آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

مالیات در اسپانیا 2023 (نرخ+میزان+جدول)

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۱۷ مهر ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

اگر قصد مهاجرت به اسپانیا و اقامت در این کشور را دارید، باید بدانید نرخ مالیات در اسپانیا با توجه به نوع اقامت، نوع درآمد و میزان دارایی شما متفاوت خواهد بود. در این مطلب به بررسی سیستم مالیاتی اسپانیا، نرخ مالیات در سال ۲۰۲۳ و درآمد و دارایی‌هایی که مشمول مالیات می‌شوند، می‌پردازیم.

چه کسانی مشمول مالیات می‌شوند؟

تمام افرادی که در اسپانیا زندگی می‌کنند، چه آن‌هایی که مقیم دائم این کشور هستند و چه آن‌هایی که به طور موقت در اسپانیا سکونت دارند، موظف به پرداخت مالیات هستند اما میزان آن با توجه مدت اقامت در اسپانیا متفاوت خواهد بود.

انواع مالیات‌ها در اسپانیا
انواع مالیات اسپانیا

مالیات مستقیم در اسپانیا به ۲ نوع مالیات بر درآمد شخصی (Personal Income Tax) که به‌اختصار PIT خوانده می‌شود، اشاره دارد: مالیات افراد مقیم در اسپانیا و مالیات افراد غیرمقیم در اسپانیا. در ادامه تفاوت میان این دو را بررسی خواهیم کرد.

مالیات افراد مقیم در اسپانیا

افرادی که بیش از ۱۸۳ روز از یک سال تقویمی را در اسپانیا زندگی کرده‌اند، مقیم مالیاتی محسوب می‌شوند و موظف به پرداخت مالیات بر درآمدها و دارایی‌هایی که از سراسر دنیا کسب کرده‌اند، هستند.
فرض کنید شما در ایران یک شرکت تاسیس کرده‌اید که درآمد حاصل از آن به حساب شما منتقل می‌شود، از طرفی در اسپانیا زندگی و کار می‌کنید و از طریق اجاره ملک در اسپانیا درآمد مشخصی دارید. در صورتی که اقامت شما در این کشور بیشتر از ۱۸۳ روز از سال باشد، قانون مالیات در اسپانیا می‌گوید هم درآمد حاصل از شرکت در ایران و هم درآمد حاصل از اجاره خانه در اسپانیا مشمول مالیات می‌شود.

مالیات افراد غیرمقیم در اسپانیا

افرادی که کمتر از ۱۸۳ روز از یک سال تقویمی را در اسپانیا زندگی کرده‌اند، غیرمقیم محسوب می‌شوند و فقط باید برای درآمد و دارایی به‌دست‌آمده در اسپانیا مالیات بپردازند.
همان مثال بالا را در نظر بگیرید. اگر شما کمتر از ۱۸۳ روز از سال در اسپانیا سکونت داشته باشید، دولت اسپانیا منابع مالی شما در ایران را مشمول مالیات قرار نمی‌دهد و فقط درآمد کسب‌شده با اجاره ملک در اسپانیا را مد نظر قرار می‌دهد.

نرخ مالیات افراد غیرمقیم در اسپانیا

شهروندان خارج از اتحادیه اروپا که مقیم مالیاتی اسپانیا نیستند، باید طبق نرخ‌های زیر مالیات بر منابع درآمدی حاصل در اسپانیا را بپردازند:

نوع درآمد/ دارایی

نرخ مالیات (درصد)

سود حاصل از انتقال دارایی

۱۹ 

سود سهام

۱۹ 

حق امتیاز

۲۴ 
حقوق بازنشستگی

نرخ تصاعدی بین ۸ تا ۴۰ 

نرخ مالیات افراد غیرمقیم در اسپانیا

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

مالیات بر درآمد شخصی در اسپانیا

مالیات بر درآمد شخصی به ۲ نوع دارایی تعلق می‌گیرد که به مالیات بر پس‌انداز و مالیات عمومی شناخته می‌شوند:

مالیات بر پس‌انداز در اسپانیا

درآمدهایی که از راه‌های زیر به دست می‌آیند، مشمول مالیات بر پس‌انداز می‌شوند:

  1. سود سهام یا سایر درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها
  2. سود حاصل از انتقال سرمایه مؤدی (فردی که موظف به پرداخت مالیات است) به شخص/ اشخاص ثالث
    • نکته: اگر میزان سرمایه منتقل‌شده بیش از ۳ برابر حقوق صاحبان سهام شرکت باشد، سود مربوط به مازاد درآمد مشمول مالیات پس‌انداز نمی‌شود، بلکه در دسته مالیات عمومی قرار می‌گیرد
  3. درآمد حاصل از معاملات، بیمه عمر و بیمه از کار افتادگی

در صورتی که درآمد شخصی شما حاصل از یکی از راه‌های گفته‌شده است، موظف به پرداخت مالیات بر پس‌انداز هستید.

