آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

بورسیه تحصیلی پرتغال ۲۰۲۳ (انواع + مدارک لازم)

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۱۵ آبان ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

پرتغال انواع مختلفی از اسکالرشیپ (Scholarship) یا همان بورسیه تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در این کشور هستند، ارائه می‌دهد. بورسیه‌های تحصیلی پرتغال در مقاطع مختلف یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از سوی دانشگاه‌ها یا سازمان‌های دولتی و موسسه‌های خصوصی در پرتغال تامین می‌شوند. در این مطلب درباره انواع بورسیه‌های تحصیلی پرتغال و کمک‌هزینه‌های تحصیلی این کشور، شرایط لازم و مدارک مورد نیاز برای دریافت هر یک از آن‌ها صحبت خواهیم کرد و دانشگاه‌هایی را که امکان بورسیه فراهم کرده‌اند، معرفی می‌کنیم.

انواع کمک‌هزینه و بورسیه تحصیلی پرتغال

ما در اینجا کمک‌هزینه و بورسیه تحصیلی پرتغال را با ۲ دیدگاه مختلف دسته‌بندی کرده‌ایم:
• شرط اصلی تعلق بورسیه به دانشجو
• سازمان یا نهاد ارائه‌دهنده بورسیه
حالا می‌خواهیم ببینیم طبق این فاکتورها چند نوع بورسیه وجود دارد. طبق اطلاعاتی که در ادامه آورده‌ایم، می‌توانید متوجه شوید که کدام یک با شرایط شما سازگار است.

شرط اصلی تعلق بورسیه به دانشجو

حمایت‌های مالی پرتغال از دانشجویان بین‌المللی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:
• کمک‌هزینه تحصیلی مبتنی بر نیاز مالی
کسی که می‌خواهد در پرتغال تحصیل کند، هزینه‌های مختلفی دارد؛ از جمله هزینه سفر به پرتغال، هزینه زندگی در پرتغال، شهریه دانشگاه، بیمه درمانی و… اگر خانواده دانشجو از لحاظ مالی توانایی تامین هزینه‌های او در پرتغال را نداشته باشند، دانشجو می‌تواند برای دریافت کمک‌هزینه تحصیلی مبتنی بر نیاز مالی درخواست دهد. کمک‌هزینه به صورت ماهانه و معمولا در ۱۰ قسط اعطا می‌شود.
• بورسیه تحصیلی برتر یا سوپریور پلاس (+Superior)
این نوع از بورسیه تحصیلی پرتغال در راستای تشویق دانشجویان با توان مالی کم به ساکن شدن در مناطق کم‌جمعیت پرتغال و تحصیل در دانشگاه‌های کم‌تقاضای کشور است. هدف دولت پرتغال از ارائه این بورسیه، انتقال دانشجویان جوان و پویا به مناطق کم‌جمعیت پرتغال و رشد اقتصادی و فرهنگی در این شهرها به واسطه حضور دانشجویان است.
• بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی (Merit scholarships)
شرط دریافت این نوع از بورسیه‌های تحصیلی پرتغال دستاوردهای تحصیلی و فعالیت‌های علمی دانشجو است و به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که بتوانند برتری علمی خود را ثابت کنند. اغلب بورسیه‌هایی که از سوی بهترین دانشگاه‌های پرتغال ارائه می‌شوند، مبتنی بر شایستگی هستند. این بورسیه‌ها از طرف اداره کل آموزش عالی پرتغال (DGES) که مخفف عبارت Directorate General for Higher Education است، تعیین می‌شود و سپس هر دانشگاه با توجه به مقاطع و رشته‌های تحصیلی خود این بورسیه‌ها را به دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط ارائه می‌دهد.

سازمان یا نهاد ارائه‌دهنده بورسیه تحصیلی

  • برخی از بورسیه‌های تحصیلی پرتغال را سازمان‌های دولتی یا موسسات بین‌المللی به دانشجویان اعطا می‌کنند. علاوه بر این، برخی از دانشگاه‌ها نیز به صورت مستقل و با بودجه دانشگاه یا به کمک حامیان مالی خود اقدام به اعطای بورسیه تحصیلی می‌کنند. پس از نظر نهاد ارائه‌دهنده بورسیه می‌توان بورسیه‌های تحصیلی پرتغال را به ۲ دسته تقسیم کرد:
    سازمانی (دولتی و خصوصی)

