آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

هزینه ماهیانه زندگی در اسپانیا 2023 (جدول + لیست شهرها)

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۲۲ مهر ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

اگر قصد مهاجرت به اسپانیا را دارید، احتمالا یکی از دغدغه‌های شما هزینه زندگی در این کشور است. ما در این مطلب درباره هزینه ماهیانه زندگی در اسپانیا شامل هزینه خرید یا اجاره خانه، هزینه مواد غذایی، هزینه خدمات درمانی، هزینه حمل‌ونقل و نرخ مالیات در اسپانیا صحبت کرده‌ایم و جزئیات آن را شرح داده‌ایم. 

میانگین هزینه ماهیانه زندگی در اسپانیا

زندگی در اسپانیا در قیاس با سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است. هزینه ماهیانه زندگی یک فرد مجرد در اسپانیا، بدون در نظر گرفتن اجاره خانه، حدود 700 یورو است. این هزینه برای یک خانواده چهارنفره حدود 2,400 یورو در ماه تخمین زده می‌شود. 

برای اینکه به تخمین بالا، مبلغ اجاره خانه را هم اضافه کنیم، باید محل سکونت را در نظر بگیریم. اجاره یک آپارتمان تک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۷۵۰ یورو خرج روی دستتان می‌گذارد. اگر همین خانه را در حومه شهر اجاره کنید، مبلغی حدود ۱۵۰ یورو از هزینه‌های ماهیانه شما در اسپانیا کم می‌شود.

میانگین هزینه ماهیانه زندگی در شهرهای مختلف اسپانیا

در اسپانیا نیز مانند تمام کشورهای دنیا هزینه زندگی در شهرهای بزرگ بیشتر از روستاها یا شهرهای کوچک است. در جدول زیر هزینه ماهیانه زندگی در ۵ شهر اسپانیا را مقایسه کرده‌ایم. ما در این مقایسه مبلغ اجاره خانه را لحاظ نکرده‌ایم اما در بخش‌های بعدی به طور جداگانه به موضوع هزینه مسکن در اسپانیا پرداخته‌ایم:

شهرمیانگین هزینه ماهیانه زندگی یک فرد مجرد، بدون اجاره خانه (یورو)میانگین هزینه ماهیانه زندگی خانواده چهارنفره، بدون اجاره خانه (یورو)
بارسلونا7752,700
مادرید7002,500
والنسیا6502,300
سانتا کروس د تنریفه5602,150
کوردوبا4501,600
هزینه ماهیانه زندگی در ۵ شهر اسپانیا

منبع: numbeo

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منابعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

هزینه خرید و اجاره خانه در اسپانیا

هزینه خرید و اجاره خانه در اسپانیا مانند هر جای دیگری از دنیا به عواملی مانند موقعیت مکانی، متراژ خانه، عمر بنا، مبله یا غیرمبله بودن آن بستگی دارد. قطعا هزینه خرید و اجاره خانه در شهرهای بزرگ بیشتر است اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که خرید و فروش ملک نیز در این شهرها راحت‌تر است و اگر روزی قصد فروش خانه خود را داشته باشید، شانس پیدا کردن مشتری در زمان کوتاه در شهرهای بزرگ اسپانیا بالاتر است.

هزینه خرید خانه در اسپانیا

اگر قصد دارید در مراکز شهرهای بزرگ اسپانیا سکونت داشته باشید، باید بدانید میانگین هزینه خرید خانه در مرکز شهر حدود ۳ هزار یورو به ازای هر مترمربع است اما اگر در حومه شهر سکونت داشته باشید، هزینه خرید خانه به ۲ هزار یورو به ازای هر مترمربع کاهش خواهد یافت. 