نرخ مالیات بر پس‌انداز در اسپانیا

نرخ مالیات بر پس‌انداز در اسپانیا به صورت جدول زیر محاسبه می‌شود:

میزان درآمد (یورو)

نرخ مالیات (درصد)
6,000

19

6,000 تا 50,000

21
50,000 تا 200,000

23

200,000 تا 300,000

27
بیشتر از 300,000

28

نرخ مالیات بر پس‌انداز در اسپانیا

منبع: pwc

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

مالیات عمومی در اسپانیا

درآمدهای حاصل از راه‌های زیر مشمول مالیات عمومی در اسپانیا می‌شوند:

  • درآمدهایی که مشمول مالیات بر پس‌انداز نیستند
  • سودی که از انتقال دارایی به دست نیامده است (مثال: جایزه قرعه‌کشی بانک)
  • سود حاصل از انتقال سرمایه مؤدی (فردی که موظف به پرداخت مالیات است) به شرکت، در صورتی که میزان سرمایه بیشتر از ۳ برابر حقوق سهام‌داران شرکت باشد

نکته: هر منطقه از اسپانیا ممکن است قوانین جداگانه‌ای برای مالیات عمومی در نظر گرفته باشد که در موارد بالا به آن اشاره نشده است.

نرخ مالیات عمومی در اسپانیا

نرخ مالیات عمومی در اسپانیا به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود و میزان آن در هر یک از استان‌های اسپانیا متفاوت است.

منظور از مالیات تصاعدی این است که با افزایش میزان درآمد، نرخ مالیات نیز بالا می‌رود اما این افزایش نرخ مالیات بر اساس یک قانون مشخص انجام می‌شود. در قوانین مالیاتی اسپانیا تصاعد بر اساس مازاد درآمدی که مشمول مالیات می‌شود، اندازه‌گیری می‌شود. در جدول زیر می‌توانید نرخ مالیات عمومی اسپانیا بر اساس مازاد درآمد را ببینید:

پایه درآمد مشمول مالیات (یورو)

سقف درآمد مشمول مالیات (یورو)

نرخ مالیات (درصد)

از 0

تا 12,45019
از 12,450تا 20,200 

24

از 20,200 

تا 35,200 

30
از 35,200 تا 60,000 

37

از 60,000 

تا300,000 45
از 300,000 به بالا

47

نرخ مالیات عمومی اسپانیا بر اساس مازاد درآمد

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

مالیات املاک در اسپانیا

مالیات بر املاک و مستغلات در اسپانیا با توجه به منطقه، کاربرد ملک، متراژ، عمر ملک و… تعیین می‌شود اما به طور کلی ۵ نوع مالیات بر املاک وجود دارد:

  • مالیات بر ارزش افزوده ملک
  • مالیات بر انتقال ملک
  • مالیات بر دارایی ملک
  • مالیات بر سود حاصل از فروش ملک
  • مالیات بر درآمد حاصل از اجاره ملک

حالا بیایید ببینیم هر یک از این انواع مالیات بر ملک اسپانیا چه نرخی دارند و چه افرادی مشمول آن هستند.

مالیات بر ارزش افزوده ملک

در صورتی که ملک نوساز و اصطلاحا کلیدنخورده باشد، فروشنده موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (Impuestos sobre Valor Añadido) است. این مالیات با نام اختصاری VAT شناخته می‌شود که از معادل انگلیسی آن یعنی Value Added Tax گرفته شده است.

نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده در انتقال ملک اسپانیا ۲۱ درصد است اما با توجه به شرکتی که ملک را از آن خریدار می‌کنید و میزان وام‌هایی که برای ساخت آن ملک گرفته شده، ممکن است نرخ مالیات به ۱۰ درصد کاهش یابد. هرچند طبق قانون، فروشنده ملک موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است اما در عمل معمولا شرکت سازنده این مبلغ را هنگام فروش از خریدار دریافت می‌کند.

مالیات بر انتقال ملک

اگر قصد خریداری ملک در اسپانیا را دارید، شما به عنوان خریدار موظف به پرداخت مالیات بر انتقال ملک (Impuesto Transmisiones Patrimoniales) که به‌اختصار ITP خوانده می‌شود، هستید.

