آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

هزینه زندگی در پرتغال ۲۰۲۳ (جدول هزینه‌ها + میانگین ماهیانه)

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۱۷ آبان ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

هزینه زندگی در پرتغال ۲۰۲۳هزینه زندگی در پرتغال در قیاس با اغلب کشورهای اروپایی پایین است، در حالی که از لحاظ شاخص کیفیت زندگی رتبه سیزدهم در جهان را دارد. ترکیب دوست‌داشتنی هزینه زندگی پایین و کیفیت زندگی بالا، پرتغال را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در کل دنیا تبدیل کرده است. اگر شما هم قصد مهاجرت به پرتغال را دارید، این مطلب اطلاعات مفیدی درباره میانگین هزینه زندگی در پرتغال شامل هزینه مواد غذایی، اجاره و خرید خانه، هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل و خدمات درمانی در اختیارتان می‌گذارد. 

میانگین هزینه یک ماه زندگی در پرتغال

در سال ۲۰۲۳ میانگین هزینه یک ماه زندگی در پرتغال برای یک شخص مجرد حدود ۶۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. در این برآورد، هزینه اجاره خانه را در نظر نگرفته‌ایم. اگر قصد دارید همراه خانواده به پرتغال مهاجرت کنید، باید گفت میانگین هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره، بدون در نظر گرفتن اجاره خانه، حدود ۲ هزار یورو در ماه خواهد بود.

هزینه اجاره و خرید خانه در پرتغال

علاوه بر هزینه‌های جاری زندگی مثل خورد و خوراک و رفت‌وآمد و درمان و… طبیعتا برای سکونت در پرتغال به یک خانه هم نیاز دارید! هزینه اجاره و خرید خانه در مناطق و شهرهای مختلف پرتغال متفاوت است. طبیعتا اجاره و خرید خانه در شهر لیسبون، پایتخت پرتغال یا شهرهای بزرگی مانند پورتو بیشتر از شهرهای کوچک و روستاهاست. همچنین فاکتورهایی مانند متراژ، عمر ساختمان، محل ساخت آن، امکانات در نظر گرفته شده برای ساکنین و… روی قیمت خانه و اجاره‌بهای آن تاثیر می‌گذارند. 

هزینه اجاره خانه

میانگین اجاره‌بها در پرتغال برای خانه‌ای یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۸۰۰ یورو در ماه است و اگر همین خانه نقلی را خارج از شهر اجاره کنید، حدود ۲۰۰ یورو در هزینه‌های زندگی صرفه‌جویی خواهید کرد. اگر همراه خانواده مهاجرت می‌کنید، باید دنبال خانه‌های بزرگ‌تری بگردید. میانگین هزینه اجاره خانه‌ای در پرتغال که ۳ اتاق‌خواب داشته و در مرکز شهر واقع شده باشد، حدود 1,300 یورو است. اگر این امکان را دارید که در حومه شهر سکونت داشته باشید، قطعا از لحاظ هزینه به نفعتان خواهد بود و می‌توانید خانه‌ای با ۳ اتاق را با هزار یورو اجاره کنید. 

در جدول زیر هزینه اجاره خانه در ۵ شهر پرتغال را با هم مقایسه کرده‌ایم:

شهریک‌خوابه/ مرکز شهر (یورو)یک‌خوابه/ حومه شهر (یورو)سه‌خوابه/ مرکز شهر (یورو)سه‌خوابه/ حومه شهر (یورو)
لیسبون1,1608202,1001,400
پورتو9207001,6701,140
براگا6705501,100900
آویرو6705301,000790
کویمبرا6004451,000770
هزینه اجاره خانه در ۵ شهر پرتغال

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

هزینه خرید خانه

هزینه خرید خانه نیز مانند اجاره در مناطق مختلف پرتغال متفاوت است اما میانگینی که برای آن تخمین زده شده، 2,700 یورو به ازای هر مترمربع در مرکز شهر و 1,950 یورو به ازای هر مترمربع در حومه شهر است. هزینه خرید خانه در لیسبون اختلاف چشمگیری با سایر شهرهای پرتغال دارد و حدود ۲ هزار یورو از میانگین قیمت در کل کشور بالاتر است. در مقابل هزینه خرید خانه در شهری مانند براگا از میانگین ملی کمتر است.

