایی مانند پوشیدن لباس گرم در خانه، خوردن نوشیدنی‌های گرم، پوشاندن منافذ خانه با درزگیر، فاصله گرفتن از دیوارهای سرد و… تا حدی گرما را حفظ کنند.

خدمات مشتریان در پرتغال ضعیف است

در پرتغال، نحوه برخورد و پیگیری کارهای شما به عنوان مشتری ممکن است آزاردهنده باشد. اغلب مهاجران از خدمات‌دهی کسب‌وکارها و اداره‌های دولتی ناراضی هستند.

اگرچه در سیستم خدمات‌دهی پرتغال هم قطعا افرادی هستند که وظایف خود را به‌درستی انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تا رضایت شما را جلب کنند اما باید آمادگی این را داشته باشید که پس از خرید از یک فروشگاه یا بعد از مراجعه به بانک، جواب‌های سربالا در پاسخ به سوال‌هایتان بشنوید و دست از پا درازتر آنجا را ترک کنید. مخصوصا اگر به انگلیسی صحبت کنید!

در پرتغال همیشه کمی پول نقد همراه داشته باشید

شاید برای کشوری مدرن مثل پرتغال این مورد کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که در برخی موقعیت‌ها شما به پول نقد نیاز خواهید داشت. اگر میزان خرید شما از بعضی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمتر از ۲۰ یورو باشد، نمی‌توانید کارت بکشید! همچنین مغازه‌های محلی و کوچک ممکن است درخواست پول نقد کنند. پس برای اینکه وسط خیابان گرفتار نشوید، همیشه کمی پول نقد همراهتان داشته باشید.

مزایای مهاجرت به پرتغال

یکی از مزایای مهاجرت به پرتغال آب‌وهوای معتدل و طبیعت چشم‌نواز آن است. پرتغال در پایین‌ترین بخش جنوب غربی اروپا قرار دارد و سواحل غربی و جنوبی آن را اقیانوس اطلس فرا گرفته است. این کشور آب‌وهوای معتدل خود را مدیون نسیم‌هایی است که از روی اقیانوس می‌وزند.

سواحل زیبا و آب‌وهوای معتدل در پرتغال

بقیه مزایای مهاجرت به پرتغال را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

هزینه زندگی در پرتغال پایین است

هزینه زندگی در پرتغال در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی پایین است. یک فرد مجرد برای زندگی در پرتغال حدود ۱۱۰۰ یورو در ماه نیاز دارد که نیمی از آن برای اجاره خانه صرف می‌شود. این مبلغ حتی در قیاس با هزینه زندگی در اسپانیا که در همسایگی پرتغال است و از لحاظ کیفیت زندگی فرق چندانی با پرتغال ندارد، کمتر است.

امکان تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا را دارید

۷ دانشگاه پرتغال در لیست ۵۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. سیستم آموزشی پرتغال غنی و به‌روز است و افراد زیادی در دنیا با اهداف تحصیلی به این کشور مهاجرت می‌کنند.

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی برای شهروندان پرتغالی رایگان است. همچنین افرادی که ۲ سال اقامت دائم در این کشور داشته‌اند هم می‌توانند با هزینه اندک یا رایگان در دانشگاه‌های دولتی پرتغال تحصیل کنند.

قانون مالیات در پرتغال به نفع مهاجران است

دولت پرتغال از سال ۲۰۰۹ یک طرح مالیاتی جدید به نام سیستم مالیاتی اقامت غیرعادی (NHR) ارائه کرده است که طبق آن شما به عنوان مهاجر از مالیات بر درآمدهای خارج از پرتغال معاف می‌شوید. علاوه بر این، نرخ مالیات بر درآمد داخل پرتغال هم برای شما ۲۰ درصد محاسبه می‌شود،‌ در حالی که برای سایر ساکنان پرتغال این عدد ۴۸ درصد است!

مردم پرتغال در زبان انگلیسی مهارت دارند

هرچند برای اقامت در پرتغال و برقراری ارتباط عمیق با فرهنگ و مردم این کشور، لازم است زبان پرتغالی را یاد بگیرید اما اگر در اوایل اقامت خود به این زبان تسلط نداشته باشید، می‌توانید با زبان انگلیسی کارها را راه بیندازید. حدود یک‌سوم از پرتغالی‌ها در زبان انگلیسی مهارت دارند.

پرتغال کشوری امن و آرام است

در سال ۲۰۲۲ کشور پرتغال بر اساس شاخص صلح جهانی، ششمین کشور امن در جهان انتخاب شد.

شاخص‌های امنیت فقط مربوط به جرم‌هایی مثل سرقت و مزاحمت نمی‌شود. پرتغال یک محیط امن برای تاجران و صاحبان کسب‌وکار است، از جنگ و خشونت دوری می‌کند، منابع کشور به طور عادلانه‌ای تقسیم می‌شوند، آزادی رسانه برقرار است و سرمایه‌های انسانی ارزش بالایی دارند. همه این‌ها یعنی زندگی در پرتغال با امنیت و آرامش همراه است.

سرعت پایین زندگی در پرتغال؛ مزیت یا عیب؟

سرعت زندگی در پرتغال پایین است. مردم این کشور برای هیچ کاری عجله ندارند. وقتی به کافه می‌روید یا هنگامی که در ساحل می‌نشینید یا وقتی در صف پمپ بنزین منتظر هستید،‌ این سکون و آرامش را می‌توانید احساس کنید.

اگرچه در شهرهای بزرگ مانند لیسبون سرعت زندگی بالاتر است اما در کل جریان زندگی در پرتغال کُند است. به نظر شما این ویژگی مزیت است یا عیب؟ اگر اهل هیجان و طرفدار زندگی مدرن و پرسرعت هستید، احتمالا زندگی در پرتغال را کسل‌کننده می‌دانید اما اگر خودتان هم ترجیح می‌دهید زندگی را روی دور کُند تجربه کنید، پرتغال مقصد رویایی شماست.

سخن پایانی

حالا که مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال را می‌دانید، به نظرتان مهاجرت به پرتغال برای چه کسی مناسب نیست؟ جواب ما این است: کارمندی که دنبال یک زندگی بر مدار سرعت و هیجان است و دلش می‌خواهد تا پاسی از شب در خیابان‌های شلوغ و پرزرق‌وبرق قدم بزند و موقع برگشت به خانه، در رستورانی غذا بخورد و با اندک حقوق ماهیانه‌اش، تعطیلات سال نو را در بلژیک یا سوئد بگذراند! یادتان باشد زندگی در هیچ نقطه‌ای از دنیا برای همه مناسب نیست.

منبع: Numbeo

نظرات شما نظر