آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

همه چیز درباره ویزای شینگن

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۲۸ دی ۱۴۰۱
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

می‌خواهید بدانید ویزای شینگن چیست و چطور می‌توان آن را به چنگ آورد؟! پس شما مخاطب اصلی این مطلب هستید. در این مطلب از سیر تا پیاز ویزای شینگن گفته‌ایم و مدارک و شرایط لازم برای دریافت آن را بررسی کرده‌ایم.

شینگن چیست یا کجاست؟!

شینگن به منطقه بدون پاسپورت اتحادیه اروپا گفته می‌شود و اکثر کشورهای اروپایی را در بر می‌گیرد. یعنی شما بدون داشتن پاسپورت می‌توانید بین این مناطق تردد کنید.

چه کشورهایی عضو شینگن هستند؟

در حال حاضر ۲۷ کشور عضو شینگن هستند. این کشورها عبارتند از اتریش، بلژیک، جمهوری چک، کرواسی، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسپانیا، اسلواکی، اسلوونی، سوئد و سوئیس.

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن اروپا یک ویزای کوتاه‌مدت است که به فرد اجازه می‌دهد به مدت ۹۰ روز در هر دوره ۱۸۰ روزه آزادانه به هر یک از کشورهای منطقه شینگن برای مقاصد گردشگری یا تجاری سفر کند.
یعنی با داشتن ویزای شینگن لازم نیست برای ورود به ۲۷ کشوری که نام بردیم، ویزای آن کشور را داشته باشید. ویزای شینگن را بگذارید توی جیبتان و با خیال راحت بین این کشورها تردد کنید!

انواع ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن اروپا در ۴ نوع مختلف صادر می‌شود که در ادامه تفاوت‌های آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

ویزای شینگن نوع ‌A

این نوع ویزای شینگن به ویزای ترانزیت فرودگاهی معروف است. یعنی با داشتن آن شما اجازه دارید از فرودگاه یک کشورِ عضو شینگن استفاده کنید!
شاید عجیب باشد اما به هر حال فرودگاه هم جزو خاک کشور محسوب می‌شود. پس ویزای ترانزیت فرودگاهی برای شهروندانی که می‌خواهند در یک فرودگاه کشورِ عضو شینگن خط پرواز خود را تغییر دهند تا از یک کشور غیرشینگن به کشور غیرشینگنِ دیگری بروند، اجباری است.

ویزای شینگن نوع B

این نوع ویزا برای ترانزیت و حمل کالا کاربرد دارد و داشتن آن به معنی اجازه عبور به مدت ۵ روز از خاک کشورهای عضو شینگن است.

ویزای شینگن نوع C

ویزای نوع C رایج‌ترین ویزای شینگن است. با داشتن این ویزای کوتاه‌مدت به شما اجازه می‌دهد در یک دوره ۶ ماهه به مدت ۹۰ روز در منطقه شینگن آزادانه اقامت یا سفر کنید.
با توجه به هدف سفر شما، ویزای شینگن نوع C در یکی از حالت‌های زیر صادر خواهد شد:

ویزای یک‌بار ورود

با این ویزا فقط یک بار اجازه ورود به منطقه شینگن را دارید. یعنی اگر منطقه را ترک کنید، ویزای شما منقضی می‌شود، حتی اگر مدت اعتبار آن هنوز تمام نشده باشد. پس قبل از خروج، حسابی فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید!

ویزای دوبار ورود

با این ویزا می‌توانید در طول مدت اعتبار ویزا ۲ بار وارد منطقه شینگن شود. بنابراین شما می‌توانید منطقه شینگن را ترک کرده و در آن دوره زمانی دوباره وارد آن شوید. بار دوم که منطقه را ترک می‌کنید، ویزای شنا منقضی می‌شود.

ویزای چندبار ورود

با این ویزا تعداد دفعات ورود شما به منطقه شینگن و خروج از آن محدودیت ندارد. هرچند بار که می‌خواهید منطقه را ترک کنید و به آن بازگردید! این ویزا حداکثر به مدت ۹۰ روز در یک دوره ۱۸۰ روزه اعتبار دارد.

ویزای شینگن نوع D

به این نوع ویزا، ویزای ملی یا ویزای شینگنِ طولانی‌مدت می‌گویند. هر فرد خارجی که قصد دارد در یک کشور عضو شینگن برای بیش از ۹۰ روز و حداکثر یک سال، به تحصیل، کار یا زندگی مشغول شود، به این ویزا نیاز دارد.
البته با این نوع ویزای شینگن همچنان اجازه دارید در خارج از کشور اصلی انتخاب‌شده، در کل مدت اعتبار ویزای خود به مدت ۹۰ روز در ۶ ماه، به سایر کشورهای عضو شینگن سفر کنید یا در آن‌ها اقامت داشته باشید. یعنی مثلا اگر برای شرکت در یک دوره آموزشی یک ساله به آلمان رفته‌اید، می‌توانید با این ویزا به فرانسه سفر کنید.

