آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
چرا مردم به کانادا می‌روند و چرا آن را ترک می‌کنند؟!
چرا مردم به کانادا می‌روند و چرا آن را ترک می‌کنند؟!
بروز شده در۱۷ تیر ۱۴۰۳
فهرست مطالب

«مزایای مهاجرت به کانادا بیشتر است یا معایب آن؟» اگر دنبال جواب این سوال هستید، به صفحه درستی آمده‌اید. ما در این مطلب می‌خواهیم از مزایا و معایب مهاجرت به کانادا بگوییم و ببینیم کفه ترازو به نفع کدام یک سنگینی می‌کند.

مهاجرت به کانادا خوب است یا بد؟!

قبل از اینکه برویم سراغ اصل ماجرا، لطفا به دو مثال زیر توجه کنید:
مثال اول: سال گذشته دخترخاله من با همسرش به کانادا مهاجرت کرد و الان خیلی خوشحال و راضی است. وقتی ایران بود، یا غر می‌زد یا گریه می‌کرد! من هم می‌خواهم به کانادا مهاجرت کنم و زندگی در این کشور را به همه توصیه می‌کنم.
مثال دوم: یکی از همکلاسی‌های سابقم که در یک شرکت معتبر کار می‌کرد و حقوق بالایی هم داشت، خانه و زندگی‌اش را فروخت و به کانادا رفت. حالا بعد از دو سال زندگی در کانادا، دیگر از آن دختر موفق و سرزنده خبری نیست. او به زودی برمی‌گردد. لطفا هرگز به کانادا مهاجرت نکنید!
احتمالا شما هم در میان جمع‌های خانوادگی و دوستانه یا در محیط کار، مشابه جمله‌های بالا را شنیده‌اید.

یک گوشتان در باشد و دیگری دروازه

لطفا از همین حالا تا ابد، موقع شنیدن چنین توصیه‌هایی یک گوشتان در باشد و آن یکی دروازه! زندگی در هیچ کشوری برای همه افراد دنیا مناسب نیست و در بدترین نقطه جهان هم کسی پیدا می‌شود که از شرایط زندگی‌اش راضی باشد. پس در یک کلام باید گفت نمی‌توان برای همه نسخه یکسانی پیچید!
درباره مهاجرت به کانادا نیز اوضاع از همین قرار است. کانادا کشور زیبایی است که فرصت‌های متعددی را برای بهبود زندگی شغلی و شخصی مهاجران به ارمغان می‌آورد. با این حال، هزینه‌های بالای زندگی باعث می‌شود تعدادی از این مهاجران بعد از مدتی کانادا را ترک کنند.
اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید به کانادا مهاجرت کنید، این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا با نگاهی درست و انتظاراتی واقع‌بینانه به این کشور وارد شوید.
خب مقدمه بس است! بیایید برویم سراغ بررسی مزایا و معایب مهاجرت به کانادا.

۵ دلیل برای اینکه به کانادا مهاجرت کنید

واقعا چرا مردم خانه، دوست، کار و هرچه تا این لحظه داشته‌اند و ساخته‌اند، رها می‌کنند و به کانادا می‌روند؟ هیچ کس دوست ندارد حاصل عمرش را دور بیندازد و همه چیز را از صفر شروع کند، مگر اینکه چیز گرانبهایی در انتظارش باشد. درباره مهاجرت به کانادا، آن چیزهای گرانبها چیست و قرار است به ازای دوری از خانه، چه چیزی به دست آوریم؟

۱. هزینه مراقبت‌های بهداشتی را به دولت کانادا بسپارید

در کانادا خدمات درمانی ضروری مانند ویزیت پزشک، درمان‌های اورژانسی، آزمایش و چک‌آپ رایگان است. چرا؟

چون مراقبت‌های بهداشتی کانادا تحت یک سیستم متمرکز و با بودجه عمومی است. یعنی کانادایی‌ها به جای اینکه به بیمه‌های درمانی خصوصی پول بدهند یا مثلا به عنوان کارمند از طرف کارفرمای خود بیمه شوند تا در مواقع نیاز به دادشان برسند، به دولت مالیات بیشتری می‌پردازند و در صورت نیاز، از خدمات و مراقبت‌های پزشکی استفاده می‌کنند.

توجه: مراقبت‌های پزشکی رایگان کانادا را به خاطر بسپارید که قرار است در معایب مهاجرت به کانادا بیشتر از آن حرف بزنیم!

۲. اقتصاد کانادا پله صعود شماست

این مورد از مزایای مهاجرت به کانادا به توضیح بیشتری نیاز دارد تا متوجه شوید چرا سیستم اقتصادی کانادا یک مزیت محسوب می‌شود.در ۲۰ سال گذشته، متوسط درآمد افراد در کانادا به طور پیوسته افزایش یافته است. از طرفی، نرخ بیکاری در این کشور یکی از پایین‌ترین‌ها در دنیاست و تعداد زیادی موقعیت شغلی در انتظار یک مهاجر تازه‌وارد است. حدس می‌زنید چرا؟

در کانادا بدون دردسر کسب‌وکار خود را راه بیندازید!

