آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

مزایا و معایب مهاجرت به یونان برای ایرانیان

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۲۰ خرداد ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

اگر در فکر مهاجرت به یونان هستید، این مطلب می‌تواند یک منبع جامع درباره مزایا و معایب مهاجرت به یونان باشد که بعد از خواندن آن یا دور مهاجرت به این کشور را خط می‌کشید یا اقامت در یونان را در صدر برنامه‌های زندگی‌تان قرار می‌دهید!

اینجا درباره هزینه زندگی، مالیات، وضعیت کار و دستمزد، مراقبت‌های پزشکی و خلاصه مهم‌ترین مزایا و معایب زندگی در یونان در سال 2023 صحبت خواهیم کرد.

مختصری درباره یونان

یونان کشور آفتابی بسیار زیبایی است که در قسمت جنوبی اروپا واقع شده. جمعیت یونان در سال 2023 حدود 10.3 میلیون نفر است. بیش از 90 درصد از جمعیت را یونانی‌ها، مردم آلبانیایی، بلغاری، رومانیایی، پاکستانی و گرجی تشکیل می‌دهند.

مزایای مهاجرت به یونان

یونان علاوه بر آب‌وهوای دلچسب و طبیعت زیبا، تنوع فرهنگی بالایی دارد و اغلب ایرانیان در مواجهه با این کشور دچار شوک فرهنگی نمی‌شوند. مهم‌ترین مزایای مهاجرت به یونان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

جزایر و سواحل زیبای یونان

در یونان حوصله‌تان سر نمی‌رود

یونان جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی زیادی دارد. ساختمان‌های قدیمی و باستانی در کنار آزادراه‌ها و متروهای مدرن ترکیب عجیبی است که در یونان زیاد می‌بینید، به‌خصوص در شهرهایی مثل آتن، چانیا و سانتورینی چشمتان از زیبایی‌های خیره‌کننده گرد خواهد شد!

در یونان هوای خوب نصیب ریه‌هایتان می‌شود

حفظ محیط زیست برای دولت یونان اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل، تمام فعالیت‌های صنعتی در راستای حمایت از محیط زیست انجام می‌شوند، نه تخریب آن. موقع پیاده‌روی در خیابان‌های آتن، با خیال راحت نفس عمیق بکشید؛ خبری از آلودگی نیست و جز هوای پاک و لطیف چیزی وارد ریه‌هایتان نمی‌شود.

در یونان با خیال راحت مریض شوید!

مراقبت‌های بهداشتی اورژانسی در یونان بدون در نظر گرفتن ملیت رایگان است. سایر خدمات پزشکی هم گران نیست. کسانی که به یونان مهاجرت می‌کنند، معمولا تحت پوشش یک بیمه خصوصی قرار می‌گیرند. این خبر خوب را به شما بدهیم که هزینه بیمه در یونان نسبت به سایر کشورهای اروپایی کم است.

در خیابان‌های یونان جیبتان را نمی‌زنند

نرخ جرم و جنایت در یونان پایین است و کشوری امن محسوب می‌شود. می‌توانید شب‌ها تا دیر وقت در ساحل بمانید و از نسیمی که از دریا بلند می‌شود و روی صورتتان می‌نشیند، لذت ببرید. اگر در یونان با سرقت روبرو شدید، به توریست‌ها بیشتر شک کنید تا مردم محلی!

یونانی‌ها خانه و خانواده را جدی می‌گیرند

در یونان جمع‌های خانوادگی زیاد دیده می‌شود. مردم آخر هفته‌ها را با خانواده می‌گذارنند و دور هم خوش هستند و از طرفی، غریبه‌ها را با روی باز و خندان می‌پذیرند. این نوع سبک زندگی برای ما ایرانیان آشنا و خوشایند است. شاید برای همین است که ایرانیان مقیم در یونان خیلی احساس غربت نمی‌کنند و مثل ورود به بقیه کشورهای اروپایی شوکه نمی‌شوند.

