آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
زندگی در ایتالیا؛ خوب، بد، زشت؟!
زندگی در ایتالیا؛ خوب، بد، زشت؟!
بروز شده در۱۸ تیر ۱۴۰۳
فهرست مطالب

مهاجرت به ایتالیا، همان چکمه معروف نقشه جهان که انگار سعی دارد آفریقا را از دریای مدیترانه دور کند، برای خیلی از افراد وسوسه‌انگیز است. هرچند امروزه ایتالیا از کشورهای مدرن دنیا محسوب می‌شود اما خیلی از ما این کشور را با حال و هوای باستانی حاکم بر خیابان‌ها و سواحل در ذهن تصور می‌کنیم. بررسی مزایا و معایب زندگی در ایتالیا به شما این امکان را می‌دهد که این کشور را بدون خیال‌پردازی بشناسید و اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید، تصمیم خود را بر مبنای واقعیت بگیرید.

مزایای زندگی در ایتالیا

شاید تماشای طبیعت زیبا و معماری شگفت‌انگیز از مهم‌ترین مزایای زندگی در ایتالیا باشد. یک جمله معروف درباره ایتالیا وجود دارد که می‌گوید در ایتالیا هیچ چیز زشتی وجود ندارد! هرچند این جمله اغراق‌آمیز است و در بخش «معایب زندگی در ایتالیا» از زشتی‌های این کشور هم برایتان خواهیم گفت، اما واضح است که ایتالیا با سواحل چشم‌نواز و تلفیق معماری باستانی و مدرن دل خیلی‌ها را برده است.

سایر مزایای زندگی در ایتالیا را می‌توانید در ادامه بخوانید: 

غذا در ایتالیا فراوان، خوش‌قیمت و خوشمزه است

پیدا کردن خوراکی‌های دلخواهتان در ایتالیا کار سختی نیست. در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های این کشور از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. حتی یک بقالی در روستاهای دورافتاده ایتالیا می‌تواند با محصولات محلی خود، شما را شگفت‌زده کند. از طرفی، سازمان مواد غذایی ایتالیا قوانین سختگیرانه‌ای درباره استفاده از مواد نگهدارنده یا رنگ‌های خوراکی دارد. به همین دلیل خوراکی‌ها خوش‌طعم و تازه هستند.

اما نکته فقط تنوع و کیفیت مواد غذایی نیست. در ایتالیا غذا ارزان است و شما به راحتی می‌توانید غذاهای محبوبتان را تهیه کنید، بدون اینکه نیاز باشد مدام چشمتان به قیمت آن‌ها باشد.

غذا در ایتالیا فراوان و ارزان است.

در ایتالیا تحصیل کودکان رایگان است

اگر فرزندی دارید که نگران وضعیت تحصیلی او، در فرآیند مهاجرت به ایتالیا هستید، خیالتان راحت باشد. ایتالیا آموزش کودکان را در اولویت اول قرار می‌دهد. مهاجران هم به اندازه شهروندان ایتالیایی از امکانات تحصیل و یادگیری برخوردارند. 

استفاده از مدارس دولتی رایگان است. علاوه بر این، اگر تحصیل در مدارس معتبر بین‌المللی را ترجیح می‌دهید، تقریبا در تمامی شهرهای ایتالیا این نوع مدارس در دسترس است، البته شهریه آن‌ها از مدارس دولتی بیشتر خواهد بود.

سیستم بهداشت و درمان ایتالیا باکیفیت است

سازمان بهداشت جهانی، سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایتالیا را به عنوان یکی از ۱۰ سیستم بهداشتی و درمانی برتر در جهان اعلام کرده است. مادامی که در ایتالیا زندگی می‌کنید، تمامی هزینه‌های پزشکی شما به عهده دولت این کشور است. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی ممکن است شلوغ باشند اما از تجربه پزشکان حرفه‌ای و تجهیزات مدرن برخوردار خواهید بود. 

علاوه بر این، می‌توانید از بیمارستان‌های خصوصی استفاده کنید که سرعت خدمات‌دهی در آن‌ها بالاتر است اما موظف به پرداخت هزینه در قبال خدمات دریافتی هستید.

اخذ تابعیت ایتالیا آسان است

در قیاس با سایر کشورهای اروپایی، دریافت تابعیت ایتالیا راحت است.

اگر به طور قانونی در ایتالیا کار یا زندگی می‌کنید، با فراهم کردن شرایطی نه چندان سخت، می‌توانید اقامت خود را به شهروندی ایتالیا تبدیل کنید. 