نرخ مالیات بر انتقال ملک با توجه به منطقه‌ای که ملک در آن واقع شده، متراژ، قیمت، کاربرد، عمر ملک و… از ۶ درصد تا ۱۱ درصد متغیر است.

مالیات بر دارایی ملک

مالیات بر دارایی (Impuesto sobre Bienes Inmuebles) که به‌اختصار IBI خوانده می‌شود، یک نوع مالیات شهری است که سالانه از صاحب ملک دریافت می‌شود. منظور از مالیات شهری این است که هرچه امکانات و خدمات شهرداری در منطقه‌ای که ملک در آن واقع شده، بیشتر باشد، نرخ مالیات نیز افزایش می‌یابد.

نرخ مالیات بر دارایی با توجه به منطقه ملک می‌تواند بین 0.4 درصد تا 1.1 درصد باشد که صاحب ملک موظف به پرداخت سالیانه آن است.

مالیات بر سود حاصل از فروش ملک

هنگام فروش ملک ممکن است صاحب آن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود. در اینجا منظور از عایدی سرمایه، سود حاصل از فروش ملک است.
نرخ این مالیات برای افراد غیرمقیم اسپانیا ۱۹ درصد و برای افراد مقیم در اسپانیا با توجه به میزان سود حاصل از فروش، بین ۱۹ تا ۲۳ درصد است.

مالیات بر درآمد حاصل از اجاره ملک

اگر ملک خود در اسپانیا را اجاره دهید، به عنوان صاحب ملک مشمول مالیات بر درآمد حاصل از اجاره خواهید شد. نرخ این نوع از مالیات بر ملک اسپانیا نیز با توجه به مبلغ اجاره، منطقه و کاربرد ملک بین ۱۹ درصد تا ۴۷ درصد متغیر است.

انواع مالیات‌های ملک در اسپانیا
تمامی مالیات‌های ملک در اسپانیا

مالیات بر ثروت

چه مقیم در اسپانیا باشید و چه غیرمقیم، موظف به پرداخت سالیانه مالیات بر ثروت هستید. مالیات بر ثروت اسپانیا به همه دارایی‌های خالص فرد،‌ پس از کسر بدهی‌های شخصی و دولتی، تعلق می‌گیرد.

نرخ مالیات بر ثروت در اسپانیا به صورت تصاعدی می‌شود؛ یعنی هرچه دارایی شما بیشتر باشد نرخ مالیات نیز افزایش خواهد یافت. در حال حاضر، نرخ مالیات بر ثروت اسپانیا بین 0.2 تا 3.5 درصد متغیر است.
طبق تعریف دولت اسپانیا ثروتی که مالیات به آن تعلق می‌گیرد، شامل موارد زیر است:

  1. املاک و مستغلات
  2. سهام و اوراق بهادار
  3. سپرده‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بانکی
  4. اقلام زینتی و نفیس مانند جواهرات، کت خز، قایق، برخی از اتومبیل‌ها و سایر وسایل نقلیه
  5. عتیقه‌جات و اشیای آنتیک
  6. مستمری و بیمه عمر
  7. امتیازات اداری و حقوق مالکیت معنوی

این نکته را فراموش نکنید که نرخ مالیات بر ثروت در هر یک از مناطق اسپانیا متفاوت است و عددی که ما به آن اشاره کردیم صرفا یک برآورد حدودی است.

مالیات بر ارث و هدیه

اگر به فردی در اسپانیا ارثی برسد یا هدیه‌ای ارزشمند دریافت کند، شخص موظف به پرداخت مالیات بر ارث یا هدیه است که نرخ آن با توجه به ارزش دارایی و منطقه‌ای از اسپانیا که شخص در آن سکونت دارد، تعیین می‌شود. نرخ مالیات بر ارث و هدیه در اسپانیا در بازه 7.5 تا 34 درصد قرار دارد.

در جدول زیر می‌توانید نرخ پایه مالیات بر ارث و هدیه در اسپانیا را با توجه به مبلغ آن ببینید اما این نکته را به خاطر داشته باشید که نسبت شما با مورث یا کسی که از او هدیه گرفته‌اید و همچنین محل سکونت در اسپانیا نیز بر این نرخ تاثیرگذار است و داده‌های جدول زیر حدودی هستند.

