آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

قوانین عجیب کشور اسپانیا (۸ قانون عجیب)

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۲۷ شهریور ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

بعضی از افراد معتقدند رابطه مستقیمی بین قوانین عجیب کشور اسپانیا و شادی مردم این کشور وجود دارد. مردم خوشحال و سرخوش اسپانیا با قوانینی زندگی می‌کنند که برای خودشان کاملا عادی است اما اگر به عنوان یک خارجی به اسپانیا بروید، با دیدن برخی از آن‌ها دهانتان باز می‌ماند یا از خنده روده‌بر می‌شوید. بیایید برای چند دقیقه به اسپانیا سفر کنیم و با ۸ قانون عجیب این کشور آشنا شویم.

همه شهرهای اسپانیا را به یک چشم نبینید!

قبل از گشت‌وگذار در شهرهای مختلف اسپانیا، یادتان باشد قوانین عجیب در همه شهرهای اسپانیا یکسان نیست. همانطور که در ایران، هر شهر فرهنگ و قوانین نانوشته خودش را دارد، در اسپانیا هم ممکن است در شهر سویل قانونی توجهتان را جلب کند و بعد به مادرید بروید و هیچ خبری از آن رفتارهای عجیب‌وغریب نباشد.

خلاصه‌ای از قانون‌های عجیب اسپانیا
قانون‌های عجیب اسپانیا

در شهرهای ساحلی اسپانیا با لباس شنا قدم نزنید

یکی از قوانین عجیب کشور اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی این است که در شهرهای ساحلی مانند بارسلونا و مالاگا، نمی‌توانید با لباس شنا قدم بزنید. این قانون زن و مرد نمی‌شناسد و اگر آن را رعایت نکنید، ممکن است مجبور شوید تا ۲۰۰ یورو جریمه بپردازید.
دلیل این قانون‌گذاری تا حدی به فرهنگ این مناطق مربوط است و مردم ترجیح می‌دهند پوشش قدم زدن در ساحل با لباسی که در خیابان و مغازه بر تن دیگران می‌بینند، یکی نباشد و خلاصه هر لباسی جایی دارد!

در سویل، لباس‌های زیر خود را جلوی چشم دیگران پهن نکنید

سویل یک قدم از بقیه شهرهای ساحلی فراتر رفته و می‌گوید نه‌تنها با لباس شنا در شهر نچرخید، بلکه لباس‌های زیر خود را جلوی چشم دیگران هم نگذارید.
این قانون عجیب سویل اسپانیا مساوی با این است که در این شهر حق ندارید لباس زیر را در بالکن و پشت‌بام هوا دهید! هر برنامه‌ای برای لباس‌هایتان دارید، در خلوت خانه‌تان انجامش دهید.

بازی دومینو در سویل ممنوع است

سویل می‌تواند رتبه برتر قوانین عجیب کشور اسپانیا را از آن خود کند! در این شهر نمی‌توانید وسط پارک و خیابان بنشینید و با دوستانتان دومینو بازی کنید چون سر و صدای برخورد کاشی‌ها و قطعات بازی روی اعصاب سویلی‌هاست.
اما بازی‌های کارتی که صدای فریاد و هیجان شرکت‌کنندگان کل محله را پر می‌کند، مجاز است. درواقع سویلی‌ها روی سر و صدای آدم‌ها که شهر را زنده و شاد نشان می‌دهد، حساس نیستند، مشکل آن‌ها با تلق و تلوق‌های بی‌معنی است.

موقع رانندگی دمپایی نپوشید

این قانون برای ما ایرانی‌ها خیلی عجیب نیست. احتمالا شما هم این توصیه را شنیده‌اید که موقع رانندگی دمپایی و صندل به پا نکنید چون ممکن است پایتان روی پدال ترمز یا گاز بلغزد و موقع خطر نتوانید واکنش مناسبی داشته باشید.
در اسپانیا هم این قانون وجود دارد. پس اگر قصد دارید در این کشور ماشین کرایه کنید، یادتان باشد کفش به پا داشته باشید، چون اگر با دمپایی و صندل سراغ کرایه کردن ماشین بروید، هیچ شرکتی زیر بار تحویل سوئیچ به شما نمی‌رود. در ضمن، اگر با صندل مشغول رانندگی باشید و خدای نکرده تصادف کنید و چشم پلیس راهنمایی و رانندگی به صندل‌هایتان بیفتد، بی‌چون و چرا شما مقصر محسوب می‌شوید و جریمه خواهید شد.