با استفاده از اطلاعات زیر می‌توانید میانگین هزینه خرید خانه در ۶ شهر اسپانیا را مقایسه کنید:

شهرمیانگین هزینه خرید خانه در مرکز شهر (به ازای هر مترمربع/ یورو)میانگین هزینه خرید خانه در حومه شهر (به ازای هر مترمربع/ یورو)
بارسلونا5,2003,500
مادرید4,0002,500
سانتا کروس د تنریفه2,2001,500
والنسیا2,1501,300
مورسیا2,0001,500
کوردوبا1,9001,300
میانگین هزینه خرید خانه در ۶ شهر اسپانیا

منبع: numbeo

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منابعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

هزینه اجاره خانه در اسپانیا

اجاره یک خانه نقلی در شهرهای کوچک اسپانیا مانند مورسیا و کوردوبا حدود ۵۰۰ یورو در ماه برایتان خرج دارد اما در شهرهای بزرگ‌تر مانند مادرید، این هزینه می‌تواند به هزار یورو در ماه هم برسد؛ تقریبا دو برابر!

پس قبل از پرس‌وجو درباره هزینه اجاره خانه،‌ باید محل سکونت خود را در اسپانیا مشخص کنید تا بتوانید اطلاعات دقیق‌تری به دست آورید. ما برای نمونه، در جدول زیر میانگین هزینه ماهیانه اجاره خانه در ۶ شهر مختلف اسپانیا را بررسی کرده‌ایم:

شهریک‌خوابه/ مرکز شهر (یورو)یک‌خوابه/ حومه شهر (یورو)سه‌خوابه/ مرکز شهر (یورو)سه‌خوابه/ حومه شهر (یورو)
بارسلونا1,2009002,0001,400
مادرید1,0007441,7301,300
والنسیا8706501,400925
سانتا کروس د تنریفه7606001,000860
مورسیا660550950700
کوردوبا590450960700
هزینه ماهیانه اجاره خانه در ۶ شهر مختلف اسپانیا

منبع: numbeo

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

گواهی سکونت برای خرید یا اجاره خانه

چه برای خرید و چه برای اجاره خانه در اسپانیا حتما مطمئن شوید که ملک دارای گواهی سکونت (Certificate Of Habitability) باشد. ممکن است صاحب ملک، یک بنای تجاری را به عنوان آپارتمان مسکونی به شما تحویل دهد. در این صورت، اقامت شما در آن ملک غیرقانونی است و عواقبی مانند محروم ماندن از خدمات دولتی از جمله ورود به سیستم مراقبت‌های بهداشت عمومی گریبانتان را خواهد گرفت.

به کمک وبسایت idealista می‌توانید خانه دلخواه خود در اسپانیا را برای خرید یا اجاره پیدا کنید.

هزینه قبوض آب و برق و گاز در اسپانیا

هزینه آب و برق و گاز در اسپانیا با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، ممکن است متفاوت باشد. در برخی از مناطق اسپانیا، زمستان‌های سرد را تجربه خواهید کرد و درنتیجه به وسایل گرمایشی نیاز بیشتری خواهید داشت و در مقابل، در برخی از مناطق گرمسیر اسپانیا برای سیستم تهویه مطبوع باید بیشتر هزینه کنید. میانگین هزینه قبوض آب و برق و گاز در اسپانیا حدود ۱۳۰ یورو در ماه است. 

در جدول زیر می‌توانید میانگین هزینه خدمات آب و برق و گاز برای یک خانه ۸۵ متری را در ۶ شهر اسپانیا مقایسه کنید:

شهرمیانگین هزینه ماهیانه آب و برق و گاز (یورو)
بارسلونا169
مادرید129
مورسیا152
کوردوبا135
والنسیا113
سانتا کروس د تنریفه69
میانگین هزینه خدمات آب و برق و گاز برای یک خانه ۸۵ متری را در ۶ شهر اسپانیا

منبع: numbeo

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

هزینه مواد غذایی یک ماه زندگی در اسپانیا

مواد غذایی در اسپانیا فراوان و در دسترس است. غذاهای بین‌المللی در رستوران‌ها سرو می‌شوند و پیدا کردن غذایی باب طبع خودتان کار سختی نیست. اما قطعا اگر خودتان در خانه غذا درست کنید،‌ به‌صرفه‌تر خواهد بود.