o بورسیه مبتنی بر شایستگی دولتی: اداره کل آموزش عالی پرتغال (DGES) با استفاده از بودجه دولتی، هر ساله به تعدادی از دانشجویان بین‌المللی در مقاطع مختلف دانشگاهی و تمامی رشته‌ها بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد.
o بورسیه بنیاد علم و فناوری پرتغال (FCT): این بنیاد هر ساله حدود هزار بورسیه تحصیلی را برای تحصیلات تکمیلی در حوزه علم و فناوری به دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در پرتغال را دارند، ارائه می‌دهد.
o بورسیه شورای تحقیقات اروپا (ERC): این شورا با هدف توسعه علمی و فعالیت‌های تحقیقاتی در اروپا شکل گرفته و سالانه بودجه‌ای را به بورسیه تحصیلی محققان از سراسر دنیا در یک کشور اروپایی اختصاص می‌دهند. پرتغال نیز در این شورا عضویت دارد.
o بورسیه اراسموس موندوس: این بورسیه یک برنامه اشتراکی است که از سوی اتحادیه اروپا ارائه می‌شود و هدف اصلی آن مبادله علم و فناوری از طریق تحصیل دانشجویان در کشورهای مختلف است. پرتغال در این برنامه مشارکت دارد و به دانشجویان بین‌المللی بورسیه ارائه می‌دهد.

  • دانشگاهی
    بودجه مالی بورسیه‌های دانشگاهی یا از طریق یکی از موارد بالا تامین می‌شوند یا به صورت مستقل از طریق حامیان مالی دانشگاه هزینه‌ای به بورسیه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در پرتغال اختصاص می‌یابد.
    در ادامه به معرفی بورسیه‌های تحصیلی بهترین دانشگاه‌های پرتغال که به دانشجویان بین‌المللی در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌شوند و بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

بورسیه‌های دانشگاهی معتبر در پرتغال

قطعا افرادی که قصد تحصیل در پرتغال را دارند، ترجیح می‌دهند از دانشگاه معتبری در این کشور فارغ‌التحصیل شوند. ما هم به سراغ بورسیه‌های ارائه‌شده از سوی بهترین دانشگاه‌های پرتغال که در سطح جهان شهرت دارند، رفته‌ایم اما قطعا این لیست تمامی بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی پرتغال را پوشش نمی‌دهد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه لیسبون پرتغال

دانشگاه لیسبون ۲ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد که هر یک از آن‌ها برخی با توجه به شرایط دانشجو برخی از هزینه‌های تحصیل و زندگی او در پرتغال را تامین می‌کنند.

بورسیه دانشگاه لیسبون پرتغال (University of Lisbon)

نام بورسیهمقطع تحصیلیرشته تحصیلیمیزان پوشش هزینه‌ها
بورسیه تحقیقات علمیدکترا، فلوشیپهمه رشته‌هاتخفیف روی شهریه دانشگاه + کمک‌هزینه زندگی در پرتغال
بورسیه MBAکارشناسی ارشدمدیریت کسب‌وکار۵۰ درصد از شهریه دانشگاه

بورسیه دانشگاه لیسبون پرتغال (University of Lisbon)

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منابعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

شرایط دریافت بورسیه تحقیقات علمی لیسبون

این بورسیه تحصیلی به آن دسته از دانشجویان مقطع دکترا تعلق می‌گیرد که بتوانند توانایی خود در زمینه انجام پروژه‌های علمی را به دولت پرتغال اثبات کنند. دانشجوی متقاضی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • ثبت‌نام در یک برنامه دکترای تمام‌وقت در دانشگاه لیسبون
  • سابقه تحصیلی درخشان و استثنائی
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • امکان همکاری آموزشی یا پژوهشی در دانشگاه لیسبون به منظور جبران کمک‌هزینه‌های تحصیلی

مدارک لازم برای درخواست بورسیه تحقیقات علمی لیسبون

دانشجویانی که قصد دارند برای بورسیه تحقیقات علمی لیسبون درخواست دهند، باید مدارک زیر را جمع‌آوری کنند:

  • مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن
  • مدرک زبان انگلیسی
  • پروپوزال و طرح پروژه تحقیقاتی
  • توصیه‌نامه

بورسیه تحصیلی دانشگاه پورتو پرتغال

دانشگاه پورتو در حال حاضر ۳ بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد که می‌توانید شرایط هر یک از آن‌ها از جمله مقطع و رشته تحصیلی که بورسیه به آن‌ها تعلق می‌گیرد و میزان پوشش هزینه‌ها را ببینید.