بازه ارزش ارث/ هدیه (یورو)

نرخ مالیات (درصد)

از 

تا 

 

0

7,933

7.65

7,93315980

8.50

15980

23,9689.35
23,96831,955

10.20

31,955

39,94311.05
39,94347930

11.90

47930

5591812.75
5591863905

13.60

63905

71,89314.45
71,89379880

15.30

79880

11975716.15
119757159,635

18.70

159,635

239,38921.25
239,389398777

25.50

398777

797,55529.74
797,555به بالا

34

نرخ پایه مالیات بر ارث و هدیه در اسپانیا

منبع:  easytaxspain

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

مالیات بر ارزش‌افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یا همان VAT به کالاها و خدماتی که در اسپانیا خریداری می‌کنید، تعلق می‌گیرد. نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده در اسپانیا ۲۱ درصد است. اما برخی از کالاها و خدمات مشمول قانون کسر یا معاف از مالیات می‌شوند. در جدول زیر می‌توانید جزئیات نرخ مالیات بر ارزش افزوده در اسپانیا را ببینید:

کالا/ خدمات

نرخ مالیات بر ارزش افزوده (درصد)

محصولات بهداشتی

۰
موادغذایی ضروری و مسکن یارانه‌ای

۴

حمل‌ونقل و فعالیت‌های فرهنگی

۱۰
سایر کالاها و خدمات

۲۱

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در اسپانیا

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

مالیات شرکت

نرخ مالیات بر درآمد شرکت در اسپانیا ۲۵ درصد است اما برای شرکت‌های تازه‌تاسیس نرخ مالیات کمتری در نظر گرفته شده و در ۲ سال اول راه‌اندازی شرکت نرخ مالیات بر درآمد ۱۵ درصد است.

مالیات بر سرمایه‌گذاری

نرخ مالیات بر سود حاصل از سرمایه‌گذاری مانند سرمایه‌گذاری در ملک، سهام، اوراق قرضه و… برای افراد مقیم اسپانیا بین ۱۹ تا ۲۶ درصد و برای افراد غیرمقیم اسپانیا ۱۹ درصد است.

کسر مالیات در اسپانیا

کسر مالیات یا کمک‌هزینه‌های مالیاتی هزینه‌هایی هستند که دولت از درآمد مشمول مالیات کم می‌کند. در اسپانیا افرادی که شرایط زیر را دارند، شامل کمک‌هزینه‌های مالیاتی می‌شوند:

  1. مالیات‌دهندگان زیر ۶۵ سال مبلغ 5,550 یورو، افراد بین ۶۵ تا ۷۵ سال مبلغ 6,700 یورو و افراد بالای ۷۵ سال مبلغ 8,100 یورو کمک‌هزینه دریافت می‌کنند
  2. مالیات‌دهندگانی که خانواده یا بستگان بالاتر از ۶۵ سال یا دارای معلولیت بیش از ۳۳ درصد با آن‌ها زندگی می‌کنند و درآمدی از خود ندارند، کمک‌هزینه دریافت می‌کنند:
    • برای بستگان بین ۶۵ تا ۷۵ سال مبلغ 1,150 یورو
    • برای بستگان بالاتر از ۷۵ سال مبلغ 2,550 یورو
  3. مالیات‌دهندگانی که فرزند زیر ۲۵ سال یا دارای معمولیت بیش از ۳۳ درصد با آن‌ها زندگی می‌کند:
    • برای اولین فرزند 2,400 یورو
    • برای دومین فرزند 2,700 یورو
    • برای سومین فرزند 4,000 یورو
    • برای فرزند چهارم به بالا، 4,500 یورو
  4. مالیات‌دهندگان به ازای هر فرزند زیر ۳ سال مبلغ 2,800 یورو کمک‌هزینه زایمان دریافت می‌کنند

کسر مالیات و کمک‌هزینه‌ها ممکن است در هر منطقه از اسپانیا شرایط جداگانه و خاصی داشته باشد اما قوانین بالا در سراسر اسپانیا اجرا می‌شود. در مطلب هزینه ماهیانه زندگی در اسپانیا می‌توانید با سایر مخارج در این کشور نیز آشنا شوید.

سخن پایانی

نرخ مالیات در اسپانیا برای افراد مقیم و غیرمقیم متفاوت است اما به طور کلی انواع مالیات در اسپانیا عبارتند از مالیات بر درآمد شخصی، مالیات بر پس‌انداز، مالیات بر ملک، مالیات بر ثروت (0.2 تا 3.5 درصد)، مالیات بر ارث و هدیه (7.5 تا 34 درصد)، مالیات بر ارزش افزوده (۲۱ درصد)، مالیات بر شرکت (۲۵ درصد) و مالیات بر سرمایه (۱۹ تا ۲۶ درصد).

نظرات شما نظر