آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

چرا مردم به ترکیه مهاجرت می‌کنند و چرا از این کار پشیمان می‌شوند؟!

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۵ بهمن ۱۴۰۱
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، یک لحظه دست نگه دارید! درباره مزایا و معایب زندگی در ترکیه حرف‌های ناگفته‌ای وجود دارد که شاید دانستن آن‌ها تصمیمتان را تغییر دهد.
در این مطلب می‌خواهیم بدون اغراق و به دور از رویاپردازی، از معایب و محاسن زندگی در ترکیه بگوییم.

چشم‌هایتان را باز نگه دارید!

مهاجرت به هر نقطه‌ای از دنیا سخت است و مهاجرت با چشم‌های بسته از آن هم سخت‌تر. پس اگر می‌خواهید وقتی به ترکیه رسیدید، شوکه نشوید، بهتر است علاوه بر شناخت مزایا و محاسن زندگی در این کشور، از معایب زندگی در ترکیه نیز غافل نشوید.

از ما می‌شنوید، اصلا بیشتر توجهتان را بگذارید روی مشکلات و معایب زندگی در ترکیه. چون طبق تجربه مهاجران، خوبی‌ها بعد از مدتی عادی خواهند شد و به چشم نخواهند آمد اما مشکلات می‌توانند تا آخرین روز زندگی در این کشور دست از سرتان برندارند و یا حتی شما را مجبور به ترک آن کنند!

معایب مهاجرت به ترکیه

مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان چیست که باعث می‌شود برخی از آن‌ها دست از پا درازتر به ایران برگردند و بعضی از آن‌ها از همان ترکیه، در حالی که به پرواز مرغان دریایی بر فراز دریا چشم دوخته‌اند، نقشه مهاجرت به کشوری دیگر را در سر بپرورانند؟

رفت‌وآمد با تاکسی اینترنتی و ماشین دربست را فراموش کنید

اگر اهل استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیستید و به گرفتن اسنپ و تپسی عادت کرده‌اید، زندگی در ترکیه برایتان سخت یا گران خواهد بود. هزینه سوخت در ترکیه گران است و طبیعتا هزینه حمل‌ونقل نیز سر به فلک می‌کشد.

رفت‌وآمد با وسایل نقلیه عمومی در ترکیه
برای زندگی مقرون به صرفه در ترکیه، باید به استفاده از مترو، مینی‌بوس، دلموش (یک وسیله نقلیه عمومی شبیه به وَن خودمان) و تاکسی‌های داخل شهری عادت کنید.

گرما و سرما را تحمل کنید

اگر عادت دارید با اولین وزش باد پاییزی، بساط کرسی را عَلم کنید یا شوفاژ و بخاری را راه بیندازید و روزهای داغ تابستانی را با لم دادن زیر کولر سر می‌کنید، بهتر است یا نوع برخوردتان را با سرما و گرما تغییر دهید یا از مهاجرت به ترکیه صرف‌نظر کنید چون این سبک زندگی در ترکیه کمی لاکچری محسوب می‌شود!
هزینه انرژی در ترکیه گران است، پس بهتر است با پوشیدن لباس مناسب و بالا بردن آستانه تحمل خود در برابر گرما و سرما در هزینه‌های زندگی صرفه‌جویی کنید.

کار پیدا کردن معضل است

کمبود شغل فقط مختص خارجی‌ها نیست. نرخ بیکاری در ترکیه بالاست و خودِ ترک‌ها هم به راحتی شغل دلخواهشان را پیدا نمی‌کنند، چه برسد به ما خارجی‌ها!
کار کردن بدون مجوز در ترکیه برای خارجی‌ها یک عمل غیرقانونی است. برای کار کردن در ترکیه شما باید از یک کارفرمای ترک جاب‌آفر داشته باشید. در غیر این صورت، باید ۵ سال در ترکیه زندگی کنید تا بتوانید مجوز کار مستقل دریافت کنید.
سوال بزرگ و اساسی این است: بدون کار کردن، در آن ۵ سال چطور پول دربیاورم و خرج زندگی را بدهم؟!
اگر نه پشتوانه مالی دارید و نه پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ترک و همچنان هم می‌خواهید به ترکیه مهاجرت کنید، احتمالا هنوز با واقعیت روبرو نشده‌اید. مهاجرت به هر کشوری از همان ابتدا هزینه‌هایی دارد و شما باید بدانید برای مهاجرت به ترکیه چقدر پول لازم دارید و ورود به این کشور از همان ابتدا چقدر برایتان آب می‌خورد؟

تورم در ترکیه بیداد می‌کند

اگر به امید خلاصی از تورم و بهبود وضعیت مالی، قصد دارید به ترکیه مهاجرت کنید، متاسفانه خبر بدی برایتان داریم!

