آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
۶ + ۳ مورد از مزایا و معایب مهاجرت
۶ + ۳ مورد از مزایا و معایب مهاجرت
بروز شده در۱ مهر ۱۴۰۲
فهرست مطالب

آیا می‌دانستید مهاجرت، بعد از مرگ عزیزان و طلاق، سومین دلیل افسردگی افراد در دنیاست؟ پس هیچ عجیب نیست که مهاجرت برای اکثر مردم تجربه‌ای سخت و دردناک باشد. در این مطلب می‌خواهیم از مزایا و معایب مهاجرت بگوییم و توضیح دهیم که چرا مهاجرت تجربه‌ای رنج‌آور و ترسناک است و چرا با همه این‌ها، روز به روز به تعداد مهاجران اضافه می‌شود.

مزایای مهاجرت چیست؟

وقتی یک نفر خانه و زندگی‌اش را رها می‌کند و با چمدانی در دست، راهی دیار غربت می‌شود، احتمالا چیزی را که از زندگی می‌خواسته، در خانه و وطن خود پیدا نکرده است. کمتر کسی صرفا برای ماجراجویی و خوش‌گذرانی مهاجرت می‌کند. اما مردم دنبال چه چیزی هستند و مهاجرت به کشوری جدید، امید به داشتن چه چیزهایی را در آن‌ها زنده می‌کند که چشمشان را روی معایب مهاجرت می‌بندند؟

نفس کشیدن!

گاهی مزیت مهاجرت صرفا در بقا و زنده ماندن است. در ادامه دو مثال برای این مورد آورده‌ایم:

فرار از جنگ و خشونت

اگر در کشوری زندگی می‌کنید که جنگ و خشونت در آن موج می‌زند، مزیت مهاجرت برای شما این خواهد بود که می‌توانید زنده بمانید.

نجات یافتن از سیل و طوفان

مزیت مهاجرت می‌تواند نجات یافتن از عوامل محیطی مثل سیل و طوفان و زلزله باشد. افرادی که در کشورهای خیلی سرد یا خیلی گرم زندگی می‌کنند یا مدام بدنشان از انتظار برای زلزله و سومالی و سیل و طوفان می‌لرزد، احتمالا پا به فرار می‌گذارند و به کشوری جدید مهاجرت می‌کنند.

مهاجرت به دلیل فرار از جنگ و خشونت

تحصیل در دانشگاهی که سرش به تنش بیارزد

کسی که هدف اصلی خود را در زندگی، کسب علم و دانش می‌داند، به خاطر آن مرزهای جغرافیایی را رد می‌کند. پس یکی از مزایای مهاجرت، دسترسی به علم روز دنیا و امکان تحصیل در محیط‌های آکادمیک حرفه‌ای است.

دسترسی به شغل‌های شریفِ درآمدزا

هشت‌تان گرو نُه‌تان است؟ خب اگر به شما بگویند با همین تعداد ساعت کار در هفته، می‌توانید پنج برابر حقوق فعلی‌تان درآمد داشته باشید، چه می‌گویید؟ مزیت مهاجرت برای بسیاری از افراد همین هست: بازار کار بیشتر، بیکاری و بیگاری کمتر!

مقصد: جایی که بیماری مرا نکشد

شاید برایتان عجیب باشد اما برخی افراد، به‌خصوص آن‌ها که با بیماری‌های طاقت‌فرسا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، هدفشان از مهاجرت، زندگی کردن در کشوری است که امکانات پزشکی در دسترس و البته کم‌هزینه باشد. چیزی ارزشمندتر از سلامتی سراغ دارید؟

رسیدن به امنیت اقتصادی یا شاید هم روانی

این دو امنیت برای اغلب افراد خیلی به هم نزدیکند. احتمالا وقتی جیب‌ها خالی است، به سختی می‌توان امنیت روانی داشت و هر چالشی تبدیل به غولی می‌شود در انتظار بلعیدن ما و داشته‌هایمان. برای برخی افراد مزیت مهاجرت، خلاص شدن از دغدغه بی‌پولی است و این اطمینان که وقتی می‌خوابند، می‌دانند ارزش پولشان تا فردا صبح تغییری نخواهد کرد.