چون اقتصاد کانادا بر سیستم اقتصاد بازار آزاد بنا شده. این یعنی چه؟! یعنی تعاملات اقتصادی در این کشور با کمترین میزان دخالت دولت انجام می‌شود و این یعنی شما می‌توانید بدون قوانین سختگیرانه و دست‌وپاگیر کسب‌وکار خود را راه بیندازید.

از طرفی، بالا بودن سطح درآمد در این کشور باعث می‌شود کانادایی‌ها راحت‌تر بتوانند در تجارت شما سهیم شوند یا به عبارتی پول خود را در آن خرج کنند!

همه این‌ها را گفتیم تا به این نکته طلایی برسیم که سیستم اقتصادی کانادا یک مزیت بزرگ برای مهاجران است.

۳. در کانادا نگران کیف‌قاپ‌ها و جیب‌برها نباشید

امنیت در کانادا فقط مختص به اقتصاد نیست. میزان جرم و جنایت نیز در کانادا پایین است و این کشور یکی از امن‌ترین نقاط جهان برای زندگی است.

البته منظور از امن بودن این نیست که درِ خانه‌تان را چهارطاق باز بگذارید یا ماشینتان را بدون قفل در خیابان رها کنید و بعد، از دزدی و سرقت شوکه شوید! در کانادا هم رعایت نکات ایمنی ضروری است اما احتمال اینکه وسط خیابان گوشی موبایلتان را بقاپند یا جیبتان را بزنند، خیلی کم است! شما می‌توانید با خیال راحت از پیاده‌روی شبانه در کنار دریاچه و هم‌صحبتی با غریبه‌ها لذت ببرید.

۴. در کانادا کمتر احساس غربت می‌کنید

«کانادا را خانه خود بدانید!» این حسی است که از رفتار کانادایی‌ها در کافه و فروشگاه و از دولت کانادا در فرآیندهای اداری مربوط به مهاجران به شما منتقل خواهد شد.
کانادایی‌ها بر این باورند که تنوع یک کشور را قوی‌تر می‌کند. برای همین کسی در کوچه و خیابان طوری نگاهتان نمی‌کند تا به شما یادآوری شود یک مهاجر هستید و نه یک کانادایی اصیل! با اندکی صبوری و گذر زمان، احتمالا در جامعه کانادایی‌ها حل خواهید شد و جایگاه خود را پیدا خواهید کرد.

۵. کیفیت زندگی در کانادا بالاست

سیستم آموزشی کانادا مدرن است و مدارس و دانشگاه‌های معتبری در سطح جهانی دارد. نرخ اشتغال در کانادا بالاست. همانطور که گفتیم دولت این کشور مراقبت‌های بهداشتی رایگان ارائه می‌دهد. به این موارد، مناظر طبیعی خیره‌کننده و اقتصاد پررونق را نیز اضافه کنید.

هرکدام از این موارد به تنهایی یکی از مزایای مهاجرت به کانادا هستند که در کنار یکدیگر، مزیتی بزرگ به نام بالا بودن کیفیت زندگی را ایجاد کرده‌اند.

۶ دلیل برای اینکه به کانادا مهاجرت نکنید

از خوبی‌ها و مزایای مهاجرت به کانادا به اندازه کافی گفتیم. عجیب نیست اگر تا اینجای مطلب، به این نتیجه رسیده باشید که کانادا بهترین است اما زود قضاوت نکنید. شاید با شناخت معایب مهاجرت به کانادا نظرتان عوض شد.

۱. هزینه زندگی در کانادا سر به فلک می‌کشد

هرچند هزینه زندگی در استان‌های کانادا مشابه نیست اما در مجموع هزینه زندگی در کانادا بالاست. همه چیز، از مواد غذایی و لباس گرفته تا خانه و سایر وسایل ضروری زندگی، در این کشور گران است.
در بین تمامی هزینه‌های زندگی، هزینه مسکن و خدمات درمانی تخصصی در کانادا سر به فلک می‌کشد.

هزینه اجاره و خرید خانه

یکی از بزرگ‌ترین معایب مهاجرت به کانادا بالا بودن قیمت خرید و اجاره خانه و نبودِ گزینه‌های مقرون به صرفه در شهرهای بزرگ است. اگر بخواهید در تورنتو، ونکوور یا مونترال ساکن شوید، حسابی خرج روی دستتان می‌افتد!
جالب است بدانید چالش مسکن فقط مختص به مهاجران نیست. خودِ کانادایی‌ها نیز اغلب نمی‌توانند خانه رویایی‌شان را بخرند.
وقتی قیمت خرید خانه بالاست، طبیعتا هزینه اجاره آن هم بالا خواهد بود زیرا تقاضا برای مسکن و تلاش برای پیدا کردن گزینه‌های مقرون به صرفه زیاد است.

۲. هزینه‌های درمانی

یادتان هست در بخش مزایای مهاجرت به کانادا، به مراقبت‌های بهداشتی رایگان اشاره کردیم؟!