بورسیه دانشگاه پورتو پرتغال (University of Porto)

نام بورسیهمقطع تحصیلیرشته تحصیلیمیزان پوشش هزینه‌ها
بورسیه تحقیقات علمیکارشناسی
کارشناسی ارشد
دکترا
همه رشته‌هاکل شهریه دانشگاه
بورسیه شایستگی
(Merit)
کارشناسی
کارشناسی ارشد
همه رشته‌هاجایزه نقدی به ارزش ۵ برابر حداقل دستمزد ملی
بورسیه سرویس حمایت اجتماعی
(SASUP)
کارشناسی
کارشناسی ارشد
دکترا
همه رشته‌هاکل شهریه دانشگاه + هزینه زندگی در پرتغال

بورسیه دانشگاه پورتو پرتغال (University of Porto)

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منابعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

بورسیه تحقیقات علمی دانشگاه پورتو

این بورسیه با هدف آموزش علمی در پروژه‌های تحقیقاتی و همکاری با موسسات علم و فناوری پرتغال ارائه می‌شود. همه افرادی که انگیزه و صلاحیت علمی کافی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی دارند، می‌توانند برای این بورسیه درخواست دهند. بورسیه تحقیقات علمی پورتو پرتغال سالانه اعطا می‌شود و تا ۳ سال قابل تمدید است.

بورسیه شایستگی دانشگاه پورتو

افرادی که مقطع تحصیلی پیشین خود را بالاترین نمره‌ها به اتمام رسانده‌اند یا فعالیت‌های علمی درخشانی داشته‌اند، می‌توانند برای دریافت بورسیه شایستگی پورتو پرتغال درخواست دهند. این بورسیه به افراد جایزه نقدی معادل با ۵ برابر حداقل حقوق تصویب‌شده در پرتغال می‌دهد که می‌توانند به کمک آن شهریه دانشگاه و بخشی از هزینه زندگی در پرتغال را تامین کنند.

بورسیه سرویس حمایت اجتماعی دانشگاه پورتو

سرویس حمایت اجتماعی دانشگاه پورتو ماموریت خود را فراهم کردن شرایط اقتصادی و اجتماعی مطلوب برای آن دسته از دانشجویانی می‌داند که برخلاف شایستگی علمی از تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا محروم مانده‌اند. این بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی که به صورت ماهانه در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد، کل شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در پرتغال شامل هزینه اقامت، حمل‌ونقل، مواد غذایی و پوشاک را فراهم می‌کند. رقابت برای دریافت بورسیه حمایت اجتماعی پورتو بسیار بالاست و تمامی دانشجویان داخلی و خارجی که از لحاظ اقتصادی توانایی تحصیل در دانشگاه‌های پرتغال را ندارند، می‌توانند برای آن درخواست دهند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه آویرو پرتغال

دانشگاه آویرو یکی از بهترین دانشگاه‌های پرتغال از دید دانشجویان بین‌المللی است. این دانشگاه از دانشجویان سراسر دنیا که دارای دستاوردهای برجسته تحصیلی و علمی هستند، حمایت مالی می‌کند تا راحت‌تر بتوانند دوران تحصیل خود را طی کنند.

بورسیه دانشگاه آویرو پرتغال (University of Aveiro)
نام بورسیهمقطع تحصیلیرشته تحصیلیمیزان پوشش هزینه‌ها
بورسیه تشویقیکارشناسی
کارشناسی ارشد
همه رشته‌هاتخفیف روی شهریه دانشگاه
بورسیه دانشگاه آویرو پرتغال (University of Aveiro)

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

تمامی کسانی که با نمره‌های بالا از مقطع تحصیلی پیشین خود فارغ‌التحصیل شده‌اند یا دستاوردهای علمی مستقل کسب کرده‌اند، می‌توانند برای دریافت بورسیه تشویقی دانشگاه آویرو درخواست دهند. افرادی که موفق به دریافت این بورسیه تحصیلی می‌شوند، می‌توانند شهریه دانشگاه آویرو را که در حالت عادی بین 3,500 تا 5,000 یورو در سال متغیر است، به هزار یورو در سال کاهش دهند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه کویمبرای پرتغال