در جدول زیر می‌توانید میانگین هزینه اقلام ضروری مواد غذایی در اسپانیا را ببینید و یک برآورد کلی از مخارج مربوط به مواد غذایی برای یک ماه زندگی در این کشور داشته باشید:

مواد غذاییهزینه (یورو)
یک لیتر شیر0.94
یک کیلوگرم پنیر محلی10.91
یک کیلوگرم برنج1.27
یک کیلوگرم فیله مرغ6.88
۱۲ عدد تخم‌مرغ2.35
یک کیلوگرم سیب‌زمینی1.33
یک کیلوگرم سیب1.92
میانگین هزینه اقلام ضروری مواد غذایی در اسپانیا

منبع: numbeo

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

تهیه مواد غذایی ایرانی در اسپانیا

اگر از آن دسته افرادی هستید که مدام دلتان برای خوراکی‌ها و مواد غذایی ایرانی تنگ می‌شود، نگران نباشید. به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای ارسال پستی اقلام دلخواهتان از ایران، بهتر است یه فروشگاه‌های آنلاین اسپانیایی سر بزنید. مثلا از وبسایت interleo می‌توانید رشته و سبزی آشی، حبوبات و کشک تهیه کنید و در یک عصر زمستانی در اسپانیا برای خود آش رشته درجه یکی بپزید.  

اغلب شهرها و مناطق اسپانیا بازار محلی دارند که با خریداری مواد غذایی از آن‌ها می‌توانید در مخارج خود صرفه‌جویی کنید. البته در این بازارها معمولا مواد غذایی اسپانیایی دیده می‌شود و خبری از خوراکی‌های بین‌المللی نیست.

برای کاهش هزینه‌های مربوط به تهیه مواد غذایی می‌توانید از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای ملی اسپانیا خرید کنید. طبق گزارش وزارت امور مصرف‌کنندگان اسپانیا (OCU) با خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارزان می‌توان سالانه حدود 1,300 یورو سود کنید. برخی از ارزان‌ترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای برای کاهش هزینه‌های زندگی در اسپانیا عبارتند از Alcampo، Supeco، Consume، Mercadona، Lidl، Carrefour و Aldi.

هزینه حمل‌ونقل در اسپانیا

یکی از مزایای زندگی در شهرهای بزرگ اسپانیا سیستم حمل‌ونقل عمومی گسترده است. تقریبا در تمامی مسیرهای شهری می‌توانید با اتوبوس، قطار و تاکسی رفت‌وآمد کنید. در برخی از مسیرها در شهرهای کوچک‌تر و روستاها ممکن است نیاز به گرفتن تاکسی آنلاین یا داشتن وسیله نقلیه شخصی باشد.

علاوه بر این‌ها، فرهنگ دوچرخه‌سواری در اسپانیا کاملا جا افتاده است و اگر در خیابان قدم بزنید، دوچرخه‌سواران زیادی را می‌بینید که از کنار شما عبور می‌کنند. با خرید یا کرایه دوچرخه در اسپانیا شما هم می‌توانید به خیل وسیع دوچرخه‌سواران این کشور بپیوندید.

در جدول زیر می‌توانید میانگین هزینه حمل‌ونقل در اسپانیا را ببینید: 

نوع حمل‌ونقلهزینه به یورو
بلیط یک‌طرفه داخل شهر 1.50
کارت ماهیانه حمل‌ونقل عمومی35
پایه/ ورودی تاکسی3.48
تاکسی (به ازای هر کیلومتر)1.10
بنزین (یک لیتر)1.64
میانگین هزینه حمل‌ونقل در اسپانیا

منبع: numbeo

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

درمجموع اگر بیشتر از یک بار در روز در شهر تردد می‌کنید،‌ بهترین گزینه تهیه کارت ماهیانه حمل‌ونقل است. دولت اسپانیا در دسامبر سال ۲۰۲۲ طرح موقتی را اجرا کرد که طبق آن تمام مسافران می‌توانند به صورت رایگان از قطارهای شهری استفاده کنند. البته این امکان فقط برای مسافت‌های ​​کمتر از 300 کیلومتر وجود دارد. 