خلاصه کلام؛ زندگی باکیفیت‌تر

تمام این حرف‌ها را می‌توان خلاصه کرد و گفت بزرگ‌ترین مزیت مهاجرت، بالا بردن کیفیت زندگی است. چه کسی دلش نمی‌خواهد در عمر کوتاهی که دارد، زندگی را تمام و کمال تجربه کند، آرامش داشته باشد، به حرفه‌ای مشغول باشد که دوستش دارد، در کنار عزیزانش گل بگوید و گل بشنود، موقع بیماری یا وقتی اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد، نگران پول توی حسابش نباشد و در یک کلام زندگی کند؟

معایب مهاجرت چیست؟

خب حالا که از مزایای مهاجرت گفتیم، سری هم به معایب آن بزنیم و ببینیم آیا واقعا مهاجرانی که با هزار امید و آرزو پا در خاک کشوری جدید می‌گذارند، راحت و آسوده به هرچه می‌خواهند، می‌رسند یا چالش‌ها یکی‌یکی بیخ یقه‌شان را می‌چسبند؟

شوک فرهنگی در مهاجران

خانه و کاشانه‌ام کو؟

یکی از بزرگترین معایب مهاجرت این است که مهاجران با دیدن خود میان خارجی‌ها و آن همه تفاوت دچار شوک فرهنگی می‌شوند. آن‌ها احساس می‌کنند بین غریبه‌ها گیر افتاده‌اند و از زبان و فرهنگ و عادات آن‌ها سر در نمی‌آورند و در روزها و ماه‌ها و شاید حتی سال‌های اول مهاجرت، احساس دلتنگی برای آنچه پشت سر گذاشته‌اند، آزارشان می‌دهد؛ همان چیزی که اصطلاحا به آن homesick می‌گویند.

از اینجا رانده و از آنجا مانده

بیشتر مهاجران این احساس را تجربه می‌کنند که دیگر عضوی از جامعه دوستان صمیمی و قدیمی خود هم نیستند و از یادها رفته‌اند. انگار برای دوستانِ در وطن‌مانده خود دیگر خاطره‌ساز نیستند، بلکه شنونده خاطرات جدیدی هستند که آن‌‌ها سهمی در آن نداشته‌اند و این شاید بزرگ‌ترین غم غربت‌نشینان و یکی از معایب غیر قابل چشم‌پوشی مهاجرت باشد.

تجربه تبعیض یا شهروند درجه دو بودن

تا وقتی که شما به صورت رسمی و قانونی شهروند یک کشور محسوب نشوید، طبیعی است که از برخی مزایا و امتیازهای شهروندی بی‌بهره باشید اما گاهی ممکن است شما با وجود شهروند بودن، همچنان احساس نکنید که یکی از آن‌ها هستید! یکی از معایب مهاجرت تلاش برای پذیرفته شدن در جامعه‌ای جدید است. برای دوام آوردن در کشوری جدید، باید از نو ریشه بزنید و این کار راحتی نیست.

مزایا و معایب مهاجرت به کجا؟

پرواضح است که شرایط مهاجرت به هر کشوری متفاوت است و ما در این مطلب به مزایا و معایب مهاجرت به طور کلی نگاه کرده‌ایم. مثلا مهاجرت به ترکیه به دلیل شباهت فرهنگی برای ایرانیان راحت‌تر است و پس از ورود به این کشور شوک فرهنگی زیادی تجربه نمی‌کنند. اما کشوری مثل استرالیا می‌تواند با تغییرات زیادی در سبک زندگی همراه باشد. در ادامه درباره مزایا و معایب مهاجرت به چند کشور توضیح خواهیم داد. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری درباره وضعیت زندگی در هر یک از این کشورها داشته باشید، به لینکی که در انتهای هر بخش گذاشته‌ایم سر بزنید:

ترکیه

ترکیه یکی از کم‌هزینه‌ترین کشورها برای مهاجرت محسوب می‌شود و تعداد زیادی از ایرانیان ترکیه را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند. اگرچه این کشور به دلیل نزدیکی به ایران از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی، می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما معایب زیادی دارد که چشم‌پوشی از آن‌ها گاهی گران تمام می‌شود. نرخ بیکاری در ترکیه بالاست، تورم در این کشور بیداد می‌کند و نرخ کرایه تاکسی زیاد است.