دانشگاه کویمبرای پرتغال ۳ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی و یک بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. ویژگی‌های هر یک از این بورسیه‌ها را در جدول زیر ببینید:

نام بورسیهمقطع تحصیلیرشته تحصیلیمیزان پوشش هزینه‌ها
بورسیه شایستگی
(Merit)
کارشناسیهمه رشته‌هاهزار تا ۲ هزار یورو تخفیف روی شهریه دانشگاه
بورسیه شایستگی فوق‌العاده
(Extraordinary Merit)
کارشناسیهمه رشته‌هاکل شهریه دانشگاه
بورسیه حمایتی استراتژیککارشناسیثابت نیست و هر سال از سوی دانشگاه اعلام می‌شود۲ هزار یورو تخفیف روی شهریه دانشگاه
بورسیه تحقیقات علمیکارشناسی ارشدهمه رشته‌ها۲ هزار یورو تخفیف روی شهریه دانشگاه
بورسیه دانشگاه کویمبرای پرتغال (University of Coimbra)

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منابعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

بورسیه شایستگی و شایستگی فوق‌العاده دانشگاه کویمبرا

دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه باید در آزمون ورودی شرکت کنند. در صورتی که در این آزمون دانشجو بتواند حداقل ۱۶۰ امتیاز از ۲۰۰ امتیاز را کسب کند، واجد شرایط دریافت بورسیه شایستگی کویمبرا خواهد بود. با این بورسیه دانشجو هزار تا ۲ هزار یورو کمک‌هزینه تحصیلی دریافت خواهد کرد.
اگر دانشجو بتواند در آزمون ورودی حداقل ۱۸۰ امتیاز از ۲۰۰ امتیاز را کسب کند، بورسیه شایستگی فوق‌العاده به او تعلق خواهد گرفت. دریافت این بورسیه دانشجو را از پرداخت شهریه معاف می‌کند. این بورسیه‌ها به صورت سالانه اعطا می‌شوند و در صورتی که دانشجو بتواند سال تحصیلی را با بالاترین نمره طی کند، بورسیه برای او تمدید خواهد شد.

بورسیه حمایتی استراتژیک دانشگاه کویمبرا

دانشگاه کویمبرا ابتدای هر سال تحصیلی رشته‌هایی را که بورسیه حمایتی استراتژیک به آن‌ها تعلق می‌گیرد، اعلام می‌کند. این بورسیه مخصوص دانشجویان سال اول کارشناسی است و ارزشی معادل ۲ هزار یورو دارد که به صورت تخفیف روی شهریه دانشگاه به دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌شود.

بورسیه تحقیقات علمی دانشگاه کویمبرا

بورسیه تحقیقات علمی مخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است که با نمره‌های بالا در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند و توانایی علمی خود را برای انجام تحقیقات و پروژه‌های دانشگاهی اثبات کرده‌اند. دانشجویانی که موفق به دریافت این بورسیه تحصیلی پرتغال شوند، مبلغ ۲ هزار یورو از شهریه دانشگاه آن‌ها کسر خواهد شد. بورسیه تحقیقات علمی کویمبرا قابلیت تمدید تا پایان دوره تحصیلی را دارد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه مینهوی پرتغال

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه مینهو به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های پرتغال به ۲ مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد. بورسیه‌ها ممکن است به شرایط مالی یا شایستگی علمی فرد وابسته باشند که در ادامه بررسی شده‌اند.

نام بورسیهمقطع تحصیلیرشته تحصیلیمیزان پوشش هزینه‌ها
بورسیه شایستگی
(Merit)
کارشناسی
کارشناسی ارشد
همه رشته‌هاتخفیف روی شهریه دانشگاه
(میزان تخفیف به عملکرد دانشجو وابسته است)
بورسیه تحصیلی عالی
(Excellence)
کارشناسی
کارشناسی ارشد
همه رشته‌هاکل شهریه دانشگاه
صندوق اجتماعی اضطراری
(FSE)
کارشناسی
کارشناسی ارشد
همه رشته‌هابا توجه به شرایط مالی دانشجو متغیر است
بورسیه دانشگاه مینهوی پرتغال (University of Minho)

منبع: scholarshipsads

احتیاط: تمامی داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منابعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