یکی از راه‌های دریافت شهروندی ایتالیا، اقامت از طریق ویزای خودحمایتی ایتالیا است. در این روش مهاجرتی در صورتی که متقاضی طی ۵ سال پس از دریافت ویزا، ۶ ماه از هر سال را در این کشور حضور داشته باشد، می‌تواند برای دریافت اقامت دائم ایتالیا اقدام کند و بعد از ۱۰ سال می‌تواند برای اخذ شهروندی این کشور درخواست دهد.

فرآیند خرید ملک در ایتالیا راحت است

برای خرید ملک در ایتالیا، شما فقط باید مجوز اقامت داشته باشید. با ارائه مدارک اقامت قانونی در ایتالیا، فرآیند خرید ملک بدون دردسر و هزینه اضافی پیش می‌رود. مالک اکثر ملک‌هایی که در ایتالیا به فروش می‌رود، خود مردم این کشور هستند و نه واسطه‌ای از کشور دیگر. و از آنجا که ایتالیایی‌ها خونگرم هستند و با خارجی‌ها دوستانه رفتار می‌کنند، فرآیند خرید ملک در ایتالیا نیز بدون درگیری پیش می‌رود. 

باز کردن حساب بانکی در ایتالیا سخت نیست

برخلاف بسیاری از کشورها، برای باز کردن حساب بانکی در ایتالیا نیازی به اقامت در این کشور نیست. به عنوان یک خارجی کافی است مدارک هویتی و یک آدرس معتبر در ایتالیا داشته باشید تا بتوانید در بانک‌های این کشور حساب باز کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که امکان باز کردن حساب به صورت آنلاین و خارج از کشور وجود ندارد. یعنی حداقل یک بار باید پایتان را در ایتالیا بگذارید تا مراحل افتتاح حساب را طی کنید. 

در ایتالیا زندگی شبانه رواج دارد

در ایتالیا هر ساعتی از خانه بیرون بزنید، می‌توانید افرادی را ببینید که با فنجان قهوه در دست، در خیابان قدم می‌زنند. تنها چیزی که ممکن است مردم ایتالیا را در خانه نگه دارد، باران سیل‌آسا است. در باقی موارد، آن‌ها ترجیح می‌دهند تا پاسی از شب در خیابان بمانند، با دوستان خود معاشرت کنند، در کنسرت‌های خیابانی که نیمه‌های شب برگزار می‌شود، شرکت کنند و نزدیک سحر به خانه برگردند.

زندگی شبانه در ایتالیا رواج دارد

با زندگی در ایتالیا، شانس دیدن بقیه اروپا را خواهید داشت

همانطور که می‌دانید ایتالیا یکی از کشورهای عضو شینگن است. با داشتن ویزا یا اقامت ایتالیا، شما می‌توانید به مدت ۹۰ روز در هر دوره ۱۸۰ روزه به ۲۷ کشور اروپایی بدون ویزا سفر کنید و از دیدن کشورها و فرهنگ‌های جدید لذت ببرید. 

معایب زندگی در ایتالیا

تا اینجا ایتالیا یک بهشت واقعی در نظر آمده اما آیا واقعا این کشور هیچ عیبی ندارد؟ در ادامه، معایب زندگی در ایتالیا را برایتان آورده‌ایم تا ببینید گل بی‌خار خداست!

اجاره و خرید خانه در ایتالیا پرهزینه است

احتمالا شما هم با این پیام‌های تبلیغاتی روبرو شده‌اید که اگر تمایل به بازسازی ملک در مناطق روستایی ایتالیا را داشته باشید، با یک یورو می‌توانید مالک خانه‌ای قدیمی شوید و شکوه آن را بازگردانید. لطفا گول این حرف‌ها را نخورید! به محض رسیدن به این مناطق روستایی خواهید دید که به‌کل از تمدن دور هستید و ناچارید در شهر یا روستاهای مجاور سقفی برای خود فراهم کنید. 

اگر دلتان می‌خواهد از اجتماع دور باشید، آن خانه‌های قدیمی واقعا ارزان است اما اگر می‌خواهید با مردم این کشور در ارتباط باشید، باید بدانید مبلغ خرید یا اجاره خانه در ایتالیا بالاست. 

ایتالیای زیبا کثیف است

اگر همین حالا کشور ایتالیا را گوگل کنید، احتمالا سواحل چشم‌نواز در غروب آفتاب، نقاط دیدنی تاریخی درخشان و مناظری زیبا از تپه‌های توسکانی مشاهده خواهید کرد. چیزی که از این تصاویر تبلیغاتی حذف شده، زباله‌های تلنبارشده در گوشه خیابان‌هاست. متاسفانه شهرهایی از ایتالیا که قرن‌ها قدمت دارند، با تپه‌های آشغال و بوی بد ناشی از آن‌ها بدقیافه و بدبو شده‌اند! ایتالیا در حوزه جمع‌آوری زباله ضعیف است.

