آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

مشاغل مورد نیاز اسپانیا 2023 + جدول درآمد

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۲۴ مهر ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

اگر قصد مهاجرت به اسپانیا را دارید و می‌خواهید بدانید تخصص شما در لیست مشاغل مورد نیاز اسپانیا قرار دارد یا نه، این مطلب برای شما نوشته شده است. در این مطلب مشاغل مورد نیاز اسپانیا در هر استان از این کشور را بررسی و میانگین درآمد در هر عنوان شغلی را عنوان کرده‌ایم.

فرصت‌های شغلی اسپانیا در سال 2023

هرچند نرخ بیکاری در اسپانیا از میانگین اروپا بالاتر است اما دو دلیل برای استخدام نیروی کار خارجی در اسپانیا وجود دارد:

  • کمبود نیروی کار ماهر در برخی از مشاغل جدید مانند تحلیلگر داده
  • کمبود نیروی کار داوطلب در برخی از مشاغل سخت مانند راننده کامیون
نرخ بیکار در اسپانیا و سایر کشور‌های اروپا در ۱۲ سال اخیر و پیش رو
نرخ پیش‌بینی شده و گذشته بیکاری در اسپانیا و سایر شهر‌های اروپایی

اسپانیایی‌های جویای کار یا تخصص کافی در مشاغل مورد نیاز اسپانیا ندارند یا اشتیاقی به کار کردن در این حوزه‌ها نشان نمی‌دهند؛ در هر صورت جای خالی نیروی کار احساس می‌شود و دولت اسپانیا برای رفع این چالش، سراغ استخدام نیروی کار خارجی می‌رود.

فرصت‌های شغلی مورد نیاز اسپانیا در حوزه‌های زیر قرار دارند:

  1. فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
  2. علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM)
  3. بهداشت و سلامت
  4. هتلداری و خدمات پذیرایی
  5. خدمات ساختمانی (لوله‌کش، نجار و…)
  6. خدمات اداری (منشی،‌ دفتردار و…)
  7. حمل‌ونقل (راننده کامیون و لیفتراک)

بیشتر مشاغل مورد نیاز اسپانیا در حوزه خدمات جا دارند و جالب این است که اسپانیا در این حیطه کاری دنبال نیروی کار ماهر نیست، بلکه یک نیروی کار با مهارت اندک هم نیاز کشور اسپانیا را رفع می‌کند.

مشاغل مورد نیاز کشور اسپانیا

همانطور که دیدید، مشاغل مورد نیاز اسپانیا محدود به عنوان‌های شغلی مشخص نمی‌شوند،‌ بلکه به یک طیف و حوزه کاری اشاره دارند اما در این مطلب، برای اینکه بتوانیم با مثال‌هایی از دنیای واقعی به فرصت‌های شغلی اسپانیا بپردازیم، یک یا دو عنوان شغلی از هر حوزه را برای نمونه انتخاب کرده‌ایم.

در جدول زیر می‌توانید مشاغل مورد نیاز اسپانیا در سال ۲۰۲۳ و حداقل درآمد در آن را ببینید:

مشاغل مورد نیاز اسپانیا

بازه درآمد ناخالص ماهیانه (یورو)

متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)

1,500 – 3,900
مهندس نرم‌افزار

2,100 – 6,300

دستیار پزشک

1,100 – 2,500
آشپز

1,100 – 2,300

لوله‌کش

1,200 – 2,350
کارمند اداری

1,300 – 2,400

راننده کامیون

1,400 – 2,900

مشاغل مورد نیاز اسپانیا در سال ۲۰۲۳

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منابعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

در ادامه می‌خواهیم ببینیم هر یک از مشاغل مورد نیاز اسپانیا که به آن‌ها اشاره کردیم، چه شرح وظایفی دارند و کسی که در این موقعیت شغلی فعالیت می‌کند، باید چه انتظاراتی را برآورده کند.

متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)

یکی از مشاغل مورد نیاز حوزه علم و فناوری در اسپانیا،‌ متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به‌اختصار ICT نامیده می‌شود. کسی که به عنوان متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به کار می‌شود، باید توانایی طراحی، نصب و ارتقای نرم‌افزارها و سخت‌افزارها، راه‌اندازی و نگهداری پایگاه‌داده و پشتیبانی فنی داشته باشد.

متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات در اسپانیا می‌تواند ماهیانه 1,500 تا 3,900 یورو درآمد داشته باشد.

مهندس نرم‌افزار

مهندسی نرم‌افزار یکی از مشاغل حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است که مورد نیاز کشور اسپانیاست. سایر گرایش‌های مهندسی نیز در این دسته قرار می‌گیرند و ما اینجا برای نمونه به شرح وظایف مهندس نرم‌افزار می‌پردازیم. از مهم‌ترین وظایف یک مهندس نرم‌افزار طراحی، تست و عیب‌یابی نرم‌افزار بر اساس نیاز مشتری است. این فرد باید بتواند جهت ارائه خدمات به مشتریان و پشتیابی فنی، خطاهای نرم‌افزار را شناسایی کند و آن را توسعه دهد.

یک مهندس نرم‌افزار در اسپانیا می‌تواند ماهیانه 2,100 تا 6,300 یورو درآمد داشته باشد.

دستیار پزشک

بیشتر مشاغل مورد نیاز حوزه سلامت و بهداشت اسپانیا در سطح دستیار پزشک و پرستار خانگی است. هرچند پزشک متخصص نیز در برخی از شهرهای اسپانیا مانند مادرید و بارسلونا مورد نیاز است اما تعداد فرصت‌های شغلی خالی محدود است. دستیاران پزشک شرح وظایف و دستورالعمل یکسانی ندارند اما اغلب آن‌ها موظفند اطلاعات بیمار و سابقه پزشکی او را ثبت کنند، ویزیت اولیه را جهت ارجاع به پزشک انجام دهند. همچنین ممکن است مسئولیت بررسی موجودی و نگهداری از تجهیزات پزشکی را نیز به عهده داشته باشند.

یک دستیار پزشک در اسپانیا ماهیانه حدود 1,100 تا 2,500 یورو درآمد دارد.

آشپز

مشاغل حوزه هتلداری، گردشگری و خدمات پذیرایی از فرصت‌های شغلی مورد نیاز اسپانیاست و شانس استخدام در آن‌ها برای خارجی‌ها بالاست. به نظر می‌رسد شهروندان اسپانیایی تمایل زیادی به کار کردن در این حیطه ندارند. یکی از مشاغل مورد نیاز در حوزه هتلداری و خدمات پذیرایی آشپزی است. یک آشپز مسلما باید دستپخت خوبی داشته باشد اما این کافی نیست. از آشپز انتظار می‌رود طبق دستورالعمل‌های آشپزی در رستوران یا هتلی که در آن استخدام شده، عمل کند، غذاها را قبل از سرو تزئین و چیدمان کند، استانداردها و اصول بهداشتی را رعایت کند.

یک آشپز در اسپانیا می‌تواند حدود 1,100 تا 2,300 یورو درآمد داشته باشد.

لوله‌کش

لوله‌کشی، نجاری و بنایی در گروه خدمات ساختمانی قرار دارند و همگی از مشاغل مورد نیاز اسپانیا هستند. ما در اینجا برای نمونه به بررسی حرفه لوله‌کشی می‌پردازیم. یک لوله‌کش باید بتواند طبق دستورالعمل‌های استاندارد و معتبر، قطعات مختلف در لوله‌کشی را طراحی و نصب کند. او باید در جوشکاری و حفر دیوار و کف ساختمان توانمند باشد. ایمن‌سازی تجهیزات و انجام تست نشتی و فشار نیز معمولا در شرح وظایف لوله‌کشی دیده می‌شود.

یک لوله‌کش در اسپانیا می‌تواند ماهیانه حدود 1,200 تا 2,350 یورو درآمد داشته باشد.

کارمند اداری

کارمند اداری مانند منشی، مسئول دفتر و مسئول تدارکات از مشاغل مورد نیاز اسپانیا است. خدمات اداری با عناوین مختلفی شناخته می‌شوند و ما اینجا مشخصا به شرح وظایف و درآمد یک کارمند اداری در اسپانیا می‌پردازیم. یک کارمند اداری باید به مکاتبات اداری رسیدگی کند و پاسخگوی تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها و سایر روش‌های ارتباطی باشد. آرشیو کردن اسناد اداری، ثبت صورت‌جلسه مذاکرات، نظارت بر تامین لوازم اداری و کالاهای مصرفی و در صورت نیاز، رزرو بلیط و اقامت هتل برای مهمان‌ها از جمله وظایف اصلی یک کارمند اداری است.

