آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
همه چیز درباره پاسپورت پرتغال
همه چیز درباره پاسپورت پرتغال
بروز شده در۲۰ فروردین ۱۴۰۳
فهرست مطالب

پاسپورت پرتغال یکی از معتبرترین پاسپورت‌های دنیاست و افرادی که موفق به دریافت آن می‌شوند، از مزایای زیادی همچون سفر به کشورهای اروپایی بدون ویزا و کار در پرتغال بدون نیاز به مجوز بهره‌مند می‌شوند. اگر شما هم دلتان می‌خواهد پاسپورت پرتغال توی جیبتان باشد و از مزیت‌های آن برخوردار شوید، این مطلب را بخوانید چون قرار است درباره انواع پاسپورت پرتغال،‌ نحوه دریافت آن،‌ مدارک مورد نیاز و هزینه اخذ پاسپورت پرتغال مفصل صحبت کنیم.

پاسپورت پرتغال در یک نگاه

اول از همه بیایید ببینیم پاسپورت پرتغال چه ویژگی‌هایی دارد که اینقدر برایش سر و دست می‌شکنند و در همه دنیا هواخواه دارد:

رتبه قدرت پاسپورت۴
امتیاز تحرک۱۷۶
تعداد کشورهای بدون نیاز به ویزا۱۲۳
تعداد کشورهای نیازمند به ویزا در بدو ورود۴۵
تعداد کشورهای نیازمند به مجوز الکترونیکی۸
ویژگی‌های پاسپورت پرتغال ۲۰۲۳

منبع: passportindex

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

رتبه‌بندی و ارزش پاسپورت پرتغال

در سال ۲۰۲۳ پاسپورت پرتغال در رتبه چهارم از لحاظ قدرت قرار دارد. قدرت پاسپورت نشان می‌دهد که دولت یک کشور چقدر در زمینه سفرهای بین‌المللی راحت و بی‌دردسر برای شهروندانش موفق عمل کرده است. هرچقدر تعداد کشورهایی که بتوانید بدون ویزا به آن‌ها سفر کنید، بیشتر باشد، به این معنی است که پاسپورت توی دست شما قوی‌تر است.

اگر پاسپورت پرتغال را دریافت کنید، می‌توانید به ۱۲۳ کشور دنیا بدون ویزا سفر کنید. همچنین می‌توانید به ۴۵ کشور دیگر هم با ویزای بدو ورود سفر کنید. منظور از ویزا در بدو ورود این است که ویزای کشور مورد نظر نیازی به درخواست از مدت‌ها قبل ندارد. به محض اینکه پایتان را روی خاک کشور مقصد گذاشتید، در فرودگاه یا ایستگاه‌های بازرسی ویزا برایتان صادر می‌شود. ۸ کشور هم برای دارندگان پاسپورت پرتغال این امکان را فراهم کرده‌اند که چند روز قبل از ورود به خاک آن‌ها،‌ برای مجوز الکترونیکی درخواست دهند. این مجوز در عرض ۲، ۳ روز صادر می‌شود. پس در کل می‌شود گفت با داشتن پاسپورت پرتغال بدون دردسر می‌توانید به ۱۷۶ کشور سفر کنید!

انواع پاسپورت پرتغال

پاسپورت پرتغال با توجه به اینکه چه کسی و با چه شرایطی می‌خواهد برای دریافت آن درخواست دهد، به ۵ نوع مختلف تقسیم می‌شود:

  • پاسپورت استاندارد الکترونیکی پرتغالی (PEP) 
  • پاسپورت دیپلماتیک (PD) 
  • پاسپورت اتباع خارجی (PCE) 
  • پاسپورت ویژه (PES) 
  • پاسپورت موقت (PT) 

هر یک از پاسپورت‌های پرتغال ویژگی‌ها و مدت اعتبار متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

پاسپورت استاندارد الکترونیکی پرتغالی (PEP) 

پاسپورت استاندارد الکترونیکی برای شهروندان پرتغالی صادر می‌شود. یعنی از مدارک اصلی دریافت این پاسپورت داشتن کارت شهروندی پرتغال است. این پاسپورت برای افراد بالای ۵ سال، به مدت ۵ سال اعتبار دارد و برای کودکان ۴ سال یا کمتر از آن، با اعتبار ۲ سال صادر می‌شود. 