خیابان‌های ایتالیا کثیف است.

در ایتالیا قرارداد اجاره خانه طولانی‌مدت است

اگر می‌خواهید در ایتالیا خانه اجاره کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که اجاره‌نامه‌ها معمولا برای بازه زمانی حداقل ۱۸ ماه تنظیم می‌شوند. در برخی شهرها قراردادهای طولانی‌تری هم رایج است. بعضی صاحبخانه‌ها اجاره موقت آپارتمان را ۳۶ ماهه در نظر می‌گیرند. 

وقتی اجاره‌نامه را امضا کنید، دیگر نمی‌توانید از زیر آن دربروید، مگر در شرایط خاص که آن هم اغلب مساوی با ضرر کردن مستاجر و از دست دادن بخشی از سرمایه‌اش است. 

پس قبل از بستن قرارداد خوب فکرهایتان را بکنید چون حالا حالاها پایتان گیر است!

حتما باید زبان ایتالیایی را یاد بگیرید

ایتالیایی‌ها یا انگلیسی نمی‌دانند یا وانمود می‌کنند که نمی‌دانند! اگر قصد مهاجرت به روستاهای این کشور را دارید،‌ پیدا کردن کسی که حرف‌های شما را به زبان انگلیسی بفهمد، غیرممکن است.

در شهرهای بزرگ ممکن است افراد حرف‌های شما را متوجه شوند، اما ندانستن زبان ایتالیایی شما را در دسته توریست‌ها قرار می‌دهد و درنتیجه مردم با شما سرد یا بی‌تفاوت برخورد می‌کنند. اگر می‌خواهید ایتالیایی‌ها شما را از خودشان بدانند، حتما باید زبان آن‌ها را یاد بگیرید.

پیدا کردن کار در ایتالیا طاقت‌فرساست

خودِ ایتالیایی‌ها با نرخ بیکاری بالا در این کشور دست و پنجه نرم می‌کنند، چه برسد به ما!

خوداشتغالی در ایتالیا گزینه بهتری است اما اگر می‌خواهید به استخدام یک کارفرمای ایتالیایی دربیایید، تقریبا شدنی نیست. تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این کشور بیکار و جویای کارند و قطعا این افراد و همچنین شهروندان اتحادیه اروپا در اولویت استخدام قرار دارند. 

جاده‌های ایتالیا مرگبارند

اگر هنوز به ایتالیا نرفته‌اید و در خیال، خود را در حال رانندگی در امتداد جاده‌ای باز با تپه‌ها و تاکستان‌ها تصور می‌کنید، لطفا به واقعیت برگردید. فرهنگ رانندگی در ایتالیا تهاجمی است. در بیشتر جاده‌های اصلی ترافیک سنگین در کنار رانندگانِ بی‌حوصله در انتظارتان است. از طرفی، قوانین رانندگی در این کشور می‌تواند گیج‌کننده باشد. 

علاوه بر این‌ها، برخی از جاده‌هایی که شهرها یا روستاها را به هم وصل می‌کنند،‌ ایمن و استاندارد نیستند. پس موقع رانندگی در ایتالیا حسابی حواستان را جمع کنید.

رانندگی در ایتالیا خطرناک است و جاده‌ها استاندارد نیست.

سخن پایانی

مزایا و معایب زندگی در ایتالیا به هدف شما از مهاجرت و خواسته‌تان از این کشور بستگی دارد. اگر هدف شما این است که از دوران بازنشستگی خود لذت ببرید، می‌توانید با هزینه اندک خانه‌ای رویایی در روستاهای ایتالیا بخرید و بدون هیچ مزاحمی از تماشای طبیعت بکر لذت ببرید. اما اگر در رویای پیدا کردن شغل و زندگی به سبک ایتالیایی به سر می‌برید، موانع زیادی سر راهتان قرار دارد.

اگر می‌خواهید بدانید به طور کلی مهاجرت برای شما خوب است یا بد یا هیچ فرقی به حالتان ندارد، مطلب مزایا و معایب مهاجرت را بخوانید.

نظرات شما نظر
اشتراک گذاری
it's me
مرضیه اسدینویسنده و محقق ایمیگو

مرضیه اسدی، نویسنده و محقق حوزه مهاجرت است اما قصد مهاجرت ندارد! درباره برنامه‌های مهاجرتی تحقیق می‌کند، با اداره مهاجرت کشورهای مختلف مکاتبه می‌کند، با وکیل‌های مهاجرتی در ارتباط است و در پایان، نتیجه کنجکاوی‌هایش را با شما در میان می‌گذارد.