بورسیه شایستگی دانشگاه مینهو

این بورسیه با هدف حمایت مالی از دانشجویانی که در دوران تحصیل به نتایج علمی درخشان و برجسته‌ای دست یافته‌اند، ارائه می‌شود. افرادی که شرایط زیر را داشته باشند، می‌توانند برای بورسیه شایستگی مینهوی پرتغال درخواست دهند:

  • کسب معدل ۱۶ به بالا در سال تحصیلی گذشته
  • قبولی در تمامی واحدهای درسی سال تحصیلی گذشته
  • ثبت‌نام در یک برنامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد دانشگاه مینهو

میزان پوشش هزینه‌ها با این بورسیه به عملکرد تحصیلی دانشجو و نمرات او بستگی دارد و مبلغ ثابتی برای آن در نظر گرفته نشده است. در صورتی که دانشجو بتواند در طول دوره تحصیل، شرایط اولیه خود را حفظ کند، بورسیه شایستگی مینهو تا ۴ سال قابلیت تمدید دارد.

بورسیه تحصیلی عالی دانشگاه مینهو

دریافت بورسیه تحصیلی عالی دانشگاه مینهو منجر به معاف شدن دانشجو از پرداخت شهریه می‌شود. این بورسیه به صورت سالانه اعطا می‌شود و در صورتی که دانشجو بالاترین عملکرد را در طول سال تحصیلی داشته باشد، دانشگاه مینهو بورسیه او را تمدید خواهد کرد.
دانشجویانی که قصد دارند برای دریافت بورسیه تحصیلی عالی مینهوی پرتغال درخواست دهند، باید بالاترین نمره‌ها را در طول سال تحصیلی گذشته کسب کرده و در قیاس با هم‌دوره‌ای‌های خود بهترین عملکرد را داشته باشند.

بورسیه صندوق اجتماعی اضطراری دانشگاه مینهو

هدف دانشگاه مینهو از راه‌اندازی صندوق اجتماعی اضطراری، تامین کمک‌هزینه تحصیلی برای دانشجویانی است که به دلیل فشارها و چالش‌های مالی مجبور به ترک دانشگاه هستند. در صورتی که خانواده دانشجو نتوانند هزینه‌های تحصیل او را تامین کنند، بورسیه صندوق اجتماعی اضطراری دانشگاه، مبلغی را بدون نیاز به بازگشت از سوی دانشجو، در اختیار او می‌گذارد. دانشجو فقط در ماه‌های اکتبر تا ژوئن همان سال تحصیلی که در دانشگاه ثبت‌نام کرده، فرصت برای درخواست کمک‌هزینه تحصیلی از صندوق اجتماعی مینهو را دارد.

مدارک لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی پرتغال

مدارک مورد نیاز برای درخواست بورسیه با توجه به سازمان یا دانشگاه ارائه‌دهنده، شرایط بورسیه و مقطع تحصیلی متفاوت است اما برخی مدارک برای دریافت اغلب بورسیه‌های تحصیلی پرتغال مشترک است:

  • فرم تکمیل‌شده درخواست بورسیه
  • مدارک و رزومه تحصیلی
  • ریزنمرات سال تحصیلی گذشته
  • مدارک اثبات دستاوردهای علمی
  • مدرک زبان انگلیسی و پرتغالی
  • گواهی تمکن مالی
  • مدارک مربوط به درآمد سرپرست دانشجو
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه

برای ورود به برخی از دانشگاه‌ها ممکن است نیاز باشد در یک آزمون ورودی شرکت کنید. در این صورت نتایج آزمون ورودی را نیز باید همراه با سایر مدارک هنگام درخواست بورسیه تحصیلی ارسال کنید.

سخن پایانی

بورسیه تحصیلی پرتغال به ۲ دسته کلی دانشگاهی و سازمانی تقسیم می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها مبتنی بر نیاز مالی هستند و با هدف تامین کمک‌هزینه تحصیلی برای افرادی که شرایط مالی مساعدی ندارند، تعریف شده‌اند و برخی دیگر مبتنی بر شایستگی هستند و به دانشجویانی که دستاوردهای علمی برجسته‌ای کسب کرده‌اند، تعلق می‌گیرد. اغلب بورسیه‌های دانشگاهی در دسته دوم قرار می‌گیرند و هر کدام شرایط خاص خود را دارند که در این مطلب به بررسی آن‌ها پرداختیم.

 

نظرات شما نظر