واقعیت این است که مراقبت‌های بهداشتی عمومی در کانادا هم مزیت است و هم عیب. اگرچه مراقبت‌های بهداشتی عمومی در کانادا رایگان است اما دو ایراد بزرگ دارد:

همه روش‌ها و خدمات درمانی را پوشش نمی‌دهد؛ مثلا شامل خدمات دندانپزشکی نمی‌شود

ارائه خدمات با تاخیر انجام می‌شود. پس اگر دچار یک بیماری شده‌اید که شامل خدمات عمومی هم می‌شود، دو راه دارید:
به بیمارستان دولتی بروید و منتظر بمانید تا بالاخره نوبتتان شود (حتی برای موارد اورژانسی هم ممکن است مجبور شوید ۳، ۴ ساعت در صف انتظار بمانید)
مبلغ زیادی خرج کنید و از بیمارستان‌های خصوصی خدمات بگیرید
و اگر راه حل دوم را انتخاب کردید، خودتان را برای پرداخت یک صورتحساب سنگین آماده کنید.

۳. کار کنید و بخشی از حقوقتان را به دولت کانادا تقدیم کنید

گفتیم کیفیت سطح زندگی در کانادا بالاست. بیایید این واقعیت تلخ را بپذیریم که هیچ چیز ارزشمندی مفت به دست نمی‌آید!
کانادا خدمات رفاهی و برنامه‌های اجتماعی بیشماری دارد. سیستم آموزشی و درمانی آن به‌روز و مدرن است و از هر لحاظ هوای شهروندان و ساکنان خود را دارد! اما برای ارائه این خدمات طبیعی است که شما را نیز در هزینه‌ها شریک کند! پس اگر می‌خواهید به کانادا مهاجرت کنید، با پرداخت مالیات‌های سنگین کنار بیایید.

۴. به ساعت‌ها رانندگی در جاده عادت کنید

کانادا دومین کشور بزرگ جهان است. بسیاری از خشکی‌های غول‌پیکری که روی نقشه کانادا می‌بینید، مناطق روستایی و بیابان هستند. بنابراین اگر قصد دارید از یک منطقه پرجمعیت به منطقه پرجمعیت دیگری بروید، لازم است ساعت‌ها رانندگی کنید.

۵.برای زنده ماندن در سرما تلاش کنید

وقتی از سرمای هوا در کانادا حرف می‌زنیم، لطفا آن را با سرمای سردترین نقطه ایران، حتی در زمستان هم مقایسه نکنید. کانادا واقعا سرد است و این سرما ادامه‌دار و طولانی است و شاید تا ۷ ماه طول بکشد.

در ساسکاچوان، یوکان و سایر استان‌های شمالی دمای هوا در ۲، ۳ ماه از سال به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. فکر می‌کنید داریم از چه دمایی حرف می‌زنیم؟ در بعضی ماه‌های سال دمای هوا به منفی ۲۵ تا منفی ۳۰ درجه می‌رسد.

پس اگر می‌خواهید به کانادا مهاجرت کنید، بهتر است این کار را در فصل سرد انجام ندهید چون ممکن است به محض بیرون آمدن از فرودگاه، به داخل برگردید و بلیت برگشت را رزرو کنید!

۶. شاید مجبور شوید کمی فرانسوی یاد بگیرید

زبان رسمی کانادا انگلیسی و فرانسوی است. پس اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید، با مشکل روبرو نمی‌شوید. اما از آنجایی که تقریبا نیمی از جمعیت کانادا زبان فرانسوی را زبان اول خود می‌داند، بلد نبودن این زبان یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و ممکن است برخی تجربه‌های کاری یا اجتماعی را از دست بدهید.

جدا از این، فرانسویِ کانادایی ممکن است با آن زبان فرانسوی که در فرانسه استفاده می‌شود، کمی متفاوت باشد. پس در مجموع لازم است خودتان را برای یادگیری زبان یا گویش جدید آماده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از مزایا و معایب مهاجرت به کانادا گفتیم. با مزیت‌ها و عیب‌هایی که برشمردیم، مهاجرت به کانادا هم خوب است و هم بد! همه چیز به شما بستگی دارد. دوباره نگاهی به لیست مزایا و معایب زندگی در کانادا بیندازید و بعد واقع‌بینانه به این سوال جواب دهید که برای شما چه چیزی اولویت دارد و آیا واقعا مهاجرت به کانادا برای شما مناسب است یا نه؟!

نظرات شما نظر
اشتراک گذاری
it's me
مرضیه اسدینویسنده و محقق ایمیگو

مرضیه اسدی، نویسنده و محقق حوزه مهاجرت است اما قصد مهاجرت ندارد! درباره برنامه‌های مهاجرتی تحقیق می‌کند، با اداره مهاجرت کشورهای مختلف مکاتبه می‌کند، با وکیل‌های مهاجرتی در ارتباط است و در پایان، نتیجه کنجکاوی‌هایش را با شما در میان می‌گذارد.