در چه صورت می‌توانم برای ویزای شینگن نوع ‌D درخواست دهم؟

اگر یکی از اهداف زیر را دنبال می‌کنید، می‌توانید برای دریافت ویزای شینگن نوع ‌D درخواست دهید:

  • فعالیت‌های ورزشی یا هنری با هدف اشتراک‌گذاری مهارت‌ها
  • شرکت در پروژه‌های علمی پژوهشی
  • شرکت در یک دوره آموزشی یا تکمیل دوره کارآموزی
  • ضرورت‌های پزشکی و درمانی

برای گرفتن ویزای شینگن باید چه شرایطی داشته باشم؟

شرایط دریافت ویزای شینگن بیشتر از هر چیز به وضعیت مالی شما وابسته است! اگر کسی به عنوان توریست یا پژوهشگر وارد منطقه شینگن می‌شوید، باید بتوانید از پس تامین هزینه‌های سفر و اقامت خود برآیید.
شرایط ویزای شینگن را می‌توان در این ۳ مورد خلاصه کرد:

  1. واضح و شفاف بودن هدف از سفر به منطقه شینگن
  2. گردش مالی بالا در حساب بانکی متقاضی
  3. اثبات تمکن مالی

خب قطعا با یک صورت‌حساب بانکی در دست و واضح بودن هدف از سفر، نمی‌توانید راهی سفارت کشور مورد نظر شوید و درخواست ویزای شینگن دهید. در ادامه یک چک‌لیست جامع از مدارک ویزای شینگن آماده کرده‌ایم.

مدارک لازم برای دریافت ویزای شینگن چیست؟

مدارک ویزای شینگن ممکن است با توجه به هدف شما از ورود به منطقه متفاوت باشد اما ارائه برخی از مدارک قطعا ضروری است و این الزامات برای هر کشور شینگن کم و بیش یکسان است.

  1. فرم تکمیل‌شده و امضاشده درخواست ویزای شینگن
  2. ۲ قطعه عکس پاسپورتی
  3. پاسپورت فعلی (حداقل تا ۳ ماه پس از درخواست اعتبار داشته باشد) و پاسپورت‌های قدیمی
  4. بلیت رفت و برگشت همراه با تاریخ و شماره پرواز که ورود و خروج از کشور شینگن را مشخص می‌کند
  5. مشخص بودن محل اقامت (تاییدیه رزرو هتل یا مدرکی از محل اقامت اقوام یا دوستانی که از شما دعوت کرده‌اند)
  6. مدرک پرداخت هزینه درخواست ویزا
  7. بیمه مسافرتی و پزشکی (بیمه باید هزینه‌های پزشکی تا سقف ۳۰ هزار یورو را پوشش دهد)
  8. گواهی اشتغال به کار
  9. مدارک مربوط به اثبات تمکن مالی که می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:
  10. گردش حساب بانکی خود مربوط به حداکثر ۳ ماه گذشته
  11. گردش حساب مالی حداکثر ۳ ماه گذشته شخصی که از سفر شما به شینگن حمایت مالی می‌کند + نامه حمایت مالی

گاهی ممکن است کنسولگری مدارکی اضافه‌تر از شما بخواهد که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم:

من می‌خواهم به دیدن خانواده یا دوستانم در اروپا بروم، شرایط اضافی ویزای شینگن چیست؟

باید یک دعوتنامه از طرف شخصی که قصد ملاقات با او را دارید و همچنین مدرکی دال بر رابطه با فردی که شما را دعوت می‌کند، مانند گواهی ازدواج یا تولد، همراه داشته باشید. دوستان و خانواده باید مدت زمان، هدف و نحوه حمایت مالی از شما را در طول بازدید، در قالب یک قولنامه حمایتی به وضوح بیان کنند.

من به عنوان کارمند یک شرکت در حال سفر هستم، شرایط اضافی ویزای شینگن چیست؟

اگر کارمندی هستید که برای توسعه کسب‌و‌کار شرکت سفر می‌کنید، باید نامه‌ای از کارفرمای خود ارائه دهید که هدف از اعزام شما را شرح دهد. اگر از سوی یک شرکت در منطقه شینگن دعوت شده‌اید، باید دعوتنامه‌ای از کنسولگری کشوری که قصد سفر به آن را دارید، ارائه دهید. همچنین باید قرارداد کاری، گردش مالی ۶ ماه اخیر، اجازه کارفرما و اظهارنامه مالیات بر درآمد را به مدارک خود اضافه کنید.

من برای تحصیل به اروپا سفر می‌کنم، شرایط اضافی ویزای شینگن چیست؟

اگر برای تحصیل در یک دانشگاه یا کالج به منطقه شینگن می‌روید، به نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج نیاز دارید. در این نامه باید تمام جزئیات اقامت شما از جمله رشته تحصیلی، مدت زمان تحصیل، نحوه تامین هزینه‌های تحصیل، محل اقامت و اطلاعات تماس نوشته شود.