اطلاعات بیشتر را در صفحه مزایا و معایب مهاجرت به ترکیه بخوانید.

یونان

یونان یکی از دروازه‌های ورود به اروپاست. زندگی در این کشور با مزایای زیادی همراه است: مردم خونگرم، آب و هوای خوب، خدمات درمانی باکیفیت و ارزان و… اما معایب زندگی در یونان می‌تواند شما را از مهاجرت به این کشور منصرف کند. در یونان بیکاری موج می‌زند، مالیات‌ها سنگین و نرخ دستمزد پایین است.

اطلاعات بیشتر را در صفحه مزایا و معایب مهاجرت به یونان بخوانید. 

اسپانیا

اسپانیا راه‌های مهاجرتی متنوعی را پیش پای مهاجران قرار داده است و از طرفی، سبک زندگی در این کشور معمولا برای خارجی‌ها جذاب است. اسپانیا مردم شادی دارد و امید به زندگی در این کشور بالاست. از مهم‌ترین مزایای مهاجرت به اسپانیا، آب‌وهوای معتدل، خدمات درمانی پیشرفته و مهاجرپذیر بودن آن است. در مقابل، اسپانیا در میان کشورهای اروپایی بالاترین نرخ بیکاری را دارد و ساعات کاری طولانی‌تر از سایر کشورهای اروپاست.

اطلاعات بیشتر را در صفحه مزایا و معایب مهاجرت به اسپانیا بخوانید.

ایتالیا

اکثر افرادی که به ایتالیا مهاجرت کرده‌اند، درباره یک چیز اتفاق نظر دارند: اخذ تابعیت ایتالیا آسان است. به طور کلی ایتالیا با مهاجران برخورد دوستانه‌ای دارد. اما زندگی در این کشور هم دردسرهای خودش را دارد؛ از جمله اینکه در ایتالیا قراردادهای اجاره خانه طولانی‌مدت است و احتمال اینکه مجبور شوید در خانه‌ای که دوستش ندارید، زندگی کنید یا به خاطر فسخ قرارداد موظف به پرداخت جریمه شوید، زیاد است.

اطلاعات بیشتر را در صفحه مزایا و معایب زندگی در ایتالیا بخوانید.

پرتغال

پرتغال از ارزان‌ترین کشورهای اروپایی است. امن و آرام است، قوانین مالیاتی آن به نفع مهاجران است و یکی از بهترین نقاط جهان برای گذراندن دوران بازنشستگی محسوب می‌شود اما اغلب افرادی که به این کشور مهاجرت کرده‌اند، از کند پیش رفتن کارها در پرتغال شکایت دارند؛  از کارهای اداری گرفته تا انتظار در صف پمپ بنزین! پس اگر سرعت زندگی برایتان مهم است، زندگی در پرتغال می‌تواند ناامیدکننده باشد.

اطلاعات بیشتر را در صفحه مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال بخوانید. 

کانادا

مزایای مهاجرت به اروپا بر کسی پوشیده نیست. در این کشور می‌توانید کیفیت بالای زندگی را تجربه کنید. کانادا از ورود سرمایه‌گذاران و کارآفرینان استقبلا می‌کند. در این کشور می‌توانید به عنوان خارجی کسب‌وکارتان را راه بیندازید و به اقتصاد خود و کانادا کمک کنید. اما زندگی در کانادا هم معایب خودش را دارد که مهم‌ترین آن‌ها، بالا بودن نرخ مالیات، گران بودن خدمات درمانی و سرمای هواست.

اطلاعات بیشتر را در صفحه مزایا و معایب مهاجرت به کانادا بخوانید.

استرالیا

استرالیا یکی از مدرن‌ترین کشورهای دنیاست و با زندگی در این کشور ابعاد جدیدی از کیفیت به رویتان باز می‌شود. اما وقتی به نقشه جهان نگاه می‌کنید و به این کشور جداافتاده زل می‌زنید، شاید ته دلتان خالی شود. برای بسیاری از افراد این میزان فاصله از وطن می‌تواند تاثیرات مخرب روانی داشته باشد.

