آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

معرفی 11 برنامه مهاجرت استانی به کانادا

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۱۴ دی ۱۴۰۱
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

مهاجرت استانی به کانادا مسیری برای دریافت اقامت کانادا از طریق برنامه‌های مهاجرتی مختص به هر یک از استان‌های این کشور است.

هر استان کانادا با توجه به نیاز و شرایط اقتصادی و اجتماعی خاص خود، برنامه نامزد استانی (PNP) طراحی و ارائه کرده است.

در این مطلب قصد داریم برنامه‌های مهاجرت استانی و شرایط آن‌ها را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید به کانادا مهاجرت کنید اما نمی‌دانید بهترین روش مهاجرتی برای شما کدام است، مخاطب خاص این مطلب هستید!

اگر زمان کافی برای خواندن این مطلب را ندارید، کافی است ۱۰ دقیقه زمان بگذارید و در ایمیگو پروفایل ایجاد کنید. با این کار، برنامه‌های مهاجرتی متناسب با شرایط شما در اختیارتان قرار می‌گیرد.

برنامه نامزد استانی کانادا (PNP) چیست؟

PNP مخفف عبارت Provincial Nominee Program به معنی برنامه نامزدی استانی است.

هر کدام از استان‌های کانادا برنامه‌های مهاجرتی منحصر به خود را دارند. با این حال تمام قوانین مهاجرتی و اعطای مجوز اقامت دائم کانادا باید تحت نظارت دولت فدرال انجام شود. استان‌های کانادا نمی‌توانند به طور مستقل مجوز اقامت دائم متقاضیان را صادر کنند. به همین دلیل به برنامه مهاجرتی استانی کانادا، برنامه “نامزد” استانی یا نامینیشن استانی کانادا می‌گویند. یعنی شما در ابتدا برای پذیرش PNP کانادا نامزد می‌شوید. بعد از این مرحله، سر و کارتان با دولت فدرال کاناداست تا مشخص شود اقامت دائم شما در کانادا پذیرفته یا رد می‌شود!

البته برای مهاجرت به کبک برنامه‌ای تحت عنوان نامینیشن استانی کانادا وجود ندارد. این استان برنامه‌های مهاجرتی خود را مستقل از فدرال کانادا طراحی و اجرا می‌کند.

تاریخچه برنامه نامزد استانی کانادا

پیش از طراحی برنامه مهاجرت استانی به کانادا، اکثر مهاجرانی که قصد داشتند به کانادا بروند، در استان‌های کبک، انتاریو و بریتیش کلمبیا ساکن می‌شدند. این موضوع باعث نگرانی دولت‌های استان‌هایی مانند ساسکاچوان، مانیتوبا، نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا شده بود و همین موضوع باعث شد دولت فدرال در سال ۱۹۹۸ تصمیم به اجرای برنامه نامزد استانی کانادا بگیرد. هدف از طراحی برنامه استانی کانادا گسترش مزایای مهاجرت در تمام استان‌ها و قلمروهای این کشور بود.

سالانه چند نفر از طریق برنامه نامزد استانی به کانادا می‌روند؟

طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹، همه استان‌های کانادا به جز کبک و نوناووت یک توافقنامه مهاجرتی با دولت فدرال امضا کردند که به آنها اجازه می‌داد برنامه PNP خود را راه‌اندازی کنند.

در سال ۱۹۹۹، فقط ۴۷۷ نفر از طریق برنامه مهاجرتی استانی کانادا به این کشور وارد می‌شوند. با گذشت سال‌ها، تعداد مهاجرانی که در کانادا مستقر شدند، افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۲۲ دپارتمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا از ورود ۸۳۵۰۰ مهاجر از طریق برنامه مهاجرت استانی به کانادا خبر داد و اکنون انتظار دارد این تعداد تا سال ۲۰۲۴ به ۹۳ هزار نفر برسد.

پرچم کانادا

مراحل درخواست برای مهاجرت استانی به کانادا

برای مهاجرت استانی به کانادا دو راه وجود دارد:

  1. اقدام از طریق فرآیند نامزد استانی پایه (base PNP)
  2. اقدام از طریق فرآیند نامزد استانی پیشرفته (enhanced PNP)

در ادامه این دو روش اقدام برای مهاجرت استانی کانادا را به طور مختصر بررسی می‌کنیم.

اقدام از طریق فرآیند نامزد استانی پایه (base PNP)

کسانی که می‌خواهند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند، می‌توانند مستقیما به استانی که قصد دارند در آن کار و زندگی کنند، درخواست دهند. به این روش درخواست مهاجرت به کانادا، نامزدی استانی پایه گفته می‌شود.

بیش از ۸۰ جریان PNP در سراسر کانادا وجود دارد. اینکه کدام برنامه استانی کانادا برای شما مناسب‌تر است، به شرایط شما بستگی دارد.

پس از انتخاب استان مورد نظر، باید مراحل موجود در وبسایت دولت استانی را دنبال کنید.

وقتی استان مورد نظر درخواست شما را دریافت کرد، آن را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد آیا نامزدی استانی را به شما اعطا کند یا خیر.

