آیکون سایت مهاجرت آسان و مطمئن با ایمیگو

آیا آلمان جای خوبی برای زندگی است؟

it's me
مرضیه اسدی
تاریخ انتشار۲۴ خرداد ۱۴۰۲
بروز شده در۳۱ تیر ۱۴۰۳

سطح بالای کیفیت زندگی در آلمان بر کسی پوشیده نیست. اما آیا مهاجرت به آلمان به همه توصیه می‌شود؟ آیا همه طاقت آخر هفته‌های سوت‌وکور و ابری برلین را دارند؟ این مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد تا مزایا و معایب زندگی در آلمان را بررسی کنید و بعد درباره مهاجرت به این کشور تصمیم بگیرید. 

مزایای زندگی در آلمان چیست؟

زندگی در آلمان خوبی‌های زیادی دارد که ما اینجا به تاثیرگذارترین آن‌ها بر زندگی مهاجران اشاره می‌کنیم:

استاندارد زندگی در آلمان بالاست

چه یک زن خانه‌دار باشید چه دانشجو، سطح بالای کیفیت زندگی در آلمان از دور به شما چشمک می‌زند. در این کشور، مالیات صرف ارائه خدماتی می‌شود که برای هر فردی قابل توجه است؛ مانند بالا بودن کیفیت خدمات پزشکی، وسایل نقلیه عمومی، کیفیت آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها و… بهره بردن از همه این‌ها می‌تواند برای خارجی‌ها امتیاز بزرگی باشد.

در آلمان هزینه خدمات درمانی ارزان است

در آلمان می‌توانید از خدمات بهداشتی رایگان استفاده کنید. هرچند برای برخی از روش‌های درمانی نیاز به پرداخت هزینه است، اما آن هم جای نگرانی ندارد. بیمه دولتی یا خصوصی آلمان یکی از بهترین‌هاست. خودتان را بیمه کنید و دیگر نگران مریض شدن در آلمان نباشید. 

وسایل نقلیه عمومی و پیشرفته همه جای آلمان به چشم می‌خورد

در آلمان می‌توانید در ساعات مختلف از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید؛ تراموا، قطار، مترو و… هرچند کرایه رفت‌وآمد در آلمان با وسایل نقلیه عمومی هم کم نیست اما اگر زمان زیادی از روز را در رفت‌وآمد هستید، قطعا استفاده از آن‌ها خیلی به صرفه‌تر از گرفتن تاکسی یا استفاده از ماشین شخصی است. 

در آلمان از خدمات رفاهی رایگان بهره‌مند می‌شوید

اگر شما و همسرتان شاغل هستید و برای نگهداری از کودکتان به پرستار نیاز دارید، اگر جویای کار هستید و دخل و خرج زندگی‌تان با هم نمی‌خواند، اگر در پرداخت اجاره خانه به مشکل خورده‌اید، اگر مادر سالمندتان نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای در خانه دارد، در تمام این موارد و بسیاری موقعیت‌های دیگر، می‌توانید از دولت آلمان کمک بگیرید تا این شرایط سخت را راحت‌تر پشت سر بگذارید. 

بیشتر مردم در آلمان زبان انگلیسی را بلد هستند

در آلمان، به خصوص در شهرهای بزرگ، بیشتر افراد به زبان انگلیسی مسلط هستند. اگر به آلمان مهاجرت کرده‌اید اما هنوز زبان آلمانی را یاد نگرفته‌اید، نگران گم شدن در شهر و سوال پرسیدن از مردم یا خرید کردن از فروشگاه‌ها نباشید. برای شروع، کارتان با زبان انگلیسی راه می‌افتد.  

هزینه زندگی در آلمان بالا نیست

منظور از بالا نبودن هزینه زندگی در آلمان در مقایسه با سطح کیفیت زندگی در این کشور است. وگرنه اگر از ایران به آلمان مهاجرت کنید، قطعا خرجتان خیلی بیشتر می‌شود. اما در مقایسه با کشورهای اروپایی پیشرفته و توسعه‌یافته، هزینه زندگی در آلمان بالا نیست. 