در جدول زیر هزینه خرید خانه در شهرهای مختلف پرتغال را برای مقایسه آورده‌ایم:

شهرمیانگین هزینه خرید خانه در مرکز شهر (به ازای هر مترمربع/ یورو)میانگین هزینه خرید خانه در حومه شهر (به ازای هر مترمربع/ یورو)
لیسبون4,9002,800
آویرو2,9002,240
پورتو2,7001,800
کویمبرا2,4701,450
براگا2,3001,200
هزینه خرید خانه در ۵ شهر پرتغال

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

هزینه مواد غذایی در پرتغال

هزینه خورد و خوراک در پرتغال تا حد زیادی به سبک غذایی شما وابسته است. اگر از مواد غذایی محلی مانند ماهی،‌ پنیر و سبزیجات محلی استفاده کنید و اهل آشپزی در خانه باشید، می‌توانید به طور چشمگیری در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. در مقابل، خرید مواد غذایی وارداتی یا غذا خوردن مداوم در رستوران‌ها می‌تواند حسابی خرج روی دستتان بگذارد.
اگر مایحتاج خانه را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری کنید، معمولا از تخفیف‌های خوبی برخوردار خواهید شد. علاوه بر این، تنوع مواد غذایی در این فروشگاه‌ها بالاست و دنبال هرچه باشید، احتمالا ناامید برنمی‌گردید. Continente محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای در پرتغال است که بیش از ۵۰۰ شعبه دارد و حتی در شهرهای کوچک پرتغال هم یکی از شعبه‌های آن را پیدا خواهید کرد. 

در جدول زیر می‌توانید هزینه مربوط به برخی مواد غذایی در پرتغال را ببینید:

مواد غذایی هزینه (یورو)
یک لیتر شیر0.85
یک کیلوگرم پنیر محلی8.55
یک کیلوگرم برنج سفید1.21
یک کیلوگرم فیله مرغ6.21
۱۲ عدد تخم مرغ2.45
یک کیلوگرم سیب‌زمینی1.23
یک کیلوگرم پرتقال1.41
هزینه برخی مواد غذایی در پرتغال

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

هزینه حمل‌ونقل در پرتغال

شبکه حمل‌ونقل عمومی در پرتغال وسیع و امن است. اتوبوس‌ها و قطارهای داخل شهری و بین‌شهری به‌روز هستند و جاده‌ها با توجه به استانداردهای جهانی ساخته شده‌اند. در شهرهای بزرگ‌تر مانند لیسبون و پورتو هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید با اتوبوس و قطار تردد کنید اما در شهرهای کوچک‌تر ممکن است در برخی از ساعات مجبور به درخواست تاکسی آنلاین شوید. 
خرید ماشین در پرتغال اگرچه باعث آزادی عمل شما در تردد می‌شود، اما مقرون به صرفه نیست. قیمت ماشین با توجه به مدل و نوع و سال ساخت و… متفاوت است اما به صورت کلی می‌توان گفت برای خرید یک ماشین در پرتغال حداقل باید ۳۵ هزار یورو هزینه کنید. هزینه بنزین، تعمیر و نگهداری، پارکینگ و مالیات را هم باید به این مبلغ اضافه کرد. با این تفاسیر، استفاده از وسایل نقلیه عمومی پرتغال از لحاظ مالی به نفعتان است. 

در جدول زیر هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل در پرتغال را می‌بینید:

نوع حمل‌ونقلهزینه به یورو
بلیط یک‌طرفه داخل شهر1.80
کارت ماهیانه حمل‌ونقل عمومی40
پایه/ ورودی تاکسی3.50
تاکسی (به ازای هر کیلومتر)0.70
بنزین (یک لیتر)1.86
هزینه حمل‌ونقل در پرتغال

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

هزینه استفاده از خدمات درمانی پرتغال

طبق امتیازبندی سازمان بهداشت جهانی، سیستم بهداشت و درمان پرتغال در سال ۲۰۲۲ رتبه سیزدهم را کسب کرده است. کادر پزشکی حرفه‌ای و تجهیزات پیشرفته از مهم‌ترین دلایل موفقیت سیستم درمانی پرتغال در سطح جهانی است. خدمات درمانی پرتغال به دو دسته تقسیم می‌شود: خدمات درمانی عمومی و بیمه درمانی خصوصی.

هزینه خدمات درمانی عمومی پرتغال

خدمات درمانی عمومی یا ملی پرتغال (SNS) که مخفف عبارت Servico Nacional de Saúde است، به افرادی تعلق می‌گیرد که اقامت موقت یا دائم این کشور را دریافت کرده‌اند. این خدمات از سوی وزارت بهداشت پرتغال ارائه می‌شود و رایگان یا کم‌هزینه است اما دو ضعف بزرگ دارد. اول اینکه زمان انتظار برای دریافت خدمات درمانی عمومی طولانی است و ممکن است مجبور باشید ساعت‌ها برای رسیدگی به نیازهای غیرفوری پزشکی در انتظار بنشینید. دوم اینکه بیمه درمانی عمومی همه خدمات بهداشتی را پوشش نمی‌دهد. به عنوان مثال خدمات دندانپزشکی و جراحی زیبایی مشمول بیمه درمانی عمومی پرتغال نمی‌شوند. 

