آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

تغییرات ناک (کد ملی مشاغل) کانادا در سال 2022

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۴ دی ۱۴۰۱
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا در سال ۲۰۲۲ سیستم ناک (NOC) جدیدی را ارائه داد. از تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ تمام برنامه‌های مهاجرتی این کشور طبق ناک جدید بررسی و اجرا می‌شوند.
ناک در واقع همان سیستم دسته‌بندی مشاغل ملی کاناداست. تغییرات ناک کانادا روی برخی از برنامه‌های مهاجرتی این کشور تاثیر گذاشته. مثلا یکی از مسیرهای محبوب مهاجرت به کانادا، شرکت در امتیازبندی اکسپرس اینتری است که ناک جدید کانادا باعث تغییراتی روی مشاغل واجد شرایط برای شرکت در این برنامه مهاجرتی شده است.
اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، لازم است در جریان تغییرات ناک کانادا باشید. در این مطلب قرار است درباره همین موضوع صحبت کنیم.

سیستم NOC چگونه کار می‌کند؟

سیستم ناک برای طبقه‌بندی شغل متقاضیان مهاجرت به کانادا و تعیین واجد شرایط بودن آن‌ها جهت شرکت در برنامه‌های مهاجرتی این کشور استفاده می‌شود.
سیستم ناک درواقع یک پایگاه داده است که در آن همه مشاغل به کد تبدیل می‌شوند. سپس کدها بر اساس نوع کار و وظایف و مهارت‌های مخصوص به آن، در گروه‌های شغلی مختلف قرار می‌گیرند.

سیستم جدید ناک کانادا

چرا NOC کانادا برای مهاجرت مهم است؟

هنگام شرکت در برنامه‌های مهاجرتی کانادا، متقاضیان باید کد ناکی را انتخاب کنند که با شغل آن‌ها مطابقت دارد.
هنگام انتخاب یک ناک، باید به وظایف اصلی تعریف‌شده در آن کد و میزان مطابقت آن‌ها با وظایفی که در شغل فعلی خود انجام می‌دهید، توجه کنید.

جایگزینی انواع مهارت با دسته‌بندی TEER

بزرگ‌ترین تغییر در ناک کانادا جایگزینی مدل نوع مهارت با سیستم TEER است. در سیستم ‌ناک ۲۰۱۶ شغل متقاضیان در انواع مهارت‌های ناک B ،A ،0 و C طبقه‌بندی می‌شد.
اما در ناک ۲۰۲۲ سطح مهارت افراد با چهار فاکتور مهارت‌آموزی، آموزش، تجربه و مسئولیت‌ها بررسی و تفکیک می‌شود. ساختار جدید تعیین سطح مهارت با عنوان TEER شناخته می‌شود.

هدف از تعریف سیستم ناک جدید کانادا چیست؟

TEER شش دسته سطح مهارت دارد اما ناک قبلی کانادا سطوح مهارتی را به چهار دسته تقسیم می‌کرد.
در سیستم ناک قبلی کانادا، یک‌سوم از مشاغل در سطح مهارت ‌B قرار می‌گرفتند، در حالی که برخی از این مشاغل در جزئیات مربوط به وظایف شغلی و سابقه کاری بسیار متفاوت بودند.
هدف از سیستم جدید ناک کانادا این است که با افزایش گروه‌های سطح مهارت، با دقت بالاتری تفکیک وظایف و مهارت‌های شغلی را انجام دهد.

عناوین شغلی ناک کانادا

جدول مطابقت TEER با سیستم NOC 2016

با استفاده از جدول زیر می‌توانید نوع و سطح مهارت سیستم قدیمی کانادا را با سیستم جدید تقسیم‌بندی سطوح مهارت یعنی TEER مطابقت دهید.

