آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو
پاسپورت فنلاند (ارزش + شرایط ورود به کشور‌های دیگر)
پاسپورت فنلاند (ارزش + شرایط ورود به کشور‌های دیگر)
بروز شده در۲۰ فروردین ۱۴۰۳
فهرست مطالب

پاسپورت فنلاند سومین پاسپورت قدرتمند جهان است. قدرت یک پاسپورت بر اساس اینکه اجازه ورود به چند کشور را بدون ویزا فراهم می‌کند، تعیین می‌شود. داشتن پاسپورت فنلاند مساوی است با ورود بی‌دردسر به ۱۷۷ کشور دنیا! به همین دلیل هواخواه و طرفدار کم ندارد. اگر شما هم دلتان می‌خواهد پاسپورت فنلاند توی جیبتان باشد و با خیال راحت به کشورهای مختلف سر بزنید، با ما همراه باشید چون در این مطلب می‌خواهیم درباره ارزش و رتبه پاسپورت فنلاند، انواع و هزینه دریافت آن و کشورهایی که با پاسپورت فنلاند می‌توانید بدون ویزا به آن‌ها سفر کنید، صحبت کنیم. 

پاسپورت فنلاند در یک نگاه

ویژگی‌های پاسپورت فنلاند را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

رتبه قدرت پاسپورت۳
امتیاز تحرک۱۷۷
تعداد کشورهای بدون نیاز به ویزا۱۲۵
تعداد کشورهای نیازمند به ویزا در بدو ورود۴۴
تعداد کشورهای نیازمند به مجوز الکترونیکی (ETA)۸
تعداد کشورهای نیازمند به ویزای معمولی ۲۱
ویژگی‌های پاسپورت فنلاند

منبع: passportindex
احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

ارزش پاسپورت فنلاند در قیاس با سایر کشور‌ها

طبق رتبه‌بندی وبسایت Passport Index که یک منبع معتبر برای امتیازدهی به پاسپورت‌های جهان است، ارزش پاسپورت فنلاند در رتبه سوم جهان قرار دارد. با پاسپورت فنلاند می‌توانید به ۱۲۵ کشور بدون ویزا وارد شوید. علاوه بر این، برای ورود به ۴۴ کشور فقط به ویزای بدو ورود یا ویزای فرودگاهی نیاز دارید؛ یعنی لازم نیست از قبل برای ویزا درخواست دهید، همین که به فرودگاه مقصد رسیدید، می‌توانید آن را دریافت کنید. برای ورود به ۸ کشور هم ویزا لازم نیست و فقط ارائه مجوز الکترونیکی (ETA) کافی است که برای دریافت آن فقط باید چند روز قبل از سفر درخواست دهید و به صورت آنلاین مجوز سفر را دریافت کنید. پس در کل می‌توان گفت با پاسپورت کشور فنلاند می‌توانید به ۱۳۳ کشور دنیا بدون ویزا (۱۲۵+۸) سفر کنید .

در جدول زیر می‌توانید رتبه و ارزش پاسپورت فنلاند را با کشورهای دیگر مقایسه کنید:

کشوررتبه پاسپورت
امارات متحده عربی۱
آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند۲
فنلاند، سوئد، لوکزامبورگ، اتریش، سوئیس۳
دانمارک، بلژیک، پرتغال، لهستان، ایرلند، کره جنوبی۴
سنگاپور، یونان، نروژ، جمهوری چک، انگلیس، مجارستان، ژاپن، نیوزیلند۵
اسلواکی، امریکا، استرالیا۶
مالتا، استونی، لیتوانی، اسلوونی، کانادا۷
لتونی، ایسلند، کرواسی، لیختن‌اشتاین۸
قبرس، رومانی، بلغارستان۹
مالزی۱۰
مقایسه ارزش پاسپورت فنلاند با کشورهای دیگر

منبع: passportindex
احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

انواع پاسپورت فنلاند

پاسپورت فنلاند ۵ نوع دارد:

  • پاسپورت معمولی (Ordinary passport)

دریافت این پاسپورت بین یک تا چند هفته طول می‌کشد اما اغلب طی ۸ روز کاری تحویل داده می‌شود.

