آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

گواهی تمکن مالی و هرچه به آن مربوط است!

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۱ بهمن ۱۴۰۱
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

گواهی تمکن مالی چیست و به چه درد می‌خورد؟ اگر قصد مهاجرت داشته باشید، احتمالا در سرچ‌ها و پرس‌وجوهایتان با گواهی یا نامه تمکن مالی مواجه شده‌اید.
در این مطلب می‌خواهیم درباره گواهی تمکن مالی و هرچه به آن مربوط است، صحبت کنیم.

گواهی تمکن مالی چیست؟

در حالت کلی گواهی تمکن مالی یک نامه است که میزان دارایی فرد را مشخص می‌کند. این نامه یا سند از طرف بانکی که در آن حساب دارید، صادر می‌شود و به سفارت یا شرکت یا دانشگاه یا هرجایی که از شما درخواست ارائه نامه تمکن مالی کرده، تضمین می‌کند که این میزان پول در حساب شما موجود است.

گواهی تمکن مالی در پروسه مهاجرت و اقامت به چه معناست؟

فرض کنید شما قرار است برای تحصیل یا کار به کشوری دیگر بروید. هزینه زندگی شما مثل پول غذا، لباس، اجاره خانه، رفت‌و‌آمد و… قرار است از کجا تامین شود؟! این سوالی است که وقتی درخواست ویزا می‌کنید، مامور مهاجرت در سفارت از شما خواهد پرسید و جواب این سوال در نامه‌ای تحت عنوان گواهی تمکن مالی خواهد بود!
پس شما با ارائه گواهی تمکن مالی ثابت می‌کنید که به مدت یک سال از پس هزینه‌های خود در کشور مقصد برمی‌آیید و پول لازم را از همین حالا در حسابتان دارید.

عنوان‌های دیگرِ گواهی تمکن مالی چیست؟

اگر در مسیر مهاجرت با اصطلاحاتی همچون Proof of Funds که به صورت مخفف‌شده POFهم شناخته می‌شود، تعجب نکنید! این اصطلاح هم‌معنی گواهی یا نامه تمکن مالی است.
همچنین گاهی از عبارت Certificate of Financial Ability نیز به جای گواهی تمکن مالی استفاده می‌شود.
همه این عبارات یک معنی می‌دهند و آن هم این است آیا می‌توانی از پس هزینه‌های زندگی خود در کشور مقصد بربیایی یا نه؟!

مبلغ تمکن مالی چقدر است؟

جواب این سوال به سه عامل بستگی دارد و با همین سه عامل تاثیرگذار، تفاوت مبلغ تمکن مالی می‌تواند از زمین تا آسمان باشد.

  1. کشور مقصد
  2. روش مهاجرتی
  3. تعداد افرادی که با شما مهاجرت می‌کنند

تاثیر کشور مقصد روی مبلغ تمکن مالی

قطعا هزینه زندگی در کشوری مثل آلمان از هزینه زندگی در کشوری مانند ایتالیا بیشتر است. پس مبلغ تمکن مالی مورد نیاز برای این دو کشور نیز تفاوت قابل توجهی خواهد داشت.
برای مثال بیایید میزان تمکن مالی مورد نیاز برای مهاجرت به همین دو کشور آلمان و ایتالیا را در یک روش مهاجرتی یکسان مقایسه کنیم.
ایتالیا میزان موجودی بانکی مورد نیاز برای یک سال زندگی دانشجویی را حدود ۶ هزار یورو تعیین کرده است. این مبلغ برای کشور آلمان حدود ۱۱ هزار یورو است.

تاثیر روش مهاجرتی روی مبلغ تمکن مالی

اداره مهاجرت هر کشور روش‌های مختلفی برای مهاجرت ارائه می‌کند اما قطعا مهاجرت تحصیلی و کاری در لیست برنامه‌های مهاجرتی همه کشورهای مهاجرپذیر به چشم می‌خورد. خب پس بیایید تاثیر روش مهاجرتی روی میزان تمکن مالی را بین همین دو روش رایج و محبوب بررسی کنیم.
اگر بخواهید با هدف تحصیل مهاجرت کنید، معمولا اجازه کار در کشور مقصد را ندارید یا تعداد ساعاتی که اجاره کار دارید، بسیار کمتر از تعداد ساعات کاری یک نیروی تمام‌وقت است. پس مبلغ تمکن مالی مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی در برابر مهاجرت از طریق کار بیشتر است چون شما باید بتوانید بدون کار کردن یا با کاری اندک هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید.

تاثیر تعداد افراد روی مبلغ تمکن مالی

تاثیر این عامل احتمالا زیادی واضح است! شکی نیست که هزینه زندگی یک نفر از هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره بیشتر است. پس اگر قصد دارید به همراه خانواده مهاجرت کنید، مبلغ تمکن مالی بیشتر از حالتی است که یکه و تنها به سوی دیار غربت بروید!


