آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

خبر خوب؛ قانون جدید تابعیت آلمان به نفع خارجی‌هاست

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۳ خرداد ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

از قانون جدید تابعیت آلمان چیزی شنیده‌اید؟ در این مطلب از بلاگ ایمیگو، یک خبر خوب و دستِ اول برایتان آورده‌ایم. اگر به آلمان مهاجرت کرده‌اید یا قصد انجام این کار را دارید، خوشحال باشید چون به‌زودی قانون تابعیت آلمان دستخوش تغییراتی مثبت خواهد شد و دیگر از آن قوانین دست‌وپاگیر سابق خبری نیست.

آلمان با خارجی‌ها مهربان‌تر می‌شود

بر اساس گزارش خبرگزاری دویچه‌وله آلمان، اصلاحات قوانین مهاجرت و شهروندی آلمان با هدف تشویق نیروی کار ماهر خارج از اتحادیه اروپا برای ورود به آلمان و جبران کمبودهای بازار کار این کشور انجام می‌شود.

۴ تغییر مهم در قانون تابعیت آلمان

بندهای مهم قانون جدید تابعیت آلمان را می‌توان در ۴ مورد زیر خلاصه کرد:

با ۵ سال اقامت در آلمان، شهروند می‌شوید

مهاجران می‌توانند بعد از ۵ سال زندگی قانونی و مداوم در آلمان، برای دریافت شهروندی این کشور درخواست دهند. در حال حاضر مدت زمانی که فرد باید در آلمان اقامت داشته باشد تا بتواند برای دریافت شهروندی اقدام کند، ۸ سال است.

جالب‌تر اینکه اگر مهاجران برای ادغام در جامعه آلمانی تلاش ویژه‌ای کنند، مثلا به زبان آلمانی تسلط کامل داشته باشند یا در فعالیت‌های داوطلبانه شرکت کنند یا در شغل خود عملکرد خوبی داشته باشند و در یک کلام، خودشان را در دل آلمانی‌ها جا کنند، این زمان می‌تواند به ۳ سال هم برسد.

فرزندان شما راحت‌تر آلمانی می‌شوند

طبق قانون جدید تابعیت آلمان، اگر یکی از والدین ۵ سال یا بیشتر به طور قانونی در آلمان زندگی کرده باشد، فرزندان متولدشده در خاک این کشور به طور خودکار تابعیت آلمان را دریافت می‌کنند.

اگر ۶۷ سالگی را رد کرده‌اید، نگران زبان نباشید

با اجرایی شدن قانون جدید تابعیت آلمان، افرادی که بیش از ۶۷ سال سن دارند، برای دریافت شهروندی آلمان نیازی به داشتن مهارت کتبی در زبان آلمانی ندارند. برای این افراد داشتن مهارت شفاهی در زبان آلمانی کافی است.

می‌توانید تابعیت چندگانه داشته باشید

برخی از افراد دریافت تابعیت یک کشور را به معنای تغییر هویت ملی خود می‌دانند. و این یعنی دلشان می‌خواهد با حفظ تابعیت کشور خود، تابعیت آلمان را هم داشته باشند.

در حال حاضر یکی از پیش‌شرط‌های دریافت تابعیت آلمانی برای شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، صرف نظر کردن از تابعیت قبلی است. با اجرای قانون جدید تابعیت آلمان، این مانع هم از سر راه برداشته می‌شود و آلمان تابعیت چندگانه را مجاز خواهد دانست.

تابعیت دوگانه برای ایرانیان

برخی کشورها تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسند. ایران هم یکی از همین کشورهاست!

بر اساس قانون جدید تابعیت آلمان، ایرانی‌ها می‌توانند با حفظ تابعیت ایرانی، شهروندی آلمان را نیز دریافت کنند.

قانون جدید تابعیت آلمان، همسو با کشورهای اروپایی

پیش از اصلاحات اخیر آلمان در قوانین مهاجرت و تابعیت، این کشور در اتحادیه اروپا تافته جدابافته بود!

اما اگر تصمیم‌های جدیدی که این کشور برای برخورد با مهاجران گرفته، عملی شود، آلمان در قوانین تابعیت و شهروندی با دیگر کشورهای اروپایی همسو خواهد شد.

طبق گزارش‌های رسمی در اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۲۰ سوئد بالاترین نرخ اعطای تابعیت را داشت. ۸/۶ درصد از کل خارجیان مقیم در این کشور تابعیت سوئد را دریافت کرده بودند. در حالی که همان سال، نرخ اعطای تابعیت در آلمان ۱/۱ درصد اعلام شده بود.

سخن پایانی

قانون جدید تابعیت آلمان و آسان گرفتن به خارجی‌ها، بازار مهاجرت به این کشور را داغ‌تر از قبل کرده است. اگر شما هم می‌خواهید روش‌های مهاجرت به این کشور را بشناسید و بدانید برای مهاجرت به آلمان باید از کجا شروع کرد، مطلب مهاجرت به آلمان را از دست ندهید.

نظرات شما نظر