تورم در ترکیه بالاست
در حال حاضر اقتصاد ترکیه وضعیت مطلوبی ندارد. طبق گزارش‌های رسمی این کشور، در اکتبر ۲۰۲۲ تورم در ترکیه به ۸۵.۵۱ درصد رسید و این یعنی اوضاع اقتصادی خراب است.

روی مهارتتان در زبان انگلیسی حساب باز نکنید

اگر از آن‌هایی هستید که مدرک معتبر زبان انگلیسی خود را یک امتیاز بزرگ در مهاجرت می‌دانید، باید گفت این مهارت شما در مهاجرت به ترکیه اهمیتی ندارد. مدرکتان را گوشه‌ای بگذارید و

همین حالا در یک کلاس زبان ترکی ثبت نام کنید!

ترک‌ها اغلب به زبان انگلیسی تسلط ندارند، مگر در مناطقی که مورد توجه توریست‌هاست.
حتی برای تحصیل در ترکیه نیز بهتر است سمت دانشگاه‌های دولتی بروید که رشته‌ها و دروس را به زبان ترکی ارائه می‌دهند، زیرا تحصیل به زبان انگلیسی برایتان گران تمام خواهد شد.
خب تا اینجا از معایب زندگی در ترکیه گفتیم. برای اینکه تصور نکنید ما با ترکیه خصومت شخصی داریم و فقط می‌خواهیم بدی‌هایش را بگوییم، وقت این است که سراغ مزایا و محاسن زندگی در این کشور برویم.

چرا مردم به ترکیه مهاجرت می‌کنند؟

در چند سال اخیر نرخ مهاجرت ایرانیان به ترکیه افزایش یافته است. قطعا زندگی در این کشور مزایایی هم دارد، وگرنه چرا این همه آدم باید به سوی ترکیه سرازیر می‌شدند؟

ترکیه از هر لحاظ به ایران نزدیک است

همیشه یکی از ترس‌های مهاجران دوری از خانواده و دوستان است. درباره ترکیه این نگرانی خیلی معنا ندارد. شما می‌توانید سریع و کم‌هزینه به ایران برگردید و با عزیزانتان دیدار تازه کنید و دوباره برگردید سر خانه و زندگی‌تان.

خیابان تکسیم در ترکیه
از طرفی، ریشه‌های فرهنگی و مذهبی در ایران و ترکیه مشابه است. پس در پروسه مهاجرت به ترکیه اصلا و ابدا دچار شوک فرهنگی نخواهید شد. بیراه نیست اگر فرض کنید به استانی داخل ایران مهاجرت کرده‌اید، نه به کشوری خارج از آن!

نگران سقف روی سرتان نباشید!

اگر در ایران با معضل پول پیش برای اجاره خانه دست‌وپنجه نرم می‌کنید، باید بدانید در ترکیه اوضاع مسکن بهتر است.

وضعیت مسکن در ترکیه
هرچند میانگین مبلغ اجاره ماهیانه در ترکیه بیشتر از ایران است (به خصوص در شهرهای بزرگی مثل استانبول و آنکارا) ولی معمولا می‌توانید با پرداخت دو یا سه برابر اجاره خانه به عنوان پول پیش، سر و ته ماجرا را هم بیاورید!

آب‌وهوای ترکیه دلچسب است

اگر عاشق روزهای بارانی هستید یا اگر از هوای گرم و شرجی در سواحل لذت می‌برید، ترکیه هر دو را در اختیارتان می‌گذارد. به خاطر همین آب‌وهوای مطلوب در تمام فصول سال، ترکیه مناظر طبیعی بکر و کم‌نظیر بی‌شماری دارد. در این کشور چشم‌هایتان مدام در معرض زیبایی خواهند بود!

آب و هوای ترکیه
سخن پایانی

بالاخره ترکیه کشور خوبی برای مهاجرت است یا نه؟! در این مطلب از مزایا و معایب زندگی در ترکیه گفتیم اما راستش را بخواهید ما هم جواب ثابت و مشخصی برای این سوال نداریم. همه چیز به روحیه، طرز فکر و شرایط شما بستگی دارد. ما فقط می‌توانیم واقعیت‌ها را درباره زندگی در ترکیه به شما نشان دهیم، تصمیم نهایی با شماست.

نظرات شما نظر