اقدام از طریق فرآیند نامزد استانی پیشرفته (enhanced PNP)

نامزدی پیشرفته معمولا راه سریع‌تری برای دریافت اقامت دائم کاناداست. منظور از نامزدی پیشرفته همان شرکت در سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری است.
برای مهاجرت استانی به کانادا از طریق اکسپرس اینتری، باید شرایط لازم یکی از برنامه‌های اسکیل ورکر(FSWP)، برنامه تجربه کانادایی (CEC) یا اسکیل ترید (FSTP) را داشته باشید.
پس از ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری، دولت‌های استانی می‌توانند به صف انتظار اکسپرس اینتری دسترسی داشته باشند و نامزدها را بررسی کنند. اگر شرایط یک نامزد برای ورود به استان مناسب باشد، از او برای درخواست نامزدی استانی دعوت می‌کنند.

شرایط مهاجرت استانی به کانادا

شرایط مهاجرت استانی کانادا برای هر برنامه و روش مهاجرت استانی کانادا متفاوت است. این برنامه‌های مهاجرتی برای رفع نیازهای اقتصادی هر استان طراحی شده‌اند.

به زبان ساده می‌توان گفت برای مهاجرت از طریق برنامه استانی کانادا باید نشان دهید که با استفاده از مهارت و تجربه کاری خود می‌توانید به رشد اقتصاد محلی کمک کنید.

نقشه کانادا و استان‌های کانادا

برنامه‌های مهاجرت استانی به کانادا

همانطور که گفتیم هر استان کانادا برنامه استانی خاص خود را دارد. برای شرکت در هر یک از این برنامه‌ها شما باید شرایط خاصی را فراهم کنید تا بتوانید از سوی استان مورد نظر خود پذیرش ‌PNP دریافت کنید.
جدا از شرایط اختصاصی هر برنامه استانی کانادا، تمامی استان‌ها به جز مانیتوبا، یک برنامه مهاجرتی همسو با سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری نیز دارند.

در ادامه تک‌تک برنامه‌های استانی کانادا را معرفی خواهیم کرد. در ایمیگو برای هر برنامه استانی کانادا یک مطلب اختصاصی وجود دارد که لینک آن را در انتهای هر بخش قرار داده‌ایم.

انتاریو

برنامه استانی انتاریو با عنوان OINP شناخته می‌شود. انتاریو رکورددار جذب مهاجر در میان استان‌های کاناداست. یکی از دلایل اصلی جذب مهاجران وجود فرصت‌های شغلی پردرآمد در این استان است. برنامه‌های مهاجرتی این استان شامل ۳ گروه می‌شود که هر کدام چندین زیرمجموعه دارند. این ۳ گروه عبارتند از تخصص و مهارت، اکسپرس اینتری و کارآفرینی.

اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق انتاریو را در مطلب برنامه استانی انتاریو بخوانید.

بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا پیش از اجرای برنامه نامزد استانی خود (BCPNP)، برای ارتقای وضعیت اقتصادی، سالانه تعداد زیادی مهاجر را به خود راه می‌داد. پس از راه‌اندازی طرح برنامه استانی کانادا نیز همچنان مهاجران زیادی برای شرکت در برنامه‌های این استان اقدام می‌کنند.

برای اقدام به مهاجرت از طریق برنامه نامزد استانی بریتیش کلمبیا یا باید تخصص و مهارت کافی برای شرکت در برنامه‌های کاری را فراهم کنید یا از سرمایه لازم برای تاسیس یا خریداری یک کسب‌وکار در این استان برخوردار باشید. همانطور که گفتیم، این استان نیز یک برنامه مهاجرتی همسو با امتیازبندی اکسپرس اینتری دارد.

اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق این ایالت را در مطلب برنامه استانی بریتیش کلمبیا بخوانید.

آلبرتا

برنامه نامزدی این استان با عنوان برنامه مهاجرتی مزیت آلبرتا (AAIP) شناخته می‌شود. برای مهاجرت به کانادا طبق برنامه نامزد استانی آلبرتا می‌توانید از طریق اکسپرس اینتری اقدام کنید.
به جز این، دو راه دیگر هم دارید:

  1. تخصص و مهارتی داشته باشید که با آن بتوانید یکی از مشاغل مورد نیاز آلبرتا را پوشش دهید
  2. از طریق راه‌اندازی یا خریداری یک کسب‌وکار، وارد چرخه اقتصادی آلبرتا شوید

اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق این ایالت را در مطلب برنامه استانی آلبرتا بخوانید.

نیوبرانزویک

برنامه نامزد استانی نیوبرانزویک NBPNP نام دارد. این استان از کانادا شدیدا با کمبود نیروی کار ماهر و متخصص مواجه است. به همین دلیل صاحبان کسب‌وکار در این استان برای استخدام نیروی کار مورد نیاز خود سراغ افراد خارجی می‌روند.
نیوبرانزویک در مجموع ۷ برنامه استانی دارد که در دسته‌های تخصص و مهارت، اکسپرس اینتری و کارآفرینی تعریف می‌شوند.

اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق این ایالت را در مطلب برنامه استانی نیوبرانزویک بخوانید.