هزینه زندگی در آلمان زیاد نیست

موقعیت‌های شغلی زیادی در آلمان وجود دارد

نرخ بیکاری در آلمان پایین است و رونق اقتصادی بالایی دارد. پس احتمال اینکه بتوانید شغل دلخواهتان را در این کشور پیدا کنید، کم نیست. 

موقعیت‌های شغلی متنوعی در آلمان وجود دارد و این کشور از ورود نیروی کار ماهر و حرفه‌ای برای پیشرفت خود استقبال می‌کند. به‌خصوص اگر در حیطه فناوری اطلاعات تجربه کار عملی دارید، آلمان به مهارت شما نیاز دارد. در مطلب مهاجرت به آلمان از طریق برنامه نیروی متخصص فناوری اطلاعات جزئیات و فرآیند کامل این روش مهاجرتی را توضیح داده‌ایم.

آلمان کشوری امن و صلح‌آمیز است

نرخ جرم و جنایت در آلمان پایین است و مردم این کشور اهل خشونت نیستند. همین ویژگی در تصمیم‌های دولت آلمان هم دیده می‌شود. آلمان از جنگ و درگیری دوری می‌کند و کارها را مسالمت‌آمیز پیش می‌برد. 

طبق آخرین گزارش سازمان صلح جهانی که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده، رتبه شانزدهم صلح‌آمیزترین کشور دنیا در میان ۱۶۳ کشور، به آلمان تعلق دارد.

آلمان به بیشتر کشورهای اروپایی نزدیک است!

اگر نگاهی به نقشه جهان بیندازید، متوجه می‌شوید که موقعیت جغرافیایی آلمان طوری است که به بیشتر کشورهای اروپایی دسترسی آسان دارد. در مرکز بودن آلمان باعث می‌شود با هزینه کمتری به کشورهای مختلف سفر کنید و این یکی از مزایای زندگی در آلمان است.

تحصیل در دانشگاه‌های آلمان ارزان است

اگر به زبان آلمانی مسلط باشید، تحصیل به زبان آلمانی مقرون به صرفه است. اگرچه حتی اگر بخواهید در دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی تحصیل کنید، باز هم شهریه دانشگاه از بسیاری کشورهای اروپایی کمتر خواهد بود و این در حالی است که کیفیت آموزش در دانشگاه‌های آلمان بسیار بالاست و بعضی از برترین دانشگاه‌های دنیا در این کشور قرار دارند. 

معایب زندگی در آلمان چیست؟

زندگی در هیچ نقطه‌ای از دنیا خالی از عیب و ایراد نیست. درباره آلمان هم باید گفت اگرچه مزایای زیادی دارد، اما نمی‌توان چشم روی معایب زندگی در این کشور بست و به خاطر خوبی‌های فراوانش، بدی‌هایش را بخشید! ممکن است برای برخی از مهاجرها معایب زندگی در آلمان به قدری چشمگیر باشد که عطایش را به لقایش ببخشند. پس بیایید برویم سراغ معایب زندگی در این کشور و ببینیم اوضاع چگونه است!

اجاره خانه در آلمان بالاست

اگرچه هزینه زندگی در آلمان در قیاس با کشورهایی مانند هلند و دانمارک پایین است اما اجاره خانه در شهرهای بزرگ آلمان مانند مونیخ یا برلین گران تمام می‌شود. اگر نمی‌خواهید برای اجاره خانه هزینه‌ای زیادی بپردازید، باید سراغ شهرهای کوچک‌تر بروید. 

یادگیری زبان آلمانی سخت است

شما نمی‌توانید با زبان انگلیسی تا ابد در آلمان دوام بیاورید. اگر می‌خواهید در این کشور زندگی کنید، پس باید زبان مردم آن را هم یاد بگیرید. حقیقت این است که یادگیری زبان آلمانی سخت است اما از آن چالش‌هایی است که می‌تواند شما را به مردمی که با آن‌ها زندگی می‌کنید، نزدیک کند و به‌مرور کمتر احساس غریبگی می‌کنید. 