دریافت اقامت یونان سخت نیست

یونان برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی و حل بحران مالی کشور برنامه‌های مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری ارائه کرده است که شرایط سخت و پیچیده‌ای ندارند. درواقع یونان مهاجران خارج از اتحادیه اروپا را تشویق می کند تا از مزایای اقامت سریع در ازای سرمایه‌گذاری مالی استفاده کنند.

می‌شود گفت یونان یکی از ارزان‌ترین کشورها برای مهاجرت است. گلدن ویزای یونان و برنامه تمکن مالی یونان دو راه نسبتا سریع برای دریافت اقامت این کشور هستند که به شما اجازه می‌دهند بدون محدودیت بین کشورهای اروپایی رفت‌وآمد کنید.

معایب مهاجرت به یونان

حالا وقتش رسیده که معایب مهاجرت به یونان را بررسی کنیم و ببینیم کفه ترازوی به سمت مزایا سنگین‌تر است یا معایب.

فرد ناامید از پیدا کردن شغل در یونان

بیکاری در یونان موج می‌زند

مشکل اصلی کشور یونان، بحران اقتصادی و بیکاری بالاست. اگرچه وضعیت رو به بهبود است اما اگر قصد زندگی در یونان را دارید، باید این مسئله را در جدی بگیرید.

پیدا کردن شغل دلخواه با دستمزد خوب برای خود یونانی‌ها هم مشکل است، چه برسد برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا هستند و در اولویت استخدام قرار ندارند.

مهاجرت تحصیلی به یونان گران تمام می‌شود

سطح علمی دانشگاه‌های یونان بالاست اما متاسفانه تحصیلات دانشگاهی رایگان این کشور فقط شامل حال یونانی‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا می‌شود!

متوسط ​​هزینه تحصیل در یونان حدود ۱.۵ تا ۲ هزار یورو در سال است که برای دانشجوی بدون منبع درآمد، مبلغ کمی نیست.

مالیات در یونان کمرشکن است

تقریبا همه معایب مهاجرت به یونان ریشه در بحران اقتصادی این کشور دارد و دولت یونان برای خارج شدن از این وضعیت اقتصادی دست به کارهای زیادی می‌زند. یکی از این کارها بالا بردن نرخ مالیات در این کشور است. در بین کشورهای اروپایی، نرخ مالیات یونان یکی از بالاترین‌هاست.

حقوق و دستمزد در یونان کم است

یونان از نظر دستمزد اختلاف قابل توجهی با کشورهای اتحادیه اروپا دارد. میانگین حقوق در یونان در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۰۰ یورو در ماه است. البته این مبلغی است که بعد از کسر مالیات نصیب نیروی کار می‌شود. در یونان نیروی کار ماهر حدود ۱۵۰۰ یورو و نیروی کار غیرماهر حدود ۷۰۰ یورو درآمد دارد.

برای اینکه وضعیت مالی یک کارمند معمولی در یونان را بدانید، باید بگوییم هزینه یک خانواده چهار نفره در این کشور حدود ۲۵۰۰ یورو در ماه است که در آن مبلغ اجاره خانه را در نظر نگرفته‌ایم. اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در شهرهای بزرگ یونان حدود ۴۰۰ یورو در ماه آب می‌خورد.

یعنی یک زوج کارمند در یونان با دو بچه، حدود ۱۸۰۰ یورو در ماه پول دستشان می‌آید و اگر اجاره‌نشین باشند، حدود ۳ هزار یورو خرج زندگی‌شان است.

سخن پایانی

حالا که مزایا و معایب مهاجرت به یونان را می‌دانید، تصمیمتان چیست؟ نظر ما این است که اگر پول کافی دارید تا بدون کار کردن در این کشور، بتوانید هزینه‌هایتان را پوشش دهید، یونان یک گزینه عالی است که هم مزایای زندگی مدرن را دارد و هم جذابیت‌های زندگی سنتی. اما اگر قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری به یونان را دارید، گزینه‌های بهتری به جز یونان هم برای شما وجود دارد.

اگر می‌خواهید بدانید به طور کلی مهاجرت برای شما خوب است یا بد یا هیچ فرقی به حالتان ندارد، مطلب مزایا و معایب مهاجرت را بخوانید.

نظرات شما نظر