هزینه استفاده از خدمات درمانی اسپانیا

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، اسپانیا از سال ۲۰۰۰ تا کنون، رتبه هفتم کارآمدترین سیستم بهداشت عمومی را در سطح جهان دارد. هزینه استفاده از خدمات درمانی اسپانیا به نوع بیمه سلامت شما بستگی دارد. طبیعتا بیمه درمانی دولتی از بیمه خصوصی ارزان‌تر است. 

هزینه خدمات درمانی دولتی

اگر تحت پوشش بیمه درمانی دولتی اسپانیا باشید، می‌توانید به صورت رایگان از خدمات درمانی این کشور استفاده کنید و تخفیف قابل توجهی روی داروهای نسخه‌دار بگیرید. هم افراد مقیم در اسپانیا و هم افراد غیرمقیم شاغل می‌توانند از بیمه درمانی دولتی استفاده کنند. برای استفاده از خدمات بیمه دولتی مهم‌ترین شرط پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به صورت منظم است. 

هزینه خدمات درمانی خصوصی

بیمه درمانی خصوصی برای همه افراد در دسترس است و هزینه آن به نوع پوشش درمانی، سن و جنسیت افراد بستگی دارد. ممکن است لازم باشد ماهیانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو برای بیمه درمانی خصوصی اسپانیا پرداخت کنید.

نرخ مالیات در اسپانیا

تمام افرادی که در اسپانیا زندگی می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات هستند اما میزان آن با توجه به تعداد روزهای سکونت در این کشور متفاوت است. افرادی که بیشتر از ۱۸۳ روز از سال را در اسپانیا سکونت دارند، مقیم مالیاتی محسوب می‌شوند و منابع مالی آن‌ها در سراسر جهان مشمول مالیات می‌شود  اما افرادی که کمتر از ۱۸۳ روز از سال را در اسپانیا می‌گذرانند، غیرمقیم محسوب می‌شوند و فقط باید بر منابع مالی اسپانیایی خود مالیات بپردازند.

سیستم مالیات اسپانیا قوانین پیچیده و انواع مختلفی دارد. در مطلب مالیات در اسپانیا به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

مقایسه هزینه زندگی در اسپانیا با کشورهای دیگر

هزینه زندگی در اسپانیا از مخارج زندگی در اغلب کشورهای اتحادیه اروپا کمتر است و یکی از ارزان‌ترین کشورها برای مهاجرت محسوب می‌شود. در این قسمت، با بررسی و مقایسه هزینه ماهیانه زندگی در اسپانیا و ۶ کشور اروپایی دیگر، اختلاف میان آن‌ها را بهتر درک خواهید کرد.

در جدول زیر، هزینه ماهیانه زندگی یک فرد مجرد مانند مخارج تهیه مواد غذایی،‌ پوشاک،‌ حمل‌ونقل،‌ آب و برق و گاز،‌ ورزش و سرگرمی را جدا از هزینه اجاره خانه در نظر گرفته‌ایم و در ستون پایانی، مجموع هزینه‌ها را محاسبه کرده‌ایم:

کشورمیانگین هزینه ماهیانه زندگی برای یک نفر (یورو)میانگین اجاره آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر (یورو)مجموع هزینه‌های ماهیانه یک نفر (یورو)
یونان7474141,161
اسپانیا6747561,430
پرتغال6627891,451
سوئد8217681,589
فرانسه9197211,640
آلمان9278371,764
نروژ1,1109882,098
مقایسه هزینه ماهیانه زندگی یک فرد مجرد در برخی کشورهای اروپایی

منبع: numbeo

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی هزینه ماهیانه زندگی در اسپانیا پرداختیم و توضیح دادیم که میزان مخارج به سبک زندگی و محل سکونت شما در اسپانیا وابسته است اما به طور میانگین هزینه ماهیانه زندگی یک فرد مجرد در اسپانیا، بدون در نظر گرفتن اجاره خانه، حدود 700 یورو تخمین زده می‌شود و برای یک خانواده چهارنفره به 2,400 یورو در ماه می‌رسد. زندگی در اسپانیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است. 

نظرات شما نظر