یک کارمند اداری در اسپانیا می‌تواند ماهیانه حدود 1,300 تا 2,400 یورو درآمد کسب کند.

راننده کامیون

اسپانیا در زمینه حمل‌ونقل با کمبود نیروی کار مواجه است. رانندگی ماشین‌های سنگین مانند کامیون،‌ لیفتراک و تراکتور از مشاغل مورد نیاز اسپانیاست. شاید به نظر برسد رانندگی کامیون فقط به یک گواهینامه نیاز دارد اما این شغل آنقدر هم ساده نیست. یک راننده کامیون باید در چیدمان بهینه کالا تخصص داشته باشد و کالاها را طوری بارگیری کند که تعادل و توازن حفظ شود، آسیبی به کالاها وارد نشود و حین حرکت جابجا نشوند. در صورتی که کالا از کشور خارج می‌شود، راننده کامیون باید با تشریفات گمرکی آشنا باشد. او باید به نرم‌افزارهای مسیریابی مسلط باشد و از پس مسئولیتِ تحویل به‌موقع کالا بربیاید. همچنین هنگام تخلیه بار باید مقدار و نوع کالا را بررسی کند.

در حال حاضر در اغلب استان‌های اسپانیا مانند اندلس،‌ آراگون، آستوریاس، کانتابریا، گالیسیا و… به راننده کامیون و سایر ماشین‌های سنگین نیاز است و خارجی‌ها شانس استخدام بالایی دارند.

یک راننده کامیون در اسپانیا ماهیانه 1,400 تا 2,900 یورو درآمد دارد.

پیش‌بینی مشاغل مورد نیاز اسپانیا در سال‌های آینده

با توجه به روند افزایش موقعیت‌های شغلی جدید و کاهش نرخ بیکاری،‌ منابع رسمی دولت اسپانیا دست به پیش‌بینی وضعیت بازار کار تا سال ۲۰۳۵ زده‌اند.

  • اختلاف میان شغل‌های تازه‌متولدشده و شغل‌های از بین رفته

فرض کنید در یک سال ۱۰ فرصت شغلی در یک حرفه یا صنعت خاص به وجود آمده و در مقابل،‌ ۳ فرصت شغلی در همان حوزه از بین رفته است، پس درمجموع می‌شود گفت به اندازه تفاضل بین این دو وضعیت یعنی ۷ فرصت شغلی در آن صنعت ایجاد شده است.

  • جایگزینی

منظور از جایگزینی این است که تعدادی از کارمندان یک شغل یا صنعت خاص، موقعیت شغلی خود را ترک کرده‌اند (بازنشستگی،‌ استعفا و…) و حالا کارفرمایان نیاز به استخدام فرد جدید برای پر کردن این موقعیت‌های کاری دارند.

در جدول زیر می‌توانید پیش‌بینی مشاغل مورد نیاز اسپانیا و تعداد فرصت‌های شغلی موجود را در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۵ ببینید:

عنوان شغلی

تفاضل شغل جدید و شغل از بین رفتهجایگزینی
تکنسین و متخصص وابسته

628,600

1,526,800

کارمند اداری

361,400

1,020,500

کارگر ساده

184,2001,581,000
کشاورز و دروگر22,300

371,600

مدیر

-65,800542,400
اپراتور و مونتاژکار230,100

965,300

نیروی کار متخصص

632,8002,401,100
فروشنده و خدماتی562,800

2,667,100

پیش‌بینی مشاغل مورد نیاز اسپانیا و تعداد فرصت‌های شغلی موجود

منبع: cedefop

احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منابعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

سخن پایانی

بیشتر مشاغل مورد نیاز اسپانیا در گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی، بهداشت و درمان، هتلداری و خدمات پذیرایی، خدمات ساختمانی، خدمات اداری و حمل‌ونقل قرار دارند. در حال حاضر اسپانیا کمتر به دنبال نیروی کار متخصص و ماهر است و اغلب فرصت‌های شغلی در رده‌های متوسط از لحاظ تخصص قرار دارند. اسپانیا برای پر کردن جاهای خالی موقعیت‌های شغلی مورد نیاز از حضور نیروی کار خارجی استقبال می‌کند.

نظرات شما نظر