پاسپورت دیپلماتیک (PD) 

پاسپورت دیپلماتیک پرتغال همان‌طور که از اسمش هم می‌توان حدس زد برای مقامات دولتی با اهداف و روابط دیپلماتیک، صادر می‌شود. مهم‌ترین مدرک برای دریافت پاسپورت دیپلماتیک پرتغال، سندی است که موقعیت شغلی فرد را اثبات می‌کند. 

پاسپورت اتباع خارجی (PCE) 

افراد بدون تابعیت یا شهروندان کشورهایی که در پرتغال سفارت یا کنسولگری ندارند، در صورت داشتن حق اقامت پرتغال، می‌توانند برای پاسپورت اتباع خارجی پرتغال درخواست دهند. این افراد نباید پاسپورت کشور دیگری را داشته باشند. 

پاسپورت ویژه (PES) 

کارکنانی که ملیت پرتغالی دارند و در اداره‌های دولتی این کشور وظایف خاصی از سوی دولت برای آن‌ها تعیین شده یا لازم است برای انجام ماموریت‌های خاص دولتی به کشورهای دیگر سفر کنند، می‌توانند پاسپورت ویژه دریافت کنند. 

پاسپورت موقت (PT) 

پاسپورت موقت فقط در شرایط خاص صادر می‌شود و اعطای آن متداول نیست. اگر به اداره مهاجرت پرتغال ثابت شود که متقاضی باید فوری و در کمترین زمان ممکن کشور را ترک کند و نمی‌تواند مراحل همیشگی صدور پاسپورت را طی کند، پاسپورت موقت برای او صادر می‌شود. تفاوت اصلی پاسپورت موقت با بقیه پاسپورت‌های پرتغال این است که چون سند اضطراری است و گاهی در همان روز سفر صادر می‌شود، بدون ریزتراشه الکترونیکی و فقط حاوی چند برگ فیزیکی است.

مدت اعتبار پاسپورت پرتغال

مدت اعتبار پاسپورت پرتغال با توجه به نوع آن متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید مدت اعتبار هر یک از پاسپورت‌های پرتغال را ببینید:

نوع پاسپورتمدت اعتبار
پاسپورت استاندارد الکترونیکی پرتغالی (PEP) کودکان با سن ۴ سال و کمتر: ۲ سال
افراد با سن ۵ سال و بیشتر: ۵ سال
پاسپورت دیپلماتیک (PD) به شرایط بستگی دارد
پاسپورت اتباع خارجی (PCE) ۲ سال
پاسپورت ویژه (PES) به شرایط بستگی دارد
پاسپورت موقت (PT) حداکثر ۱ سال
مدت اعتبار پاسپورت پرتغال

منبع: pep.pt

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

روش‌های دریافت پاسپورت پرتغال

برای دریافت پاسپورت پرتغال باید شهروند کشور پرتغال باشید. برای این کار ۳ راه متداول وجود دارد:

  • پاسپورت پرتغال از طریق ازدواج

اگر با یک شهروند پرتغالی ازدواج کنید، به طوری که رابطه مداومی با او داشته باشید، بعد از ۳ سال می‌توانید برای دریافت شهروندی و پاسپورت پرتغال درخواست دهید. 

  • پاسپورت پرتغال از طریق نسبت خانوادگی

اگر پدر یا مادر یا پدربزرگ یا مادربزرگ شما شهروند پرتغال باشد، شما هم می‌توانید برای دریافت شهروندی و پاسپورت پرتغال اقدام کنید.