مدت اعتبار ویزای شینگن چقدر است؟

در کل ویزای شینگن یک مجوز کوتاه‌مدت است. مدت اعتبار ویزای شینگن به نوع ویزای شما بستگی دارد. انواع ویزای شینگن را به خاطر دارید؟ مدت اعتبار ویزای شینگن نوع ‌A فقط به اندازه انتظار در فرودگاه تا رسیدن زمان پرواز بعدی‌تان است. مدت اعتبار ویزای شینگن نوع ‌B حداکثر ۵ روز است.

با ویزای توریستی یا همان ویزای نوع C به مدت ۹۰ روز در هر ۶ ماه اعتبار دارد. البته این ویزا بسته به اینکه یک‌بار ورود، دوبار ورود یا چندبار ورود باشد، ممکن است زودتر منقضی شود.
مدت اعتبار ویزای ملی یا طولانی‌مدت شینگن یعنی همان نوع D با توجه به هدف متقاضی متفاوت است و حداکثر برای یک سال صادر می‌شود.

آیا ویزای شینگن قابل تمدید است؟

جواب اولیه به این سوال «خیر» است! شما نمی‌توانید ویزای شینگن را در طول سفر خود تمدید کنید، مگر در شرایط خاص و استثنائی.
پس اگر می‌خواهید به سفر خود ادامه دهید، باید از منطقه شینگن خارج شوید و برای ویزای جدید درخواست دهید.

شرایط خاص و استثنائی برای تمدید ویزای شینگن چیست؟!

قوانین هر کشور عضو شینگن تفاوت‌هایی دارد و به وجود آمدن شرایط خاص و عجیب حین سفر الزاما به معنی پذیرفته شدن درخواست شما برای تمدید ویزا نیست. با این حال دلایلی که در ادامه آورده‌ایم، ممکن است منجر به تمدید ویزای شینگن حین سفر شوند:

وقوع حوادث غیر قابل پیش‌بینی

بلایای طبیعی (فوران آتشفشانی، زلزله و…)، شرایط آب‌و‌هوایی شدیدا نامساعد، رویدادهای سیاسی (جنگ، شورش و…)، تغییر یا لغو دیرهنگام سفر توسط یک شرکت هواپیمایی به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی خاص یا اعتصاب

دلایل بشردوستانه

شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان که شما را در سفر همراهی می‌کند، با مشکلی جدی در حوزه سلامت مواجه شده‌اید و از لحاظ پزشکی اجازه حرکت و سفر ندارید یا اینکه یک اتفاق غیر قابل پیش‌بینی برای اعضای درجه یک خانواده‌تان پیش آمده است: بیماری جدی، مرگ و گاهی اوقات ازدواجی که از قبل برنامه‌ریزی نشده بود.

دلایل کاری

ممکن است پروژه یا قرارداد کاری شما طبق زمانبندی پیش نرود و در زمان تعیین‌شده به پایان نرسد.

هزینه دریافت ویزای شینگن چقدر است؟

هنگام درخواست ویزای شینگن باید هزینه‌ای برای بررسی و پردازش درخواست خود بپردازید. در صورتی که درخواست شما رد شود، هزینه‌ای به شما برگشت داده نمی‌شود.
هزینه ویزای شینگن با توجه به نوع آن، سن شما به عنوان متقاضی و گاهی بسته به کشوری که برای آن درخواست ویزا داده‌اید، متفاوت خواهد بود.


هزینه ویزای شینگن برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است. این هزینه برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال ۴۰ یورو در نظر گرفته شده و افراد بزرگسال برای درخواست ویزای شینگن باید ۸۰ یورو بپردازند.

آیا هزینه ویزا برای همه کشورهای شینگن یکسان است؟

هزینه ویزای شینگن کوتاه‌مدت برای همه کشورهای عضو شینگن عددی استاندارد و یکسان است. یعنی چه به فرانسه بروید، چه لیتوانی، هزینه ویزا یکسان خواهد بود.
در مقابل، هزینه ویزای شینگن بلندمدت که اغلب برای اهداف کاری یا علمی پژوهشی صادر می‌شود، ممکن است در کشورهای مختلف شینگن متفاوت باشد.

دریافت ویزای شینگن از کدام کشور راحت‌تر است؟

لیتوانی راحت‌ترین کشور برای دریافت ویزای شینگن است و طبق آمار رسمی ۹۸.۷ درصد از درخواست‌های ویزا را می‌پذیرد.
از طرفی، این کشور بین گردشگران و مسافران تجاری محبوبیت کمتری دارد و به همین دلیل درخواست‌های کمتری نسبت به کشورهایی همچون آلمان یا فرانسه دریافت می‌کند. درنتیجه زمان بررسی درخواست شما کوتاه‌تر خواهد بود و زودتر به نتیجه خواهید رسید.
سخن پایانی
در مطلبی که خواندید ویزای شینگن اروپا را بررسی کردیم و شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن را توضیح دادیم. احتمالا حالا می‌دانید برای هر نوع سفر باید سراغ چه نوعی از ویزای شینگن بروید و موقع حضور در کنسولگری چه مدارکی در کیفتان داشته باشید تا کارتان سریع‌تر انجام شود.

نظرات شما نظر