رانندگی خطرناک با صندل ممکن است باعث شود تا ۲۰۰ یورو در اسپانیا جریمه شوید
جریمه رانندگی خطرناک با صندل

در خیابان نزنید زیر آواز

اگر از آن افرادی هستید که وسط خیابان و توی تاکسی و هرجا که حس خوانندگی در شما زنده می‌شود، می‌زنید زیر آواز، در اسپانیا کمی با احتیاط رفتار کنید.
یکی از قوانین عجیبی که ممکن است در کشور اسپانیا با آن روبرو شوید، منع خواندن آواز در خیابان و معابر عمومی است. اگر صدای خوشی دارید، احتمالا اسپانیایی‌ها تمایلی ندارند آن را بشنوند، پس در سکوت قدم بزنید و در خانه و جمع‌های دوستانه با خیال راحت آواز بخوانید.

در مادرید این سوال را نپرسید: «ببخشید ساعت چنده؟»

شاید این عجیب‌ترین قانون اسپانیا باشد که نباید ساعت را بپرسید. هرچند امروزه با ساعت‌ها و گوشی‌های هوشمند کمتر کسی از زمان بی‌خبر است اما این قانون از قدیم در مادرید باقی مانده و مردم هنوز دل خوشی از این سوال ندارند.
به نظر می‌رسد این سوال در مادرید قبلا به عنوان کنایه استفاده می‌شد و هدف از این پرسش ربط چندانی به اطلاع از زمان نداشت! مثلا اگر یک نفر دیر به محل قرار می‌رسید، با چهره‌ای عصبانی و سپس با این سوال روبرو می‌شد که «ببخشید ساعت چنده؟» برای همین این قانون نانوشته در میان اسپانیایی‌ها پذیرفته شده که خیلی یکدیگر را درباره زمان سوال‌پیچ نکنند.

در شهر کادیز برنج روی سر هم نپاشید!

در بسیاری از کشورها سنت پاشیدن برنج روی سر عروس و داماد وجود دارد و این کار به معنای آرزوی خیر و برکت برای زوج تازه به وصال رسیده است. اما شهر کادیز از سال ۲۰۰۷ این کار را ممنوع کرده است.
شهرداری کادیز دلیل ممنوعیت پاشیدن برنج بر سر عروس و داماد را جلوگیری از زشت شدن و کثیفی شهر می‌داند چون بعد از رفتن مهمان‌های عروسی، تازه نوبت پرنده‌هاست که سراغ دانه‌های برنج بیایند و دلی از عزا دربیاورند. هجوم پرنده‌ها و باقی ماندن دانه‌های برنج در مسیر رفت‌وآمد، برای اهالی کادیز یا شاید هم برای شهرداری این شهر خوشایند نیست.

خم شدن در سطل زباله ممنوع است

یکی از روش‌های عجیب اسپانیا برای حفظ زیبایی شهر، قانون ممنوعیت سرک کشیدن به سطل‌های زباله است. یعنی در این کشور اگر کسی به خاطر وضعیت اقتصادی دشوار، مجبور باشد در زباله‌ها دنبال ته‌مانده غذا یا وسیله‌ای کم‌ارزش باشد، ممکن است تا ۳ هزار یورو جریمه شود!
حالا اینکه یک نفر با این شرایط مالی چطور می‌تواند مبلغ جریمه را بپردازد، خود سوال بزرگی است که ما هم جوابش را نمی‌دانیم اما با تحقیق درباره قوانین عجیب کشور اسپانیا مطمئن شده‌ایم که این کشور در بند ظواهر است و همه کار می‌کند تا شیک و زیبا به چشم بیاید.

سخن پایانی

قوانین عجیب‌و‌غریب در تمامی کشورهای دنیا از جمله اسپانیا وجود دارد اما معمولا عجیب بودن آن‌ها به چشم مردم خود آن کشور نمی‌آید. در اسپانیا نیز برخی رفتارها برای ما غیرقابل باور است؛ مانند آواز نخواندن در خیابان، نپرسیدن ساعت و ممنوع بودن خم شدن در سطل‌های زباله. اگر به اسپانیا می‌روید، قوانین این کشور را به خاطر آرامش خودتان رعایت کنید تا گرفتار نگاه‌های غیردوستانه یا مجبور به پرداخت جریمه نشوید و لذت گشت‌وگذار در این کشور را به کام خودتان تلخ نکنید.

نظرات شما نظر