  • پاسپورت سریع (Fast-track passport)

برای درخواست پاسپورت سریع نیاز نیست که حتما داخل فنلاند باشید، نمایندگی‌های فنلاند در خارج از کشور نیز آن را صادر می‌کنند. پاسپورت سریع فنلاند ۲ تا ۳ روز زودتر از پاسپورت معمولی به متقاضی تحویل داده می‌شود. اگر محل تحویل در داخل فنلاند باشد، معمولا طی ۲ تا ۴ روز کاری به دست متقاضی می‌رسد.

  • پاسپورت اکسپرس (Express passport)

برای درخواست پاسپورت اکسپرس فنلاند حتما باید داخل این کشور باشید و در نمایندگی‌های خارج از کشور فنلاند این امکان برای متقاضیان وجود ندارد. پاسپورت اکسپرس معمولا طی ۲ روز کاری تحویل داده می‌شود.

  • پاسپورت موقت و اضطراری (Temporary and emergency passports)

پاسپورت موقت برای شرایط استثنائی که فرد باید به سرعت وارد کشور جدیدی شود، در نظر گرفته شده است. همچنین گاهی پاسپورت دست‌نویس اضطراری برای سفر یک‌طرفه صادر می‌شود. 

  • پاسپورت ویژه (Special passports)

پاسپورت ویژه یک نوع پاسپورت موقت است و با عنوان مجوز گذرگاه یا پاسپورت دریانوردی نیز شناخته می‌شود و به فرد اجازه ورود به آب‌های بین‌المللی را می‌دهد.

هزینه پاسپورت فنلاند

هزینه پاسپورت فنلاند با توجه به اینکه از داخل فنلاند درخواست می‌دهید یا از طریق نمایندگی‌های خارج از فنلاند اقدام می‌کنید، متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید هزینه انواع پاسپورت فنلاند را در داخل این کشور و خارج از آن ببینید:

نوع خدمتهزینه در فنلاند (یورو)هزینه خارج از فنلاند (یورو)
پاسپورت معمولی۱۴۰۲۳۵
پاسپورت سریع۱۶۰۲۵۵
پاسپورت موقت و اضطراریموقت: ۱۷۵
اضطراری: ۱۶۰
موقت: ۲۷۰
اضطراری: ۲۵۵
پاسپورت ویژه (دریانوردی)۱۴۰۲۳۵
هزینه پاسپورت فنلاند

منبع: um.fi
احتیاط: داده‌های این جدول به صورت تقریبی برآورد شده و بر اساس آخرین به‌روزرسانی منبعی که به آن اشاره کردیم، تهیه شده است.

سخن پایانی

پاسپورت فنلاند سومین پاسپورت قدرتمند و ارزشمند جهان است. با داشتن پاسپورت فنلاند می‌توانید به ۱۲۵ کشور بدون ویزا، به ۴۴ کشور با ویزا در بدو ورود و به ۸ کشور بدون ویزا و فقط با مجوز الکترونیکی سفر کنید. پاسپورت فنلاند ۵ نوع دارد: پاسپورت معمولی، سریع، اکسپرس، موقت و اضطراری و ویژه (دریانوردی). نوع پاسپورت با توجه به شرایط متقاضی تعیین و صادر می‌شود. 

نظرات شما نظر
اشتراک گذاری
it's me
مرضیه اسدینویسنده و محقق ایمیگو

مرضیه اسدی، نویسنده و محقق حوزه مهاجرت است اما قصد مهاجرت ندارد! درباره برنامه‌های مهاجرتی تحقیق می‌کند، با اداره مهاجرت کشورهای مختلف مکاتبه می‌کند، با وکیل‌های مهاجرتی در ارتباط است و در پایان، نتیجه کنجکاوی‌هایش را با شما در میان می‌گذارد.