اطلاعات بیشتر را در صفحه مزایا و معایب مهاجرت به استرالیا بخوانید.

اتریش

طبق شاخص‌های جهانی کیفیت زندگی، اتریش یکی از ۱۰ کشور برتر برای زندگی است. این کشور فرصت‌های خوبی برای زندگی کاری و خانوادگی فراهم می‌کند و از لحاظ اقتصادی امن و پویاست. اما اتریش هم بهشت نیست و واقعیت این است که مهاجرت به این کشور به همه افراد پیشنهاد نمی‌شود چون سازگاری با فرهنگ این کشور کار هر کسی نیست. محدود شدن روابط دوستانه و تعطیلات آخر هفته می‌تواند مهاجران را افسرده کند.

اطلاعات بیشتر را در صفحه معایب مهاجرت به اتریش بخوانید.

آلمان

مهاجرت به آلمان مزایای زیادی دارد، از جمله اینکه هزینه تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور رایگان است و موقعیت‌های شغلی فراوانی در این کشور وجود دارد اما در مقابل این را هم باید گفت که در آلمان ایجاد روابط دوستانه جدید به عنوان یک خارجی چالش‌برانگیز است و یادگیری زبان آلمانی می‌تواند مشکل باشد.

اطلاعات بیشتر را در صفحه مزایا و معایب زندگی در آلمان بخوانید. 

هلند

کیفیت زندگی در هلند آنقدری بالاست که واقعا نمی‌توان هیچ عیبی روی این کشور گذاشت اما یک نکته مهم درباره هلند وجود دارد: برای بهره بردن از امتیازهای هلند باید کار کنید و حداقل دستمزد حقوق در این کشور را دریافت کنید. هزینه‌های زندگی در هلند بالاست اما نرخ دستمزد از آن هم بالاتر است. یعنی اگر در هلند کار کنید، نه تنها به مشکل مالی برنمی‌خورید،‌ بلکه قدرت خرید بالایی هم خواهید داشت.

اطلاعات بیشتر را در صفحه مزایا و معایب مهاجرت به هلند بخوانید.

فنلاند

فنلاند طبق شاخص کیفیت جهانی سال ۲۰۲۳ در جایگاه سوم قرار دارد و همین نشان می‌دهد که در این کشور استانداردهای یک زندگی باکیفیت نصیبتان خواهد شد. با این حال اگر می‌خواهید به فنلاند مهاجرت کنید، نباید از معایب زندگی در این کشور غافل شوید. پیچیدگی زبان فنلاندی، زمستان‌های سخت و طولانی و بالا بودن نرخ مالیات تنها سه مورد از معایب زندگی در فنلاند است.

اطلاعات بیشتر را در صفحه معایب و مزایای زندگی در فنلاند بخوانید.

سخن پایانی

مزایای مهاجرت به معایب آن می‌چربد یا برعکس؟ این سوالی است که شما جوابش را بهتر می‌دانید. اگر از آن‌هایی هستید که آخر هفته‌ها را با دوستان و خانواده می‌گذرانید و نمی‌توانید زندگی بدون حضور آن‌ها را تصور کنید، احتمالا تحمل بی‌پولی در وطن برایتان راحت‌تر از چشیدن غم غربت است. اما اگر می‌توانید هرجای دنیا جمع دوستانه‌ای برای خودتان دست‌وپا کنید، شاید مزایای مهاجرت برای شما بیشتر از معایب آن باشد.

نظرات شما نظر
اشتراک گذاری
it's me
مرضیه اسدینویسنده و محقق ایمیگو

مرضیه اسدی، نویسنده و محقق حوزه مهاجرت است اما قصد مهاجرت ندارد! درباره برنامه‌های مهاجرتی تحقیق می‌کند، با اداره مهاجرت کشورهای مختلف مکاتبه می‌کند، با وکیل‌های مهاجرتی در ارتباط است و در پایان، نتیجه کنجکاوی‌هایش را با شما در میان می‌گذارد.