هزینه خدمات درمانی خصوصی در پرتغال

بیمه درمانی خصوصی پرتغال ضعف‌های خدمات درمانی عمومی را ندارد اما طبیعتا هزینه آن بیشتر است. هزینه بیمه درمانی خصوصی پرتغال به عواملی مانند نوع بیمه، سوابق پزشکی و سن شما بستگی دارد و از ۳۰ تا ۱۵۰ یورو در ماه متغیر است. 

نرخ مالیات در پرتغال

نرخ مالیات در پرتغال با توجه به اینکه مقیم مالیاتی این کشور هستید یا خیر، متفاوت است. مقیم مالیاتی پرتغال به کسی گفته می‌شود که ۱۸۳ روز از سال را در این کشور ساکن است. طبق این تعریف، افرادی که مقیم پرتغال هستند، باید بابت تمام منابع درآمدی خود در سراسر جهان، به دولت پرتغال مالیات بپردازند. نرخ مالیات برای این افراد تصاعدی محاسبه می‌شود و بین 14.5 تا 48 درصد متغیر است. 
در مقابل، افرادی که کمتر از ۱۸۳ روز از سال در پرتغال زندگی می‌کنند، فقط بابت منابع درآمدی خود در پرتغال موظف به پرداخت مالیات هستند. در سال ۲۰۲۳ نرخ مالیات در پرتغال برای افراد غیرمقیم ۲۵ درصد محاسبه می‌شود. 

هزینه زندگی دانشجویی در پرتغال

زندگی دانشجویی در پرتغال مقرون به صرفه است. طبق توضیحات قبلی هزینه زندگی یک فرد مجرد بدون اجاره خانه ۶۰۰ یورو تخمین زده می‌شود و به این مبلغ حدود ۸۰۰ یورو بابت اجاره خانه اضافه می‌شود اما یک دانشجو می‌تواند هزینه‌های مواد غذایی، حمل‌ونقل و مسکن را تا حد زیادی کاهش دهد. 
برخی از دانشگاه‌های پرتغال امکانات رفاهی خاصی از جمله رفت‌وآمد رایگان یا کم‌هزینه و اقلام ضروری غذایی را با قیمت کم برای دانشجویان فراهم می‌کنند. همچنین اقامتگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی رایگان یا ارزان هستند. به طور میانگین می‌توان گفت هزینه زندگی دانشجویی در پرتغال بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه متغیر است. 
اگر می‌خواهید در بهترین دانشگاه‌های پرتغال از جمله دانشگاه لیسبون یا پورتو تحصیل کنید، امکان دریافت بورسیه تحصیلی وجود دارد. بورسیه تحصیلی پرتغال می‌تواند هزینه زندگی و تحصیل شما در این کشور را به طور کامل تامین کند یا مخارج را به طور چشمگیری کاهش دهد.  

مقایسه هزینه زندگی در شهرهای مختلف پرتغال

هزینه زندگی در همه شهرهای پرتغال یکسان نیست. به عنوان مثال، در بخش‌های قبلی دیدیم که هزینه خرید و اجاره خانه در لیسبون تقریبا ۲ برابر بیشتر از شهر براگا است. این اختلاف در سایر هزینه‌های زندگی از جمله حمل‌ونقل و مواد غذایی هم وجود دارد.
در جدول زیر هزینه زندگی در شهرهای مختلف پرتغال را بررسی و مقایسه کرده‌ایم. برای تخمین هزینه‌ها،‌ ما در اینجا فرض را بر این گذاشته‌ایم که شخص مجرد آپارتمانی یک‌خوابه در مرکز شهر اجاره کرده و خانواده ۴ نفره هم در خانه‌ای اجاره‌ای در مرکز شهر که ۳ اتاق‌خواب دارد، زندگی می‌کنند: 

شهر میانگین هزینه ماهیانه زندگی برای یک نفر (یورو)میانگین هزینه ماهیانه زندگی برای خانواده ۴ نفره (یورو)
لیسبون1,8004,500
پورتو1,6003,900
براگا1,3003,200
آویرو1,3003,100
کویمبرا1,2003,200
هزینه زندگی در ۵ شهر پرتغال

منبع: numbeo 
احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

سخن پایانی

میانگین هزینه ماهیانه زندگی در پرتغال برای یک شخص مجرد، بدون اجاره خانه، حدود ۶۰۰ یورو و برای یک خانواده ۴ نفره حدود ۲ هزار یورو تخمین زده می‌شود. هزینه زندگی در شهرهای بزرگ‌تر مانند لیسبون و پورتو بیشتر از شهرهای کوچک است اما در مجموع باید گفت هزینه زندگی در پرتغال در قیاس با سایر کشورهای اروپایی پایین است.

نظرات شما نظر