  • پاسپورت پرتغال از طریق سرمایه‌گذاری

اگر بتوانید از طریق انتقال سرمایه به حساب بانکی خود در پرتغال یا خرید ملک یا ایجاد شغل برای شهروندان پرتغالی، در این کشور سرمایه‌گذاری کنید، پس از ۵ سال امکان اقدام برای دریافت شهروندی و پاسپورت پرتغال را خواهید داشت. برای اینکه بدانید شرایط این روش چیست و مبلغ دقیق سرمایه‌گذاری چقدر است، مطلب گلدن ویزای پرتغال را بخوانید. 

  • پاسپورت پرتغال از طریق ویزای D7

افرادی که شرایط مهاجرت به پرتغال از طریق ویزای D7 یا ویزای تمکن مالی پرتغال را داشته باشند، می‌توانند پس از ۵ سال برای شهروندی و دریافت پاسپورت پرتغال درخواست دهند. البته به شرطی که ۶ ماه از هر سال را به طور مستمر یا ۸ ماه از هر سال را به صورت غیر مستمر در پرتغال زندگی کرده باشند. در مطلب اقامت تمکن مالی پرتغال می‌توانید شرایط کامل این برنامه مهاجرتی را بخوانید. 

  • پاسپورت پرتغال از طریق ویزای استارت‌آپ

اگر توانایی راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید در پرتغال یا انتقال کسب‌وکار فعلی خود به این کشور را دارید، می‌توانید از طریق ویزای استارت‌آپ پرتغال به این کشور بروید و پس از ۵ سال، در صورت توجیه اقتصادی فعالیت‌های شما در پرتغال، برای دریافت شهروندی و پاسپورت پرتغال اقدام کنید. 

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت پرتغال

انواع پاسپورت پرتغال را به یاد دارید؟ اکثر افراد، یعنی همه آن‌هایی که شرایط ویژه یا اضطراری ندارند، فقط می‌توانند برای دریافت پاسپورت استاندارد الکترونیکی پرتغالی اقدام کنند. مهم‌ترین شرط دریافت این نوع پاسپورت هم داشتن کارت شهروندی پرتغال است. برای دریافت اقامت دائم و شهروندی پرتغال، لازم است ۵ سال در این کشور اقامت داشته باشید، مگر اینکه اقامت پرتغال را از طریق ازدواج با یک شهروند پرتغالی به دست آورده باشید که در این صورت مدت زمان لازم برای دریافت شهروندی پرتغال به ۳ سال کاهش می‌یابد.

با فرض اینکه شما شهروند پرتغال هستید و حالا می‌خواهید برای دریافت پاسپورت پرتغال اقدام کنید، باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • مدرک شناسایی معتبر یا کارت شهروندی پرتغال
  • حداقل سطح A2 در زبان پرتغالی
  • گواهی سلامت 
  • سوابق کیفری تایید‌شده از سوی اداره مهاجرت پرتغال (SEF)
  •  مدارک مربوط به اثبات اقامت پرتغال

در صورتی که متقاضی پاسپورت پرتغال زیر ۱۸ سال یا دارای معلولیت باشد، ممکن است لازم باشد مدارک دیگری مانند مدارک شناسایی سرپرست او نیز ارائه شود.

هزینه دریافت پاسپورت پرتغال

هزینه پاسپورت پرتغال با توجه به محل درخواست و محل تحویل آن متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید هزینه‌های مربوط به دریافت پاسپورت پرتغال را به تفکیک نوع و شرایط تحویل آن ببینید:

محل درخواستنوع ارسالهزینه (یورو)
پرتغالعادی (۵ روز کاری)۶۵
اکسپرس (۲ روز کاری)۸۵
فوری (۱ روز کاری)۹۵
فوری در فرودگاه لیسبون۱۰۰
اروپاعادی (۵ روز کاری)۷۵
اکسپرس (۲ روز کاری)۱۱۰
فوری (۱ روز کاری)۱۲۰
ایرانعادی (بدون زمان تقریبی تحویل)۷۵
هزینه پاسپورت پرتغال