مانیتوبا

برنامه نامزد استانی مانیتوبا (MPNP) روش‌های دریافت اقامت کانادا از طریق این استان است. مانیتوبا در مجموع ۷ برنامه مهاجرتی دارد که برخی از آن‌ها در گروه تخصص و مهارت قرار دارند و برخی در گروه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری. این استان برنامه‌ای منطبق با سیستم اکسپرس اینتری ندارد.

جالب است بدانید مانیتوبا به دلیل داشتن زمین‌های کشاورزی وسیع، از خریداری و مدیریت مزرعه استقبال می‌کند و برنامه‌ای مجزا برای آن دارد که در گروه کارآفرینی قرار می‌گیرد.

اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق این ایالت را در مطلب برنامه استانی مانیتوبا بخوانید.

جزیره پرنس ادوارد

برنامه استانی جزیره پرنس ادوارد به PEIPNP معروف است. برای شرکت در تمامی برنامه‌های مهاجرتی مبتنی بر تخصص و مهارت پرنس ادوارد، داشتن جاب آفر از کارفرمایی در این استان ضروری است.

اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق این ایالت را در مطلب برنامه استانی پرنس ادوارد بخوانید.

ساسکاچوان

برنامه استانی ساسکاچوان (SINP) طرفداران زیادی دارد. شاید دلیل اصلی مهاجرت به این استان، علاوه بر پایین بودن هزینه زندگی در قیاس با سایر استان‌های کانادا، یکه‌تاز بودن ساسکاچوان در صنعت کشاورزی و معادن طبیعی باشد. همین ویژگی باعث شده فرصت‌های شغلی فراوانی در این استان از کانادا وجود داشته باشد.

برنامه‌های مهاجرتی ساسکاچوان به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند که هرکدام چندین زیرمجموعه دارند:

  1. نیروهای متخصص بین‌المللی
  2. تجربه کاری در ساسکاچوان
  3. کارآفرینی و مزرعه‌داری
  4. برنامه اکسپرس اینتری ساسکاچوان نیز یکی از زیرمجموعه‌های نیروهای متخصص است.

اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق این ایالت را در مطلب برنامه استانی ساسکاچوان بخوانید.

نوا اسکوشیا

این استان کوچک و جمع‌وجور ۹ برنامه مهاجرتی دارد. برنامه استانی نوا اسکوشیا یا NSNP تمرکز زیادی روی پذیرش فارغ‌التحصیلان پزشکی و متخصصان حوزه بهداشت و درمان دارد. البته این همه ماجرا نیست، پس اگر پزشک نیستید و قصد پزشک شدن را هم ندارید، ناامید نشوید!

اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق این ایالت را در مطلب برنامه استانی نوا اسکوشیا بخوانید.

نورث وست تریتوریز

استان نورث وست تریتوریز یا همان مناطق شمال غربی، برنامه نامزد استانی خود را با عنوان NTNP ارائه کرده است.
۴ روش مهاجرت استانی کانادا از طریق NTNP عبارتند از:

  1. اسکیل ورکر
  2. اکسپرس اینتری
  3. نیروی کار نیمه‌ماهر
  4. سرمایه‌گذاری

اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق این ایالت را در مطلب برنامه استانی نورث وست تریتوریز بخوانید.

نیوفاندلند و لابرادور

برنامه نامزد استانی نیوفاندلند و لابرادور که با عنوان NLPNP شناخته می‌شود، در راستای بهبود وضعیت اقتصادی این استان تعریف شده. اقتصاد این استان در سال‌های اخیر با ورود مهاجران پیشرفت چشمگیری داشته است.
اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق این ایالت را در مطلب برنامه استانی نیوفاندلند و لابرادور بخوانید.

یوکان

برنامه نامزد استانی یوکان با کلمه اختصاری YNP شناخته می‌شود و شامل روش‌های مهاجرتی زیر است:

  1. تخصص و مهارت
  2. اکسپرس اینتری
  3. کارآفرینی

اطلاعات کامل و شرایط مهاجرت استانی به کانادا از طریق این ایالت را در مطلب برنامه استانی یوکان بخوانید.

مهاجرت به کانادا

آیا برای مهاجرت استانی به کانادا سابقه کاری مهم است؟

اکثر برنامه‌های نامزد استانی حداقل به یک سال سابقه کاری نیاز دارند. با این حال، برخی از برنامه‌های نامزدی که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی طراحی شده‌اند، برای درخواست نیازی به سابقه کاری یا جاب آفر ندارند. نمونه‌هایی از این برنامه‌ها عبارتند از جریان فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد انتاریو، جریان فارغ‌التحصیلان دکتری انتاریو و جریان تحصیلات تکمیلی بریتیش کلمبیا.

سخن پایانی
مهاجرت استانی به کانادا یکی از راه‌های دریافت اقامت دائم این کشور است. هر استان از کانادا برای پر کردن شکاف‌های بازار کار و جمعیت خود، یک برنامه نامزد استانی (PNP) ارائه داده. در این مطلب برنامه استانی کانادا را معرفی و بررسی کردیم.

نظرات شما نظر