یادگیری زبان آلمانی سخت است

نرخ مالیات در آلمان بالاست

 در آلمان باید یاد بگیرید بخشی از حقوقتان را بدون چانه‌زنی به دولت تقدیم کنید. میزان مالیات در آلمان با توجه به درآمد ماهیانه شما متفاوت است و اگر حسابی پول درمی‌آورید، ممکن است لازم باشد ۴۰ درصد از آن را به عنوان مالیات پرداخت کنید.

اما فراموش نکنید که این پول در قالب خدمات رفاهی و درمانی به جیبتان برمی‌گردد.

پیدا کردن دوست آلمانی کار سختی است

اگر به زبان آلمانی حرف نمی‌زنید، دور دوستی با آلمانی‌ها را خط بکشید اما حتی دانستن زبان آلمانی‌ها هم کافی نیست. مردم این کشور با شما بدرفتاری نمی‌کنند اما به این معنی نیست که شما را به دل جمع‌های دوستانه‌شان راه می‌دهند. اگر معاشرت با دوستان برایتان اهمیت بالایی دارد، باید بسیار تلاش کنید و صبور باشید تا بتوانید دوستی آلمانی برای خودتان دست‌وپا کنید.

در آلمان خیلی زود همه جا تعطیل می‌شود

آلمانی‌ها به تعادل داشتن بین کار و زندگی معروفند. اگر قصد داشته باشید در آلمان کار کنید، این یک نکته مثبت است اما همین ساعات کاری کوتاه باعث می‌شود که صاحب‌های فروشگاه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها و سالن‌های زیبایی و… هم کار خود را زود تعطیل کنند و بروند به زندگی‌شان برسند.

آخر هفته‌ها هم به تفریح و استراحت اختصاص دارد. پس اصلا عجیب نیست که ساعت ۱۰ شب یک روز کاری یا عصر روز یکشنبه، برای خرید نوشیدنی یا هدیه برای یک دوست، به خیابان بروید و با ردیف مغازه‌های بسته روبرو شوید. در این کشور باید یاد بگیرید تمام کارهایتان را پیش از غروب آفتاب انجام دهید و آخر هفته‌ها را به سبک آلمانی‌ها بگذرانید. 

در آلمان باید به هوای گرفته و خاکستری عادت کنید

هرچند تپه‌های سرسبز و جنگل‌های آلمان مدیون آب‌وهوای مرطوب آن هستند، اما اگر با هوای ابری و خاکستری دلتان می‌گیرد و افسرده می‌شوید، مهاجرت به آلمان برای شما سم مهلک است! در آلمان روزهای زیادی را باید در هوای ابری یا بارانی سر کنید.

سخن پایانی

حالا که مزایا و معایب زندگی در آلمان را می‌دانید، درباره مهاجرت به این کشور چه فکر می‌کنید؟ قبل از اینکه قدم در راه مهاجرت بگذارید، خود را تنها در آپارتمانی کوچک در برلین تصور کنید. یکشنبه است و آسمان ابری است و شما هیچ دوستی در این کشور بزرگ ندارید! شاید حتی سرما هم خورده باشید و گلودرد امانتان را بریده باشد. آیا آدمی هستید که در این شرایط دوام بیاورید؟ برای پیدا کردن جواب منحصر به خودتان، همیشه بدترین سناریوها را در نظر بگیرید. حالا تصمیم با شماست. اما یادتان نرود که کیفیت زندگی در آلمان بالاست و اگر سختی‌ها و چالش‌ها را تحمل کنید، روزهای درخشانی پیش رو خواهید داشت. اگر بتوانید تحمل کنید!

اگر می‌خواهید بدانید به طور کلی مهاجرت برای شما خوب است یا بد یا هیچ فرقی به حالتان ندارد، مطلب مزایا و معایب مهاجرت را بخوانید.

نظرات شما نظر