البته فکر نکنید به ازای هر یک نفر، میزان موجودی شما هم باید دو برابر شود. بگذارید این مورد را در قالب یک مثال برایتان توضیح دهیم.
فرض کنید قصد مهاجرت به استان کبک کانادا را دارید و می‌خواهید برای ادامه تحصیل به این استان بروید. طبق داده‌های سایت ApplyBoard برای اثبات پوشش هزینه‌ها به مدت یک سال باید مبالغ زیر را در حسابتان داشته باشید. حواستان باشد این مبلغ جدا از هزینه شهریه دانشگاه است و فقط قرار است خرج هزینه‌های رایج زندگی مثل خورد و خوراک، لباس، رستوران، کرایه تاکسی و… شود.
خب بیایید برویم سراغ اعداد و ارقام مربوط به تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کبک:

تعداد افرادمیزان تمکن مالی به دلار کانادا
یک نفر زیر ۱۸ سال6,569
یک نفر بزرگسال (بالای ۱۸ سال)13,134
دو بزرگسال19,264
دو بزرگسال و یک کودک21,579
دو بزرگسال و دو کودک23,290
مبلغ تمکن مالی به ازای تعداد

 

اقامت تمکن مالی چیست؟

خب تا مبحث روش‌های مهاجرتی و گواهی تمکن مالی داغ است، بگذارید درباره اقامت تمکن مالی هم توضیح مختصری بدهیم.
احتمالا وقتی روش‌های مهاجرتی مختلف را بررسی می‌کنید، با روش تمکن مالی یا خودحمایتی هم روبرو می‌شوید. برخی از کشورها در بین روش‌های مهاجرتی خود یک روش برای سرمایه‌دارها و پولدارها هم ارائه کرده‌اند. در این روش‌ها شما باید ثابت کنید آنقدر پول دارید که بدون کار کردن در کشور مقصد می‌توانید از پس هزینه‌های خود بربیایید. کشورهایی مانند یونان، پرتغال، اسپانیا، اتریش و ایتالیا اقامت تمکن مالی را در برنامه‌های مهاجرتی خود دارند که می‌توانید با کلیک روی نام هر کشور، با جزئیات و شرایط آن‌ها آشنا شوید.

گواهی تمکن مالی را از کجا بگیرم؟

برای دریافت تمکن مالی یکراست بروید سراغ بانکی که در آن حساب دارید و بیشترین موجودی را هم در آن حساب خوابانده‌اید. اگر چند حساب دارید و مجموع آن‌ها به اندازه مبلغ تعیین‌شده از سوی سفارت برای اثبات تمکن مالی است، باید برای تک‌تک حساب‌ها گواهی تمکن مالی بگیرید. راه حل بهتر و کم‌دردسر این است که تمام پول‌ها را به یک حساب منتقل کنید و فقط از همان یک بانک گواهی تمکن مالی بخواهید.
تمامی بانک‌های ایران که زیر نظر بانک مرکزی هستند، اعتبار لازم برای ارائه نامه تمکن مالی را دارند.

دست خالی به بانک نروید!

برای دریافت گواهی تمکن مالی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید تا کارتان راه بیفتد:

  1. شناسنامه
  2. کارت ملی
  3. اصل یا کپی پاسپورت
  4. فرم تکمیل‌شده درخواست صدور نامه تمکن مالی

گواهی تمکن مالی همان گردش حساب است؟

از آنجایی که هر بار درباره گواهی تمکن مالی صحبت می‌شود، اشاره‌ای به حساب بانکی می‌کنیم، ممکن است تصور کنید گواهی تمکن مالی و گردش حساب بانکی یکی هستند اما این اشتباه است.
صورتحساب یا گردش حساب بانکی شامل برگه‌های پرینت‌شده از تمامی تراکنش‌های حساب شما با جزئیات دقیق است. اینکه چه تاریخی و چه ساعتی، چه مبلغی به حساب شما واریز شده یا از آن برداشت شده است. اما گواهی تمکن مالی فقط و فقط میزان موجودی حساب شما را نشان می‌دهد.
برخی از کشورها برای صدور ویزا گردش حساب بانکی را هم از متقاضی می‌خواهند.

برای مهاجرت به هر کشوری، گواهی تمکن مالی لازم است؟

اغلب کشورها به خصوص کشورهای اروپایی و کانادا برای اینکه خیالشان راحت شود شما لااقل تا یک سال برای تامین هزینه‌های زندگی خود لنگ نمی‌مانید، درخواست گواهی تمکن مالی می‌کنند اما این موضوع درباره همه کشورهای دنیا و همه روش‌های مهاجرتی صدق نمی‌کند. برای مهاجرت به کشورهایی مانند ترکیه، مالزی و گرجستان نیازی به ارائه تمکن مالی نیست.
احتیاط شرط عقل است!
اما سوال مهم این است که آیا مهاجرت کردن بدون داشتن پول کافی جهت تامین هزینه زندگی برای مدتی در کشوری جدید، کاری پرریسک نیست؟ حتی اگر کشوری از شما گواهی تمکن مالی نمی‌خواهد، بهتر این است که هزینه زندگی شش ماه تا یک سال را در حسابتان داشته باشید.
سخن پایانی
در مطلبی که خواندید، توضیح دادیم که گواهی تمکن مالی چیست و چه کاربردی در مهاجرت دارد. گفتیم با ارائه نامه تمکن مالی به دولت کشور مقصد ثابت می‌کنیم که از پس هزینه‌های خود در این کشور به مدت یک سال برخواهیم آمد. همچنین درباره عواملی که روی مبلغ مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی تاثیرگذارند، صحبت کردیم.

نظرات شما نظر