منبع: eportugal.gov.pt

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

مزایای دریافت پاسپورت پرتغال

احتمالا تا اینجای مطلب با برخی از مزایای دریافت پاسپورت پرتغال آشنا شده‌اید. اگر بخواهیم مهم‌ترین دلایل محبوبیت پاسپورت پرتغال در دنیا را به صورت خلاصه بیان کنیم، به موارد زیر می‌رسیم:

  • سفر به ۱۲۳ کشور بدون ویزا

یکی از بزرگ‌ترین مزایای داشتن پاسپورت پرتغال این است که به‌راحتی و بدون ویزا می‌توانید به ۱۲۳ کشور جهان رفت‌وآمد کنید. همچنین برای ورود به ۴۵ کشور فقط کافی است در لحظه ورود به خاک مقصد ویزا دریافت کنید. 

  • اجازه کار و تحصیل در کشورهای اروپایی

با پاسپورت پرتغالی شما شهروند اتحادیه اروپا محسوب می‌شوید؛ یعنی اجازه دارید در هر یک از کشورهای شینگن اقامت داشته باشید، کار کنید و به تحصیل بپردازید.

  • تحصیل با هزینه کمتر در دانشگاه‌های اروپایی

وقتی پاسپورت پرتغال را دریافت کنید، این امکان را خواهید داشت که در دانشگاه‌های اروپایی مانند یکی از شهروندان دانشجوی همان کشور از تخفیف روی شهریه دانشگاه برخوردار شوید.

  • برخورداری از خدمات بهداشتی و آموزشی رایگان

با پاسپورت و شهروندی پرتغال این امکان را دارید که به صورت رایگان از خدمات درمانی و بهداشتی عمومی این کشور استفاده کنید. همچنین می‌توانید به صورت رایگان یا با هزینه‌ای اندک در بهترین دانشگاه‌های پرتغال به تحصیل بپردازید. 

تمدید پاسپورت پرتغال

پس از انقضای پاسپورت یا ۶ ماه پیش از انقضای آن می‌توایند برای تمدید اقدام کنید. برای تمدید فقط کافی است مدارک شناسایی، کارت شهروندی پرتغال و پاسپورت خود را به همراه داشته باشید و به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی یا به ایستگاه‌های خدمات پاسپورت در فرودگاه‌های لیسبون یا پورتو مراجعه کنید. اگر هم داخل پرتغال نیستید، برای تمدید پاسپورت باید به سفارت یا کنسولگری پرتغال بروید.

سخن پایانی

پاسپورت پرتغال یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان است و مقام چهارم را در رتبه‌بندی جهانی دارد. با این پاسپورت شما می‌توانید بدون ویزا به ۱۲۳ کشور سفر کنید. پاسپورت پرتغال ۵ نوع مختلف دارد. رایج‌ترین آن پاسپورت استاندارد الکترونیکی پرتغالی (PEP) است که برای شهروندان پرتغالی صادر می‌شود. اگر از داخل ایران برای دریافت این پاسپورت اقدام کنید، هزینه آن ۷۵ یورو است اما زمان مشخصی برای تحویل آن به شما اعلام نمی‌شود و در صورتی که از داخل پرتغال برای دریافت آن اقدام کنید، می‌توانید با ۶۵ یورو و طی ۵ روز کاری آن را تحویل بگیرید.

نظرات شما نظر
اشتراک گذاری
it's me
مرضیه اسدینویسنده و محقق ایمیگو

مرضیه اسدی، نویسنده و محقق حوزه مهاجرت است اما قصد مهاجرت ندارد! درباره برنامه‌های مهاجرتی تحقیق می‌کند، با اداره مهاجرت کشورهای مختلف مکاتبه می‌کند، با وکیل‌های مهاجرتی در ارتباط است و در پایان، نتیجه کنجکاوی‌هایش را با شما در میان می‌گذارد.