NOC 2016NOC 2022
مهارت نوع 0TEER 0
مهارت سطح ‌ATEER 1
مهارت سطح ‌BTEER 2
مهارت سطح ‌BTEER 3
مهارت سطح ‌CTEER 4
مهارت سطح ‌DTEER 5
مطابقت ناک ۲۰۱۶ با ۲۰۲۲

در ناک جدید کانادا چه مشاغلی واجد شرایط اکسپرس اینتری هستند؟

همه مشاغلی که در سیستم قبلی ناک کانادا واجد شرایط اکسپرس اینتری بودند، در ناک جدید نیز قرار دارند به جز ۳ عنوان شغلی که از این لیست حذف شده‌اند. این سه عنوان شغلی حذف‌شده عبارتند از:

  • اجراکننده برنامه‌های هنری (نوازندگان سیرک، شعبده‌بازان، مدل‌ها، عروسک‌گردانان و…)
  • مدیر برنامه در فعالیت‌های تفریحی و ورزشی
  • خیاط‌ و تعمیرکننده لباس

اگرچه این ۳ شغل از ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ واجد شرایط ورود به اکسپرس اینتری نیستند، اما همچنان ممکن است برای برنامه‌های دیگر مهاجرتی مانند برخی برنامه‌های استانی کانادا شانس پذیرش داشته باشند.

همچنین ۱۶ عنوان شغلی که قبل از ۲۰۲۲ در فهرست شغل‌های مورد تایید دولت کانادا قرار نداشتند، بر اساس نیازهای آموزشی و تجربی فعلی کانادا به این لیست اضافه شده‌اند.

لیست مشاغل مورد نیاز کانادا در سیستم ناک جدید سال 2022

اداره مهاجرت کانادا، ۱۶ عنوان شغلی زیر را به مشاغل ناک جدید کانادا اضافه کرده است:

  • مدیر حقوق و مزایا
  • دستیار دندانپزشکی و دستیار آزمایشگاه دندانپزشکی
  • دستیار پرستار، بهیار و ارائه‌دهنده خدمات به بیمار
  • دستیار داروخانه
  • دستیار معلم دوره ابتدایی و متوسطه
  • ماموران کلانتری و دادگستری
  • افسران اصلاح و تربیت مجرمان
  • مجریان آیین‌نامه و سایر افسران نظارتی
  • متخصصین زیبایی، الکترولوژیست و مشاغل مرتبط
  • نصاب و سرویس‌کار مسکونی و تجاری
  • کنترل‌کننده آفت و حشره
  • سایر تعمیرکاران و سرویس‌کاران
  • راننده کامیون
  • راننده اتوبوس، اپراتورهای مترو و سایر وسایل حمل‌و‌نقل
  • اپراتور تجهیزات سنگین
  • مونتاژکنندگان هواپیما و بازرسان مونتاژ هواپیما

متقاضیان باتجربه در عناوین شغلی بالا که قبلا قادر به ارسال پروفایل اکسپرس اینتری نبودند، اکنون می‌توانند از این طریق برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند.

اقدام به مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری با NOC جدید کانادا

کسانی که هنوز پروفایل اکسپرس اینتری خود را تکمیل و ارسال نکرده‌اند اما قصد دارند از طریق آن برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند، باید هنگام انتخاب کد شغلی خود از سیستم جدید ناک استفاده کنند.
همچنین متقاضیانی که پروفایل ارسال کرده‌اند اما دعوتنامه‌ای برای درخواستشان دریافت نکرده‌اند، باید پروفایل اکسپرس اینتری خود را به‌روز کنند.
اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، لازم است لیست ‌NOC 2022 را جستجو کرده و پروفایل خود را با دسته‌بندی TEER و کد شغلی جدید آپدیت کنید.
اما اگر قبل از ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ دعوتنامه دریافت کرده‌اید، باید درخواست خود را با استفاده از لیست NOC 2016 ارسال کنید.

سخن پایانی
در مطلبی که خواندید، تغییرات ناک کانادا را بررسی کردیم. مهم‌ترین ویژگی در ناک جدید کانادا دسته‌بندی دقیق سطوح مهارتی متقاضیان و وظایف شغلی در گروه‌های کاری کاناداست. افرادی که متقاضی مهاجرت به این کشور هستند، از نوامبر ۲۰۲۲ باید طبق ناک جدید کانادا برای مهاجرت اقدام کنند.

نظرات شما نظر